Kokemuksia Kellfri kärryistä

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
HarriL
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Helmi 2012 22:59

Kokemuksia Kellfri kärryistä

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Moi
Olen tuossa viimepäivinä testaillut appiukon 565 Valmetin perään hankkimaa kärryä omassa mönkijässäni. Ensimmmäinen mitä huomasin oli aikamoinen aisapaino mutta mönkkärin takajouset olivatkin kaikista pehmeimmässä asennossa, pari klikkiä kiristin niin tuli hiukan jämäkämmäksi.
Kärry laitettiin niin pitkäksi kuin saa koska nyt tuodaan tukkeja eikä polttorankoja ja hyvinhän ne viisimetrisetkin puut tuli metsästä ulos.
Tukijalat tulevat viistoon alas ja kärry kaatuu melko helposti, joten jalat voisivat olla erilaiset, leveämmälle tulevat niin silloin saisi täyden hyödyn nostimen tehosta, ainakin kun kasaa puita pinoksi tai koukkii niitä kauempaa kyytiin.
Karikoita on kaksi per puoli ja kolmas voisi olla asiaa jos on erimittaisia rankoja samaan kuormaan.
Koska hydraulipumpun oma jalusta on pultattu Valmettiin niin laitoin mööpelin etutarakalle kahdella liinalla ja hyvin pysyy. Venttiilipöytää varten tein vanerinpalasta ja profiiliputkesta kiinnikkeen joka myös liinalla takaritsillä kiinni. Tässä mallissa venttiilipöytä on melkoinen risukasa ja harvasormisen sirkkelimiehen painajainen mutta voi silti ihan sujuvasti käyttää useampaa liikettä yhtäaikaa.
Hiukan ihmetyttää nosturin geometria kun sylinterit ovat "väärinpäin" koska nyt suurempi teho on laskulle ja nokkapuomin koukistamiseen eikä nostamiseen kuten olisi fiksua.
Linkin takaa muutama kuvajainen värkistä
http://www.flickr.com/photos/47510122@N ... otostream/

terv. Harri

edit:otsikkoteksi korjattu
Viimeksi muokannut HarriL, 07 Syys 2012 23:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Källfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Hyvä että laitoit topicin pystyyn.

Nuo sylkät on varmaan noin ihan vaan suojauksen kannalta. Tuo taitto sylinteri on noin kaikissa puutavara nostureissa ja siinä teho riittää koska käytettävä "vipuvarsi" on lyhyempi kuin peruspuomissa. Eikä sillä ole väliä kummin päin ne on jos tehot vaa riittää.

Noita kun oon ite himoinnu juuri hinnan takia, niin ei varmaan olisi paha homma kääntää tuo peruspuomin sylinteri alapuolelle tekemällä puomille uudet korvakot ylemmäs ja hyödyntämällä vanhat puomin korvakot sylinterille.

Mukavaa että edes jollain on hyvät lelut....
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
HarriL
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Helmi 2012 22:59

Re: Kokemuksia Källfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Heips

Ekasta viestistä jäi uupumaan että kääntösylintereissä ei ole paljoakaan voimaa, tai ainakin siltä tuntuu, mutta kyllä ne puut ihan mukiin menevästi kyytiin tulee, jos on oikein iso tukki niin perästä voi vetää sen kyytiin. Kasalle nostaminen onkin eri juttu.
Hinta näissä varmaan on kohdallaan koska appiukko sellaisen raski ostaa, kärry on ollut nyt pari-kolme vuotta käytössä ja ainoa vika on ollut vuotava kouran sylinteri ihan aluksi. Takuuna tuli koko koura tilalle!!
Tänään sain viimeiset kärryllä tuotavat puut pinolle ja loput tuon juontokärryllä, jota "sisäänajoin" yhden rungon verran.
HarriL
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Helmi 2012 22:59

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Eilen sain puusouvin valmiiksi ja palautin kärryn. Kuljetusta varten lyhensin sen minimi mittaansa ja ajoramppien kanssa peruutin sen kärryyn, ihan näppärästi se sinne menikin, pitää vain olla tarkkana tukijalkojen kanssa koska jos niitä painaa liikaa ulos ne kiristävät koko värkin laitojen väliin.
Koura tuntuu olevan materiaaliltaan ihan paskarautaa ja sivusuuntainen jäykkyys on tosi pieni, tämän huomasin kun jouduin oikaisemaan kouran sivuja mitkä olin metsässä ajanut kantoon kun tyhjällä kärryllä ajaessa koura oli rungon ympärille puristettuna. No oli ainakin helppo oikaista kun vähän antoi lekaa kylkeen.
Mitenkä muissa kärryissä on kouran laita?
Mikäli olisin ostamassa itselleni omaa kärryä voisin ehkä harkita Kelfri:tä mutta toinen samannäköinen, mutta sininen (Avesta?) näytti jossain youtube videossa tosi kätevältä koska siinä oli vielä vinssi puomissa kiinni. Vinssillä saisi varmaan mukavasti lisä ulottuvuutta kun voisi vetää puita kauempaakin kärryn viereen kirjaimellisetikin ihan samoilta jalansijoilta. Onko tästä joillain kokemuksia?

Harri
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Joo eipä ihme jos tuolla hinnalla joku paikka on jääny heikoksi. Miten se muuten toimii, eli hallittavuus ym. jutut??

Minkä paksuiset sylinterit? Vaikka päältä mitattuna. Ja minkä kokoinen tuo teikäläisen cana on ja miten jaksaa mennä?

Kun tuolla 4.500 egellä ei saa edes irto-osia tollaiseen kuormaimeen niin itseäni se kiinnostaisi juurikin "rakennus sarjan" muodossa ja toimiihan se jo noinkin, mutta ei ole liian kallis jatkojalostuksen kannalta.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
HarriL
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Helmi 2012 22:59

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Nämä kokemukset perustuvat nyt siihen että kuskattujen kuusitukkien koo tolivat keskimäärin pit. 4,5-4,8m ja halkaisija tyvestä 30-35cm, joten mistään kuitupuusta ei ole kysymys.
Mönkkäri on vähänajettu (13000km) Outlander xt max -07 kaasarikoneella jossa ainakin minulle tehot riitti ihan kohtuullisesti.
Ajokokemusta puomivehkeistä "edellisessä elämässä"on PalFinger ja Hiab kappaletavaranostureista joissa oli kummassakin monivipuinen ohjaus sekä Bronto 21-3 ja Leguan 125 henkilönostimista joissa Brontossa joystikit ja Leguanissa monivipuinen systeemi, joten useamman liikkeen yhtäaikainen ajo on tuttua.
Hallinta itsessään oli ihan mukiinmenevää mutta venttiilitukkia vaivasi hienoinen "tahmeus" jota lyhyet vivut korostavat, saattaa olla yksilöominaisuus. Ulomman puomin liike jäi välillä miettimään sekunniksi-kahdeksi kun puomia koukisti sekä kuormattuna (ulomman puomin) venttiili tuntui antavan hiukan virtausta lävitse jolloin kuorma laski itsekseen ja pari kertaa koko kärry kiepsasti nurin kun ahne yrittää nostaa puuta niin kaukaa kuin puomia piisaa tai lempatessa puuta kyytiin.
Kärryn runko ei tuntunut olevan moksiskaan isoista kuormista enkä huomannut poikkeavia vääntymiä tai joustoja. Kumpikin kääntö, koura ja puomi on aika heikkotehoiset tämän kokoisilla tukeilla mutta äkkiä oppii kikkailemaan puut oikeassa järjestyksessä kyytiin. Kouran puristusvoimaa pidän ihan riittävänä, yksi isompi tai pari-kolme pientä puuta pysyy kyydissä. Sylinterin mittoja voisin mittailla kun tulee appilassa käytyä.

Jos jotain parannuksia kärryyn tekisin niin näitä, tässä järjestyksessä:

- tukijalat saman tyyppisiksi kuin Vahva-Jussi tai Leguan, ehkä olemassaolevia sylintereitäkin voisi käyttää tässä muutoksessa
- pikkuinen vinssi puomiin, jolla saisi kauempana olevat puut samoilta jalansijoilta kyytiin
- voimaa lisää alapuomin kääntökehälle, ehkä isommat sylinterit tms.
- 6,5hv hydraulipumpun pyörittäjä voisi olla esim. 13hv jolloin myös isommalla hydraulipumpulla saisi litroja saisi enemmän ja moniajo nopeutuisi ja muutama kilo lisäpainoa nokalla voisi parantaa etupyörien pitoa
- mikäli asennetaan isompi hydraulipumppu niin joidenkin liikkeiden nopeutta voisi säätää silloin virtausventtiilillä sopivaksi kuten henkilönostimissa on tapana tehdä.
- jos haluaa herkutella niin ne joysticit... mutta ennemmin sitten työvalot puomiin, joista apua talvisaikaan hämärällä.

Harri
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ulomman puomin liike jäi välillä miettimään sekunniksi-kahdeksi kun puomia koukisti sekä kuormattuna (ulomman puomin) venttiili tuntui antavan hiukan virtausta lävitse jolloin kuorma laski itsekseen ja pari kertaa koko kärry kiepsasti nurin kun ahne yrittää nostaa puuta niin kaukaa kuin puomia piisaa tai lempatessa puuta kyytiin.
Nämä liittyy ehkä toisiinsa siten että siellä sylkässä on hieman ilmaa sillä koukistuspuolella, ja tämä johtuu ehkä hieman falskaavasta sylinterin männän tiivisteestä eli öljy pääsee karkaamaan pienemmästä tilavuudesta isompaan ja sitten se hörii jostain hieman ilmaa. Tai sitten se vena vaan laskee läpi. Mutta pikku juttuja mihin ei varmaan kannata tämän enempää kiinnittää huomiota...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Laita vaan se 2-vipu ohjaus, jos vaihdat moottorin ja pumpun, ni alkaa moniajo luonnistumaan. :D
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jatketaan tähän topicciin notta eilen tuli haettua kellfrin 27 kärri nosturilla. Tänään ajelin neljä kuormaa puita aina välillä nosturia säätäen eli joka liike piti kääntää toisin päin yms. säätöjä.

Kärri itessään on hemmetin tukeva ja vakaa eli tyhjälläkin kärrillä pystyy nostamaan täyden kourallisen puuta ilman että menee vehkeet nurin, mutta puomi on vaan suoraan metrin liian lyhyt ja kaikki muukin mitoitus ja suunnittelu,tai sen puute, on täysin hanurista.

Eli kääntö on ihan ..tun paljon liian nopea. Ja nosto,taitto, ja kouran sulku taas liian hitaat. Lohko on ainakin tässä yksilössä koneistettu päin persettä eli kun kepistä vetää varovasti niin ennen liikkeen alkua menee kaikki öljy varon kautta takaisin tankkiin(???) Ja liikkeet alaspäin on todella äkäisiä. ..

Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin niin rakennussarjaa tällä haettiin ja semmonen kyllä saatiinkin...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No niin jatketaans. Eilen hain pari kuristus venttiiliä jotka meinasin laittaa taiton ja noston sylintereihin rauhoittamaan alastuloa ja antamaan vastetta moniajolle.

Muuten hyvä idea mutta tässä on kätevästi itselle vieraat millikoon nipat eli Näköjään tulee vielä kolmas reissu kaupunkiin. Eli lohkossa olevat kierteet eivät olleet 3/8 " vaan jotain muuta . Eli lohkon kierre on 17 mm,ja letkunipan kierre 16 mm( 3/8" on 16.2 mm). Kele. No samalla voi hieman suunnitella isompaa pumppua jos vaan koneessa tehot antaa myöten.

Muuten pitää hieman ottaa takaisin noita moitteita koska muutaman lisäkuorman jälkeen nosturikin alkoi jo hieman tottelemaan.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No niin. Nostolle ja taitolle kuristus venttilit asennettu ja käytettävyys parani huomattavasti. Vaati tosin sen että letkuihin vaihettiin normi 3/8" päät mutta sepä ei haittaa mitään. Niin ja letkuhan on niinkin yleistä kokoa kuin 5/16" Eli ei kovin.

Kattelin pumpun valmistajan sivuilta notta tässä on numereiden perusteella niinkin iso kuin 2 cm/3 pumppu eli 2 litraa tuhannella kierroksella. No jahka päivä valkenee niin pitänee vaihtaa 4.5 cm/3 :sen pumppu tuohon kun halvalla kerran sai.

Toivottavasti koneessa riittää vielä paukut. Laskin että pitäisi riittää helpostikkin mutta sen näkee sitten.

Tähän asti noihin paranteluihin on mennyt pumppuneen päivineen joku 200 egeä eli vielä liikutaan ihan budjetti luokassa.

Seuraava jalostuskohde onkin sitten puomien jatkaminen ja se vaatii myös letkujen jatkamisen/ uusien tekemisen ja siinä yhteydessä pitää se venapöytäkin muokata siten että se on mönkkäriin asennettavissa,ja ehkä tehdä kaksivipu ohjaus mutta katotaan ny.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pannaas tähän kuva aiheesta. Kuuluisi ehkä tuonne metsätyö kuva topicciin mutta pannaan silti tähän koska nyt löytyi ainakin yksi hyvä syy miksi kärrin nosturin moottori ja kepit on hyvä olla kärrissä.

Kävin hakemassa tuulenkaadon joka oli semmosen mäen alla notta sieltä ei olisi ilman kärrin vetoa tultu ylös. Eli kärri irti ja jaloilleen ja Hondan etu vinssillä pakilla puut juontaen viereen ja kouralla kyytiin. Lopuksi kärri perään ja menoksi.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tänään tuli asennettua 4.5 cm3 pumppu ja täytyy sanoa että parani huomattavasti eli nyt tuo alkaa jo muistuttamaan kuormainta. Nyt koura menee kiinni ja auki sopivalla nopeudella että sillä pystyy jättämään noston aikana vaikka puita pois jos ei mahdu kouraan tms. nosturi temput alkaa olla mahdollisia, kuten moniajo joten kuten. Kääntö ei vieläkään ole liian äkäinen nyt kun sen kanssa on jo oppinu elämään.

Konetehot menee aika tarkalle mutta riittää nippnappa maksimi kuormalle ja rajaa vasten. Eli toimii.Paineet pitäisi vielä mitata että onko arvoissaan vai ei.

Eli jos joku meinaa tämmöstä kärriä hankkia niin siitä vaan sillä edellytyksellä että on valmis hieman jatkojalostamaan sitä. Ei vaadi kun n.200-300 euroa että nosturi alkaa toimia niinkuin pitääkin, eli vielä jää hinta aika reilusti muiden alle.

Seuraavina olisi vuorossa puomin jatkaminen ja ehkä venapöytään perehtyminen että saisiko sen viilattua paremmin toimivaksi. Vaan ennen noita ajetaan puut pinoon ja opetellaan mättämään.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Kun alkaa voima ja käytettävyys olemaan kohdallaan niin miltäs kärry noin muuten vaikuttaa, kannattaako lisäsijoitukset vai antaako se periksi jo sitten telistä vai jopa nosturin rakenteista? Eli miltä materiaalit ja niiden saumat vaikuttaa käyttöön nähden ja nimenomaan tuolla parannellulla hydrauliikalla?

Vaikka eihän näillä halvoilla hinnoilla voi odottaa saavansa laitetta loppuiäkseen ilman jatkuvaa laittelua niin antaako tämä kuitenkin hyvät lähtökohdat sille laittelulle?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia Kellfri GL34 kärrystä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Siis kun koko laite on kuin hiomaton timantti. Eli runko on kaksoisrunko muistaakseni 80 x 50 ja 4 mm. seinämällä. Tukijalat tulee niin levälleen että tyhjälläkin kärrillä saa nostaa sen mitä irtoaa eikä mene nurin. Ilman jalkoja voi kuormata tukkipuu kamaa hieman hivuttamalla jos sattuu pölli jalkojen alle yms.

Eli parasta tässä on vakaus ja se että kärriä voi käyttää myös ilman mönkkäriä ja se käännön rakenne eli jos se menee joskus paskaksi niin varaosaa löytyy lähimmästä laakerikaupasta.

Huonoa on suunnittelu,työnjälki hydrauliikassa, ja ulottuvuus. Mutta nämä kaikki voi saattaa itse loppuun kohtuu kustanuksilla ja sen jälkeen on vähintäänkin hemmetin hyvä kärri.

Vaan nostoarvoja ei ole tarkoituskaan rukata kovemmiksi koska orkkis arvot riittää jahka käytettävyyden saa vaan kohdilleen.

Ja edittiä että koko hommasta on semmoinen kuva että paperit on haettu kesken suunnittelun pois insinööriltä...

Vaan ite alan tykätä tästä ja kohta on jo kärrin hinnan verran puuta pinossa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin