Tukkikärry/hydrauliikka

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 19:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

Kyllä, puu pysyy paikallaan ja terä laskee ylhäältä. Alkuun ainakin manuaali syöttö, mutta ajattelin kyllä tehdä varauksen myös myöhempää hydraulisyöttöä ajatellen.

Pikaisella googletuksella kiinamoottorit (Loncin) 9 hp vs 13 hp: painossa eroa n. 5 kg ja hinnassa n.50 €.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Joo-o..

Saman tiedon tuossa löysin ittekki,kiitos huomautuksesta kumminkin.

Tässä nyt ei ole kiire tuon projektin kanssa mutta on kiva kehitellä uutta.
Moottoriksi tulee siis 13hp kiinallainen.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 19:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

Omaa kiinan honda kopiota tuossa nyt käytelly sisään systeemillä 3 h käyttöä ja moottoriöljyn vaihto ja sitten 5 h käyttöä ja taas moottoriöljyjen vaihto, ja kyllä tuo sähköstartti on aika mukava lisä :D

Jos meinaat 20 cc/r pumppua, niin ei riitä tehot 13 hp pyörittää sitä työkierroksilla (2500 - 3000 r/min) 200 bar paineella. Tehot riittää tuonne 25 l/min paikkeille, eli esim. 8 cc/r x 3000 r/min = 24 l/min.
Paras vääntö näillä moottoreilla on siinä 2700 r/min paikkeilla, ja jos haetaan väännön ja tehon parasta kombinaatiota, niin se löytyy 3000 r/min paikkeilta.

Ei ole minunkaan projektilla kiire, pikkuhiljaa suunnitella valmiiksi, ja sitten keväämmällä ruveta liimaaman / pulttaamaan palikoita nippuun.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
LeJa
4WD
Viestit: 154
Liittynyt: 14 Syys 2010 18:08
Mönkijä:: on

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja LeJa »

Joo kaikkihan myö erehdytään joskus ja meikä koko ajan no niin asiaan.
Koukku kerropas kun tiedetään haluttu työpaine, sylinterin koko/tilavuus ja pumppu niin millä kaavalla pystyy laskee moottorin tehon terpeen?
Muistaakseni siihen löytyy kaava tai jotain.
Meinasitko laittaa minkäläisen kytkimen syöttö kouruun vai pelkällä klapiventtilillä?
Minne ei pääse sinne ei mennä
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No sylinterin voima lasketaan simppelisti pii x männän säde potenssiin kaksi , kertaa paine ja yksiköt jos on senttejä ja baareja niin lopputulos on kiloja.

Pumppuihin on semmonen kätevä oikopolku että 3000 kierroksella on tehontarve sama kilowatteina kuin pumpun kierrostilavuus,paineen ollessa 200 bar. Noin niiku suurinpiirtein ja pikkukoneen teho on jotain muuta kuin mitä siinä käynnistinkopassa lukee eli se on maksimi eikä sitä voi käyttää mitoitukseen.

Jos koneen tehoksi arvaa vaikka 60 prossaa luvatusta niin turvallisilla vesillä ollaan...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 19:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

Andyn oikopolku on ihan käyttökelpoinen, mutta jos halutaan käyttää muita kierroksia koneessa tai jotain muuta painetta, niin paine bareina x haluttu litratuotto/min / 600 = tehontarve kW.
Eli esim. 20 cc pumppu, työkierrokset 1500 ja paine 150 bar => 30 l x 150 bar / 600 = 7,5 kW

Kuten Andy jo yllä kertoikin, koneen kyljessä seisova kW lukema on maksimi teho, jota ei voi käyttää mitoituksiin. Kuten tuossa jo yllä kirjoitin, parhaat työkierrokset löytyy käyrien mukaan jostain 2500 - 3000 r/min, jolloin tehoa on samaisten käppyröiden mukaan n. 7 - 8 kW. Tuolla kierrosalueella yllä oleva laskukaava meneekin sitten seuraavasti 50 l x 150 bar / 600 = 12,5 kW => Ei riitä!!!
Eli kyllä se vaan niin on, ettei mopolla mahottomia, joten tuollaiselle 13 hp koneelle suurin pumppu on se 8 cc/r. Sitä se jaksaa pyörittää noilla 2500 r/min nopeuksilla, jolloin minuuttituotoksi tulee 20 l/min ja painettakin saadaan silloin se liki 200 bar. Toki koneissa on varmasti yksilöllisiäkin eroja, ja jossain yksilössä saattaa olla "turboruuvi paremmissa säädöissä" ;)

edit: muokattu virhe kaavassa 12 l => 30 l ja kirjotettu muutenkin hiukan lisää.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Kysymyksiä kaikkien hydraulikuormainkärryjen omistajille:

Kaikkien palkkien mitat (leveys, korkeus, paksuus, pituus)
Sylintereiden liukuputken paksuus
Mitä tekisit toisin?
Minkä kokoinen moottori pyörittämässä pumppua?

Kaiken näköisiä neuvoja ja vinkkejä saa ladella! :p
Onko kärryyn turha laittaa jatkoa puomiin? (Eli ns. Zoomi)
Letkut vai putket?
Aisaan kääntö vai ei?

Kahvia hörppien ja piirrellen..
-T-
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 12:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Markol »

Tänään pääsin paikallisen kauppiaan Hupsvarna päivillä kokeilemaan Kranmannin 1700 kärryä. Kyllä silläkin pölli kyytiin nousi. Kaikenlaisia hienouksia oli varsinkin suurimmassa 1900:ssa. Kaksi eri tehoa pumpulle ja sen myötä periaatteessa 4 eri nopeutta vedolle. 13 heppanen Honda moottorina. Vedossa vapaa-asento kun vetäjä vetää vetoa nopeammin. Jarru toimii sähköohjauksella jarruvaloista. Aisankääntö on varmaan myöskin ihan kätevä. Ja siihen saa telatkin. Nosturi oli vaan jotenkin kepoisemman oloinen kuin Nokkassa ja koura oli pykälää pienempi. Varmaan Vahva Jussin kanssa samaa kaliberia. Ovat kuulema johonkin kärryyn asentaneet sähköisen venttiilipöydänkin. Varmaan mukavan kevyt nostaa pois kyydistä mutta 1100e:n hinta motivoinee rehkimään letkuversionkin kanssa. Kaikista herkuista huolimatta en koe että että sen kanssa juurikaan sadokkaammin hommat etenee verrattuna Forest Prohon.

Siellä oli myös Biojackin energiakoura. Olisi ollut kiva nähdä se toiminnassakin mutta ei ollut kuin koura näytteillä ja video pyöri taustalla. Esittelijä kehui kouraa ja kuulema sitä on ostettu traktorienkin puominjatkoksi.

Marko
^Jopi^i
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 02 Elo 2011 17:17

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ^Jopi^i »

Hoksasitko tuosta vedosta kysyä sen enempää esim että mitenkä kovasti sitä sitten voi vetää sillä vapaa asennolla? ja olikos siinä minkälainen se veto muuten siis ketjukotelo vai rissa veto? ja se minua eniten ihmetyttää jos rissa veto niin miten nuo telat saa siihen? mitenkäs nuo jarrut onko siellä joku sylinteri mikä pukkaa jarrut päälle sitten vai minkälainen systeemi? tuo aisakääntö kylläainakin tuossa omassa auttaa paljon metsässä kulkemista ilman sitä olisi hankalaa.
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 12:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Markol »

En kysynyt mutta sain sen käsityksen että vedon nopeallapuolella se ei kuitenkaan normikierroksilla mene kuin joku 6km/h. Kuvittelin nopeammaksi. En kysynyt mitä kyytiä saa vapaalla vetää mutta voisin kuvitella että pidempi/nopeampi ajelu alkaisi käydä renkaiden päälle. Veto on vetorullilla. Ne nousevat sellaisessa asennossa että jäävät renkaiden ylätason alapuolelle. Tuohon tulevat telat ovat metsäkonetyyppiset rautatelat. Ovat rakenteeltaan metsäkonemallia eli eivät sellaiset kuin Säämäsen vaunuissa. Toki sitten ovat ihan eri hintaluokkaa, 2090e. Varmasti aisankäännöstä on etua. Argon kääntö ja koukun siirtyminen vaan poikkeaa hieman normimönkijän käyttäytymisestä. Täältä näkee tietoja kärrystä ja tekniikasta http://www.kranman.fi/tuotekuvasto/mets ... varustettu . Siinä on jarrujakin hieman valaistu. Painetussa kuvastossa oli hieman eri kuvat. Siinä kävi ilmi esim. se että kun Forest Prossa robsonit tulevat hydraulimoottoreiden jatkoksi niin Kranmannissa moottori on keskellä kärryä ja sieltä lähtee vetarityyppisesti akselit vetorullille.

Marko
Viimeksi muokannut Markol, 05 Marras 2015 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Jopi^i
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 02 Elo 2011 17:17

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ^Jopi^i »

Se minua tuossa vetorullat alhaalla vapaa asennossa vedettäessä hirvittää että paine nousee niin korkeaksi että jotakin hajoaa mutta joo pitäisi itse nähdä tuo kärry ja koe ajaa
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Markol kirjoitti:Tänään pääsin paikallisen kauppiaan Hupsvarna päivillä kokeilemaan Kranmannin 1700 kärryä. Kyllä silläkin pölli kyytiin nousi. Kaikenlaisia hienouksia oli varsinkin suurimmassa 1900:ssa. Kaksi eri tehoa pumpulle ja sen myötä periaatteessa 4 eri nopeutta vedolle. 13 heppanen Honda moottorina. Vedossa vapaa-asento kun vetäjä vetää vetoa nopeammin. Jarru toimii sähköohjauksella jarruvaloista. Aisankääntö on varmaan myöskin ihan kätevä. Ja siihen saa telatkin. Nosturi oli vaan jotenkin kepoisemman oloinen kuin Nokkassa ja koura oli pykälää pienempi. Varmaan Vahva Jussin kanssa samaa kaliberia. Ovat kuulema johonkin kärryyn asentaneet sähköisen venttiilipöydänkin. Varmaan mukavan kevyt nostaa pois kyydistä mutta 1100e:n hinta motivoinee rehkimään letkuversionkin kanssa. Kaikista herkuista huolimatta en koe että että sen kanssa juurikaan sadokkaammin hommat etenee verrattuna Forest Prohon.

Siellä oli myös Biojackin energiakoura. Olisi ollut kiva nähdä se toiminnassakin mutta ei ollut kuin koura näytteillä ja video pyöri taustalla. Esittelijä kehui kouraa ja kuulema sitä on ostettu traktorienkin puominjatkoksi.

Marko
Hmmm. Mistä neljä nopeutta vai onko tuossa jo tuplaaja käytössä? Kahella pumpulla saa kolme nopeutta niikus...1100 euroa sähköpöydästä ei kyllä ole paljon jos se on vaan minkään laatuinen.

Mihinkä hintaan oisi koura irronnu messutarjouksena?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 12:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Markol »

En tiedä ihan tarkkaan kuinka pumppu homma menee. Kaksi nopeuttahan tuossa on mutta en tiedä kuinka se vielä käytännössä tuplataan. Pienet on kuitenkin erot jos nopeimmalla menee noin 6km/h.

Ei ollut mitään ihmetarjousta kourasta. Normi hinta eli se 1950e alv:lla. Sain sen käsityksen esittelijän puheista että Nisulan koura olisi noin tonnin kalliimpi. Biojack/Nummek myy suoraan kouraa niille paikkakunnille joilla ei ole jälleenmyyjää. Villi veikkaus on että hinta on pysyy samana ostaa sen mistä vaan. Tuo kuormausominaisuus kun olis korvattu keruulla niin olis aika paljon nopeampi käytössä. Sais tehtyä nippuja valmiiksi ja sitten hakisi uudella keikalla kuormat. Koura on kyllä aika hyvän kokoinen. Mielestäni lähes samaa luokkaa kuin Kranmannin ja Vahva Jussin eli kyllä siihen hieman tavaraakin mahtuu.

Marko
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

On tuossa Bio Jackissä aika paljon enemmän kouraa verrattuna nisulaan tai vj:hin. Sitä voi säätää ja muokata huomattavasti monipuolisemmin.

Se on vähän niin ja näin ainakin mönkkäriluokassa se keruu kun semmonen kama kannattaa jättää jättää muutenkin mettään tai ainakin kaataa vaikka sahalla.

Mutta pistä BJackki niin kehitetään porukassa siitä tuo meitsinkin koura on apinòitu.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin