Kokemuksia Kellfri kärryistä

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Bj Andy kirjoitti:Jotain tommosta oon joskus kahvipöydässä kuullukkin. Oma tuntuma on että tavan maatiaisraktorille ja jollekkin kärrinräppänälle tuolla ei välttämättä paljon häviä ihan liikkuvuuden ja nopeuden ja näkyvyyden takia.

Kuormatilaa pitää aavistus kasvattaa uusilla pankoilla koska nuo on vaan huonot koska niitä saa tuontuostakin ettiä kasasta ja koska ne on mallia kääntyvät niin kaltevissa paikoissa ne on sitten aina tiellä.

Jos en väärin muista niin tilavuus on nyt jotain 0.8 mottia/metri .
Onhan mönkijä toki ketterä, ja tietyissä olosuhteissa, paikassa jossa nopeutta ja ketteryyttä voi hyödyntää, voi mönkkäri olla tehokaskin maatiaisvehkeisiin verrattuna.

Älä hävitä kääntyviä, tee mieluummin jonkinlainen "lukitus" joka estää niitä pyörimästä ilman selvää osumaa. Ite oon mönkkärin omavalmistekärrystä yhen pankon katkaissut ja kaatunut ohjaustangon päälle ja etutarakalle kun puun prkle otti ja tarttui tyhjän kärryn pankkoon.. Pomppasiko se kärry sen verran kannosta että pankko meni puun taakse vai mikä tapahtumaan johti, mutta sen jälkeen olen pitänyt mönkkärin kärryssä pyöriviä pankkoja ehdottomana varusteena.

Noissa isommissa koneissa sitten eri asia, kun kärry ei ihan helpolla hyppää ja jos pankko menee puun taakse niin puu kaatuu kyllä mukana.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pidetään mielessä. Ajatus olisi että takapankot voisi olla tommoset perinteisen pyörivät, ja etupankko semmoinen mikä kääntyy keskeltä että saa esim.pylväät hinaukseen...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tänään tuli puuhasteltua tämmösissä maisemissa. Eli tuolta alhaalta tuli kerättyä n.5-6 mottia koivua. Syy miksi niitä ei siellä näy on se että kyydissä oleva pölli on viimeinen...

Kuva

Tämän kokoinen risu alkaa olla jo lähellä maksimia mitä tuo nostaa.

Kuva

Kyseessä oli siis yhdistetty kuljetus.

Kuva

Samoin kuin ylösnousemus tarvi hieman vetoapua. Mäki ei näytä kuvassa jyrkältä mutta se on sitä.

Kuva

Ja koska tyhjänä ajo ei ole kannattavaa niin tullessa käytiin keräämässä ripsaus latvuksia. Myös reitille sattuneessa jyrkähkössä mäessä tarvi hieman työntö apua.

Kuva
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pannaas taas yksi kuvatus päivän ja ehkä syksyn viimeisestä risukuormasta, tai kaikki riippuu siitä miten paljon tuota lunta nyt tuleekaan.

Kuva

Näköjään palsta jostain syystä leikkaa kuvia oikeesta laidasta mutta kai tuosta jotain selkoa saa.
Viimeisen kuorman kirous yritti kaataa tätäkin mutta ei ihan onnistunu...Joka tapauksessa kahden maissa alkoi tuulemaan sen verran nasevasti että oli syytä lähteä metiköstä pois...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Ei voi muuta sanoa kun että olen kateellinen :D
OT: Komee fergu onkos oma?? Mikäs malli tuo onkaan??
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Fergu on yhen paikallisen urakoitsijan ja oisko tuo malliltaan 5455...

Ettei puhuta vaan traktoreista niin olisi ajatus laittaa tuohon kouran tilalle 6" kaira että saapi jäähän reikää veden pumppausta varten. Ja joku pumppu kyytiin. Mutta kuten tavallista niin vaiheessa ollaan.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
375 Automatic
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja 375 Automatic »

Moro! Ei sattuisi kellfrin omistajilla olla videomateriaalia että kuinka tuo kellfri käytössä toimii? Ja mitenkä on vehkeet kestänyt, nyt kun alkaa jo osalla olla tunteja (kuutioita) vehkeellä takana? Erityisesti kiinnostais kokemukset tuosta 21-sv27 mallista :)
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:12

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Itselläni on ollut käytössä nyt reilun puoli vuotta tuo Kellfrin 34:nen. Siitä taisin luvata tuossa viime syksynä vähän raporttiakin, mutta niin se vain jäi. Tai siis siirtyi :) kaikkea muuta tärkeämpää tuli talvi tuuskattua kun kärryllä leikkiä saati raportteja kirjoitell :D

Nyt sitä vastoin kärry on ollut kevään kohtalaisella käyttöasteella. Kärry on minun käytössäni toiminut kyllä oikein mainiosti. Toki minulla ei ole "laatukärryihin" vertailukohtaa, kun en ole kuormannut muilla vastaavilla kärryillä. Mutta jos pärjään tälläkin niin eipä minun tarvikkaan kuormata muilla. Eikä siinä, kunnioitan niitä, joilla on Jussit ja Kranmanit ja vastaavat tallissa, varmasti ovat laadukkaampia monessa mielessä. Mutta ei minun silti hävetä tarvitse.

27:skaan verrattuna hieman kadehdin sen tassuja. 34:sessa kun tassut ovat auttamattoman kapeat. Kyllä niiden kanssa pärjää, mutta on selvää, että 27:kan tassut ovat tukevammat. Saahan tähän 34:seen helposti modifioitua leveämmät lisäpalat tassujen pohjaan, mutta en ole vielä viitsinyt sitä tehdä.

34:sen tekniikka pelaa mielestäni kohtalaisesti. Pikkaisen sylinterit on hätäisiä, mutta niittenkin kanssa pärjää ihan hyvin kun käsittelee niitä kuten vaimoa...riittävän hellästi siis :shock: Voimaa riittää ainakin meikäläisen tarpeisiin ihan mainiosti. Minulla paksuimmat puut joita olen kuskaillut liikkuvat siinä 30-35cm halkaisijaltaan ja 3-4m pituudeltaan. Hyvin jaksaa niitä liikutella. Renkaat ovat sopivat leveät...paremmat renkaat kuin 27:kan vakiokumit. Kiinan koneihme on kyllä kummallinen...ei ole päivää, että tarvisi kahta kertaa enempää narusta nykästä...lähtee säällä kuin säällä yskähtelemättä käyntiin. Okei...kaks vuotta eteenpäin niin mönkijän keulalla voi istua Hondan kone. Kestävyydestä en siis voi sanoa mitään, mutta toistaiseksi pelannut ihmeen hienosti!

Tein itse kärryyn jatkopalan perään sekä valaistuksen puomiin. Ne ovat molemmat iso apu. Seuraavaksi suunnitteilla olisi veto kärryyn. Ihan samoille laduille en Andyn kanssa silti lähde :D mutta veto olisi sellainen, mikä auttaisi monessa tilanteessa. Se ei vain ilmainen urakka ole sekään. Täytyy suunnitella hyvin ja ottaa mallia isojen poikien kärryistä.. eikä sen kanssa kiire ole. Meikäläisen maastot on sellasia, että niissä pärjää hyvin ilman vetoakin, mutta jos kärryä siirtelee muualle töihin niin maastosta ei sitte ikinä tiedä.

Tämmösillä. Siis vedetäänkö yhteen lyhyesti - hyvää ei halvalla saa, mutta selvästi paskaa paremman kuitenki :D
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No meitsin kokemuksia onkin saanu lukea jo aiemmin. Vaan mites Artturilla on tuo venttiili pöytä toiminu?
Eli olikohan meitsillä maanantai kappale? Ja ne oireet on ollu se ennen liikettä rajaa vasten meneminen ja varon jumittelu sillointällöin.

Nii ja yksi vakavampi ongelma on ilmestyny noiden varsien jatkamisen jälkeen eli semmonen notta parikertaa on menny kääntöketjusta tappi poikki. Ja sehän tarkottaa sitä että puomi pääsee kääntymään rajattomasta ja tulee sopivassa paikassa vaikka päälle. Tuolle olisi myös tarkoitus tehä jotain jahka keksii että mitä. Eli joko muuttaa tuon hammastangoksi tai moottorille.

Eli 27:ka on kyllä mielestäni hemmetin hyvä kehityskohde missä ehottomasti parasta antia on vakaus.Mutta kannattaa kyllä kattoa kaikki vaihtoehdot ulkomaita myöten että mitä on tarjolla.

Jos puomeja jatkaa niin tommonen 3.5-4.0 metriä tekee jo laitteesta ihan toisen siihen alkuperäiseen 2.5 metriin verrattuna. Ja ilman noita jatkohimmeleitä pysyy painotkin kurissa.

Muutenhan tuo on pelannu ja alun käynnistys ongelmat ja tehottomuus hävisi venttiilien säädön myötä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Poistin andy tuplat :D.

Mukavaa lukea näitä kokemuksia, jatkakaa 8)
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:12

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Venttiilipöytä on toiminut mielestäni ihan hyvin. Pikkaisen esimerkiksi käännöt on keskenään epätasaiset, ei paljon, mutta oikealle käännettäessä on hätäisempi. Minua tämä ei haittaa ollenkaan, kun olen kärryn kanssa ihan sinut. Mutta joku niuhompi saattaisi möksähtää tästä(kin) vaivasta :D
Toinen mikä toisinaan vähän kiusoittelee, on jälkimmäisen puomin sisään tuonti. (mitenköhän tämän selittäisi, että ymmpärtäisi...), eli siis kun puuta kuormaa kyytiin ja jos sitä haluaa tuoda lähemmäksi päätyä ja jos liikkeen pysäyttää ennen loppua, ei liikettä saa heti jatkettua. Siinä sitä pitää siis hetken aikaa herätellä, että jaksaa jatkaa liikettä loppuun asti. Muuten ihan asiallisesti toimii.

Tuosta puomin pituudesta tahtoisin sanoa, että itse olen huomannut, että puut ovat aina liian kaukana...tai sitten jonkun pystyssä olevan puun takana niin, että millään sinne ei yllä...Eli vaikka sitä kymmenen metriä jatkaisi, niin silti se viimeinen puu on siellä 11 metrin päässä :) Andy on tehnyt hienon pioneerityön tuon jatkon kanssa ja sitä kyllä kadehdin. Mutta taitaa multa jäädä tekemättä ammattitaidottomuuden ja viitseliäisyyden puutteessa :) tyydyn siis vain siirtelemään vehkeitäni otollisimpiin kuormauskohtiin. Tuossa minun vehkeessähän se puomi on 3,4 metrinen. se nyt riittäkööt toistaiseksi.

Alkuun minua hieman mietitytti tuo kärryn julmettu paino. omapainohan on 510 kiloa pumpun kanssa (muistaakseni). Mutta kyllä tuo kärry silti tosi nätisti liikkuu täytenäkin. Tosin maasto on kyllä kohtalaisen tasaista. Ja toki riippu myös paljon kuormauksen painotuksesta. Jos sitä jättää yhtään liikaa takapinoiseksi, niin tulee vetojuhdasta äkkiä keilapallo, jota ei pysäytä sitte mikään :D vetopelinä mulla on hondan rinkkoni.

Kyllä tämä minunkin mielestäni on aivan passeli kärry vaikka kuinka olisi kiinan vehe (okei...harva tässä tilanteessa lähtee omiaan haukkumaan...), mutta rehellisesti kyllä kaikki virheet kerron kun tulee vastaan, turha niitä on täällä foorumilla alkaa pihtaamaankaan, se ei hyödytä ketään :)
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tuohon taittopuomin ongelmaan auttaa joko vastus tai vastus vastaventtiili siihen miinus liikkeen eli sylinterissä varren puolelle. Se pitää ns.homman kasassa eli sillä saa säädettyä sen koukistus liikkeen niin että pumppu kerkeää työntämään öljyä sinne männän takapuolelle. Ja samalla se rauhoittaa laskuliikettäkin. Tai jos on pelkkä vastus vena niin sitten molempia,ja ahistuksella antaa öljyä muillekkin liikkeille.

Nii ja kyllähän Rinconi vetää vaikka tarvittaessa kolmella pyörällä. :mrgreen: :mrgreen:
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:12

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Artturi »

joo on nää köpijät ihmeellisiä pelejä. Vedin kerran rinkkonilla 5,5 metristä teliasuntovaunua hiekkaiseen ylämäkeen kun autolla siitä hommasta ei ahtauden takia tullut yhtään mitään :) hyvin jaksoi tulla vaikka kokosuhde näiden välillä oli aika hassu.

Tuo vedon toteuttaminen kärryyn tosiaan kiinnostaisi, mutta täytynee kahlata muita topicceja läpi, jos sieltä löytyisi valaistusta asiaan, toteutustapoja, hinta-arvioita yms. Kelffrillähän piti olla sama kärry myös vetävänä, mutta eipä ollut kun sitä kyselin. kuulemma kelffrin toteuttama veto on liian lähellä jotakin jo patentoitua vetoa jossakin toisessa kärryssä ja siitä syystä joutuivat lopettaa vedolla olevan kärryn maahantuonnin...tiedä sitten.

Alkuviikosta lupaillut hienoja ilmoja, täytynee kuskata puut mettästä pois, että saapi ne sahalle. jos vaikka muutaman kuvan työstä sitten napsisi.
ToTu
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Loka 2012 13:19
Mönkijä:: Polaris

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja ToTu »

Nyt tarvittas tietoa semmoisilta joilla on käytössä Kellfrin kärry hydrauliikalla. Myös se kiinnostaa kuinka hyvin näissä toimii tuo hydrauliveto.
Eli jos omistat Kellfri 21-sv34 vedolla tai ilman niin kertoisitko tarkemmin millainen laitos on kyseessä. 21-sv27:stä on tullut luettua tuosta Andyn topikista niin on saanut aika selvän kuvan tuosta mallista :-)
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:12

Re: Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Mulla on ollut nyt pari vuotta käytössä tuo 34:nen. Hyvin käy ja kukkuu edelleen. Vetoa ei ole, mutta ilmankin on pärjätty toistaiseksi. Jos mönkijän veto ei jossakin kohtaa ole riittänyt niin vinssi on auttanut pois. Jos nyt saisin päättää niin olisin silti vedolla sen ehkä ottanut, vaan ei sillon ollut saatavilla.
Vastaa Viestiin