Mönkijän vetokyky

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Mepi »

jpjulku kirjoitti:Jäällä kun ajaa niin ei se hirveän kriittistä ole jos kuorma vähän työnnättelee hiljennellessä..
Päinvastoin jpjulku jäällä kun kärry työntää niin mönkijä on heti poikittain ja mitään et voi tehdä. Vedin yksi talvi ha-perävaunua tyhjänä jäällä ja kun se kurvissa lähti vienoon sivuluisuun niin koko yhdistelmä pyörähti. Useaan kertaan. Ei paljon mönkijällä jarruttaminen tai ohjaaminen auttanut

Hyvä täällä on puhua että vedellään mönkijällä 1000-2000-4000kg kuormia mutta turvallisuus ensin ja mietitään ne vehkeet sen mukaan mitä niillä pitää tehdä. Ja pysyy kalutkin kunnossa kun ei mopolla mahdottomia
Sportsman 500 EFI EUT 2012
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ktm »

Jäällä isojenkuormien kanssa ajaminen on taitolaji.

Ei se mönkijä tyhjän kärryn kanssa pyöriin lähde jos varusteet (piikkiketjut renkaissa) ja marssivauhti (kävelyvauhti) on oikeat.

Sadan neliön mökki tarpeet saareen urakoitu vaurioitta. suurin kuorma oli lankkunippu 2500kg ja traileri 600kg.
Jäälle lasku ja saaressa maihin nousu toisen mönkijän (telikärryperässä) avustamana
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Mepi, kiitos varoituksen sanoista, joskaan tuolla esimerkillä ei ole oikein mitään tekemistä topicin kanssa. Jäällä ajetaan ison kuorman kanssa suoraan, tai jos jostain syystä joutuu kaartamaan, se tehdään hyvin loivasti ja hyvin alhaisella nopeudella. Jos ajat jäällä ison kuorman kanssa suoraan ja hölläät kaasun, fakta kuitenkin on, että se kärry jarruttaa mönkijää, ei päinvastoin.
Jos laitat kärryn liiraamaan jäällä, niin pahin virhe on yrittää silloin jarruttaa. Takuuvarmasti rytisee. Pienellä lisäkaasulla mönkijästä pitää tehdä taas veturi ja toivoa, että tätä todennäköisesti seuraavan yhdistelmän heittelehtimisen saa hallintaan. Mutta ei jarrua, ei.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

jpjulku kirjoitti: Jos ajat jäällä ison kuorman kanssa suoraan ja hölläät kaasun, fakta kuitenkin on, että se kärry jarruttaa mönkijää, ei päinvastoin.
Mihin tämä perustuu?
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Tuota minäkin ihmettelin, mutta totesi että turhaa väittää vastaan enemmän asiasta tietävän kanssa. Tässä on kuitenkin tiellä hinattu erilaisia jarruttomia peräkärryjä reilut 100tkm eikä niintä kyllä yksikään ole omasta tahdosta jarruttanut hidastustilanteessa. Toki jäällä ja tuollaisella yhdistelmällä missä veturi on monta kertaa kevyempi tilanne voi olla noin päin... tieliikenteessä kuitenkin auton paino vähintään tuplat kärryyn verrattuna ja silti tuuppaa jarruttaessa. En tiedä miten topiikin aloittajan mönkijä reagoi kaasun hölläykseen, mut omat kokemukset perustuu Cf-moton 800 ja 850 ja niissä ainakin tuntuu moottorijarrutukselta kun löysää kaasun, vois olla äkkiä jäällä sellainen tilanne että lyö perää pois alta
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Onpas se JMK jälleen negatiivinen. Se perustuu siihen, että jos mönkijä (paino 400 kg kuskin kanssa) ja kärry (vaikka sen 2500 kg) lyödään tasaisella vapaalle, kärryn vierintävastus on vaan yksinkertaisesti paljon suurempi. Tämä pätee tietenkin vain, jos kumpaankaan ei kohdistu ns. ulkoisia voimia. Ulkoinen voima on esim. sitä, että mönkijää yritetään jarruttaa. Tämä ei tietenkään myöskään päde, jos on alamäki. Tämän on niin perus mekaniikkaa kun voi olla. Jos epäilet tätä ilmiötä, niin lyödään veto asiasta kunnon panoksella ja testataan? Minä olen keskustelemassa ja kyselemässä muiden mielipiteitä. Jos se on sinulle joku ongelma, niin jätä tämä minun avaama keskustelu ihan simppelisti vaan väliin. En vaan jaksaisi enää tuota sinun ”tuntuu tietävän paremmin” - länkytystäsi.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minkä mönkijän saa vauhdista vapaalle? Ja minä jään kans pois tästä keskustelusta. Toivotan kuitenkin onnea kuormien kanssa. Älä loukkaa itseäsi ja varsinkaan muita!
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ktm »

Keskipakokytkimellä varustetutusta vetopois ei moottorijarrutusta.
Kyllä voimansiirto vastustaa niin paljon että kitka loppuu pyöristä jäällä jos ei ole nastoja tai ketjuja.
Kömppääjä
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Joulu 2015 20:34

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Kömppääjä »

Kyllä Grizzlyssä varsin makea moottorijarrutus on vaikka on keskipakokytkin. Yksisuuntalaakeri sen tekee ja jatkuvasti kireällä oleva hihna.
Jos tuohon puukärryyn saadaa tarpeeksi vauhtia ja rislystä höllätään kaasu niin kyllä se mönkijä silloin kärryä jarruttaa.
parisen tonnia painava autokin menee ja pitkälle jos vaikka 40km/h vauhdista se vapaalle pistetään.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Raskaan kärryn liike energia ja jäällä pieni kitka , alkaa mönkijän himmaillessa kärrystä tulla työntäjä ja sitä myöden jännät paikat jos vauhtia enempi :mrgreen:
Ticsa
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Huhti 2008 21:16
Mönkijä:: Can-Am 450 pro+ -19
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Mönkijän ollessa kyseessä ei nämä jpjulkun faktat ihan toimi käytännössä. Nelitahtikoneessa on aina suht voimakas moottorijarrutus ja mönkijässä vielä voimakkaampi. Riippuen tietysti koneesta, mutta jos kaasu höllätään niin ei se vapaalla ala rullata vaan jarruttaa. Ja sillon tuommonen monen tonnin kärri kyllä puskee mönkijän just sinne minne se haluaa.
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ktm »

TUPLANOLLA
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 02 Tammi 2009 22:44
Mönkijä:: Polaris sportsman 400ho -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja TUPLANOLLA »

3,5t painoista traktoria oon pihassa hinannu kesällä. Kyllä uskoisin että 2t painoinen kärri tulee vielä perässä, vaikeinta voi olla saaha pysähtymään ennen rantaa. Laittaisin eteenkin ketjut tai nastat, auttais ainakin jarruttaessa
Vastaa Viestiin