Mönkijän vetokyky

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Onko palstalaisilla kokemusta mönkijän vetokyvystä jäällä? Pitäisi saaresta saada puuta mantereelle jäätietä pitkin. Eli alusta on täysin tasainen. Mönkijään tarkoitus laittaa ketjut. Kyseessä Yamaha Kodiak 700 neliveto. Telikärri auton renkailla eli neljän kapeahkon renkaan kitka.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kaikki on kiinni niistä ketjuista ja paljonko saat painoa puomille. Saat laittaa niin paljon kyytille kun vaan saat mahtumaan.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
rkku
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Helmi 2015 11:28

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja rkku »

Pienellä vaihteella varovasti liikkeelle ja sitten isompaa vaihdetta ja lisää vauhtia kuinka lujaa haluaa vetää . Taka pyörissä ketjut riittää kyllä kuormaa saa tehdä reilusti kokemuksen karttuessa liikkelle lähdössä ei liikaa voimaa muuten lyö tyhjää paikallaan . Aisapailoa saa laittaa aika reilusti jotta saa pitoa pyöriin. Reippaasti vain kokeillen. Silti neliveto päällä vaikka vain ketjut takana . Salmiakki kuvioiset ovat hyvät ketjut ja kestää kulutusta hyvin. Jään puksuus on tiedettävä koko matkalta muuten ei ole asiaa jäälle talvisin aika monta mönkijää lehtien mukaan uponnut turhaan.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Kiloja kehiin? Voimamiehethän vetävät rekkaa lihasvoimin tasaisella asfaltilla.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainoastaan liikkeelle lähtiessä voi olla haastetta riippuen miltä alustalta lähtö, jäällähän kärry tulee kevyesti perässä. Ketjut tottakai.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Dealer, näin minäkin ajattelen. Liikkeellelähtö on tiukka paikka. ”Haave” on, että pystyisi 5 m3 puuta vetämään mantereelle per kerta. Ehkä vielä siten, että kaksi kärryä peräkkäin. Tämä lähinnä jään kantavuuden takia. Koko letka painaisi noin 5 tonnia. Tuossa vähän mallia https://m.youtube.com/watch?v=KNUcpA0c77g&t=243s
Ticsa
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Huhti 2008 21:16
Mönkijä:: Can-Am 450 pro+ -19
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Unohda tuommoset haaveet. Kyllä se on kiinto-puoltoista max mitä näillä vehkeillä vedetään. Kyllä se varmaan jäällä enemmänkin menis sitten kun vauhtiin pääsis, mutta liikkeelle lähdössä joutuu voimansiirto liian lujille. Eikä varmaan pitokaan riitä.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Ticsa, varmaan se kiinto-puolitoista vedetään maastossa. Mutta kyllä se täysin tasaisella pitäisi olla eri luokkaa. Kuorma tarkoitus pudotella mantereen edustalla rantajäälle, ja siitä eteenpäin "oikealla ajokalustolla". Pientäkään epätasaisuutta saati ylämäkeä tuollainen vetoyhdistelmä ei tietenkään kestä. Eikä lunta jäällä.
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja ktm »

Tee vetotesti.
Tasasella 2-3 henkilöautoa hinaukseen.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Kyllähän tuo kiinto/ puoltoista saattaa olla maastossakin aika vedettävä ilman vetävää kärryä, mutta kun kerran aloittajalla on itsellä parempaa tietoa niin annetaan vetää 5m3 kuormia
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Jmk, päinvastoin. Ei mitään kokemusta. Lue aloitus vielä kerran. Edellisessä viestissäni mm. sanoin, että vetokyky pitäisi olla tasaisella eri luokkaa kuin maastossa. Tuosta "pitäisi" sanasta lukijan pitäisi siitäkin ymmärtää, ettei kokemusta ole. Ihan vaan pelkkää ajattelua.
Ticsa
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Huhti 2008 21:16
Mönkijä:: Can-Am 450 pro+ -19
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Melkein väittäsin, että 5t kuormaa et mönkijällä saa liikkeelle jäällä. Enkä ite lähtis mönkijää hajottamaan. Näissäkin pätee sanonta ahneella on paskanen loppu. Mutta jos tuota meinaat yrittää niin laita ihmeessä sitten videoo. Mielenkiintosta nähdä paljonko sitä kuormaa liikahtaa.

Paljonko sitä ajomatkaa sitten tulee saaresta mantereelle? Pienellä kuormalla voi pitää 50km/h vauhtia. Isolla körryytät sitten alle puolta tuosta.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Ticsa, näin voi hyvinkin olla. Ajomatka on noin 1,3 km suuntaansa.
Ticsa
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Huhti 2008 21:16
Mönkijä:: Can-Am 450 pro+ -19
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

No eihän tuo ole matka eikä mikään. Ihan turha alkaa tapella hirmu kuormien kanssa. Hommaat vaikka kaverin ajamaan toiseks. Toisen kuormaa puretaan/lastataan sillä aikaa toinen ajaa jo tuon matkan.
jpjulku
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2018 13:52

Re: Mönkijän vetokyky

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Voi olla juuri näin.
Vastaa Viestiin