Ajoluiskat/rampit

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Ajoluiskat/rampit

Viesti Kirjoittaja maamies »

Niin etta millasia ramppeja käytätte kun ajatte mönkkäriä kärrylle tai pakuun. Ittellä on sellaset parimetriset lankun pätkät jotka ei oo oikein hyvät eikä turvalliset (menaa tippua joskus :lol: ). Nyt ajattelin panostaa ja tehä raudasta paremmat. Jotain neliöputkee reunoihin ja karhennettua levyä keskelle. Jos hitsais levyn reunojen alapuolelle niin olis pikku kaiteet eli vähän paremmin pysyis siinä :-k . Niin juu pystyykös normi migillä hitsaan alumiiniä kun vaihtaa vaan langan? En oo metalimies mut ehkä keskivertoo taitavempi hitsaan. Täytyy miettiä ja suunnitella :-k
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Ei siitä bilteman prötköhitsillä taho tulla yhtään mitään. Eikä pelkkä langan vaihto vielä auta vaan kaasu menee myös vaihtoon. Jos omistat puikko koneen niin haje muutama alupuikko niin pääset vähemmällä.

Helpot ajorampit tulee alumiinilankuista joita käytetään kuorma-autojen lavojen laidoissa. Kestää lähes mitä vain ja on kevyet.
Myös vahva kaapelirata kestää oman aikansa mutta ei kuitenkaan kovin vahvaa ole.

Rampit voi myös kasata kantatuista alumiiniprofiileita ja niitata kasaan ja niittaaminen on uskomatonta kyllä, vahvempi liitos kuin hitsaus.
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

mönkijä laitetaan peräkärryyn epämääräisillä metrin mittaisilla kakkosnelosilla, jotka on vielä eripituiset :D
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

webbert kirjoitti:Ei siitä bilteman prötköhitsillä taho tulla yhtään mitään. Eikä pelkkä langan vaihto vielä auta vaan kaasu menee myös vaihtoon. Jos omistat puikko koneen niin haje muutama alupuikko niin pääset vähemmällä.

Helpot ajorampit tulee alumiinilankuista joita käytetään kuorma-autojen lavojen laidoissa. Kestää lähes mitä vain ja on kevyet.
Myös vahva kaapelirata kestää oman aikansa mutta ei kuitenkaan kovin vahvaa ole.

Rampit voi myös kasata kantatuista alumiiniprofiileita ja niitata kasaan ja niittaaminen on uskomatonta kyllä, vahvempi liitos kuin hitsaus.
Mistä tommosia lankkuja sitten saa? Ja mikä toi kaapelirata on kun ei oo tullu vastaan. Onko muuten mitä huomioitavaa kun puikoilla hitsaa alua
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tee peräkärryyn kippi niin ei tartte ajosiltoja. Menee niin, että heilahtaa.
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

petri.n kirjoitti:Tee peräkärryyn kippi niin ei tartte ajosiltoja. Menee niin, että heilahtaa.
Avolava pikappiin ei viittis kippiä alkaa väsäileen :wink:
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Kyseles jostai kuorma-auton päälirakenteita valmistavasta yrityksestä. Minullakin olisi sitä mutta tuo matka on vähä pitkä.

Ei siinä puikolla hitsaamisessa mitään muuta ihmeellistä ole. Napaisuus aivan normaalisti, eli neg maihin. En ainakaan ole törmännyt alupuikkoon joka vaatisi pos. maadotuksen.

Kaapelirata on siis sellaista tikapuun näköistä kiskoa jota käytetään sähköjohtojen vetämiseen. Toimii muuten mainiosti suolutakoissa ja mukava pitää mukana kun ei paina mitään.
Viimeksi muokannut webbert, 25 Huhti 2006 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Tällä hetkellä on haapalankut ramppeina.Ovat kestävät ja ilmaiset.Hyvin ovat asiansa ajaneet ,mutta tulossa on rautaiset rampit kunhan jaksaisi rälläkän laittaa laulamaan :D
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

webbert kirjoitti:Kaapelirata on siis sellaista tikapuun näköistä kiskoa jota käytetään sähköjohtojen vetämiseen. Toimii muuten mainiosti suolutakoissa ja mukava pitää mukana kun ei paina mitään.
Jaa juu se on sitä, viimekuussa sähkäri sitä pannuhuoneen kattoon laittokin :oops: voi olla tosiaan vähän heikkoo siihen hommaan. Tuo juniorijussihan on jonkin sortin metallimies eli pistä ohjeet kuinka tehdään kestävät ajorampit :) :)
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Alumiinitikkaat, joissa on pystypuolissa syvennykset, joihin sahaat justiin sopivat vesvanerisuikaleet ja pulttaat kiinni. Hyvät myös ojan ylityksessä....

Kestää hyvin normi mönkijän mutta ei esim. Yamaha Rhinoa....
Vai mitä ATC?

Lisävahvuutta poikkipuoliin saa laittamalla samanlain just sopivat tangot niiden sisään, mutta myös painoa.
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

mä tein jo ennen ku mönkiän sain haettua! reunoilla on 2 pyöreää 3-4cm paksua putkea. seinämän paksuus 2mm sitten noin 10mm harjateräksestä iso kasa noin15cm pätkiä, ja ne sitten hitsasin siihen väliin joka toinen erippäin vinoon! sitten kärryn poulipäähän laitoin semmoiset reilut metallilevyt sopivaan kulmaan sillan pituuden ja kärryn korkeuteen nähden! ei pääse ainakaan tippuun ku tukevasti kärryn päällä! ja pitoja riittää hyvin, ei tarvinnut tehdä kovin pitkiä!
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

maamies kirjoitti:Tuo juniorijussihan on jonkin sortin metallimies eli pistä ohjeet kuinka tehdään kestävät ajorampit :) :)
Jos tekeen alkaisin niin luultavasti lattaraudat/kulmaraudat reunoille syrjälleen ja väliin hitsaisin pienet kulmaraudat.Eli siis tikapuut.Eivät olisi liukkaat ja paino ei päätä huimaa.Jos painaa niin lisää ruista ranteeseen.
Viimeksi muokannut juniorijussi, 26 Huhti 2006 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

juniorijussi kirjoitti:
maamies kirjoitti:Tuo juniorijussihan on jonkin sortin metallimies eli pistä ohjeet kuinka tehdään kestävät ajorampit :) :)
Jos tekeen alkaisin niin luultavasti lattaraudat reunoille syrjälleen ja väliin hitsaisin pienet kulmaraudat.Eli siis tikapuut.Eivät olisi liukkaat ja paino ei päätä huimaa.Jos painaa niin lisää ruista ranteeseen.
=D> =D> Täytyy miettiä...
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

maamies kirjoitti: Jaa juu se on sitä, viimekuussa sähkäri sitä pannuhuoneen kattoon laittokin :oops: voi olla tosiaan vähän heikkoo siihen hommaan. Tuo juniorijussihan on jonkin sortin metallimies eli pistä ohjeet kuinka tehdään kestävät ajorampit :) :)
Sitäki löytyy montaa kokoa. Laivoihin ollaan sitä asenneltu ja se on kyllä eri luokkaa varmastikkin kun omakotitaloon asennettavat.

Ei ainakaan polle sitä poikki saanut menemään.
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Noita alumiinisia sähkökaapelitikkaita olen itsekin katsellut mutta ovat olleet aavistuksen hiukan heikkoja.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Vastaa Viestiin