Vinssin kaapelit?
Vinssin kaapelit?
Nyt olisi tarkoitus laittaa metsäkärryyn vinssi ja sille tietenkin oma akku, ehkä jotain 60 Ah.
Lisäksi olisi tarkoitus laittaa mönkijän akulta (18Ah) virtasyöttö kärryn akulle, joka lataa akkua päivän aikana. Vinssiksi luultavasti tulee Bronco 2500 Gen II. Vielä ei ole tarkempaa tietoa vinssi tarvitsemasta virrasta.
Nyt kiinnostaisi tietää, jos joku on tehnyt vastaavanlaisen viritelmä, että minkäkokoisella johdolla kannattaa virtasyöttö vetää mönkijästä kärryihin. Ja minkäkokoisella sulakkeella kannattaa suojata.
Catti ilmeisesti lataa jotain 300 W 5000 kierroksella.
Lisäksi olisi tarkoitus laittaa mönkijän akulta (18Ah) virtasyöttö kärryn akulle, joka lataa akkua päivän aikana. Vinssiksi luultavasti tulee Bronco 2500 Gen II. Vielä ei ole tarkempaa tietoa vinssi tarvitsemasta virrasta.
Nyt kiinnostaisi tietää, jos joku on tehnyt vastaavanlaisen viritelmä, että minkäkokoisella johdolla kannattaa virtasyöttö vetää mönkijästä kärryihin. Ja minkäkokoisella sulakkeella kannattaa suojata.
Catti ilmeisesti lataa jotain 300 W 5000 kierroksella.
Re: Vinssin kaapelit?
Itsellä autossa vastaavanlainen viritelmä, tosin hieman eri tarkoituksessa. Akkujen välinen kaapelointi 6 mm2 kaapelilla, väliin 70A kestävä rele virtalukko-ohjattuna että akut ovat irti toisistaan kun ei ladata. Kytkentä kruunataan 30A sulakkeella. Vinssisatsin mukana tulee vinssikaapelit.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- cotcot
- Moderaattori
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Tässä http://www.warn.com/truck/ReplacementPa ... 3A0_rs.pdf on erään warnin vinssi teknisiä tietoja pdf:nä ja Suomeksi kun rullaa alaspäin. Virta näyttäis tuo haukkaavan enimmillään noin 150 A. Tuon mukaan sulketta mitottamaan, jos meinaa laittaa. Ja teknisissä tiedoissa tuolle warnille olis näköjään kaapeli AWG8, eli 10mm2 kaapelia.
En ymmärrä laisinkaan että miksi kärryyn pitää virittää toinen akku. Kaikki joilla on mönkiässä kaksi akkua tai suunnittelevat toisen akun laittoa niin niiden pitäisi kokeilla että kuinka paljon sitä vinssiä pitää pyörittää että saa mönkiän akun niin tyhjäksi ettei mönkkäri enää starttaa. Jos kärryä ei saa täyteen puita vinssin avulla niin silloin häätyy olla jotain vikaa akussa tai latauksessa. Akku kyllä ehtii latautua täyteen mikäli ajomatka on hieman enemmän kuin etupihalta takapihalle. Tämänhän voi tarkistaa mittaamalla joka on paljon helpompi ja halvempi konsti kuin lisä akku.
Tuon kärryissä olevan akun tarkoitus olisi nimen omaan tasata pienen akun kuormaa. Ja akku olisi tarkoitus myös pitää täyteen ladattuna akkulaturilla.
Sulakeita mietin juuri sen oikosulun takia. Tarkoitus olisi, että mönkijän akulta lähtevät kaapelit jäisivät mönkijän peräpään kiinteään liittimeen. Noita hyviä liittimiä vain en ole oikein löytynyt, ainakaan sellaisia
joissa olisi jonkinlaista roiskevesisuojausta. Tässä linkki yhdelle liittimelle mitä olen miettinyt.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=13179
Se miksi haluaisin sulakkeen väliin on juuri tuo liittemen mahdollisuus mennä oikkariin.
Sulakkeeksi olen ajatellut jotain ANL sulaketta, ei mielestä kovin kalliita
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=66_327_333
Sulakeita mietin juuri sen oikosulun takia. Tarkoitus olisi, että mönkijän akulta lähtevät kaapelit jäisivät mönkijän peräpään kiinteään liittimeen. Noita hyviä liittimiä vain en ole oikein löytynyt, ainakaan sellaisia
joissa olisi jonkinlaista roiskevesisuojausta. Tässä linkki yhdelle liittimelle mitä olen miettinyt.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=13179
Se miksi haluaisin sulakkeen väliin on juuri tuo liittemen mahdollisuus mennä oikkariin.
Sulakkeeksi olen ajatellut jotain ANL sulaketta, ei mielestä kovin kalliita
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=66_327_333
Jos kärryyn laittaa isomman akun kun mönkijässä= laturi ylikuormittuu mikäli se on yhdistetty mönkkärin akkuun ja jos ei ole niin lisä akulla ei ole mitään virkaa?
Jos taas kärryyn laittaa saman kokoisen akun kuin mönkkärissä= ei siitä ole mitään hyötyä verrattuna pelkkään mönkijän akkuun koska mönkijän pitää sekin ladata samanlailla kun omakin akku ja jos nämä ovat yhdessä niin se laturin kuormitus taas lisääntyy. Rele väliin joka määrää kumpaa akkua ladataan niin tilanne pysyy samana. Silti laturi tekee töitä koko ajan?
Jos se jännittää että jostain alkaa nousemaan savua niin sulakkeen tilallehan voisi laittaa päävirta katkaisijan tai niinku mulla on että kärryn vinssiin menee virta peräkärry pistokkeen kautta jonka saa kiskottua todella nopeasti irti.
4-5 millin paksuiset piuhat riittävät vinssille varsin hyvin.
Hankaloittaa ja hidastaa työntekoa melkoisesti jos joka kuorman välissä alkaa kotona latailemaan sitä lisä akkua.
Menee vähän hiposteluksi noiden roistevesi suojattujen liittimien kans. Mulla on piuhat vinssissä kiinni siipimuttereilla;-)
Jos taas kärryyn laittaa saman kokoisen akun kuin mönkkärissä= ei siitä ole mitään hyötyä verrattuna pelkkään mönkijän akkuun koska mönkijän pitää sekin ladata samanlailla kun omakin akku ja jos nämä ovat yhdessä niin se laturin kuormitus taas lisääntyy. Rele väliin joka määrää kumpaa akkua ladataan niin tilanne pysyy samana. Silti laturi tekee töitä koko ajan?
Jos se jännittää että jostain alkaa nousemaan savua niin sulakkeen tilallehan voisi laittaa päävirta katkaisijan tai niinku mulla on että kärryn vinssiin menee virta peräkärry pistokkeen kautta jonka saa kiskottua todella nopeasti irti.
Hankaloittaa ja hidastaa työntekoa melkoisesti jos joka kuorman välissä alkaa kotona latailemaan sitä lisä akkua.
Menee vähän hiposteluksi noiden roistevesi suojattujen liittimien kans. Mulla on piuhat vinssissä kiinni siipimuttereilla;-)
-
- 4WD
Minkä johdoissa säästää, sen vetotehossa häviää 

Ja jos alkaa sulakkeiden kans kikkaileen niin niitähän tarvii kaks. Akkujen väliin ja vinssin ja akun väliin.
Ei sulakkeiden kanssa kannata hifistellä. Normaalit autotarvikeliikkeestä saatavat toimii. Ja sieltä saa vesitiiviitä sulakepesiä. Oikeastaan latausjohtoon tarvitaan 2 sulaketta; molempien akkujen + napojen viereen. Liitin vaikuttaa asialliselta.
Aika heppoisilla kaapeleilla meinaat vinssiä käyttää. Tuolla poikkipinnalla teho kuluu vinssikaapeleitten lämmittämiseen/sulattamiseen. Alle 6:n neliön kaapelia en laittaisi edes lataukseen.
Vinssin sähkön kulutus on sama, olipa käytössä 1 tai 2 akkua. Laturi lataa jokatapauksessa kulutetun sähkön. Tupla-akulla varmistetaan että mönkijän oma akku on aina ladattuna käynnistystä varten. Jossain Iivantiiran perämetsässä tätä pidän suositeltavana.TATOU4S kirjoitti:Jos kärryyn laittaa isomman akun kun mönkijässä= laturi ylikuormittuu mikäli se on yhdistetty mönkkärin akkuun ja jos ei ole niin lisä akulla ei ole mitään virkaa?
Aika heppoisilla kaapeleilla meinaat vinssiä käyttää. Tuolla poikkipinnalla teho kuluu vinssikaapeleitten lämmittämiseen/sulattamiseen. Alle 6:n neliön kaapelia en laittaisi edes lataukseen.
Noviisi
^ jos vinssi ottaa virtaa 200A ja latauskaapelin 30A sulake kestää, kummasta akusta virta otetaan? Jos sulake palaa, on kärryakku vaihtokunnossa. Se on totta että vinssaessa virtaa otetaan hieman myös starttiakusta, ei kuitenkaan tyhjäksi asti. Starttiakun voi relekytkennällä irroittaa kärryakusta vinssauksen aikana. Diodisiltakytkentää en osaa hahmottaa. Virran täytyy kulkea laturilta kärryyn päin.
Noviisi
Nää johtojen koot menee sekaisin... Tarkoitin 4-5 millin johdolla sitä että se itse johto on sen paksuinen halkaisijaltaan eli kuoren kans jo jotain 7-8 millin luokkaa. Käytän vinssissä sen mukana tulleita piuhoja. Näyttää ne äkkiseltään ohkasilta mut hyvin ne ovat kestäneet. Ja jos eivät kestä se ei ole minun ongelma vaan myyjän ja maahantuojan ongelma:-)