jpjulku kirjoitti:Jäällä kun ajaa niin ei se hirveän kriittistä ole jos kuorma vähän työnnättelee hiljennellessä..
Päinvastoin jpjulku jäällä kun kärry työntää niin mönkijä on heti poikittain ja mitään et voi tehdä. Vedin yksi talvi ha-perävaunua tyhjänä jäällä ja kun se kurvissa lähti vienoon sivuluisuun niin koko yhdistelmä pyörähti. Useaan kertaan. Ei paljon mönkijällä jarruttaminen tai ohjaaminen auttanut
Hyvä täällä on puhua että vedellään mönkijällä 1000-2000-4000kg kuormia mutta turvallisuus ensin ja mietitään ne vehkeet sen mukaan mitä niillä pitää tehdä. Ja pysyy kalutkin kunnossa kun ei mopolla mahdottomia
Jäällä isojenkuormien kanssa ajaminen on taitolaji.
Ei se mönkijä tyhjän kärryn kanssa pyöriin lähde jos varusteet (piikkiketjut renkaissa) ja marssivauhti (kävelyvauhti) on oikeat.
Sadan neliön mökki tarpeet saareen urakoitu vaurioitta. suurin kuorma oli lankkunippu 2500kg ja traileri 600kg.
Jäälle lasku ja saaressa maihin nousu toisen mönkijän (telikärryperässä) avustamana
Mepi, kiitos varoituksen sanoista, joskaan tuolla esimerkillä ei ole oikein mitään tekemistä topicin kanssa. Jäällä ajetaan ison kuorman kanssa suoraan, tai jos jostain syystä joutuu kaartamaan, se tehdään hyvin loivasti ja hyvin alhaisella nopeudella. Jos ajat jäällä ison kuorman kanssa suoraan ja hölläät kaasun, fakta kuitenkin on, että se kärry jarruttaa mönkijää, ei päinvastoin.
Jos laitat kärryn liiraamaan jäällä, niin pahin virhe on yrittää silloin jarruttaa. Takuuvarmasti rytisee. Pienellä lisäkaasulla mönkijästä pitää tehdä taas veturi ja toivoa, että tätä todennäköisesti seuraavan yhdistelmän heittelehtimisen saa hallintaan. Mutta ei jarrua, ei.
jpjulku kirjoitti: Jos ajat jäällä ison kuorman kanssa suoraan ja hölläät kaasun, fakta kuitenkin on, että se kärry jarruttaa mönkijää, ei päinvastoin.
Tuota minäkin ihmettelin, mutta totesi että turhaa väittää vastaan enemmän asiasta tietävän kanssa. Tässä on kuitenkin tiellä hinattu erilaisia jarruttomia peräkärryjä reilut 100tkm eikä niintä kyllä yksikään ole omasta tahdosta jarruttanut hidastustilanteessa. Toki jäällä ja tuollaisella yhdistelmällä missä veturi on monta kertaa kevyempi tilanne voi olla noin päin... tieliikenteessä kuitenkin auton paino vähintään tuplat kärryyn verrattuna ja silti tuuppaa jarruttaessa. En tiedä miten topiikin aloittajan mönkijä reagoi kaasun hölläykseen, mut omat kokemukset perustuu Cf-moton 800 ja 850 ja niissä ainakin tuntuu moottorijarrutukselta kun löysää kaasun, vois olla äkkiä jäällä sellainen tilanne että lyö perää pois alta
Onpas se JMK jälleen negatiivinen. Se perustuu siihen, että jos mönkijä (paino 400 kg kuskin kanssa) ja kärry (vaikka sen 2500 kg) lyödään tasaisella vapaalle, kärryn vierintävastus on vaan yksinkertaisesti paljon suurempi. Tämä pätee tietenkin vain, jos kumpaankaan ei kohdistu ns. ulkoisia voimia. Ulkoinen voima on esim. sitä, että mönkijää yritetään jarruttaa. Tämä ei tietenkään myöskään päde, jos on alamäki. Tämän on niin perus mekaniikkaa kun voi olla. Jos epäilet tätä ilmiötä, niin lyödään veto asiasta kunnon panoksella ja testataan? Minä olen keskustelemassa ja kyselemässä muiden mielipiteitä. Jos se on sinulle joku ongelma, niin jätä tämä minun avaama keskustelu ihan simppelisti vaan väliin. En vaan jaksaisi enää tuota sinun ”tuntuu tietävän paremmin” - länkytystäsi.
Minkä mönkijän saa vauhdista vapaalle? Ja minä jään kans pois tästä keskustelusta. Toivotan kuitenkin onnea kuormien kanssa. Älä loukkaa itseäsi ja varsinkaan muita!
Keskipakokytkimellä varustetutusta vetopois ei moottorijarrutusta.
Kyllä voimansiirto vastustaa niin paljon että kitka loppuu pyöristä jäällä jos ei ole nastoja tai ketjuja.
Kyllä Grizzlyssä varsin makea moottorijarrutus on vaikka on keskipakokytkin. Yksisuuntalaakeri sen tekee ja jatkuvasti kireällä oleva hihna.
Jos tuohon puukärryyn saadaa tarpeeksi vauhtia ja rislystä höllätään kaasu niin kyllä se mönkijä silloin kärryä jarruttaa.
parisen tonnia painava autokin menee ja pitkälle jos vaikka 40km/h vauhdista se vapaalle pistetään.
Raskaan kärryn liike energia ja jäällä pieni kitka , alkaa mönkijän himmaillessa kärrystä tulla työntäjä ja sitä myöden jännät paikat jos vauhtia enempi
Mönkijän ollessa kyseessä ei nämä jpjulkun faktat ihan toimi käytännössä. Nelitahtikoneessa on aina suht voimakas moottorijarrutus ja mönkijässä vielä voimakkaampi. Riippuen tietysti koneesta, mutta jos kaasu höllätään niin ei se vapaalla ala rullata vaan jarruttaa. Ja sillon tuommonen monen tonnin kärri kyllä puskee mönkijän just sinne minne se haluaa.
3,5t painoista traktoria oon pihassa hinannu kesällä. Kyllä uskoisin että 2t painoinen kärri tulee vielä perässä, vaikeinta voi olla saaha pysähtymään ennen rantaa. Laittaisin eteenkin ketjut tai nastat, auttais ainakin jarruttaessa