300 - 400 kuutioiset testissä?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
kurre
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Loka 2004 11:38

300 - 400 kuutioiset testissä?

Viesti Kirjoittaja kurre »

Onko kellään tietoa testistä missä olis testattu esim Yamaha, Suzuki, Honda, Arctic cat, Polaris ja jotkut muut tai jotkut näistä?
Siis Nelivetoisia kokoluokassa 300 - 400 lähinnä työkäyttöön.
Jos on, niin onko muistikuvaa siitä eroaako ne juurikaan toisistaan, vai pitäiskö lähinnä tarjouksen perusteella valita?

Kiitos myös tästä foorumista, tämä on kyllä löytänyt lukijaansa.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 20:49

Onko eroja?

Viesti Kirjoittaja joroen »

Olen jonkin verran kokeillut kyseisen kokoluokan laitteita ja eroja on selvästikkin havaittavissa. Mielestäni työkäytössä ei vauhti ratkaise vaan käsiteltävyys kuormalla tai käryy perässä. Kaikki selviytyy kyllä loistavasti, mutta kun maasto vaihtuu hankalaksi ja mäkiseksi on mielestäni tärkeätä, että on vääntöä ja voimaa ajaa hiljaa ja tarkasti. Tällöin tulee erot esiin. Vaihteelliset tai ne variaattori vehkeet joissa on kytkin kuten koneen ja variaattorin välissä on selvästi parempia. Mitä tulee alustaan niin erillisjousitus vähän vaikuttaa kuorman kanssa maavaraa alentavasti, mutta myhkyräisessä maastossa on parempi pito kun renkaat (kaikki) on kokoajan maassa kiinni. Tietysti pitää olla etuperässäkin kunnon lukko.
En sano mikä on muita parempi ja ton testin jälkeen on tullut uusiakin malleja liikenteeseen esim. Yamahan Kodiak erillisjousituksella.
hautaja
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Marras 2004 21:32
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja hautaja »

MK-lehdessä 3/2004 oli myöskin tesit 400 kuutioisista
-Janne-
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Raskas tukkikärry perässä pitää mennä eikä meinata,muuten on vinssille töitä.Haluaisimpa nähdä miten siinä ihastellaan manuaaliaskia tahi keskipakokytkintä kun masiinasta loppuu vetokyky(paino/pito).Fysiikanlaille ei voi runollisinkaan puhuja mitään.Polaris lupaa remmille ikuisen takuun.Mersu Bulmann 600;lle.Zaiss Tähtäimille,jne.Ajellaan me vaan ja jätetään spekulaatiot.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 20:49

Viesti Kirjoittaja joroen »

Ihasteluun ei varmasti ole aikaa, jos töitä tekee!
Kuitenkin on tilanteita, joissa vaan ei pääse vauhtia käyttämään. Mikäli tukkikärryssä on kunnon kuorma jää mönkijällä vetäminen pahassa maastossa haaveeksi.
Kokeilin tuossa taannoin yli 600 cc veto-ominaisuuksia ja 400 cc tuntumassa olevaa laitetta. Molemmat veti maasossa (hankalassa) samalla tavalla, mutta metsäautotiellä tai vastaavassa paikassa on selvä, että isompi pärjää paremmin.
Monet vaan luulevat, että voima ja vauhti korvaa kaiken - olen itse erimieltä!
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Juu näin on.Voima riittää kyllä kaikissa kun ajetaan hiljaa mutta paino/pito ei.Kun kuljetusmatkat on pitkät vajaita kuormia ei huvittaisi ajella.Oli testissä muuan 660 ja kiinni heela tiiden.Pakilla suttas perä pystössä ja eteen päin keula pystössä.Ajeltiin siinä sitten apumiehet tarakoilla.Toinen 700efi kesti kunnon kuormat ja reitti on taatusti vaativa.Kun vielä kiihtyvyys ja kulutkin olivat paremmat oli laite ostettava omaksi.Onkohan muuten joku kokeillut 650 Rinkonin ojan ylitys kykyä.Etuylitys näyttää rajulta.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
hogi
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Joulu 2004 21:46

Diisseliä kehiin

Viesti Kirjoittaja hogi »

Jos on työkäyttöä jonkun verran niin kannattaa harkita pollen diiseliä. Tulee meinaan ajo jotakuinkin halvaks kun tupaöljyllä päästelee menemään. Meidän dieselpolle on nyt parivuotias, sitä ennen oli 350cc 4x4 -92 polle. Vääntö diiselissä on tosi hyvä, mutta tievauhti ja kiihtyvyys on kuin keuhkotautisen kissan... tiellä pääsee noin 60kmh
ATV Diesel - no power without smoke
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

ymmärrän että työkäytössä naftamönkijä hyvä ja taloudellinen,mutta henk.koht. mielipide on että ei tämä bensamönkijän kulutus ainakaan konkurssiin vie.on aika pientä loppujen lopuksi.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Mutta kuten tossa jo ennen mainittiin, niin eikös vääntö ole ihan omaa luokkaansa dieselillä? Mutta onko paljon kalliimpi kuin ihan "normaali" mönkkäri? Ja kuinka suuret valikoimat on riisselivehkeitä?
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Viesti Kirjoittaja Jylli »

atc/v-81 kirjoitti:Raskas tukkikärry perässä pitää mennä eikä meinata,muuten on vinssille töitä.Haluaisimpa nähdä miten siinä ihastellaan manuaaliaskia tahi keskipakokytkintä kun masiinasta loppuu vetokyky(paino/pito).Fysiikanlaille ei voi runollisinkaan puhuja mitään.Polaris lupaa remmille ikuisen takuun.Mersu Bulmann 600;lle.Zaiss Tähtäimille,jne.Ajellaan me vaan ja jätetään spekulaatiot.
Mitenköhän mainitsemasi vetokyky liittyy kytkinratkaisuun :?, itseasiassa puoliautomaatti aski on jopa parempi kuin joku lousku variaattori, kun saa lyödä pienempää pykälää silmää niin siinä ei kyllä lopu veto kesken, muuta kuin silloin kun mainitsemasi pito loppuu, mutta loppuuhan se variaatorillakin varustetuissakin yhtälailla.... :wink:
Best on Earth
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Eipä mitenkään!Muuthan täällä niitä epäilevät eri variaatioiden kestävyyttä.Minä taas vain käytännön ajotilanteissa tulleita kokemuksia.Hyvä automatiikka mahdollistaa jatkuvan etenemisen ja pysähtyähän ei huonossa maastossa ja mäessä juurikaan voi,sillä se liikkeelle lähtö on aina vaikeinta.Siksipä minä AINA korostan painon vaikutusta.Louskuja variaattoreita,etulukkoja,alustoja,moottoreita,hydrostaattisia vaihteita...piisaahan näitä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ihan pakko hiukan on saivarrella kun asia liippasi aika läheltä toista harrastusta. Zaissilla jos tarkoitetaan Zeissin optiikkaa niin ei niillä ole ikuista takuuta vaan ainakin tähtäinoptiikassa valmistaja antaa tuotteelle 10v takuun ja jos laite tarkastetaan valmistajalla 10v kuluttua niin silloin saa 5v jatkotakuun. Hendsolt joka kuuluu Zeiss konserniin ja on keskittynyt sotilasoptiikkaan myöntää tähtäinoptiikalle 30v takuun.

Jos jossain tuotteessa tosiaan on ikuinen takuu niin sehän tarkoittaa silloin sitä että kun laite hajoaa niin eihän se silloin ole ikuinen ja silloin takuu raukeaa, vähän niin kuin että mulla on vahva sydän ja se toimii niin kauan kuin elän :wink:

Sorry tämä vuodatus mutta en voinut mieltäni malttaa 8)
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ei saivarrella.Vai mitä tarkoittaa Forever Warranty/Lifetime Carrantee,tämmöistä tekstiä löytyypi katalookeista,Zeiss ja Burris kun tuota optiikkaa on kertynyt omaankin asekaappiin mutta se onkin jo toinen tarina.Nämä takuu asiat muuttuivat tuossa muutama vuosi takaperin ja nykyään tuotteen takuuaika täytyy määritellä tarkemmin,itse käytin asiaa vertauskuvallisesti.Täytynee olla tarkempi.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Erska
6WD
Viestit: 335
Liittynyt: 06 Syys 2004 14:09
Paikkakunta: Satakunta | Yamaha Big Bear 400 4x4 IRS-08 U.S Model & Honda 350TRX-88 4x4

Viesti Kirjoittaja Erska »

Musta tuntu siltä että polle kusettaa,nimittäin jos avaat koneen niin islloin yleensä takuu lähtee laitteesta,samalla hihnasta :)
http://www.rockdalemotors.fi Mönkijät, autot, perämoottorit ja vaikka mitä rapakon takaa juuri sinulle sinun ehdoillasi!
Vastaa Viestiin