Kokemuksia Kellfri kärryistä

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ToniR81

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Mutta tarviiko se luokse vetäminen noilla latvuksilla yms kovin suurta vetoa? Kuvittelisin että se kourallinen, vähän vajaa tulee jo parinkin sadankilon vedolla? Jos on kovin juurtunut kiinni vaatinee se lähelle ajon kuitenkin että irtoaa? Itsellä on tuolla navetan takana ihan sama ongelma, puut on kaadettu toissa talvena, osa sitä edeltävänä, kiireen ja kalustopulan ja omien jalkavaivojen takia lähes kaikki rangat on saatu sentään pois, mutta tuo "roska"puu odottaa noutajaansa, onneksi lehtipuiden latvukset aika äkkiä maatuu, eivät häiritse, mutta nuo kuusen oksat yms ovat kyllä varsin sitkeitä vielä muutamankin vuoden päästä, pajut mitä ollaan kaadeltu jaloista pois kasvavat juuresta 200kertaa tuuheampina ja pidempinä, mutta myös jokainen jäänyt oksa on versonut parin kuution pajukon niille sijoilleen =D Ja kyllä, tuo on puuduttavaa touhua noiden roskien siivoaminen, vaikka tuo kärry varmasti paljon helpottaakin.

Itsellä on pyhä tavoite että kun saan tuon kärryn hommattua niin siirrän puusavotat tuohon naapurikunnan puolelle niitylle(eikö kuulosta hienolta, maata ei ole kuin että kääntymään mahtuu, mutta silti kahden kunnan alueella, ilman tätä huomautusta pitäisitte vielä isojenkin maiden omistajana =D ). Ajelen rangat sinne kasalle odottamaan pätkimistä ja halkomista ja pinoamista kuivamaan metrisenä, risut samoin kasalle odottelemaan että niitä sitten käy läpi sen mukaan miten kerkeää jaksaa. Kuitenkin niin että saisi metsän siistiksi ja nätiksi. Risuja polttelee sitten vaikka juhannuksena roviolla jos ei polttopuuksi asti enää oikein ole, muut voi sitten kuivuttuaan ajaa liiteriin ja pätkiä siellä mieleiseensä mittaan(tulipesät ottaa nyt puita vastaan 20senttisestä tonne 50senttiseen).

Ja voin vain kuvitella kuinka helppoa tuo tekeminen tulee joskus olemaan kun saa nuo roippeet koneella pois. Tasaisella maalla on sitten kivempi touhuta ja pätkiä ja katkoa kun metsässä selviää karsimisella ja vaikka 3metrisiksi pätkimällä. Siinä nivelrikko polvet kiittää, uskoisin.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Riittäisi pienenmpikin teho mutta kun joku 40/20 tai 40/25 alkaa olla minimi kokoinen koska varsi on pitkä niin siitä nyt vaan sitä voimaa irtoaa sen mitä irtoaa. Voi toki rajoittaa ja ehkä työntöä kannattaisikin rajoittaa ettei mene varsi mutkalle...
Niinhän se usein on, että pienen koneen kohdalla merkittävimmät toimenpiteet tuottavuuden suhteen tehdään jo ennen kuin kone on edes palstalla. Sopivassa kohteessa, työmaan suunnittelulla ja sopivien menetelmien käytöllä voisi päästä ihan kohtuulliseen tuotokseen miestyö/mönkijä yhdistelmälläkin. Kellään kokemuksia esim. siirtelykaatona kasatun energiapuun korjuusta mönkijän ja kuormainvaunun kanssa? Minkälaiseen tuottavuuteen olette päässeet (m3/tehollinen työtunti)?
Tuo asia oisi pitäny tilastoida tänään mutta kahvituntia odotellessa kun kattelin kelloa niin oiskohan ollu joku 10- 20 minuuttia kuormaväli ???? Riipuen tietysti miten sai kyytiin ja aina kyllä sulloin sen mitä hyvin kesti. Risua siis. Ja ajomatka mitataan tässä kohtaa kymmenissä metreissä tai pisimmillään jotain reilu sata. Nyt nuo hyvät mestat on koluttu niin homma hidastuu kyllä. Purku tapahtuu yleensä jotain 3-5 nostolla kun kamaa on sopivasti sullottu kärriin niin sitä nousee kerrallaan juuri sen mitä tuo jaksaa nostaa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tämä päivä meni tämmöstä setviessä. Harmi ettei tullu otettua enempää kuvia mutta homma oli semmoista että mitään ajouria ei ollu vaan ensin piti mennä perä edellä niin pitkälle risukasaan kun kulki ja sitten alkaa selvittämään sitä, ja välillä sahata ja mättää lisää. Alueen koko oöi jotain 100 x 70 tms. ja kaadettu ristiinrastiin kaiken kokoista puuta mitkä oli osa pätkitty ja osa ei. Ennen ja jälkeen kuvat olisi ollu hienoja mutta tässä lähtötilanne kahvoista nähtynä...
Yksi pankkopari on pois siksi että oli helpompi vetää puita kärrin läpi puolelta toiselle.

Kuva
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Onhan tuossa perkaamista, ei tainnut tunnissa ihan satoja motteja tavaraa saada ajeltua =D
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ei ajanu,ei. :mrgreen: Osan sai kyllä mättäneen suoraan yli tienvarteen kasalle.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tuo edellä mainittu mesta loppui tänä aamuna. Hyvä niin.

Seuraavana oli vuorossa puiden välissä puikkelehtimista ja siellä risujen kyytiin repimistä. Eli vaikka tuolla miljoonakeppi systeemillä oonkin jo oppinu auttavasti mättämään niin halpa parannus tulee olemaan kaksivipu ohjaus.

Ja se yletin. Antanee puiden välissä aika paljon lisää "tilaa". Sitten ehkä vielä se energiakoura...???
Mutta kunhan vielä vähän treenataan niin selviää mitä todella tarvii.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuo vipumuutos kiinnostaa, teehän siitä kuvia ja juttua tänne. =D>
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Joo. Jahka aika koittaa niin joko tähän tai sitten täällä oli valmiskin topicci mikä ei oikein ole ottanu tuulta alleen.

Perus ajatus tuosta olisi se että sen toteutan kaivurin kaavalla eli oikea keppi= nosto,koura,pyöritys ja kaasu. Vasempaan kääntö , taitto,ja jatko jos semmonen on siiheksi olemassa. Ja pyöritys ja jarko kahvoja kiertämällä samoin kuin noissa maatilakuormaismissa. Ellen sitten rupea hulluttelemaan ja laitan pari sähkölohkoa ja silloin koura ja jatko tulee niihin. Maksaisi n.300 egeä lisää.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tänään ei kuormilla juhlittu. Oli paikat semmosta näpertelyä, piti ajaa ojaa myöten yms. Päälle päätteeksi kuinkas ollakkaan, viimeisellä kuormalla juoksuhaudan päätä kiertäessäni ja kun ei ollu ajatus kympillä mukana että oisin älynny ottaa tarpeeksi ennakkoa käännökseen, kallistu kuormaaja puutavasten no siitä selvisi sillä että sen käänsi sivulle, sitä kun piti vahtia niin sitten juuttui mönkkäri 30 senttisen kannon nokkaan ja kallistui melkein ojaan kylelleen, seuraavaksi mätin puoli kuormaa pois kyydistä ja kokeilin josko liikkuisi, ei liikkunu, no tukijaloilla perse ilmaan ja sahalla kanto pois tukivarren välistä, sitten varovasti kohti ojan pohjaa koska se oli ainut suunta mihin yhistelmä liikkui ja muutenkin alkoi olla jo kallistus kohdallaan.

No mönkkäri oikeni ja suuntasin hieman poikittan siihen ojaan ja hitaasti pohjalle ja sitten vastapenkkaan, katoin että kärri tulee perässä ja hieman hanaa että saa koneen yli. Kun toinen etupyörä alkoi olla jo yli niin vauhti pysähtyi kuin seinään. Katsaus taakse kertoi että kärri on kyljellään ojassa ja kone kävi vielä. Melkein kerkesin jo sammuttaa sen kun eka ajatus oli että se leikkaa kiinni kun ei saa voitelua. Sitten muistui mieleen että tommonen kiina mosa maksaa 14o egee eli antaa käydä ja yritetään jotain.
Eli puomi pois kyydistä ja kääntöä, ei voimaa, Sitten pälkähti päähän tukijalka, eli ei muuta kuin tukijalkaa maahan ja samalla käännöllä jelppiä niin se perhana ponnisti vielä ite pystyyn. :shock:
Sitten nosturilla jeesiä ja loppumatka ojan yli ja kuorma uudellleen kyytiin.

Koko hemmetin homma oisi ollut ihan täyttä juutuuppi kamaa mutta ei paljon tullu mieleen kuvailla kun oli kiire hyödyntää se kyljellään käyvä moottori...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Saakeli mikä seikkailu, olisipa tosiaan joku sen saanut kuvattua :lol:
Wanhan kärryn Kipori sammuu kun se kallistuu ja ennen kuin sen tajusin, oli pikkaisen ohjelmaa sen homman kanssa :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ja mikä ihmeellisintä niin tämä tapahtui klo. n. 14-14.45 välisenä aikana omakotialueen pääväylän varressa eikä kukaan osunu paikalle viisastelemaan. :mrgreen: Koska tuo tilanne suorastaan huuti jotain kyläukkoa paikalle kaikkine mielipiteineen.

Onneksi kinuskit ei ollu keksiny laittaa tuohon öljyvahtia vissiin.

Ensi viikolla oisi mielenkiintoinen possakka eli rannasta pitäisi hoitaa muutama koivu pois. Ei mitään muuta ihmeellistä kuin se että sieltä on niin jyrkkä nousu että siitä ei pääse omineen ylös kuin ehkä ilman kärriä...Perhana kun tulisi jääkelit niin homma oisi helppoa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Bj Andy kirjoitti: Tuo asia oisi pitäny tilastoida tänään mutta kahvituntia odotellessa kun kattelin kelloa niin oiskohan ollu joku 10- 20 minuuttia kuormaväli ???? Riipuen tietysti miten sai kyytiin ja aina kyllä sulloin sen mitä hyvin kesti. Risua siis. Ja ajomatka mitataan tässä kohtaa kymmenissä metreissä tai pisimmillään jotain reilu sata. Nyt nuo hyvät mestat on koluttu niin homma hidastuu kyllä. Purku tapahtuu yleensä jotain 3-5 nostolla kun kamaa on sopivasti sullottu kärriin niin sitä nousee kerrallaan juuri sen mitä tuo jaksaa nostaa.
Itse kellotin eilen hakkeen ajossa kuorman hakuun kulunutta aikaa. Koneena siis Timberjack 1410B, ajomatka satakunta metriä ja melko jyrkkä ylämäki. Ensimmäisessä kuormassa meni 15 minuuttia, ja toisessa hieman kauempaa pehmeän takaa haetussa 20 minuuttia. Eivät olleet täyteen ahdettuja kuormia (täyteen tinttaamisesta ei ole mitään hyötyä noin läheltä ajaessa), mutta pientä risua noin 5000-6000kg per kuorma. 8:lla nostolla kuorma tyhjäksi.

Offtopickiahan tämä, mutta vähän vertailukohtaa, jos jotakuta vaikka kiinnostaa että kauanko menee ajokoneella vastaavassa hommassa.. Itseäni on kyllä kiinnostanut että kauanko mönkkärin kuormainkärryllä menee kuorman hakemiseen.. :)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Paljonko on timberjackin tuntiveloitus? Suunnilleen yli vai alle 80 egee? Jos nuo risunajot jatkuu ens viikolla ja tulee sen verran pakkasta että pääsen yhelle hetteikölle niin siellä pääsee ottamaan kasoilta ja sitten saa jotain faktaakin taas. Tuota ojan vierustaa kun perkasin niin siinä oli sen verran tavaraa että n. 20 minuuttiin sai kuorman päälle ihan kerättynä maasta.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Bj Andy kirjoitti:Paljonko on timberjackin tuntiveloitus? Jos nuo risunajot jatkuu ens viikolla ja tulee sen verran pakkasta että pääsen yhelle hetteikölle niin siellä pääsee ottamaan kasoilta ja sitten saa jotain faktaakin taas. Tuota ojan vierustaa kun perkasin niin siinä oli sen verran tavaraa että n. 20 minuuttiin sai kuorman päälle ihan kerättynä maasta.
Vähän vaikea sanoa, kun urakalla tuossakin touhutaan. Nyt ajan siis hakkeita avohakkuulta, josta tulee mänty ja kuusitukit, pikkutukit molemmista, massa ja koivut lisäksi. Sitten haapa, raita, pienimmät koivut, kuuset jne latvukset ja hyvät hakkuutähteet ajetaan hakkeeksi tienvarteen.
Taimia on joskus muutama vuosi sitten ajettu Ponsse Wisentillä 75€/h alv.0%. Muutoin ei ole paljon tuntihintoja kyselty, ilmoiteltu eikä mietitty. Oisko tuntiveloitus about 80€ alv0 nyt jos joku kyselisi polttopuun ajoa.. :)
Ja kuormaan sopii 5 metristä puuta about 20 pinokuutiota.

Tosiaan, tuntiveloituksesta ei ole puhuttu vuosiin sanallakaan, koska urakalla aina touhutaan.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jotain tommosta oon joskus kahvipöydässä kuullukkin. Oma tuntuma on että tavan maatiaisraktorille ja jollekkin kärrinräppänälle tuolla ei välttämättä paljon häviä ihan liikkuvuuden ja nopeuden ja näkyvyyden takia.

Kuormatilaa pitää aavistus kasvattaa uusilla pankoilla koska nuo on vaan huonot koska niitä saa tuontuostakin ettiä kasasta ja koska ne on mallia kääntyvät niin kaltevissa paikoissa ne on sitten aina tiellä.

Jos en väärin muista niin tilavuus on nyt jotain 0.8 mottia/metri .
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin