Peräkärryprojekteja!

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tällaista tuli:

Kuva

Vaiheessa edelleen, mutta muutama testikuorma ajettu :D Märkää koivua lava täyteen ja toteamus, että ainakin pikku-catin perään lavan tilavuus riittää. Pyörivän vetopään laitan, mutta pääsee tuolla nyt koeajamaan ja vetopää on 60 mm aisaan tarkoitettu ja 50 mm aisassa parilla M8 pultilla kiinni. Luulen, että vetopää pettää ennenkuin mönkijän kääntäisi nurin. Kevyen oloinen kärry kyllä vetää, ja ennekaikkea hiljainen. Ei kolise eikä rämise yhtään.

Lavan sivuilla olevat kippisylinterit on muuten hyvä idea! Itselle ei vaan mahdu, kun lava on pari senttiä renkaista leveyssuunnassa :( Sekin noissa on tietty huonoa jos ovat noin kärryn etupäästä taaksepäin, että lavan noustessa lava vain etääntyy sylintereistä ja noin tarvittava iskun pituus vain kasvaa. Parempi olisi jos sylinterin lavan kiinnitys liikkuisi kohti sylinterin alapään kiinnitystä lavan noustessa.

Testasin tuota kippikulmaa kostealla savimaalla. Pieni klunssi kyytiin ja lavan etureunasta nostoa. Siinä se on 45-asteen tienoilla tarvittava kulma. Kaupalliset tarktorikärryt maansiirton näyttävät olevan siellä 50..55-astetta välillä.

Itsellä on tallissa muutama 420-iskuinen sylinteri ja yksi 450 millinen. Olisi kyllä yksi 630-millinenkin, mutta tuo on 63 männällä ja raskaan teollisuuskäytön sylinteri, joten vähän hurja joka puolin.

Tuota yhtä 50/30-450:stä lavan alle sovittelin. Tuosta kippikulmasta joutuu tinkimään, mutta yritetään saada mitä on mahdollista. Kuitenkin kotikäytössä niin vaikka joskus joutuisi käydä lapiolla kopauttamassa, niin ehkä asian kanssa voi elää. Jos kovin häiritsee, niin voihan sitä joskus hankkia pitemmän sylinterin ja yrittää parantaa tilannetta.

Suunnittelun lähtökohtana kyllä Y-runko olisi parempi lähtökohta kippikärryyn. Olisi silloin hyvin tilaa tuossa kärryn keskellä... Ei tosin moinen muutos mahdoton jos joskus haluaa, mutta samalla menisi mahdollisuus siirtää akselia. Tiedä sitten onko tuo kovin oleellinen ominaisuus :roll:
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Eilen illalla tein pyörivän vetopään. Asennus jäi vielä kesken. Tuo oma versio syntyi helposti muutamasta sopivasta putkesta. 50x4 RHS:n sisälle menee 42 hytikkaputki ja tulppahitsillä saa kiinni. Tuossa 42:ssa on 36 sisäreikä, joten 35 putki menee sen sisään. Noissa kun ei seinämää ole ihan hirveästi, niin tuon 35:n sisään työnsin vielä 28:n ja hitsasin päistä kiinni. Veikkaan kestävän.

Kuva

Jos tällaista hytikkaputkiviritystä harkitsette, niin noita sitten saa eri seinämillä. Nuohan ilmoitetaan esimerkiksi 42x3, silloin sisäreikä on tuon 42-3-3=36 mm.

Tuohon rankakärryyn tein pankot samalla idealla. Kärryyn hitsattu 42 putken pätkät ja itse pankot taivutin 35 putkesta.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Eilen illalla hitsasin pyörivän vetopään kiinni:

Kuva

Täytyy rasvanippoja hakea, niin saa nekin kiinni. Tuohon vetopäähänkin moisen porasin ja telitapeissa on tietty myös.

Kuva mun telipalkkirakenteesta:

Kuva

Tuollaiseen 50x100 palkkiin saa tuota hiipivää mitoitusta helposti. Päätyihin vielä hitsaan laput ettei töki ja kerää mujua sisään. Tuo on suht ohutseinämäistä joten ei paina kuitenkaan mahdottomia. Vanhasta laiturin rungosta peräisin :lol:

Tällaista tehdessä muuten metallivannesaha on aika lyömätön kone. Moista pitkään kyttäilin kunnes löysin. Ei ole hankinta hetkeäkään harmittanut. Uusia halpoja kiinalaisia ei viitsinyt ja paremmat järkevän hintaiset käytetyt oli joko kaukana tai menivät heti. Sitten tuli yksi kaupan suht lähelle ja iskin heti kiinni.

Tosin tuon telipalkin pää on poltetu plasmalla, koska joku innokas hitsasi ensin navat kiinni ja totesi sitten ettei se mahdu enää järkevästi sahaan. Toisen palkin sitten sahasin ensin. Hyvä kone tuo plasmakin.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kysäisin muuten, että mitä tällaisen sinkitys mahtaisi maksaa. On 1,50 e/kg + ALV. Eli puhuttanen noin 300 e kokonaisuudessaan. Sen verta arvokas, että taidan jättää teettämättä ja maalaan. Ei nämä nyt niin kovalla käytöllä kuitenkaan.

Ajattelin olla kunnolla tylsä ja vetää vain Hammerin pintaan. Ainakin mönkijän lumilevyssä tuo on kestänyt paremmin mitä olen osannut odottaakaan. Parin talven aurailut ja vain noin sentin alareunasta on maali lähtenyt :shock: Tuolla perusteella voisi veikata, että kärryssä kestää myös. Putkien sisäpuolelle sitten voisi suihkuttaa kotelosuojaa. Työkalu tämä kuitenkin on eikä mikään näyttelyesine.
Putputin
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Helmi 2016 12:17
Mönkijä:: Polaris Ace 570 T3
Paikkakunta: Espoo että Jämsä

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Putputin »

Hammerite on tosi hyvää maalia -jos sitä vielä mistä löytää. Meilläpäin sai ennen K-raudasta ja Starkista mutta nyt ei enää ole myynnissä kun tilalla on Tikkurilan oma vastaava -Hammeritehan oli Akzo Nobelin vaikka lienee nykyisin samaa konsernia? Samoin Motonetissa ei ollut kuin muutama purkki ja sekin tarkoitukseeni väärää väriä. Puuilo ym halpiskaupat myyvät Mastonin Hammeria (joka selkeästi ratsastaa Hammeritella ulkoasua myöten) mutta on aivan kuraa; ei tartu eikä peitä. Omaa rakenteilla olevaa järeämpään tielanaan rötjäsin spriipesun jälkeen telipukkia 4 kertaan eikä vieläkään peitä...
Kauralla tai bensalla mutta pollella kuitenkin
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuo on totta, että on tosiaan kahta eri maalia markkinoilla jotka on helppo sekoittaa. Tuo Hammer on "normaalimpi" maali. Orkkis vasaralakka on Hammerite. Käsittääkseni Hammeria voi ohentaa esimerkiksi tärpätillä, mutta Hammerite ei tuohon liukene vaan vaatii ksyleenin tai tinnerin.

Tuo mun lumilevy on vedetty Hammeritellä ja samoin ruohonleikkurin leikkuupöytä.

Aiemmin olen tuota Hammeriteä ostanut ihan Tokmannilta, mutta nyt on näemmä hävinnyt valikoimista ja Motonettikin sanoo poistuvaksi tuotteeksi. Olisiko taas jotkin voc-rajat tiukentuneet ja tehneet tuon :(

Ehkä pitäisi vielä muutama purkki varastoon Motonetistä hakea tuota Hammeriteä kun sitä vielä saa.

Tuota Hammeriä näyttää olevan kaupan. Yksi vaihtoehto olisi tietty koittaa mihin siitä on :roll:

Tai sitten tilaa vaikka automaalikaupasta ihan oikeat maalit. Satasen verran tulisi noille hintaa.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Mä oon maalannu tai siis massannu kärryn rungon wurtin suhusuhukilikoli massalla. Pitää hyvin ruosteet pois silmistä ja jos johonki kohtaan tulee osumia tai pitää korjailla niin päälle vain lisää massa silloin tällöin. Kärry pysyy koko ajan hyvän näköisenä muutamalla eurolla.


Kuva
Telleri
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Heinä 2012 21:28

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Telleri »

Kolmas kärry toden sanoo.
Kuva
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Kiinalaista combikärriä pitäis pikkusen jalostaa, runkoputki vaihtuu yks mittaseen, lavavarustukseen kippi mutta miten? Kovasti on videoita katseltu ja tuo Kranmanin dumper systeemi on alkanut kiinnostamaan. Onko kukaan toteuttanut vastaavaa systeemiä? Toki vois laitta sylinterit alle mut yks palkkirunko niin haittaako jos sylinteri on sen rungon sivussa eikä keskellä vai tarviiko 2kpl?
Ja sitten se hankalin... miten öljyä liikuttelis? Vaihtoehtoina 12v pumppusetti mutta miten virran riittävyys mönkkäri tai irtoakku?
Tai kiinalainen polttomoottori yksikkö aisalle
ojaniitty
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 03 Joulu 2012 10:33

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Omassa on sylinteri keskipalkin sivussa ,ei mitään haittaa ollut kun runko riittävän tukeva .Sylinteri jotain 50/20-600 ja etuviistossa lavan alla. Käyttö 2-toimisena 12V hydrauliyksiköllä ja 60A akulla ,toistakymmentä kuormaa kippaa yhdellä latauksella.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Hiekan ajon aika saareen alkaa olla parhaimmillaan ja parin viikonpäästä pitäisi ajella mökille kaikkiaan reilu 50 tonnia mursketta sekä ranta hiekkaa.
Joten tällainen projekti meneillään, kärry on itsessään valmistunut jo pari vuotta takaperin ja ollut hammastanko tunkki kippauksella tähän asti, suht työläs ja hidas kipattava mutta kuitenkin toimiva oli tuokin ratkaisu, lisäks pystyi käyttämään Tunkkia muihinkin hommiin. Nyt piti laittaa teleskooppi sylinteri ja vähän vahvistella rakenteita koska sylkkä ei ole missään parhaassa mahdollisessa kulmassa kun aloitetaan kippaus, toivotaan että rakenne kestää 1,5 tonnin kuormat eikä joudu pajalle kesken hiekan ajon :D Samalla teli piti vahvistaa ja lisäks teettää uudet holkit sekä tapit, entinen mustaputki holkkina ja lähelle sopiva pultti tappina ei kestänyt vaan alkoi lopulta olemaan koko telit mitä ihmeellisimmissä kulmissa, asiaa ei auta yhtään että vanteet on autosta joissa 26” pollen vakio renkaat ja vanteet joutuu laittamaan nurin päin jotta renkaat mahtuu pyörimään niin koko rengas tulee aivan liian ulos. Pitänee etsiä jotain 4x100 spacereita joilla saisi vanteen ulospäin pari senttiä ja oikeinpäin.
Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen etten sähkökoneikkoa laita vaan metsäkärryn polttomoottori koneikko saa hoitaa kippauksen, epäilen sähkökoneikon vievän akun tyhjiin jos pitempää päivää ajaa.
Kuva
Kuva
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Polttomoottoria olen itsekin miettinyt, sähköinen pelkkä 1-toimine kippikoneikko on tyyliin 400€ metsäkärrin koneikkoa myydään alle tonnilla rakentaen jää ilmeisesti jonkin verran edullisemmaksi niin tuolle olis vaan niin paljon muuta käyttöä ideoitavissa...
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

No ainakin nopeutta on vähintään riittävästi kipissä tuolla polttomoottori koneikolla, tokihan se kuorman kanssa hidastuu mutta tyhjänä näytti ainakin äkkiseltään ihan holtittomalle, no eipähän tarvii kuin miltei tyhjäkäyntiä pyörittää.
Sitten varsinaiseen ongelmaan... hyvin kippi nousee muttei saa ilman apuja alas :( vaatii miehen painon lavan etuosaan että saa isomman sylinterin jatkon painumaan sisään, toivottavasti ei ole liian iso sylinteri että lavan paino ei jaksa painaa yksitoimista sisään, ei viitsis mitään palautus jousi virityksiäkään alkaa veistelemään. Vielä kokeilen että otan pikaliittimet sekä kärrystä että koneikon päästä pois jos ne ahdistaa, sekä isompaa eli 1/2 tuuman tankki linjaa voisi kokeilla myös nyt siinä on 3/8. Ja yhden palloventtiilin etsin myös jos se sattuisi olemaan venttiili lohko joka ahdistaa, voisi laittaa rinnalle ja kokeilla tippuuko kippi alas kun laskee palloventtiilillä sylinterin suoraan tankkiin. Ei kuulosta kovin järkevälle alkaa painottamaan lavaakaan tuon asian takia :D
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Oliks tuo sylinteri millä mitoilla? Ja mustä hommasit? Itse katselin jostain verkkokaupasta niin löytyi 3- osaisia, olen kahden vaiheilla et laittaako tuollaisen ja tekee uuden rungon, vaiko nykyiseen compikärriin rungon molemmille puolin normaali sylinterit
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... isylinteri

Tuo oli ainut mitä järkevästi sain tuohon kärryyn käymään, voihan sen tehdä kahdellakin menee vaan vähän enempi letkuja ja liittimiä, kaksi toimisilla sais kyllä ainakin varmasti tulemaan lavan alas :D
Vastaa Viestiin