Mönkijän tielana?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mökillä on 1,5km tienpätkä jota pitäisi alkaa lanaamaan. Veturi on kevyt pikku Honda ja olen kallistumassa yksiteräisen kannalle, sattuuko jollain olemaan piirustuksia valmiina yksiteräiselle lanalle Kellfri yksiteräinen malli on mielessä, jollain niitä on käytössä ja tuleeko mieleen jotain huomioitavaa jota voisi parantaa? Materiaalit on jo tilattu ja lähiviikkoina pitäisi aloittaa tekeminen.

Vetopuomiin on tarkoitus tehdä veivillä oleva linkku että saa terän nostettua ylös, takapyörien veiveistä säädetään syöttö ja teräkulma. Puomin linkkuun on tarkoitus laittaa veivi mutta onko muuta järkevää vaihtoehtoa kun hydrauliikka tai 200-300€ 12v ruuvi? Onko kukaan laittanut tuulilasinpyyhkijän moottoria pyörittämään ruuvia? Terän nosto koneen päältä olisi ehdoton plussa vaikka alkuun pääsee käsiveivillä.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mulla on Hondan perässä 3-teräinen ATV-Expertin lana ja en kyllä tiedä paremmasta. Suosittelen kyllä kolmiteräistä. Sillä saa keskikummun pois ja ojan puolelta saa nostettua liikenteen lennättämät materiaalit takaisin tielle. Kokonaisuus ollut mulla käytössä yli 10 vuotta. Tien pituus on kokonaisuudessa vajaa 3 km ja kertaalleen vaihdettu terä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

3 teräisessä on puolensa mutta 1 teräinen houkuttaa enemmän, korkeuden säädön kanssa sillä pystyy siirtämään materiaalia vaikka kuoppien täyttöön, myös sirompi rakenne on plussaa jos joutuu kuskaamaan toiseen paikkaan. Katsotaan mikä on lopputulos kun viikon-parin sisällä päästään aloittamaan tekeminen.

Vielä pitäisi keksiä joku moottori pyörittämään trapetsiruuvia, romikselta kysymään pyyhkijänmoottoria ellei muuta keksi.
Kylätason mönkijäkuski
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Mulla on 3-teräinen ultrateciä apinoitu, vinssillä terä paketin nosto. Aisassa vanttiruuvilla säätö lisäpainoja varten muuttolaatikko kehikossa rungon yläpuolella. Sen verran saa puremaan tiehen jotta 850 Cf-motosta loppuu pito. Siirtää kyllä materiaalia monttuihin ihan kiitettävästi. Yks teräisellä saattaa olla haasteellusta saada tasaista tehtyä tai ainakin sais olla teliakselisto jolloin ei myötäilisi mahdollisia kuoppia niin herkästi
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pidon puute on yksi syy 1 teräiseen lanaan, 420 Honda on kevyt ja orkkisrenkaat maltillisilla kuvioilla eikä niitä olla vaihtamassa karkeampiin ettei revi pihaa niin pahasti. Yksiteräiseen on tarkoitus tehdä pitkä teleskooppi puomi joka vähän tasaa menoa kuoppien ja kumpareiden kohdalla. Teliakseli voisi olla mahdollista toteuttaa yksiteräiseen mutta siinä kärsii kompakti koko joka on myös plussa kolmiteräiseen verrattuna.

Jos ei toimi niin tehdään sitten kolmeteräinen.

Onko kokemuksia kiinan lineaarimoottorista, onko mekaanisesti miten kestäviä?
Viimeksi muokannut Koheltaja, 17 Elo 2021 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason mönkijäkuski
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja ktm »

Kaverilla on tällänen ja on kyllä asiallinen laite.
https://soukkio.fi/tuote/autolana/
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Yksiteräiseen lanaan päädyin siitä syystä että sillä saa paremmin muokattua tien muotoja, kolmiteräisellä olisi käyttöä vasta tämän jälkeen. Tietä ei ole vuosiin lanattu joten alkuun sai raapia pintaa rikki ennen kun materiaalia alkoi siirtymään. Muutamia muutoksia pitää tehdä mutta ihan ok, painoa on vähintään tuplat vastaavaan kaupalliseen versioon ja terä ajettiin Hardox 450 kulutusteräksestä omilla mitoilla. Sen verran saa syöttöä että kevyestä 420 Hondasta loppuu pito hyvin nopeasti ja joutuu aika maltilla ottamaan siivua tiestä. Syyslomalla lanaaminen jatkuu ja jatketaan tien pyöreän muodon ajamista sekä ojanreunojen tasaamista ettei vesi jää seisomaan tielle.

Kaikki on käytännössä omaa valmistetta paitsi pyörät/navat, vetokita ja kiinnitystarvikkeet. Väriksi valikoitui ympäristöön sulautuva sammaleenvihreä Panssarimaali, ei loista silmään kun on tontilla parkissa.

Kuva

Kuva

Kuva
Kylätason mönkijäkuski
Putputin
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Helmi 2016 12:17
Mönkijä:: Polaris Ace 570 T3
Paikkakunta: Espoo että Jämsä

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Putputin »

Puuilosta hommasin 3-teräisen ja sähkösylintereillä olevan tielanan. Polleen tein irroitettavan kahvan jossa tuo säädinyksikkö; helppo säätää ajon aikana teriä. Yllättävän laatuisa kiina-härveliksi -jopa kuljetushäkki kunnollinen huonekaluputkesta jolle käyttöä kokoamisen jälkeen ihan muissa askareissa. Pidän laitetta todella edullisena esim. Ultratecin vastaavaan verrattuna... Ja mökkiteitä lanattu sekä omaa että naapureiden muutaman kerran ja toimii täydellisesti! Lisäpainolle teline päällä johon menee 30 cm betonilaatat; 2 kpl riittää oikein hyvin kun oma paino on n. 270 kg.
Kuvia en edes yritä enää laittaa -ei riitä aika eikä hermot pitkän tauon jälkeen...
Kauralla tai bensalla mutta pollella kuitenkin
kazuma cougar
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 23 Kesä 2012 15:18
Mönkijä:: LINHAI 300 4X4
Paikkakunta: ex kazuma cougar 250cc 2x4

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja kazuma cougar »

Myös halvan takalanan saa i palkista ja tähän vetoputki !
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se toimii ihan ok jos on tarkoitus pelkästään tasoitella tietä, samoin muutamasta kulmaraudasta tehty kevytlana.

Mutta jos tie pitää saada muotoonsa, eli keskiharja korkeimmaksi kohdaksi niin yksiteräinen höylä on ainoa vaihtoehto. Moniteräisellä lanalla, I-palkilla tai muulla vastaavalla pystyy ylläpitämään tietä kunnossa ainakin siihen asti kunnes tie on lanailtu tasaiseksi jonka jälkeen yksiteräisellä ajetaan tie taas muotoon eli pyöreäksi.

Höylän kanssa on nyt ajettu 1.5km mökkitien pätkää noin 20h ja nyt alkaa olla hyvä, muutamaa paikkaa pitää vielä höylätä että saa veden valumaan ojaan eikä jää seisomaan tielle.

Lattaraudasta pitää vielä tehdä kuormalavan tyylinen kevytlana jonka kanssa saa tasoitettua tien höylän jäljiltä, nyt ajoin vikan vedon kuormalava perässä jonka kanssa tiestä tuli helkatin tasainen mutta kuormalava ei montaa ajoa kestä.
Kylätason mönkijäkuski
kazuma cougar
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 23 Kesä 2012 15:18
Mönkijä:: LINHAI 300 4X4
Paikkakunta: ex kazuma cougar 250cc 2x4

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja kazuma cougar »

Kyllä tie ei ole mistään kohtaa tasanen ja ipalkilla 200x100 olis tarkoitus tasata keskikohtaa ainoastaan noin 1km.
Palkki painaa jo itessään mukavasti .
Lumilevyssä tieterä mutta ei voi ajaa kun tokkii joka kohtaan ilkeästi .
Tiessä on kantoja ja kiviä
Vain veto lanaus voi onnistua ?
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Ettei vaan kävisi siten että lana poukkoilee puolelta toiselle
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Mönkijän tielana?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kohta pari vuotta on lanattu tasaisin väliajoin, kuopat on tasoittuneet ja tien muoto pyöreä. Kiviä on noussut ylös muutama kärryllinen ja nyt alkaa olla mukava lanata kun kiviä on vähemmän. Joku 4x kesässä teen lanauksen, paras tulos tulee puolikosteaan tai kohtuu kuivaan tiehen, heti sateen jälkeen on liian raskas kevyelle veturille kun pitoa loppuu.

Veturina on ollut 420 Honda ja 450 Kodiak, jälkimmäinen on tuossakin hommassa parempi vaikka ei se Honda huono ollut, eroa on Kodiakin eduksi etulukon ja voimalinjan osalta. Jäykkäperä vs irs, ei juurikaan eroa, molemmat kaivaa itsensä jumiin samalla tavalla kun vastus kasvaa riittävästi.

Tommottos se raapii soraa: https://www.tiktok.com/@arskaprkl/video ... 9161346330
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin