Peräkärryprojekteja!

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Saman kaupan tuotteita katselin itsekin, vaan tuota 3-osaista vaikuttaako tuo sylinterin asento mitään? Näyttää vaan että ois vähän pitkä tuohon? Sun pitää valjastaa takavinssi lavan laskua varten :D
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Sylinteri on tarkoituksella valittu pitkäksi kippaus kulman takia, haluan että lava varmasti tulee tyhjäksi. Lisäksi on vähän vaarallista leikkiä jos se kuorma ei tule alas sieltä kunnolla näissä vehkeissä missä lavan sarana on ihan takana, äkkiä käy niin että jos ei lähde tyhjenemäön vaan jää kyytiin niin liian iso painosta siirtyy telin taakse ja nostaa mönkkärin perän ilmaan, Big bossi ei nyt niin arka ole tuolle ilmiölle kun on painoa ja pituutta mutta edellinen SP oli kun alussa tunkkasin kuormat pois maasta käsin ennenkuin hoksasin tehdä tunkille paikan aisalle. Pari kertaa oli kärry ja mönkkäri mielenkiintoisessa asennossa :D
Ja siks tuo sarana on tuolla ihan takana kun suurin osa koko kärryn käytöstä sijoittuu saareen missä maasto on erittäin hankalaa ja hyvin vähän paikkoja mihin yleensäkään pystyy kippaamaan niin pitää saada mahdollisimman korkeita ja tiiviitä kasoja, muuten voisi ihan hyvin olla tuo sarana parikymmentä senttiä enemmän edessä.

Ei auttanut kipin lasku ongelmaan pikaliittimien poisto, edelleen nakotti pystyssä koko lava, sitten vahingossa kokeilin niin että sammutin koneikon ja laskin kippiä niin hienosti tulee alas =D> Eli joutuu sammuttamaan aina kippauksen jälkeen, viittaa siihen että painetta on paluu puolella just sen verran ettei kippi laske, voi olla että lohkolta lähtevä paluulinja pitäisi Isontaa puoleen tuumaan, tai sitten vaan laitan lisäksi palloventtiilin jonka kytken tankkiin suoraan niin saa pudotettua kipin alas jos kyllästyy sammuttelemaan koneikkoa
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Voi olla tyhmä kysymys, mutta toimiiko 2toiminen venttiili 1toimisella sylinterillä kun eiks kärris ollu yks toiminen sylinteri?Vai pitääkö koneikossa olla kipille oma lähtö?
Sitä vaan meinasin tuolla sylinterin pituudella kun on ihan lavan etureunassa ja pystyasennossa. Itse suunnittelin että olis lavassa puolen välin yläpuolella ja yläasennossa jäisi vähän takakenoon...tiedä sit miten se pitäis olla. Mut kuitenkin kaatosarana saa olla hyvin takana ettei tarvi lavata samalla.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Kaksitoiminen venttiili toimii jollain tavalla ykstoimisen sylinterin kanssa, ei vaan pidä vetää laskuvaiheessa ihan kokonaan toiseen laitaan, mutta parempihan se on jos on ihan ykstoiminen kara. Minulla on 3/8 kolmekarainen venttiili pöytä jossa yks 1 toiminen kara ja kaksi kakstoimista jotka nyt on tulpattu kun ei niitä toistaiseks mihinkään tarvii.

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... erin-voima
Tuossa oiva työkalu sylinterin pohdintaan :)
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Jep. Tuota on käytetty suunnitelmissa, ei vaan oikein meinaa aueta et mitä tekis kun jokainen keneltä kysyy neuvoo eri tavalla... mut kun katsoo tuota Kelffrin mustaa hydraulikipillistä kärriä niin näyttää että sylinteri olis loogisessa asennossa mut ei ammattimiesten mukaan. Ota näistä nyt sit selvää... taidan ostaa valmiin
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Ymmärtääkseni paras olisi jos se sylinteri on alkuvaiheessa mahdollisimman pystyssä, älä tee asiasta liian vaikeaa itelles jos laitat polttomoottori koneikon niin nopeus ei ole ongelma laitat vaan riittävän ison sylinterin, sähkökoneikon kanssa on tarkempaa kun ei ole paljoa litroja niin herkästi voi tulla liian hidas, näissä vehkeissä painot on kuitenkin niin pieniä ettei tarvii kovin tarkasti kaikkea laskea :D minä en sylinteriä yhtään pystympään halunnut kun olisi vienyt maavaraa kärrystä mikä on oikein tarpeellinen noissa maastoissa missä ajelen, kerron heti omia kokemuksia tuosta sylinteristä kunhan saan kärryn kuosiin, parin viikon päästä alkaa ajot niin sittenpä tietää missä paineissa ja millä kuormalla tuo systeemi käy ja mihin tuolla sylinterin asennolla pääsee
RR-04
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Helmi 2018 21:36

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja RR-04 »

Ostin viimekeväänä kärryn rungon. Nyt siihen piti tehdä topparikehä, lava ja tukkien vinssaamiseen puomi. Lisää kuvia laitan työhommiin.

Runko 60x40 putkesta ja runko lattaraudasta

Kuva

Lava alumiinista kokonainen 1500x3000 hyötykäyttöön.

Kuva

Kuva

Tuo ostonen runko oli ehkä liiankin jykevä kun painoa tuli reipas 250 kg. Koukkupainoa oli 38kg mutta tuon paremmin sitä ei saanut. Jos nyt sais valita niin tekisin rungonkin iteniin vois teliä säätää. Lavalle tuli tilavuuttaa 950 litraa joten mukavasti sillä klapeja kuskailee.

Kuva
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Tuli jo viime vuonna askarreltua mönkijään kärry, mutta nyt saanut materiaalia videoita varten kasaan.
Tässä on tekovaiheista ja valmiista kärrystä infoa: https://www.youtube.com/watch?v=A63eMsg2DIU
Tässä on käytössä erilaisissa hommissa: https://www.youtube.com/watch?v=u2HUqqKbEy8
Ex. Suzuki Eiger -02
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:12

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Mönkijän kippikärryn ensitestiä :)

https://www.youtube.com/watch?v=qejWEk96TIY
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Hienosti pelas. =D>
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Jaako
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Kesä 2019 20:02

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jaako »

Rakensin kolmikaatokippikärryn. https://m.youtube.com/watch?v=zxVHamutDkE
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ktm »

Säiliökärryjä tuli tehtyä.

Kuva
Matteus
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2018 22:19

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Millaisia napoja oletta kärryihin laittaneet? Valmistajia joka lähtöön hintahaitarilla 30e - 70e 4x100 jaolla. Onko nuissa muuta eroa kuin hinta?
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kantavuus ja laakerointi
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja ktm »

Halvimmat navat ovat yleensä ei tieliikennekäyttöön, lukee yleensä tuote tiedoissa. Mutta itse navassa ei ole mitään merkintöjä.
Vastaa Viestiin