Tukkikärry/hydrauliikka
-
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
- Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Ostin Avestaan viikolla kolme uutta hydeletkua. ne sai talvella kipeetä ja tihkutti hiukan liittimen vierestä. Puu liukui jäistä pinoa pitkin ja en huomannut kuin liian myöhään -> letkut pysäytti puun liikkeen.
Tänään vaihdoin noi letkut. Kaksi vaihtoon ja kolmas varalle. Noi kaksi oli keskenään erilaisia. Tuota toista ei ole samanlaista tässä vaunussa, jätin tihkuvan varaletkuksi.
Vaihdettuani ne huomasin ylemmän vaihdetun alapuolella vuotavan letkun -> ens viikolla taas teettämään uusi letku. Huomenna sen pujottelua puomin sisältä pois.
Vaihtaisiko kaikki puomin sisällä olevat samalla...? Tulee savotalle hieman hintaa, mutta olivat jo ostaessa pintakumin osalta pykineitä, esittelylaitteen iloja
Tänään vaihdoin noi letkut. Kaksi vaihtoon ja kolmas varalle. Noi kaksi oli keskenään erilaisia. Tuota toista ei ole samanlaista tässä vaunussa, jätin tihkuvan varaletkuksi.
Vaihdettuani ne huomasin ylemmän vaihdetun alapuolella vuotavan letkun -> ens viikolla taas teettämään uusi letku. Huomenna sen pujottelua puomin sisältä pois.
Vaihtaisiko kaikki puomin sisällä olevat samalla...? Tulee savotalle hieman hintaa, mutta olivat jo ostaessa pintakumin osalta pykineitä, esittelylaitteen iloja
-
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
- Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Vastaan itselleni..
Puomin toisen sylkän yksi letku oli se vuotava. Päätin uusia kummatkin tuon sylkän letkut. Tuli kivuitta puomin sisältä pois, vaikka jäi vielä 4 letkua sisään.
Nuo alkuperäiset on yhdellä kudoksella, uudet laitan kahdella. Saa nähdä kuinka monta kahden kudoksen letkua mahtuu mönkijästä katsoen ekan puomin sisään, siten että liitinkin mahtuu puomin sisällä liikkumaan läpi..
Seuraavassahan on 2 letkua vähemmän, eli niissä varmaan ei ainakaan ole ongelmaa.
Puomin toisen sylkän yksi letku oli se vuotava. Päätin uusia kummatkin tuon sylkän letkut. Tuli kivuitta puomin sisältä pois, vaikka jäi vielä 4 letkua sisään.
Nuo alkuperäiset on yhdellä kudoksella, uudet laitan kahdella. Saa nähdä kuinka monta kahden kudoksen letkua mahtuu mönkijästä katsoen ekan puomin sisään, siten että liitinkin mahtuu puomin sisällä liikkumaan läpi..
Seuraavassahan on 2 letkua vähemmän, eli niissä varmaan ei ainakaan ole ongelmaa.
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Sylinterien mitat kun joku voisi kärrystään ottaa niin olisin enemmän kuin kiitollinen, netistä niitä en löytänyt....
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
-
- 4WD
- Viestit: 190
- Liittynyt: 03 Loka 2012 19:05
- Mönkijä:: Outlander 570 pro
- Paikkakunta: Rauma
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Moro.
Kerkeiskös joku mitata kärrystä tuon laajakulmanivelen mittoja...? Ja jatkopuomin nivelen ja laajakulmanivelen välisen tappien välimatkan.
Kerkeiskös joku mitata kärrystä tuon laajakulmanivelen mittoja...? Ja jatkopuomin nivelen ja laajakulmanivelen välisen tappien välimatkan.
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Näytti oleva koneglans.illa joku hydraulinen tukkikärri hintaan 4990€...
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Polaris 650 Twin
Vahva Jussi - www.vahvajussi.com
Vahva Jussi - www.vahvajussi.com
-
- 3WD
- Viestit: 109
- Liittynyt: 22 Syys 2012 10:44
- Mönkijä:: XP 550 Forest -12
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Bolzilla enemmänkin tietoa vai normaali "nettitietäjä"?
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Vitsi tai ei mut kuvan mukaan aika vankan näköinen. En ole livenä nähnyt mut paremmin tietävä vois vähän perustella.
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Taitaa tää tietäjä boiz olla vahvajussin leivissä eihän silloin voi muuta kuin moittia muita
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Joo mäki näin Boizin mainostamassa tuolla toisessa ketjussa uutta Vahva-Jussin hydrauliikkakärryä ja sitten ollaan täällä kilpailevan tukkikärryjä moittimassa. Kyllä itellä nousee niskakarvat pystöön tuommoisesta käytöksestä.
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Muistakaa muuten sitten noiden hytikkaletkujen kanssa, että jos puomi on ylhäällä ja letku menee, niin sieltä tulee öljyä aika voimalla. Menee helposti ihosta läpi ja kudoksiin ja ainoa hoito on leikata saastunut alue pois. Jos osuu johonkin vaikka jänteen lähelle, niin menee jännettä pitkin aika kauas.. Seuraus on kuolio ja sitten leikellään enempi jo pois.
Katsokaa vaikka: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... figure/F2/ tai https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... figure/F3/
Ikinä ei kokeilla kädellä, että mistä sitä öljyä oikein tulee. Jos siellä on pistesuihku niin se leikkaa ihosta läpi heti ja pahimmillaan kaikki sormet pois.
Hiljan eräs isäntä oli vähän kalpeana kun oli zetorissa kuormaajan letku mennyt ja ampui öljysuihkun kabiiniin avoinna olleesta takalasista. Ei osunut onneksi naamaan, mutta kopsaus oli vaan käynyt kun radiopeltoorit lähti päästä öljysuihkun voimasta.
Jos noin käy, niin heti hoitoon ja vaatikaa oikeasti myös hoitoa. Kaikki lääkärit ei tunnista vammaa lainkaan ja lähettää kotiin huilaamaan. 10 h jälkeen vammasta alkaa tuo kuolion vaara nousta hyvin nopeasti, eli ei mennä yöksi nukkumaan jos se siitä paranisi. Ei parane.
Varovasti niiden paineen nostojen kanssa eikä ole yhtään huono idea sukittaa letkuja ja vaikka sitoa vaijereilla kiinni käyttäjän läheltä. Nuo temput ei paljoa maksa ja voi pelastaa aika paljon.
Juu, itse työskentelen hydrauliikan parissa.
Jos noita haluaa katsella enempi, niin lyö googleen vaikka oil injection injuries.
Katsokaa vaikka: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... figure/F2/ tai https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... figure/F3/
Ikinä ei kokeilla kädellä, että mistä sitä öljyä oikein tulee. Jos siellä on pistesuihku niin se leikkaa ihosta läpi heti ja pahimmillaan kaikki sormet pois.
Hiljan eräs isäntä oli vähän kalpeana kun oli zetorissa kuormaajan letku mennyt ja ampui öljysuihkun kabiiniin avoinna olleesta takalasista. Ei osunut onneksi naamaan, mutta kopsaus oli vaan käynyt kun radiopeltoorit lähti päästä öljysuihkun voimasta.
Jos noin käy, niin heti hoitoon ja vaatikaa oikeasti myös hoitoa. Kaikki lääkärit ei tunnista vammaa lainkaan ja lähettää kotiin huilaamaan. 10 h jälkeen vammasta alkaa tuo kuolion vaara nousta hyvin nopeasti, eli ei mennä yöksi nukkumaan jos se siitä paranisi. Ei parane.
Varovasti niiden paineen nostojen kanssa eikä ole yhtään huono idea sukittaa letkuja ja vaikka sitoa vaijereilla kiinni käyttäjän läheltä. Nuo temput ei paljoa maksa ja voi pelastaa aika paljon.
Juu, itse työskentelen hydrauliikan parissa.
Jos noita haluaa katsella enempi, niin lyö googleen vaikka oil injection injuries.
-
- Noppeli
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28 Tammi 2016 23:25
- Mönkijä:: Grizzly 660 -05
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Tuo Kone-Glansin kärri on aika raskas mönkijäkäyttöön, näkyy olevan 850kg tiedoissa. Ilman vetoa tarvii aika raskaan veturin jo... Itsekin olen harkinnut välillä jonkin hydr.kärrin ostoa. Nyt reilut 5 vuotta oon ajellut (joitakin satoja pinokuutioita polttopuurankaa) omavalmiste -telikärrillä joka on sen verta kevyt että jaksaa tyhjänä kääntää ihmisvoimin siten että ottaa koukussa ollessa perästä kiinni ja nostaa ilmaan ja kääntää minne haluaa, tai ottaa pois koukusta ja kääntää (ei tarvii vekslata suotta eikä aina mahdukaan). Fysiikan lait on vaan sellaset että tuollakaan ei ilman vetoa tuoda ylämäkeen juuri muuta kuin terveisiä sellasella 350kg + kuski 80 kg veturilla. Ja on kaikki lukot ja ketjut. Mut Että veto pitää olla kärrissä tai tasaiset maastot.
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Samat kokemukset, kuin edellisellä. Itse pätkin kaikki myyntikelpoiset puut kolmeen metriin ja kiinan telikärryllä vien ne mettästä pois. Ylämäkeen kestää laittaa 6-8 kolmen metrin pökkelöä kyytiin, muuten jää mönkkäri kiinni. Vaikka on telat alla ja kärryn etuseinä pois, joka painaa useamman kymmenen kiloa. Ilman kärryn vetoa ei kummosta kuormaa mönkijä kisko, jos on vähänkään mäkistä maastoa.
Tukkikokoa olevat puut joutuu joskus viemään yksitellen, kun ne tuoreena painaa jo melko paljon. Ilman rautakankea ei nouse maasta ylös lihasvoimin, ja vinssillä kyytiin.
Tukkikokoa olevat puut joutuu joskus viemään yksitellen, kun ne tuoreena painaa jo melko paljon. Ilman rautakankea ei nouse maasta ylös lihasvoimin, ja vinssillä kyytiin.
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Jopas on rautaa laitettu. Kiinalaisella compikärryllä on itsekin pärjännyt. Paljonko nuo vahvajussit ym painaa? Välillä tullut haaveilta tuollaista nosturikärriä. Mitenkähän helposti tuohon koneglansin vaunuun sais vedon toteutettua...0
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
Helposti saa vedon tehtyä.Ite puuhastelin muutaman päivän autotallissa ja ropsoniveto kiinan kärryssä.Etutarakalla voimalaitos josta saa hydeä ja sähköä.