Tukkikärry/hydrauliikka

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Tulipa eilen pihaan tukkirekan nupillinen sahapintoja; n 20 pinokuutiota, rahti maksoi 50,00€. Lisääkin tilasin pari kuormaa ja hinta/kuorma on sama.
Tulipahan laskeskellessa mieleen seuraavia seikkoja; tukki-/rankakärry, hinta vaijerinosturilla, 700-1200€. No tuollehan tietysti on tarvetta mutta sitten rupesin laskeskelemaan tuon hydraulikuormaimella varustetun kärryn yhteishintaa. Yhteishinnaksi tulisi siis uuden T3-mönkijän hinta. Pelkälle kuormaimellekkin tulisi hintaa niin paljon, että alussamainitsemillani kuluilla puita saisin kymmeniksi vuosiksi valmiina kasoina pihaan. Miettimään pisti.
Nykyisellä sähkövinssikäyttöisellä kärrylläni olen noita harvennus-/tuulenkaatopuita ajellut ja tietenkin noita sahapintoja ja toimiihan tuo. Kyllä se ajattelemaan pisti tuo kuormaimen hinta. Hienohan se olisi mutta ja mutta, se tarpeellisuus/hinta. Hienoahan noiden laitteiden kanssa on puuhastella mutta kun ei ole tuota masinistin kipinää, ei ollenkaan; kalastaja ensisijaisesti olen ja siihen tarpeeseen tuo mönkijäkin, pääasiassa. Kyllähän se hydrauliikka hommia helpottaa mutta niin keventää kukkaroakin...mielestäni hiukan liikaa.
Monikos muu on laskeskellut kyseisiä seikkoja?
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Pitäisi varmaan kysyä että moniko saa tuohon hitaan tuota puutavaraa... Itsellä ei ole sahaa lähellä ja tontilta pitää puita kaataa aika paljon kun ovat huonossa kunnossa ja liian tiheää metsää... Puuta ei ole niin paljoa että kannattaisi myydä, jos kymppitonnin tai tuurilla kaksi saisi niin sillä rahalla ei saa kummoista kasaa polttopuuta tilalle kun miettii millaisen kasan ostaja vie mennessään. Niinpä ainut tapa on itseään säästellen(selässä, polvissa ja olkapäässä erinäisiä vikoja) on ajella itse mönkijällä(tulevaisuudessa traktorilla) puut pihaan ja pieniä. Ja tässä vaiheessa itsellä tulee sitten kuvioihin mukaan se oma terveys. Hydraulikuormain on ostos listalla, hyvällä tuurilla tänä vuonna. Hinta on kova, kun käsinkin voisi puut metsästä hakea yms, mutta mitä enemmän tekee sen nopeammin yöunet heikkenee nykyisestään ja polvien kuluma vain pahenee. Eli itse en näe hydrauli järjestelmän hankintaa kohtuuttomanan hintaisena. Ongelma on vain mistä saada rahat siihen =D
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

ToniR81 kirjoitti:...Eli itse en näe hydrauli järjestelmän hankintaa kohtuuttomanan hintaisena. Ongelma on vain mistä saada rahat siihen =D
En tiedä kuinka paljon olet puustoarvioita, kantorahatuloja ja muita metsätalouteen liittyviä lukuja pyöritellyt, mutta investoinnin mielekkyys kannattaa ihan laskea, niin huomaat kuinka monta kuutiota puuta saat kärrätä sillä kuormainperavaunulla ennen kuin edes hankintahinta on kuoletettu. Omasta työstä puhumattakaan (sitä kuitenkaan unohtamatta). Ulkopuolisella teetettävän hakkuun ja metsäkuljetuksen kustannuksista on hyvä lähteä liikkeelle.

Taustoja sen paremmin tuntematta heittäisin ehdotuksena, että hoidatat takametsäsi ammattilaisen avustuksella kuntoon, ajatat siinä sivussa polttopuut itsellesi ja käytät saamasi kantorahat tulot johonkin tuottoisampaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Niin, minun lähtökohtani olikin polttopuun kuljetus-, ei hankintakustannukset. Kyllä olen edelleenkin sitä mieltä, että tuo hydraulikuormaimen hankkiminen hinta-/käyttösuhteessa mietityttää.
Mitä sitten tulee noihin tukielinsairauksiin; minut määrättiin v 2001 polven keinonivelleikkaukseen, en ole vieläkään mennyt, vielä tuo polvi pelittää. Niinkuin mietiskelin, ei tuo ammattilaisen työpanos tietyissä tilanteissa ole niin kovinkaan kallis.
Tuosta sahapinnan hinnasta; neljän pinokuution häkki n 50,00€. Siis summasummaarum, niin tulee alle 5,00€ nuo kuljetuskustannukset.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Niin, hyvältä hollilta ja hyvästä metsästä tulee metsäkoneilla helposti 10 kuormaa puuta tien varteen päivässä, ja siihen kestää olla vielä semmonen mätikkö/pounikko maapohja että mönkijällä ei siellä pysty edes ajamaan kärryn kanssa, puhumattakaan kuormatusta kärrystä. (Ja hyvällä metsällä tarkoitan tietysti näitä lapinläänin räsiköitä ja pieniä puita, joilla ei valitettavasti ole mitään tekemistä etelän hyvien metsien kanssa.)
Esimerkiksi 1410b timberin kuormatilan poikkipinta-ala on 4.6 neliötä, joten 5 metristä puuta sopii kyytiin 23 pinokuutiota, joka on vähän reilut 15 kiintoa. Jokainen voi itse laskea montako kuormaa ja päivää pitää mönkijällä touhuta että tien laidassa on saman verran puuta kuin metsäkoneilla päivässä.

E: Sen verran vielä että ajan kyllä itsekin mönkijällä polttopuita niiden lisäksi mitä on raskaammalla kalustolla ajettu, mutta teen sen aivan puhtaasti kuntoilumielessä, ja koska yksittäisiä puita ei kannata metsäkoneilla lähteä tekemään.
Viimeksi muokannut motocoyote, 04 Marras 2012 14:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Eikös suurimmalle osalle nämä mönkkärillä tehtävät metsätyöt ole kuitenkin harrastus pohjalta ja harrastustenhan kuuluukin maksaa, mikä harrastus se on jos siinä taloudellisesti jäisi plussalle.. :)
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

moilanen kirjoitti:Niin, minun lähtökohtani olikin polttopuun kuljetus-, ei hankintakustannukset. Kyllä olen edelleenkin sitä mieltä, että tuo hydraulikuormaimen hankkiminen hinta-/käyttösuhteessa mietityttää.
Eiköhän sen ihan suoraan voi sanoa, että kotitarvepuun ajoon ei kuormainkärryn hankinnassa ole talodellisessa mielessä mitään järkeä. Harrastelupuoli on sitten toinen juttu ja harrastukset toki aina maksaa. Pelkän metsäkuljetuksen saat traktoriurakoitsijalta (ml. työ) muutaman euron mottihinnalla. Jaa se kuormainkärryn hankintahinta uraktoisijan mottihinnalla niin huomaat monta kuljetettua mottia saat ostaa pelkän kuormainkärryn hinnalla.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Polaris4x4
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Syys 2012 10:44
Mönkijä:: XP 550 Forest -12

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Polaris4x4 »

Niin miten sen laskee. Itsehän ainakin metsätilallisena laitoin kärryn verotukseen ja sieltähän se poistojen kautta maksaa itsensä. Ja jos joka asiassa laskee mikä on halvinta ja helpointa niin ei kai täällä kannata tehdä mitään :D
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Polaris4x4 kirjoitti:Niin miten sen laskee. Itsehän ainakin metsätilallisena laitoin kärryn verotukseen ja sieltähän se poistojen kautta maksaa itsensä. Ja jos joka asiassa laskee mikä on halvinta ja helpointa niin ei kai täällä kannata tehdä mitään :D
Tonttimetsän polttopuun ajosta oli kysymys.

Eipä silti, paljon saa hankinnankin parissa mönkijän ja kuormainvaunun kanssa puuhastella ennen kuin se leiville lyö. Itse en oikein tahdo saada ajatuksesta kannattavaa vaikka periaatteessa mönkijä+kuormainyhdistelmälle sopivaa tekemistä löytyisi vuositasolla ihan kohtalaisesti. Myrskypuiden kanssa asiaa viimeksi pyörittelin ja lopulta pistettiin moto asialle. Saatan silti jossain vaiheessa kuormainkärryn laittaa. Se että hankinnan saa verotuksen piiriin, ei vielä tee siihen sitoutunutta pääomaa tuottavaksi.

Itse en hae halvinta enkä helpointa vaan yleensä kustannustehokkainta ratkaisua. Itse tehdään sillon kuin se on taloudellisesti perusteltua tai työn laatu muuten niin vaatii. Omalle työlle lasketaan tietenkin reilu korvaus. Tämä tuppaa usein monelta unohtumaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Pidän silti omalla kohdalla tuota nostimen hankintaa järkevänä. Se vähentää pahoissa paikoissa liikkumista ja näin ei aiheuta kipua. Ei siis tarvitse vaijeria vedellä tuolla rämeikössä tukille ja taas kärrylle sitä irroittamaan yms.

Ja se mitä tästä metsästä puuta tulee riittää minulle vuosiksi jos ei jopa kymmeniksi eteenpäin. Polttelen tällähetkellä noin 25 mottia vuodessa, määrä lisääntyy kun lämmitettävät neliöt lisääntyy remonttien myötä ja öljylämmitys poistuu. Tarkoitus olisi korvata siis puulla tuo öljy. Nykyjään menee tässä harvassa talossa 1500l vuodessa, remonttien jälkeen uskoisin että alle 1000l riittäisi vuodeksi. Jos siis kuvitellaan että tulevaisuudessa tuota puuta palaisi vaikka 50 mottia vuodessa. En tiedä onko laskelma sielläpäinkään, mutta sellainen noin arvio kuitenkin. Mitä lienee puun osto hinta nykyjään? Viimeksi kun kysyin niin koivu klapi oli 70€ motti+kuljetus. Sekapuun hinta oli 40€+kuljetus. En soitellut kuin pariin paikkaan ja tuo on keskiarvo, parin vuoden takaa. Oma puusto on aika koivu voittoista ja loppu oikeastaan havupuuta. Jos vuodessa menis 30 mottia koivua noilla hinnoilla niihin menis 2100€ ja sekapuuta loput 20 se tekis yhteensä 2900+kuljetus. Nyt polttopuu maksaa polttoaineen hinnan. Periaatteessa voisin kuvitella että tuollainen 8000€ sijoitettuna kärryyn maksaisi itsensä siis jo noin 3vuodessa takaisin, tulevaisuudessa. Nyt käyttö on vähäisempää, noin puolet siitä joten takaisin maksuaika olisi ehkäpä jotain 6v luokkaa. Tähän lisätään se että nautin suuresti itse tekemisestä, mutta lääkäreiden näkemys tulevaisuudesta on että tulisi välttää hankalimpia töitä. Tälläisellä kärryllä saisin siis itse tehtyä ja touhuttua, kriittisiä paikkoja rasittamatta.

En pidä siis huonona ideana. Ja vaikka puiden hintaa laskettaisiinkin noista hinta arvioista, en näe silti täysin järjettömänä tuota sijoitusta.

Se että maksaisin muille että joku vie puut pois ja raiskaa ympäristön(itsellä on tarkoitus harventaa hitaasti ja hartaasti, puu sieltä toinen täältä niin että metsäinen fiilis säilyy ja aluskasvillisuus kerkeää kasvamaan jonkun verran ennenkuin kaikki on matalana) ei houkuta. Siitä saatava rahamäärä oli n 4v sitten aika huono, silloin olisin saanut kuuset myymällä juuri ja juuri sen 10000€... Sillä ei osta lähellekkään samaa mottimäärää polttopuuta tilalle kuin mitä vievät mennessään. Ja itselle tuo polttopuu on varsin tärkeä jo nyt, ruoka ja sauna lämpiää vain ja ainoastaan puulla. Tulevaisuudessa siis myös koko talo ja navetta työtiloineen puun lämmöstä nauttii.

Siksi pidän järjettömänä vaihtaa vaikka 100 mottia puuta 10 mottiin polttopuuta, en näe siinä oikein järkeä. Mutta toisaalta, eihän näissä aina se järki näyttele kovinkaan suurta osaa kokonaisuudesta....
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Saat polttopuusi pihaan ajettuna suuruusluokkaa 5e/motti. Samalla tulee nurkat heittämällä kuntoon. Kuljetuskustannus jaettuna vuositasolle nykykulutuksella on vähän toista sataa euroa motti, jatkossa enemmän. Käytännössä maksat koko loppuikäsi sitä kuormainkärryä polttopuun ajeluillasi. Jos sijoittaisit 8.000 euroa vaikka vain 5% vuosikorolla samaksi ajaksi. Sulle kertyisi korkoa korolle efektin myötä moninkertainen summa pääomaa. Sitä voi perustella näitä asioita itselleen ihan miten haluaa, mutta kannattaa varoa ettei tule itsensä kusettamaksi :D
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

ToniR81 kirjoitti:Siksi pidän järjettömänä vaihtaa vaikka 100 mottia puuta 10 mottiin polttopuuta, en näe siinä oikein järkeä. Mutta toisaalta, eihän näissä aina se järki näyttele kovinkaan suurta osaa kokonaisuudesta....
Mutta ota nyt hyvä mies huomioon että tuo hintavertailu on valmis klapi vs. ranka. Jos ostat joltain pinosta koivurankaa niin hinta on täysin eri luokkaa.
Tai sitten palkkaat lähistöllä olevan metsäkoneketjun tekemään ja ajamaan muutaman rekkakuorman. Taatusti halvin keino saada puut.
Viimeksi muokannut Pappi, 15 Joulu 2014 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siivottu lainausta lyhyemmäksi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Totta turisette, tavallaan. Mutta miksi myydä puut tuosta talon takaa ja vaihtaa se polttokelpoiseen kun siinä välissä häviää kuitenkin puuta, ei kukaan niitä ilmaiseksi tuohon pinoksi muuta. Ja jos pk seudulla jostain 5€ motti saa tavaraa niin ilmoitelkaapa puhelinnumeroa mistä saa kysellä, mielellään koivu painotteista.

Näytti äkkiä guuglaamalla oleman ranka hinta 1000€/kuorma(28mottia) eli jotain 36 eikkaa motille. Alkuperäinen laskelma klapeihin siis heittää härän persettä(10v ja kärry on maksanut itsensä ranka hintaan nähden(ilman polttoainekuluja)), mutta katson silti että saan enemmän puuta tuolta omasta metsästä polttoon tuollaisella kuormaimella. Omaan tahtiin ja pitäen metsän avohakkuuta nätimpänä. Ja siinä on tekemistä, ei kuitenkaan raskasta, se on siis terapeuttista ja mukavaa.

Nythän voitaisiin ottaa keskusteluun myös sitten se että miksi ostaa mönkijä ja mennä sillä ajelemaan kun autolla ajelu on kivempaa, mudassa rypeminen on taas mutakylvyssä paljon halvempaa. Tai miksi syödä lihaa kun kaikki laskelmat näyttää että rehun syönnillä mailma pelastuu ja ettei vuosien päästä lihaa edes riitä kaikille tai, tai, tai.... Ainakin miljoona asiaa lienee sellaista missä ei ole järkeä jonkun mielestä ja jonkun mielestä taas on. Jos joku haluaa nuo puut tuolta tulla pinoksi muuttamaan niin tere tulemas, keittelen kahvit. Jos ne tulee vielä liiterin nurkalle pinoon niin voin tarjota pullankin kahvin seuraksi. Jos ne menee vielä klapeiksi asti niin saatan vaikka makkara keittoa tarjoa lounaaksi. Puista ei kuitenkaan myymällä saa niin paljoa rahaa että siitä oikeasti olisi hyötyä(metsää ei siis ole kymmeniä hehtaareita) rahallisesti tässä konkurssissa. Jos puista olisi tarjolla yli tai ainakin lähelle 100.000 niin menisi myyntiin, mutta tuolla kymmpitonnilla ei vain kannata raiskata maisemaa. Tai voihan olla että hinnat on nouseet siitä mitä ne oli joku vuosi sitten, tai sitten hinta on laskenut, mene ja tiedä.

Ja jos kaikkiin ajatuksiin ottaa aina tuon "järjen" käteen ja miettii niin eihän sitä kannata koskaan ostaa mitään vaan sijoittaa kaikki raha ja toivoa että ei tule kovin kummoista lamaa ettei rahat pala ilmaan. Kärryn ostamalla saatan keksiä sille muutakin käyttöä, maan ajoa(käsittääkseni parilla pellin palalla varustetulla kuormaimella nostelee kivasti multaa yms tavaraa kyytiin) ehkä naapurille puun ajoa yms. Joten ei se hukka investointi ole.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

ToniR81 kirjoitti:Totta turisette, tavallaan. Mutta miksi myydä puut tuosta talon takaa ja vaihtaa se polttokelpoiseen kun siinä välissä häviää kuitenkin puuta, ei kukaan niitä ilmaiseksi tuohon pinoksi muuta. Ja jos pk seudulla jostain 5€ motti saa tavaraa niin ilmoitelkaapa puhelinnumeroa mistä saa kysellä, mielellään koivu painotteista.
Omien puiden hyödyntäminen polttopuuna on tietenkin lähtökohtana hyvä. Ei sitä tarvitse miksikään muuttaa. Erityisesti vielä jos tarjolla on kuitupuukokoista koivua. Kysymyshän on nyt siitä että miten ne puut sieltä metsästä kotipihaan hankkii. Minä tarjosin tähän maataloustraktorilla ja kuormainkärryllä urakoivaa yrittäjää, joka siis ajaa ne puut sieltä metsästä murto-osalla siitä kustannuksesta millä itse ne pihallesi tuotat kuormainkärryyn investoimalla. Puuta ei siis myydä yhtään mihinkään vaan se ainoastaan tuotetaan pihalle ostamalla korjuu ja lähikuljetus urakoitsijalta. Korjuu ja kuljetusurakoitsijoiden taksat on yleensä per kiinto-m3 ja siihen 50 pinomottiinkaan ei tarvitse ajattaa kuin reilut 30 kiintoa puuta. Ajattaa kannattaa tietenkin muutaman vuoden puut samalla kertaa. Pienemmissä urakoissa maataloustraktori kuormainkärryllä on kustannustehokas ja yleensä parhaiten saatavilla oleva laite. Eihän piha-, maisema ym. puistometsiä tietenkään aukoiksi hävitetä. Itsehän kerroit että näkemyksesi mukaan metsä vaatii harvennusta. Niinhän ne tuppaavat muutamassa vaiheessa tekevän. Poimintahakkuuna metsurin työnä teet sopiva alue kerrallaan ja ajot hankit sitten urakoitsijalta. Kyllä siinä mönkijällekin erilaista tekemistä riittää vaikka itse massan ajo tapahtuukin isommilla vermeillä. Terapiapuolikin tulee varmasti tyydytettyä.

Kuntoilumielessähän voi sitten huviksi ajella sen minkä haluaa, mutta eikö silloin olisi järkevintä pätkiä pöllit suoraan kaadon jälkeen klapimittaan? Kuormaus helpottuu oleellisesti ja sahaustyö puruineen jää metsään. Raskaimmat pöllinpätkät voi kuormata vaikka vaijerinostimella jos kroppa ei kestä käsinkuormaamista. Kyydistä nostelee sitten valmiita pätkiä suoraan halkaisukoneelle tai millä sitten klapeja tekeekin.

Mulle on tietenkin yhden tekevää millä kukin polttopuunsa ajaa ja viihdyttäviä vehkeitähän nuo varmasti ovat. Tartuin asiaan lähinnä taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta, kun tuntuu että välillä ne realiteetit tuppaavat innostuksissa jäämään taka-alalle. En iis mitenkään pysty näkemään kuvion taloudellista kannattavuutta, kun en tahdo nähdä sitä vielä huomattavasti isommissakaan kuvioissa. Tarkoitus ei ole missään tapauksessa lannistaa, joten jos siltä tuntuu niin hanki ihmeessä laite itsellesi. Erilaista tekemistäkin voi hyvin siunaantua hankinnan jälkeen lisää. Mutta ehkä homma kannattaa perustella heti kättelyssä itselleenkin oikeista lähtökohdista ja realiteeteistä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Sen enempää aiempiin kirjoituksiin syventymättä ihmettelen tuota ToniR81 polttamaa puumäärää.. 25 mottia, iso mälli puuta.

Internetistä kaivetun tiedon mukaan 1 pinokuutio koivuklapia sisäältää noin 2500 kwh verran energiaa. Jos nyt kuitenkin poltat kostaa sekaklapia, ja kyse on heittokuutiosta, niin voisi tuon energiamäärän vaihtaa vaikka 1000kwh/"motti" (kwh ilmeisesti muutettuna vastaamaan sähköenergiaa).

Kova nälkä on vissiin aina ja viluinenkin pitää olla että saa puumäärän kulumaan. :D

Tuolta ongin tiedot: http://keskustelu.sammysatv.com/posting ... 30&t=33899

Enkä nyt piruilessani, vaan vertasin omaan pihalle tuotuun klapikasaaan, ja loveen, joka siihen on reilu vuoden aikana syntynyt.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin