Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Tässä pitäisi hommata mönkijä teloilla, eli tarkoitus olisi kulkea tuolla metsässä talvella. Viime talvena oli lainassa 550 grizzly teloilla ja ainakin tuolla lähes metrisessä hangessa pohjois savossa alkoi mäen nousut ja ojien ylitykset olemaan aika vaikeita. Kävin nyt tuossa vaihtoehtoja katselemassa ja polariksen 850 ja can-am: outlander 1000 jäivät päälimmäisenä mieleen. Itseä nyt lähinnä mietityttää millä tuolla metsässä pääsisi parhaiten etenemään, olisiko se tuollainen tehokas mutta painava can-am vai sitten huomattavasti kevyempi mutta tehottomampi yamaha?
Mukana ei tarvitse kuljetella kauheasti työkaluja, ja työmaat on tässä jyväskylän eteläpuolella, joten saa nähdä kuinka paljon lunta on tänä vuonna metsässä.
Mielipiteitä mikä olisi paras etenijä metsässä? Ja moottorikelkkaa en nyt harkitse kun ei tuosta lumitilanteesta tiedä, jos sitä ei kauheasti tulekkaan tänävuonna ei kelkalla olisi mitään käyttöä.
Mukana ei tarvitse kuljetella kauheasti työkaluja, ja työmaat on tässä jyväskylän eteläpuolella, joten saa nähdä kuinka paljon lunta on tänä vuonna metsässä.
Mielipiteitä mikä olisi paras etenijä metsässä? Ja moottorikelkkaa en nyt harkitse kun ei tuosta lumitilanteesta tiedä, jos sitä ei kauheasti tulekkaan tänävuonna ei kelkalla olisi mitään käyttöä.
Viimeksi muokannut jukka81, 23 Tammi 2013 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: muokkasin hieman otsikkoa
Syy: muokkasin hieman otsikkoa
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Jos ei pakko ole niin itse kyllä jättäisin metrisessä hangessa metsätyöt keväämmälle.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Niin jäi ensimmäiseen viestiin laittamatta, eli ei tule metsätöihin vaan pitäisi päästä kulkemaan tuolla sähkölinjoilla. Ja valitettavasti sitä ei voi jättää kevääseen ja toivotaan myös ettei niitä metrisiä hankia tule tänä vuonna. Mutta parasta mönkijää lumiaikaan tässä nyt haetaan. Polariksen 6x6 olisi kait yksi vaihtoehto, mutta siinä ei ilmeisesti ole ohjaustehostinta, joten se taitaa jäädä kauppaan.
Kuva alla, ei näytä pahalta mutta tuossakin paikassa oli tekemistä 550:llä grizzlyllä

Kuva alla, ei näytä pahalta mutta tuossakin paikassa oli tekemistä 550:llä grizzlyllä

Viimeksi muokannut force115, 26 Marras 2012 18:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Mäen nousu on varmaan kaikilla koneilla hankalaa tietyllä kelillä kun ei ole kun hötöä niin kaivaa vaikka kiinaan mutta sanoisin että mitä kevyemmän kokonaismassan saa sitä parempi.
Tehoa olis hyvä olla reservissä mutta joskus jopa hondassa liikaa ja alkaa uppoamaan kun tarjoaa kaasua liikaa... Viime talvena metrin hangessa pääsi jopa kakspäällä, välillä perä uppos mutta heti stoppi ja hieman takas ni matka jatkui taas...
Tehoa olis hyvä olla reservissä mutta joskus jopa hondassa liikaa ja alkaa uppoamaan kun tarjoaa kaasua liikaa... Viime talvena metrin hangessa pääsi jopa kakspäällä, välillä perä uppos mutta heti stoppi ja hieman takas ni matka jatkui taas...

-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Nyt on vieras alue. Vaan toissa talvena haastelin Lpr energian ukkojen kanssa kun tuota lunta alkoi olla. Niillä taitaa olla kalusto Hondaa ja muistivat mainita että hiki on helpossa juurikin noissa ojien ylityksissä ja tuiskupaikoissa.
Tuohon hommaan olisi oma valinta ehkä tuo 6 x 6 polle teloilla koska siinä on iso lava ja pitkillä takateloilla jää pintapaine siitä huolimatta matalaksi. Ja voimaa ei ole koskaan liikaa.
Kai noihin saa tehostimenkin jos ei muuta niin jonakin jälkiasennus kittinä.
Kannattaa myös kysyö mielipide http://www.perhekotituulia.net/tyohonda.html täältä.
Hondat ny on lähtöjään melko köykäisiä joskin kyllä niihinkin sitä painoa kertyy kun varustaminen pääsee vauhtiin. Keväällä haastelin tuon team tuulian Hannun kanssa ja hän sanoi että nuo pro vehkeet vahvistellaan siten että niitä kärsii nostella taakka telineistä ym. Muuten en vaivaudu kehumaan koska se ny on vähän kuin Toyotaa kehuisi...
Niin ja mihin ikinä päädytkin niin kuvia ja tarinaa kehiin talven rymyämisistä...
Tuohon hommaan olisi oma valinta ehkä tuo 6 x 6 polle teloilla koska siinä on iso lava ja pitkillä takateloilla jää pintapaine siitä huolimatta matalaksi. Ja voimaa ei ole koskaan liikaa.
Kai noihin saa tehostimenkin jos ei muuta niin jonakin jälkiasennus kittinä.
Kannattaa myös kysyö mielipide http://www.perhekotituulia.net/tyohonda.html täältä.
Hondat ny on lähtöjään melko köykäisiä joskin kyllä niihinkin sitä painoa kertyy kun varustaminen pääsee vauhtiin. Keväällä haastelin tuon team tuulian Hannun kanssa ja hän sanoi että nuo pro vehkeet vahvistellaan siten että niitä kärsii nostella taakka telineistä ym. Muuten en vaivaudu kehumaan koska se ny on vähän kuin Toyotaa kehuisi...
Niin ja mihin ikinä päädytkin niin kuvia ja tarinaa kehiin talven rymyämisistä...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Mites tämmönen argo palvelis noissa hommissa? http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index ... ,714&lang= Maavaraahan noissa ei oikein kehuttavasti ole, mutta teloilla taitaa silti liikkuminen onnistua vähintäänkin kohtalaisesti.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Se on se metrinen hanki vähän vaikea jokaiselle mönkijälle kun mennään tasamaalta vähän vaikeampiin maastoihin. Pollen Big Boss vois olla kova kampe pitkien telojen ansiosta, mutta enpä usko että siinäkään kantopinta-ala riittää pehmeille lumille, kun kuitenkin jo BB:n kuivapaino on kirjojen mukaan 480kg...
Sääliksi käy sitä jantteria joka telamönkijällä erehtyy hangelle joka on satanut kaatuneen pajukon päälle, ja jonka alla on reilut ½ metriä tyhjää... Tai erehtyy ylittämään kanavaa joka ei olekkaan lumen alta jäässä..
½ metrin ja siitä ylöspäin, hankeen ainoa oikea kulkuväline on kelkka. Luulenpa että Lynx Commander tai Skidoon vastaava (en nyt muista mikä se oli) ajaisi asiansa työhommassa hyvin. Toisaalta taas jos tarvitsee vain päästä kulkemaan paikasta a paikkaan b, niin eihän silloin ole vehjettä joka 600 tai 800 kuutioisen mountainkelkan voittais. Jos esimerkiksi linjaa pitkin täytyy ajaa vianhaussa, on mounttaini kevyenä, nopeana ja uskomattomana etenijänä aivan yliveto siinä hommassa.
Itseasiassa mikä tahansa kelkka määrätietoisen ja osaavan kuskin alla pesee mönkijän umpisella. Myös pätkä.
Mutta, koska kelkkaa et aikonut laittaa, niin ehkä ite lähtisin katteleen 700 Grizzlyä johon ne telat laittaa. Nehän sais olla aivan talvikäyttöön tehdyt telat, lieneekö sellaiset ehkä kantavammat?
Toisaalta taas jos telasarjasta tulee 140kg lisää massaa, on jotakuinkin yhdentekevää että mihin vekottimeen ne laittaa, ei siitä ketteryydestä enää pääse nauttimaan kuitenkaan...
Tottakai, jos asuu seutuvilla jossa se ½ metrin ja paksumpi lumipeite on harvinainen, niin eihän toki silloin ole järkeä hankkia kelkkaa hommaan jonka voi suurimman osan ajasta hoitaa mönkijällä.

Sääliksi käy sitä jantteria joka telamönkijällä erehtyy hangelle joka on satanut kaatuneen pajukon päälle, ja jonka alla on reilut ½ metriä tyhjää... Tai erehtyy ylittämään kanavaa joka ei olekkaan lumen alta jäässä..
½ metrin ja siitä ylöspäin, hankeen ainoa oikea kulkuväline on kelkka. Luulenpa että Lynx Commander tai Skidoon vastaava (en nyt muista mikä se oli) ajaisi asiansa työhommassa hyvin. Toisaalta taas jos tarvitsee vain päästä kulkemaan paikasta a paikkaan b, niin eihän silloin ole vehjettä joka 600 tai 800 kuutioisen mountainkelkan voittais. Jos esimerkiksi linjaa pitkin täytyy ajaa vianhaussa, on mounttaini kevyenä, nopeana ja uskomattomana etenijänä aivan yliveto siinä hommassa.
Itseasiassa mikä tahansa kelkka määrätietoisen ja osaavan kuskin alla pesee mönkijän umpisella. Myös pätkä.
Mutta, koska kelkkaa et aikonut laittaa, niin ehkä ite lähtisin katteleen 700 Grizzlyä johon ne telat laittaa. Nehän sais olla aivan talvikäyttöön tehdyt telat, lieneekö sellaiset ehkä kantavammat?
Toisaalta taas jos telasarjasta tulee 140kg lisää massaa, on jotakuinkin yhdentekevää että mihin vekottimeen ne laittaa, ei siitä ketteryydestä enää pääse nauttimaan kuitenkaan...
Tottakai, jos asuu seutuvilla jossa se ½ metrin ja paksumpi lumipeite on harvinainen, niin eihän toki silloin ole järkeä hankkia kelkkaa hommaan jonka voi suurimman osan ajasta hoitaa mönkijällä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
On tuossa vielä semmonenkin pointti että jos ja kun tuntia alkaa tulla enemmän kun se normikäyttäjän 50 tuntia vuoteen niin huoltokulut kannattaa ottaa myös huomioon.
Eli varin hihna maksaa kait jostain 170 egestä johonkin suuntaan ja jos laite joutuu töihin niin hihna kuluu talvessa loppuun.
Jos tuo Big bossi ei sytytä niin sitten Joko 500 fa tai Rinconi, niin ei ole mitään kuluvaa tuolla voimansiirrossa.
Eli varin hihna maksaa kait jostain 170 egestä johonkin suuntaan ja jos laite joutuu töihin niin hihna kuluu talvessa loppuun.
Jos tuo Big bossi ei sytytä niin sitten Joko 500 fa tai Rinconi, niin ei ole mitään kuluvaa tuolla voimansiirrossa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Sillä telasarjan hinnalla saa ihan varmatoimisen kelkan!
Ajelee mönkijällä ketjujen kanssa niin kauan kuin pääsee ja siirtyy sitten kelkkaan.
Kelkka todellakin pesee telamönkijän mennen tullen hangessa.
Ajelee mönkijällä ketjujen kanssa niin kauan kuin pääsee ja siirtyy sitten kelkkaan.
Kelkka todellakin pesee telamönkijän mennen tullen hangessa.
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Kiitoksia hyvistä kommenteista, eli hieman selvennystä vielä asiaan:
- Käyttöä tulee vuodessa varmasti enemmän kuin 50h, äkkiä arvioisin että pelkästään talvessa varmaankin 200h tunnin luokkaa ja sitten jos tuota tulee vielä kesällä käytettyä niin siitä lisää. Eli ilmeisesti honda ja yamaha olisivat sitä kautta sopivia laitteita kun muut taitavat olla variaattori pelejä. Ja ilmeisesti hondassa ja yamahassa on aika varmaksi todettua tekniikkaa.
- Itseä mietityttää tuo tehon tarve, eli yamaha ja honda ovat aika tehottomia pelejä verrattuna esim. polarikseen? Toisaalta yamahassa on kunnon lukot edessä, että sekin olisi plussaa. Lueskelin myös koneviestin testiä missä polarista ja grizzlyä oli testattu umpilumessa ja siinä moitittiin kun pollesta puuttui kunnon sielä pohjapanssari, niin eteneminen oli selvästi huonompaa kuin grizzlyssä.
- Käyttö olisi pääasiassa Jyväskylästä etelään, joten keskimäärin sitä lunta ei pitäisi aivan hirveästi olla (tosin poikkeustalvia on tässä myös nähty). Ja jos nyt menen ostamaan kelkan ja lunta onkin 20cm, ei tuolla linjapohjassa ajelusta taida tulla mitään, vaan se kelkka on heti hajotettu kiviin ja kantoihin. Ajattelin asian myös niin, että jos kelkkaa tarvitsee, niitä saa helpommin myös käytettynä ostettua.
- Polariksen 6x6 kiinnostaisi, mutta mietityttää saako sitä kääntymään telat päällä kun ohjaustehostinta ei löydy. Ja hintaakin tuolle pollelle alkaa jonkin verran tulemaan.
Eli tämmöisiä pohdintoja, ei se mönkijän hankinta ollutkaan niin yksinkertaista;) Tosin eiköhän noilla kaikilla pärjää, mutta tarkoitus olisi kuitenkin hommata parhaimmasta päästä laite.
- Käyttöä tulee vuodessa varmasti enemmän kuin 50h, äkkiä arvioisin että pelkästään talvessa varmaankin 200h tunnin luokkaa ja sitten jos tuota tulee vielä kesällä käytettyä niin siitä lisää. Eli ilmeisesti honda ja yamaha olisivat sitä kautta sopivia laitteita kun muut taitavat olla variaattori pelejä. Ja ilmeisesti hondassa ja yamahassa on aika varmaksi todettua tekniikkaa.
- Itseä mietityttää tuo tehon tarve, eli yamaha ja honda ovat aika tehottomia pelejä verrattuna esim. polarikseen? Toisaalta yamahassa on kunnon lukot edessä, että sekin olisi plussaa. Lueskelin myös koneviestin testiä missä polarista ja grizzlyä oli testattu umpilumessa ja siinä moitittiin kun pollesta puuttui kunnon sielä pohjapanssari, niin eteneminen oli selvästi huonompaa kuin grizzlyssä.
- Käyttö olisi pääasiassa Jyväskylästä etelään, joten keskimäärin sitä lunta ei pitäisi aivan hirveästi olla (tosin poikkeustalvia on tässä myös nähty). Ja jos nyt menen ostamaan kelkan ja lunta onkin 20cm, ei tuolla linjapohjassa ajelusta taida tulla mitään, vaan se kelkka on heti hajotettu kiviin ja kantoihin. Ajattelin asian myös niin, että jos kelkkaa tarvitsee, niitä saa helpommin myös käytettynä ostettua.
- Polariksen 6x6 kiinnostaisi, mutta mietityttää saako sitä kääntymään telat päällä kun ohjaustehostinta ei löydy. Ja hintaakin tuolle pollelle alkaa jonkin verran tulemaan.
Eli tämmöisiä pohdintoja, ei se mönkijän hankinta ollutkaan niin yksinkertaista;) Tosin eiköhän noilla kaikilla pärjää, mutta tarkoitus olisi kuitenkin hommata parhaimmasta päästä laite.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Yamaha on variaattorilla ja keskipakokytkimellä, ite en saanu 360 tunnin ja 4000km:n aikana vielä kulutettua alkuperäistä hihnaa rikki.force115 kirjoitti:Kiitoksia hyvistä kommenteista, eli hieman selvennystä vielä asiaan:
- Käyttöä tulee vuodessa varmasti enemmän kuin 50h, äkkiä arvioisin että pelkästään talvessa varmaankin 200h tunnin luokkaa ja sitten jos tuota tulee vielä kesällä käytettyä niin siitä lisää. Eli ilmeisesti honda ja yamaha olisivat sitä kautta sopivia laitteita kun muut taitavat olla variaattori pelejä. Ja ilmeisesti hondassa ja yamahassa on aika varmaksi todettua tekniikkaa.
Yamahan 660 Grizzly 42hv, ja 800EFI Polaris noin 55hv. Ei tuossa nyt kovin isoa eroa ole, varsinkaan kun ainakin Big Boss hävittää tehoedun suuremmalla painolla..force115 kirjoitti: - Itseä mietityttää tuo tehon tarve, eli yamaha ja honda ovat aika tehottomia pelejä verrattuna esim. polarikseen? Toisaalta yamahassa on kunnon lukot edessä, että sekin olisi plussaa. Lueskelin myös koneviestin testiä missä polarista ja grizzlyä oli testattu umpilumessa ja siinä moitittiin kun pollesta puuttui kunnon sielä pohjapanssari, niin eteneminen oli selvästi huonompaa kuin grizzlyssä.
700 Grizzlyssä tais olla aika tasan 45hv?
Pohjapanssarihan kannattaa tehä ite, muovista tai vaikkapa lasikuidusta.
Joo, kyllä kelkka vaatii sen 50cm lunta ennenkuin niitä hyviä ominaisuuksia alkaa saada irti. Oikeastaan se on aika pitkälti että kun mönkijällä meno loppuu renkailla niin kelkalla kelit alkavat.force115 kirjoitti: - Käyttö olisi pääasiassa Jyväskylästä etelään, joten keskimäärin sitä lunta ei pitäisi aivan hirveästi olla (tosin poikkeustalvia on tässä myös nähty). Ja jos nyt menen ostamaan kelkan ja lunta onkin 20cm, ei tuolla linjapohjassa ajelusta taida tulla mitään, vaan se kelkka on heti hajotettu kiviin ja kantoihin. Ajattelin asian myös niin, että jos kelkkaa tarvitsee, niitä saa helpommin myös käytettynä ostettua.
Miksei sais käännettyä? Ajetaanhan niillä muillakin mönkkäreillä telavarustuksella ilman ohjaustehostinta.force115 kirjoitti: - Polariksen 6x6 kiinnostaisi, mutta mietityttää saako sitä kääntymään telat päällä kun ohjaustehostinta ei löydy. Ja hintaakin tuolle pollelle alkaa jonkin verran tulemaan.
Eli tämmöisiä pohdintoja, ei se mönkijän hankinta ollutkaan niin yksinkertaista;) Tosin eiköhän noilla kaikilla pärjää, mutta tarkoitus olisi kuitenkin hommata parhaimmasta päästä laite.
Eihän toki niitä sarvia saa punottua paikallaan umpisella, mutta ei se tehostamattomuus ajossa haittaa. Tuo 6x6 polle on kyllä työhommiin loistovalinta ainakin kesällä, en epäile etteikö se olis sitä myös talvella ja telavarustuksella. Vetotehoa löytyy, eikä mäet haittaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Jep joo. Jos työkalua on ostamassa niin hintaa sille tulee oli merkki mikä hyvänsä.
Vaikka esim. uusi Rinconi vajaan kympin, siihen telasarja päälle, hyvät vinssit,ja panssarit niin jossain 16 tonnin paikkeilla aletaan olemaan. Ja toisin kuin kelkalla, mönkkärilä on peliaikaa useita kymmeniä vuosia jos sitä huolletaan edes mitenkään. Entisessä 2001 Kawassa oli jotain 2800 tuntia ja 40000 km mittarissa kun minulta läksi ja meitsi oli sen kolmas omistaja.
Tuo team tuulian hannu Haasteli että hondalla esim. on ajettu yli 4000 tuntia työkäytössä ja käyttäjäthän on pääasiassa sähö laitoksia yms.
Teho ei tule loppumaan se on varma koska teloilla välitys tihenee reilusti johtuen siitä että vetopyörä on niin paljon pienempi kuin normirengas. Samoin tuo lukkohomma on semmonen mitä yliarvostetaan jostakin syystä mönkkäreissä. Toki se on hyvä lisä mutta se on sitä kaiken muun ohella, ei mikään autuaaksi tekevä, ei se ole sitä missään muussakaan vehkeessä.
Soita tuolle team tuulian Hannulle niin saat faktaa, ja voit jopa hieroa ehkä kauppaakin. Ja sieltä saat myös tietoa erimerkkien ,myös hondan ohjaustehostimien kestävyydestä(mättömyydestä)...
Kaupan teosta vielä että riippuen miten omatoiminen rakentaja oletkaan niin siitä riippuen kanttaa valita semmoinen ostopaikka missä osataan myydä oikeaa asiaa eikä vaan hienoja ominaisuuksia komeilla nimillä,ja kalliita varusteita.
Ekaa mönkkäriä kun etsin ja kiertelin liikkeitä niin tuli hemmetin typerä olo kun tuntui että kukaan myyjä ei oikein osaa vastata mihinkään kysymykseen ja esim. meitsille tarjottiin rankkaan aurauskäyttöön jotain alennusvaihteetonta Yamahaa perusteella että kyllä tällä pihaa auraa...
No onneksi tältä foorumilta sai tarpeelliset tiedon rippeet haalittua kasaan ja nyt kun on jo pari vuotta näillä pakerrettu milloin mitäkin niin jotain kokemustakin on jo kertyny.
Vaikka esim. uusi Rinconi vajaan kympin, siihen telasarja päälle, hyvät vinssit,ja panssarit niin jossain 16 tonnin paikkeilla aletaan olemaan. Ja toisin kuin kelkalla, mönkkärilä on peliaikaa useita kymmeniä vuosia jos sitä huolletaan edes mitenkään. Entisessä 2001 Kawassa oli jotain 2800 tuntia ja 40000 km mittarissa kun minulta läksi ja meitsi oli sen kolmas omistaja.
Tuo team tuulian hannu Haasteli että hondalla esim. on ajettu yli 4000 tuntia työkäytössä ja käyttäjäthän on pääasiassa sähö laitoksia yms.
Teho ei tule loppumaan se on varma koska teloilla välitys tihenee reilusti johtuen siitä että vetopyörä on niin paljon pienempi kuin normirengas. Samoin tuo lukkohomma on semmonen mitä yliarvostetaan jostakin syystä mönkkäreissä. Toki se on hyvä lisä mutta se on sitä kaiken muun ohella, ei mikään autuaaksi tekevä, ei se ole sitä missään muussakaan vehkeessä.
Soita tuolle team tuulian Hannulle niin saat faktaa, ja voit jopa hieroa ehkä kauppaakin. Ja sieltä saat myös tietoa erimerkkien ,myös hondan ohjaustehostimien kestävyydestä(mättömyydestä)...
Kaupan teosta vielä että riippuen miten omatoiminen rakentaja oletkaan niin siitä riippuen kanttaa valita semmoinen ostopaikka missä osataan myydä oikeaa asiaa eikä vaan hienoja ominaisuuksia komeilla nimillä,ja kalliita varusteita.
Ekaa mönkkäriä kun etsin ja kiertelin liikkeitä niin tuli hemmetin typerä olo kun tuntui että kukaan myyjä ei oikein osaa vastata mihinkään kysymykseen ja esim. meitsille tarjottiin rankkaan aurauskäyttöön jotain alennusvaihteetonta Yamahaa perusteella että kyllä tällä pihaa auraa...
No onneksi tältä foorumilta sai tarpeelliset tiedon rippeet haalittua kasaan ja nyt kun on jo pari vuotta näillä pakerrettu milloin mitäkin niin jotain kokemustakin on jo kertyny.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Niin tehoista meinasin, kun tuossa 1000 can am:ssa taitaa olla päälle 80hv:a ja pollen 850:ssä joku 77hv, että onhan siinä eroa grizzlyn 45hv:n tehoon. Kuinka se sitten vaikuttaa teloilla lumessa ajoon?
Ainakin kun tuolla 550 grizzlyllä ajeli telat päällä, oli ohjaustehostin siinä kyllä enemmän kuin paikallaan. Niin mahtaako tuota pollen 6x6:sta saada telat päällä kuinka hyvin kääntymään tuolla metsässä, saattaa olla aika raskasta touhua.
Sen takia täällä hieman kyselenkin, kun myyjäthän aina myyvät omaa tuotettaan parhaana.
Ainakin kun tuolla 550 grizzlyllä ajeli telat päällä, oli ohjaustehostin siinä kyllä enemmän kuin paikallaan. Niin mahtaako tuota pollen 6x6:sta saada telat päällä kuinka hyvin kääntymään tuolla metsässä, saattaa olla aika raskasta touhua.
Sen takia täällä hieman kyselenkin, kun myyjäthän aina myyvät omaa tuotettaan parhaana.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Se tehostin on kyllä paikallaan. Kerran oon telamönkkäriä kokeillu missä ei ollu tehostinta mutta kyllä sillä ajelee kun ei edes yritä kääntää paikoillaan,eli sama homma kun vanhoilla raktoreilla( sori kirosana) eli liikettä pitää aina olla.
Sen verran tunneista että Tuo rinco tuli taloon elokuun puolessa välissä ja siihen on tullu jotain 90 tuntia sen jälkeen.
Joku kuka ajelee telojen kanssa töikseen saisi kyllä myös kommentoida tätä aihetta.
Sen verran tunneista että Tuo rinco tuli taloon elokuun puolessa välissä ja siihen on tullu jotain 90 tuntia sen jälkeen.
Joku kuka ajelee telojen kanssa töikseen saisi kyllä myös kommentoida tätä aihetta.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Telamönkijä työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Yamaha on myös variaattorilla (keskipakoiskytkin + kireähihnainen variaattori). Itse en variaattoria nimenomaan juuri tuossa käytössä vierastaisi yhtään. Mahdollisimman pieni massa suhteessa kantopinta-alaan auttaa tietenkin pysymään pinnalla. Hyvät telat talvikäyttöä ajatellen ja kunnon pulkka pohjapanssariksi niin eteneminen helpottuu. Pelkkä moottoriteho ei kerro mitään. Välitykset pitää olla riittävän lyhyet jotta sitä voimaa on riittävästi käytössä oikealla kohtaa kierrosaluetta/nopeutta. Työkäytössä lyhyiden välitysten merkitystä ei voi liikaa korostaa.
Miten olisi tuollainen: http://www.suzukifinland.fi/mp/lt-a500x ... uad_xp.php
Kevyt, kokoisekseen tehokas, oikeasti lyhyt puoli vaihteistossa, ohjaustehostin, etulukko. Itse en ole etulukon perään työkäytössä haikaillut, mutta telakäytöstä ei ole kokemusta. Tuo Suitsa vaikuttaisi paperilla kokonaisuutena toimivalta tuohon käyttöön. Olisi yksi omista vaihtoehdoista sellaisen mielenhäiriön kohdalla, että vaihtaisin kovan askin ja jäykkäperän pois
Miten olisi tuollainen: http://www.suzukifinland.fi/mp/lt-a500x ... uad_xp.php
Kevyt, kokoisekseen tehokas, oikeasti lyhyt puoli vaihteistossa, ohjaustehostin, etulukko. Itse en ole etulukon perään työkäytössä haikaillut, mutta telakäytöstä ei ole kokemusta. Tuo Suitsa vaikuttaisi paperilla kokonaisuutena toimivalta tuohon käyttöön. Olisi yksi omista vaihtoehdoista sellaisen mielenhäiriön kohdalla, että vaihtaisin kovan askin ja jäykkäperän pois

Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518