Mikä kärreistä paras?
Mikä kärreistä paras?
Mikä noista samalla muotilla tehdyistä mönkkärin peräkärryistä olisi kannattava ostos?
Vai ovatko kaikki samalta itämaalaiselta pajalta merkistä riippumatta ja edullisin on järkevin ostos..?
Polttopuun ajoon lähinnä ja talvella pilkkiromppeitten kuskaukseen.
Vai ovatko kaikki samalta itämaalaiselta pajalta merkistä riippumatta ja edullisin on järkevin ostos..?
Polttopuun ajoon lähinnä ja talvella pilkkiromppeitten kuskaukseen.
Re: Mikä kärreistä paras?
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Mikä kärreistä paras?
Jos yhtään meinaat metsässä ajaa, niin satsaa telikärryyn...
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Mikä kärreistä paras?
Jos metalli hommat hanskassa itellä tai kavereilla, niin kinukin kustannuksilla tekee kärryn, mitä ei edes terroristit saa hajalle. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Mikä kärreistä paras?
Pitääpä ruveta katteleen sieltä halavasta päästä kärryä. Lienee enemmänkin terveisten ajoa, kuin oikeita töitä 

Re: Mikä kärreistä paras?
http://sr-tuote.fi/lavatelikarry_jussi
Itselläni tuo 6 kankaisilla renkailla, vahvemmilla navoilla ja lisälaidoilla. Ei halvin eikä kallein. Monitoimisuus on plussaa ja hyvin on teli toiminu ja perässä tullut. Mielestäni kärry paremminkin alimitoitettu kuin ylimitoitettu, mutta parempi toki niin.
Itselläni tuo 6 kankaisilla renkailla, vahvemmilla navoilla ja lisälaidoilla. Ei halvin eikä kallein. Monitoimisuus on plussaa ja hyvin on teli toiminu ja perässä tullut. Mielestäni kärry paremminkin alimitoitettu kuin ylimitoitettu, mutta parempi toki niin.
Re: Mikä kärreistä paras?
Minulla on tuo sama kärri, mutta pari asiaa siinä on mielestäni erittäin huonoa...
Ensinnä: Kippi on saranoitu keskeltä kärriä, joten lava ei nouse riittävän ylös jotta tavarat tulis lavalta kunnolla pois ja muutenkin kun lavan takareuna pukkaa kipatessa maahan, kuorma ei tule lavalta pois jos et aja mönkijää samalla eteenpäin. Itse ratkaisin tuon ongelman niin että siirsin lavan kippauspisteet rungon takareunaan (tosin tuo vaatii hieman kärrin rungon vahvistamista), eli nyt lava nousee kunnolla ylös ja myös kuorma valuu helposti lavalta pois vaikkei konetta ajaisi samalla eteenpäin.
Toinen: Teliakselin kiinteä toteutus ja vielä kun se on liian takana. Tästä aiheutuu aivan liikaa aisapainoa...vakiona kärrillä ei voi kuskata muuta kun pitkää rankaa tai puunlehtiä, kaikki painavampi tavara aiheuttaa liikaa aisapainoa ja mönkijä kärsii varmasti. Mutta tuonkin voi ratkaista niin että tekee telistä siirreltävän, niin kuin itse tein. Nyt teliakselin voi siirtää aina kuorman kannalta optimaalisimpaan kohtaan.
Muuten hyvä kärri muunneltavuutensa vuoksi, tuolla pystyy ajelemaan kaikki mitä mönkijällä ylipäänsä voi ajaa.
Ensinnä: Kippi on saranoitu keskeltä kärriä, joten lava ei nouse riittävän ylös jotta tavarat tulis lavalta kunnolla pois ja muutenkin kun lavan takareuna pukkaa kipatessa maahan, kuorma ei tule lavalta pois jos et aja mönkijää samalla eteenpäin. Itse ratkaisin tuon ongelman niin että siirsin lavan kippauspisteet rungon takareunaan (tosin tuo vaatii hieman kärrin rungon vahvistamista), eli nyt lava nousee kunnolla ylös ja myös kuorma valuu helposti lavalta pois vaikkei konetta ajaisi samalla eteenpäin.
Toinen: Teliakselin kiinteä toteutus ja vielä kun se on liian takana. Tästä aiheutuu aivan liikaa aisapainoa...vakiona kärrillä ei voi kuskata muuta kun pitkää rankaa tai puunlehtiä, kaikki painavampi tavara aiheuttaa liikaa aisapainoa ja mönkijä kärsii varmasti. Mutta tuonkin voi ratkaista niin että tekee telistä siirreltävän, niin kuin itse tein. Nyt teliakselin voi siirtää aina kuorman kannalta optimaalisimpaan kohtaan.
Muuten hyvä kärri muunneltavuutensa vuoksi, tuolla pystyy ajelemaan kaikki mitä mönkijällä ylipäänsä voi ajaa.
Viimeksi muokannut jukka81, 23 Touko 2013 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: opetteleppa sinäkin pedari pikkuhiljaa tuo palstamme lainauksia koskeva sääntö.
Syy: opetteleppa sinäkin pedari pikkuhiljaa tuo palstamme lainauksia koskeva sääntö.
Re: Mikä kärreistä paras?
Joo en oo kärränny lavalla muuta ku romukuormia muutaman ja tuo kippaus on totta ja miinusta siitä. Puuta oon ajanu sit enemmän (noin metrin perän ylityksellä ja se on ok pituus).
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 02 Kesä 2010 12:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Rankakärry/tukkikärry
Millaisia kärryjä täällä porukka suosittelee,ilman hydraulinostimia?
Mielellään suomessa tehdyistä kuulisin kokemuksia ja myös omatekoiset kiinnostais.
Kuvat ois tervetulleita myöskin.
Mielellään suomessa tehdyistä kuulisin kokemuksia ja myös omatekoiset kiinnostais.
Kuvat ois tervetulleita myöskin.
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Re: Rankakärry/tukkikärry
Tee itse tai sitten ostat laatu kärryn. Täältä Suomen lujimmat mönkiän kärryt: http://www.katajakangas.com/metalli.htm
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Rankakärry/tukkikärry
Enpä ole vielä ATV-Experttien kärryä rikki saanut, vaikka olen sillä kohtalaisia kuormia kiskonut - sekä Pollen että MF 135:n perässä. Hydraulinostureita ei ole, mutta vaijerinosturi on ollut monta kertaa kovasti hyödyllinen 'apumies'.
-
- 3WD
- Viestit: 69
- Liittynyt: 05 Touko 2011 20:46
- Mönkijä:: Polaris 500Ho-013
- Paikkakunta: MUSTASAARI
Re: Rankakärry/tukkikärry
IKH kärry on kestäny mun ajoissa vaikka välillä on ollut isoja kuormia 

Re: Rankakärry/tukkikärry
Itsellä http://www.sr-tuote.fi/lavatelikarry_jussi
6-kankaisilla renkailla, vahvemmilla navoilla ja lisälaidoilla. Oon sillä ajanu tänä talvena n.60-70 kiintoo puuta mettästä ajouran varteen. Ei pahaa sanottavaa.
6-kankaisilla renkailla, vahvemmilla navoilla ja lisälaidoilla. Oon sillä ajanu tänä talvena n.60-70 kiintoo puuta mettästä ajouran varteen. Ei pahaa sanottavaa.
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Rankakärry/tukkikärry
Uskoisin, että lähes kaikki kärryt, myös kiinankärryt (jollainen IKH:n kärrykin on) kestää ajoa käsipelillä tehdyillä kohtuukuormilla suht. tasaisissa maastoissa. Mutta sitten kun kiinankärryyn lisätään se puominosturi sähkövinssin kera, alkaa paikat olla kovilla. Vinssillä on voimaa rikkoa kärry ja vääntää runkoputki mutkalle. Että semmoisia kuormia kuin Bj Andykin ajelee hydraulinostinkärryllään ei ainakaan kiinankärryllä pitkään ajeta.
Polttopuut kyllä ajelee kiinalaisellakin. Hydraulinostinkärryssä ei meikäläisen pieneen käyttöön ole järkeä, mutta kotimainen vaijerinostinkärry on harkinnassa. Niistä olis mukava lukea käyttäjäkommentteja.
Polttopuut kyllä ajelee kiinalaisellakin. Hydraulinostinkärryssä ei meikäläisen pieneen käyttöön ole järkeä, mutta kotimainen vaijerinostinkärry on harkinnassa. Niistä olis mukava lukea käyttäjäkommentteja.
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Helmi 2009 11:42
- Mönkijä:: HONDA 420 TRX FE
- Paikkakunta: Lounais-Lappi
Re: Rankakärry/tukkikärry
Kyllä kiinankärry on kestänyt käsipelillä lastattuna ihan hyvin jo useamman vuoden.
Kertakyydillä metsästä tulee hyvin 1500x3000 kokoinen peräkärry täyteen.
Kertakyydillä metsästä tulee hyvin 1500x3000 kokoinen peräkärry täyteen.