4W MOTO Metsäperävaunu

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Jiaxing Scandi Machinery Manufacturing Co., Ltd valmistama metsäperävaunu erilliskoneikolla.

http://www.4wmoto.com/ShowProduct.aspx?id=121

Onko kellään käyttö tai säätökokemuksia ko. kamppeesta ?.

Tuollanen tuli hankittua menneellä viikolla ja hieman säätöapuja kaivattais.
Virtauksenrajoitusventtiili on koneikon yhteyteen sijoitettu ja siitä säätämällä saa suurimman osan toiminnoista mukavan tuntuisiksi nopeuden suhteen.
Ongelmaksi tämän jälkeen muodostuu hyvin nopea puomin sivuttaisliike.
Puomin sylintereiltä menevät letkut päätyvät alumiinipalikkaan josta jatkavat palikan toiselta puolen venttiilipöytään.
Alumiinipalikan molemmissa päissä on mutterein lukitut ruuvit, ja kysymys kuuluukin , että olisiko noista apuja ongelmaan nopeuden suhteen.

Kuva
Viimeksi muokannut jhurn, 04 Maalis 2014 17:46. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 30&t=21226

Käännön nopeutta voi kokeilla säätää yksinkertaisimmin kuristetuilla nipoilla, tai sitten erillisin vastusventiilein. Koneikon säätö kannattanee säätää kokonaan auki. Nimimerkki JoxaGo auttaa varmaan mielellään jos kyselet tietoja ko. kuormaimesta.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Kuvia tarvisi että pääsisi paremmin jyvälle. Vaan luulisi näkemättä että ko.amuliini palikka on käännön shokkiventtiili jonka tehtävä on suojella systeemiä. Siis jos ne letkut siihen palikalle menee kääntöön eikä puomille.

Käännön saa rauhoitettua vastusvastaventtiileillä ja niitä menee 2 kpl.ja ne kytketään rajoittamaan kääntösylinteristä ulos tulevaa öljyä...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Sori, sain kuin sainkin tuon kuvan tuohon...eilikkä mistä palikasta on kyse ?
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 14:12

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Artturi »

En vastaile tuohon kysymykseen kun en niin paljon asiasta tiedä kuin monet muut, mutta esitän sinulle kysymyksen. Onko kärryssäsi veto? Näyttäisi kärry olevan pitkälti samasta tuutista tullut ulos meikäläisen Kellfrin kärryn kanssa. Olisin kiinnostunut apinoimaan vedon omaan kärryyni. Kelffrillä sanoivat vedolle itsessään hintaa jotakin puolentoista tonnin luokkaa. Mutta kiinnostaisi katsoa, olisko se mahdollista toteuttaa itse. Sinun kärrystäsi voisi saada ideoita, jos sinulla veto on :)
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Eipä ole vetoa ei, mutta hankintalistalla kyllä. Tiedustelin asiaa valmistajalta ja toimittavat koko pakettia hintaan 1000$ + 5% yksittäin tilattuna.
Hydraulic winch usd 380.00 (vinssisarja)
Hydraulic tip box usd 890.00 (lava kipillä)
Bucket usd 195.00 (kahmari)

Varsin kohtuuhintaisia, toki täytyyhän tuohon lisätä kuljetuskustannukset, tulli ja alv.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja TKT »

Kyseistä kärriä sen paremmin tuntematta, kuvan perusteella voisin olettaa että noita muttereita löysäämällä ja "pulttia" kiristämällä tai löysäämällä, saat liikkeet muuttumaan. Olettaisin että kiristämällä saat lisää vauhtia ja löysäämällä paineet tippuu. Näin siis ainakin motokouran varoventtiilien säätö tapahtuu... Helpottais tilannetta, jos siinä olis paineenmittauspiste, johon sais painemittarin kiinni. Mittarista näkis suoraan mitä tapahtuu kun ruuvia kääntää. Muuten menee kokeilun puolelle...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 14:12

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Artturi »

jhurn kirjoitti:Eipä ole vetoa ei, mutta hankintalistalla kyllä. Tiedustelin asiaa valmistajalta ja toimittavat koko pakettia hintaan 1000$ + 5% yksittäin tilattuna.
Hydraulic winch usd 380.00 (vinssisarja)
Hydraulic tip box usd 890.00 (lava kipillä)
Bucket usd 195.00 (kahmari)

Varsin kohtuuhintaisia, toki täytyyhän tuohon lisätä kuljetuskustannukset, tulli ja alv.

Paljonkohan olis tuplamääränä tilattuna ;) mitä nuo rahdit tänne sieltä on? ja paljoko verot tekee päälle? miten sulta muuten tuo kärryn tilaaminen hoitui, vai tuliko jonkun maahantuojan/jälleenmyjän kautta?
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Mitähän tuo kontti maksaa kiinasta tänne, en tiedä. Itse ostin tuon oman vermeen yksityiseltä hyvin vähän käytettynä.
Lähinnä kiinnostus valmistajaan heräsi päivitysten myötä. Alla tuo lainaus valmistajan lähettämästä mailista.

Attach specification and pictures for crane 350 for you. It's off road model and it can not drive in highway.
Unit price with FOB Shanghai as following:
Crane 350-I (with trailer without wheeldrive) usd 3300.00 12 units in 20FT container
Crane 350-II ( with trailer 4x4 with wheeldrive) usd 4300.00 12 units in 20FT container

12 kärriä mahtuisi yhteen kontilliseen, eli ei siitä hirveitä varmaan tulisi kärryä kohden.
Mutta oma hommansa tuossakin, joten harkintaa kannattaa käyttää.

Taidan kokeilla huomenissa ruuvailla tuota venttiiliä hieman ja kokeilla tapahtuuko nopeuden kanssa mitään.
Kiitokset vastanneille.
:?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Eli väittäisin tuon olevan sen käännön varo. Ja sen tehtävä on päästää öljyä sylinterin puolelta toiselle ennenkuin käännöstä menee jotain säpäleiksi. Samoin kuin pehmentää pysäytystä tilanteessa missä käännetään puomia vauhdilla ja liike pysäytetään nopeasti.

Eli älä ainakaan tiukkaa tuota ilman painemittaria tai muutenkaan kun se ei vaikuta tuohon ongelmaan.

Ne aiemmin mainitsemani venat on ne oikeat tuohon ja maksaa n,30 egee per kipale.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Kerrohan Andy, mikä estää käyttämästä vastusventtiilejä tuossa kohtaa? Tilavuusvirta on tuossa joka tapauksessa vakioitu liikkeen molempiin suuntiin, käytti siinä sitten vastus- tai vastusvastaventtiiliä. Mullakin on vastusvastaventiilit kääntösylinterin molemmissa päissä ja sen lisäksi venttiilipyödässä kuristusnipat molempiin suuntiin, mutta lähinnä kiinnostaa mikä hyöty menosuunnan vapaasta virtauksesta tossa kohtaa saavutetaan?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tai siis ahistettu, ei vakioitu jos ny pilkkua viilataan...

Siksi vastusvastaventtiili että se kääntösylinteri pysyisi kokoajan täynnä oljyä. Eli ölppää päästetään sylinteristä pois vain sen verran mitä pumppu jaksaa työntää toiselle puolelle. Ja tämä siksi ettei tulisi semmosta tilannetta että esim.alamäen suuntaan käännettäessä ei pummpu kerkeä pumppaamaan tarpeeksi öljyä sylinteriin ja sylkkä vetää alipaineella ilmaa tilalle jolloin seuraava kääntö liike saattaakin olla yllättävä. Joka tapauksessa nuo venat kannattaa laittaa koska ne parantaa käytettävyyttä huomattavasti.

Ja jos ne kuristus nipat on poistettavissa niin ite ehkä ottaisin ne pois kun ne on tarpeettomat noiden v.v.venojen kanssa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Kiitos runsaasta vastausmäärästä. Jätin ruuvailut myöhempää ajankohtaa odottelemaan.

Huomasin myös tuon kiusallisen jutun kun puomi on suht pystyssä ja viimmeistä osaa koukistaa itseä päin se tulee sieltä aika vauhdilla tukin koosta riippuen.
Kun kohtisuora osa on ylitetty ja pitäisi saada vielä liikettä itseä päin joutuu odottelemaan kiusallisen pitkän aikaa vipu ääriasennossa ennen kuin liike jatkuu.
Ilmeisesti tähän ongelmaan nuo ventiilit auttaisi, mitä tyyppiä ne sitten olisikaan. Onko suosituksia mistä Uudellamaalla kannattaisi hankkia moisia (Harri Helikivi ,Hyrylä...Ehkä)
Niin ja se tärkein se venttiilin tyyppi, avainväli noissa letkuissa on muistaakseni 16mm.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Itselllä on tuossa taitossa ja nostossa vastusventtiilit juuri tuon saman ilmiön takia. Ja siksi vastus venttilit kun niillä saa ahistetttua myös nostopuolta ja näin ollen parannettua "moniajo" ominaisuutta eli vähät litrat riittää helpommin monelle liikkeelle.

Mikä vena siinä koneikossa eli pumpun lähdössä on ? Eli ota vaikka kuva siitä. Jos se on vain vastusventtiili niin sen voi,jos vaan on sopivan kokoinen,hyödyntää vaikka juuri tuossa taitossa.

Kannattaa varautua semmoseen asiaan että hydekaupasta ei löydy sopivia osia mutta siitä selviää sillä että vaihtaa aina kun jotain menee rikki, vakio kamaa tilalle. Eli letku saattaa olla,olikohan se 5/16 " tms. Eli samaa kokoa kuin painepesurissa.
Jos samankokoista letkua ei löydy tilalle niin sitten 3/8" tai 1/4" kokoa.

Lohkon lähtönippojen kanssa jos tulee ongelmaa niin pystyn ehkä auttamaan asiassa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Virtauksensäätöventtiili se mielestäni on, harmittavan isokokoinen. Kolme liitäntää ja lukittava säätövipu.

Kuva

Olisiko vastusventtiiliä käytettäessä mahdollisuus selvitä yhdellä per toiminta kun virtausvastusventtiilejä menee kaksi per toiminta ?
Vastaa Viestiin