Tukkikärry/hydrauliikka

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Polaris4x4
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Syys 2012 10:44
Mönkijä:: XP 550 Forest -12

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Polaris4x4 »

Akselia joutuu ottaa eteen. Peruspuomia joutuu jatkamaan. Ite laitoin isomman mosan ja pumpun. Siirsin hydrauliyksikön mönkän päälle. Vedon näpertelin myös. Minulla sama tosin Juntti Antti merkkisenä.
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Minkälainen mosa ja pumppu? Tai siis moniko heppanen mosa ja pumpun koko..
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
wannabe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Loka 2013 19:39

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja wannabe »

Tarkoitus olisi rakennella tukkikärry nosturilla. Livenä en ole päässyt tutkimaan kaupallisia versioita ja netistä en ole löytänyt speksejä hydraulisylintereille. Minkä kokoisia sylintereita olette omissa projekteissa käyttäneet pää- ja taittosylintereinä? Tai onko jollakin tietoa kaupallisten versioiden sylintereiden koosta? Telin siirtoon, puomin kääntöön ja puominjatkeeseen olin suunnittelut laittavani sylinterit koossa 40/25 (mäntä/varsi).
martj7i
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Joulu 2012 20:42

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja martj7i »

[quote="Bj Andy"]Tuollahan noita on eli vaikka tommonen 1 karainen suuntaventtiili ja siihen sarjakytkentä nippa. Maksaa näköjään tuolla vajaat 120 egeä ja tuo kolmitievena 30 egee. Eli hintaeroa tulee mutta,mutta jos tuo sylkkä maksaa parisatkua, letkut nippoineen sen reilunsatkun, ja se kolmitie venttiili päälle niin eipä tuo kokonaisuudessa näyttele paljonkaan.

Ja vielä muokkausta että kyllähän se sitä hintaa nostaa jonkin verran jos vertaa siihen että pistää sen 3 tie venan vaan siihen lohkon viereen.

Ja se linkki.

http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa ... g.php?c=14

Eli kytkentä olisi semmoinen että pumpulta suoraan paine tuolle telin venttiilille ja sieltä sitten tuolle päälohkolle. Ja ne telin letkut voisi olla 1/4 " paksuutta niin hieman keventää pakettia kun nuo paineletkut lienee 1/2" :sta.[/quot

Yritin tänään kytkeä lisäventtiiliä telinsiirron sylinterille, mutta en osannut. Eli pitääkö lisäventtiili olla ennen päälohkoa? Nyt kytkin päälohkosta lisäventtiilille N linjat vastakkain, kokeilin sarjakytkentä nipalla ja ilman, ja kokeilin tankkiin paluuta sekä päälohkosta että lisävenasta. Jos joku osaisi neuvoa kuinka kytketään?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Otahan kuvia niin katsotaan...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
martj7i
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Joulu 2012 20:42

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja martj7i »

Bj Andy kirjoitti:Otahan kuvia niin katsotaan...
Sain toimimaan. Eli laitoin lisävenan N-linjan päälohkon p-linjaan ja tieten pumpulta tulevan letkun lisävenan P:hen. Näin sitä oppii :)
Nyt siirtyy teli 1.5m.
Vastaa Viestiin