Sivu 1/14

Mönkijään kärry

Lähetetty: 02 Loka 2006 19:00
Kirjoittaja Honda-mies
Pitäis mönkijään kärry laittaa, mutta kertokaas kokeneemmat millainen? Oon ajatellut tota Modularboxin kippaavaa ranka/yleiskärryä. Ei liene kotimainen, mutta olis passelin kokoinen hintaansa nähden. Onko kellään kokemuksia kyseisestä kärrystä? Vai tekeekö täällä kaikki kärrynsä ite? :oops:

Jos jotain muutakin kiinnostaa, niin löytyy täältä: http://www.rally.fi/ ja ylhäältä toinen vasemmalta ja sitten reilusti alaspäin.

Lähetetty: 02 Loka 2006 19:17
Kirjoittaja juhalaspalmas
Itse tehtynä saa sellaisen kun haluaa mutta sitten sen on näköinenkin. :lol:

Ihan hyvännäköinen kärry eihän siinä mitään.

Lähetetty: 02 Loka 2006 19:41
Kirjoittaja Roosa999
Oletkos ajatellut budjettia? Se avittaisi vähän vaihtoehtojen valintaa.

Itse tehtynä säästää +500€ ainakin.

www.comarcon.fi myy osia sopivasti. Markolla on tavaraa hyvin hyllyssä.
- napoja
- renkaita
- vetopäivä

Lähetetty: 02 Loka 2006 20:24
Kirjoittaja Viljami
Roosa999 kirjoitti:Itse tehtynä säästää +500€ ainakin.
Ei taida ihan säästää ainakaan tuohon vehkeeseen verrattuna jonka Honda-mies oli kaivanut esiin Modularboxin myyntivalikoimasta. Hintaa kärryllä näytti nimittäin olevan vain 590€.

Ja kun kuvaa katsoi, niin ei tuo nyt ihan paskalta näyttänyt. Olisikohan kärry jossain nähtävissä livenä? Kovin järeää kärryä kun ei noihin mökkitontin risukasojen kuskaamiseen tarvitsisi. Vaan olisi silti hyvä olla tuollainen yhdistelmävehje, jonka saa tarvittaessa rankakärryksi ja ihan tavalliseksi lavakärryksi.

Onko jollain ihan käytännön kokemusta tuosta kärrystä?

Suora linkki kärryn ilmoitukseen:
http://www.nettimoto.com/simple_dealer/ ... template=6

Lähetetty: 02 Loka 2006 20:50
Kirjoittaja Roosa999
OK, ei ihan säästä 500€, mutta tuo on kyllä aika pieni. Snow-Pro:n ja muut monitoimikärryt on +900€, joten siinä se säästö tulee.

Mutta hintaisekseen saattaa olla käypänen.

Kärkkäiseltä 690e

Lähetetty: 02 Loka 2006 21:20
Kirjoittaja petej
Nyt Sikapäivien tarjouksessa on kunnon rankakärry 690e Renkaat on tosi komeet (leveet) kävis sellaisenaan kuvionpuolesta jo veturiinki.
Huomenna meen kattoon en aio itte kyl ostaa ku rankahommat hoidan edelleen moottorikelkalla.

http://www.karkkainen.com/index.php?leh ... rjoukset=2

Re: Mönkijään kärry

Lähetetty: 02 Loka 2006 22:09
Kirjoittaja Zuikki
Honda-mies kirjoitti:Pitäis mönkijään kärry laittaa, mutta kertokaas kokeneemmat millainen? Oon ajatellut tota Modularboxin kippaavaa ranka/yleiskärryä. Ei liene kotimainen, mutta olis passelin kokoinen hintaansa nähden. Onko kellään kokemuksia kyseisestä kärrystä? Vai tekeekö täällä kaikki kärrynsä ite? :oops:

Jos jotain muutakin kiinnostaa, niin löytyy täältä: http://www.rally.fi/ ja ylhäältä toinen vasemmalta ja sitten reilusti alaspäin.
Mulla on toisena kärrynä tuon tyylinen mutta eri merkkinen. Ihan hyvä yleskärryksi. Varsinkin kun kummatkin päädyt lähtee pois voi kuljettaa pidempääkin tavaraa, mutta ei liian pikiä kun ne laahaa muuten maassa. Mutta hinta laatu suhde on kohdallaan.

Lähetetty: 02 Loka 2006 23:37
Kirjoittaja m.sa
Mä ostin paikallisen Tehovinssi oy:n valmistaman kärryn. Hintaa 750€, et ei ole ihan halpa, mutta jämäkkyydessään pesee esim. Polariksen omat ja kiinalaisista puhumattakaan. On kippi ja irroitettavat päädyt jne.

http://www.tehovinssi.fi/
http://www.atv-expert.com/

Lähetetty: 04 Loka 2006 23:04
Kirjoittaja nöösi
Vähän off topic, mutta kärry asiaa kuitenkin.


Tein itselleni rankakärryn.
Kun lopuksi laskeskelin käytettyä rahamäärää, niin eihän se niin edullinen ollutkaan.
-renkaat €85/kpl
-navat taisi olla €n25/kpl
-vetopää ?? €15
-rautaa. Toisella sadalla jonkun matkaa.
Tähän päälle ajelemiset, maalit, työt etc.

Tosin kaupasta ostetussa rankakärryssä ei ole välttämättä siirrettäviä pankoja, jatko-aisaa, eikä tässä käyttettyjä ainesvahvuuksia.

Tämä ihan kommenttina omasta kärrystä.

Ns umpikärrykin on harkinnassa, kunhan saa muilta asioilta aikaa. (Ja parannettu painos ranka-mallista...)

Itse en ole mieltynyt ns yhdistelmäkärryihin, kun rankakärryssä on oltava teli ja "hiekka" kärryssä taas teli haraa vastaan kun on painoa lavalla.
Makuasioita, mutta itse en halua tehdä aisasta väkisin käännettävää teli-hiekkakärryä. Tulisi liian jyhkeä.

Ja edelleen - tarpeen mukaan.

Lähetetty: 04 Loka 2006 23:52
Kirjoittaja MikaR
Juu.

Laita kärryn teliakselille ruuvit (2kpl), joilla nostat paripyörät irti maasta, lukitset ja poistat toiset pyörät= on yksi akselinen kärry :)

Ainakin omassa mallissa helposti tehtävissä :D

Lähetetty: 05 Loka 2006 09:10
Kirjoittaja nöösi
Teoriassa näin, mutta edelleenkin edetään tarpeen mukaan, eli:
-kun teli nostetaan, tulee melkoinen voima kiinnityskohtaan, kun on lastia ja lastin paino pitäisi olla alasjäävän akselin päällä suht' tasaisesti jakautuneena, jotta se ei nostaisi/laskisi aisaa.
-rankakärryn telissä kendan scorpiot = ei kantavuutta. Auton pyöriä voisi tietysti kokeilla, riittäisi kantavuus, mutta edelleen painon asettelu on ongelma.
Omaan käyttööni tulee siis runkojen olla kuitenkin erilaiset ja Scorpiot tuntuivat mukavilta leveytensä/pulleutensa vuoksi metsäkärryyn.
Siirrettävät pankotkin saisi tietenkin pois, mutta edelleen... yksiaisaiseen/runkoiseen kärryyn en nähnyt tulevaisuutta hiekkakärrynä. Joutuisi laittamaan tukevamman akselirakenteenkin hiekkaajoon ja sen jälkeen onkin jo sama tehdä toinen, siihen ajoon soveltuva.

Lähetetty: 06 Loka 2006 11:45
Kirjoittaja arhipp
Itselläni on pari kärryä, laidallinen kärry ja puunajoon tarkoitettu rankakärry.

Rankakärry tehtiin appiukon kanssa. Romuttamolta haettiin vanha Corollan tms. aisa, josta rälläköitiin pala pois, jotta saatiin akseli kapeammaksi. Saatiin aisa muistaakseni 20 eurolla, johon kuului vanhat kuluneet auton kesärenkaat.

Muut rautaosat ostettiin samalta romuttamolta. Kuulakytkin uutena Motonetista. Kokonaiskustannukset olivat muistaakseni noin 70 euroa. Kärrystä tuli ihan kelpo, suurimpana miinuksena on edelleen akselin leveys, minkä johdosta renkaiden sisäpinta on mönkijän ulkosivumitan kohdalla. Toinen heikkous on hieman lyhyt aisa, minkä johdosta rankakuormasta tulee helposti takapainoinen. Jos kuorman lastaa keskelle akselia, ei kääntösädettä juuri jää ja peruuttaminen on muutenkin vaikeaa kun kärry menee heti linkkuun.

Aisaa olisi kyllä helppo jatkaa, mutten ole jaksanut kun on tuollakin jaksanut ja hyvin pärjännyt. Kovat ja kapeat autonrenkaat eivät ole olleet ongelma. Itsellänikin on Hondan 350FM, eikä koskaan ole ollut ongelmaa vetämisen ja pidon suhteen. Kärrystä on nyt alkanut ilmeisesti laakerit ilmoittamaan itsestään, voi olla etten jaksa liikaa stressiä siitä ottaa. Haaveissani on ollut, että joskus ostan kunnollisen rankakärryn leveillä renkailla ja teliakselilla. Varmasti on parempi kuin omarakenne, ainakin jos meikäläisen tasoinen rupeaa rakentamaan.

Yksi tuttu teki perusteellisesti sellaisen rankakärryn, mihin sai kunnon irtolaidat. Materiaalikustannukset siihen oli kuitenkin jo vähän päälle 700 euroa.

***

Toinen kärryni on kaupasta ostettu laidallinen kärry. Tarkoitukseni oli ostaa myös Modularboxista ko. 590 arvoinen kärry. Kävin liikkeessä ja palvelu oli mielestäni niin tympeää, että marssin suoraan Koneliike Oleniukseen, jossa on aina ollut loistavaa palvelua. Oleniuksella oli samoja kärryjä, joita Brandt kauppaa mm. Polariksen ja Hondan kylkiäisiksi. Kyseessä on koskenkorvalaisen Aapen pajan tekemä kärry.

Jos em. kahta kärryä vertaa, niin käytännössä eroa ei ole. Koko on juuri täsmälleen samanlainen, sinkitty pelti on samoista kohdista niitattu, runkorakenne sama, renkaat samoja. Ainoa ero on se, että Modularboxin myymässä muistaakseni kiinalaisessa vaiko taiwanilaisessa kärryssä on pyörivä vetopää. Ovh suomalaiseen on 990 euroa, mm. Motorauma näyttää netin mukaan myyvän sitä 890 eurolla. Sain Oleniukselta Aapen kärryn melkein yhtä halvalla, kuin Modularboxin kärryn olisin saanut. Vähän jouduin kärsimään enemmän, mutta hyvästä palvelusta kannattaa kyllä maksaa.

Laskin, että ko. kärryt ovat tilavuudeltaan noin puoli kuutiota. Jos piripintaan täyttää kiviaineksilla, kuormaa tulee tuplasti ilmoitettun 400 kilon kantavuuteen nähden. Hiekka painaa kuulemani mukaan noin 1600 kiloa / kuutio. Aapen kärry ilmoittaa kantavuudekseen 400 kiloa. Soitin itse henkilökohtaisesti valmistajalle ja hän kertoi, ettei kärryä ole raskaaseen maansiirtoon valmistettu.

Savi- ja multamaata olen kuitenkin kärrännyt ihan täydellä lastilla. Sepeliä ja hiekkaa en ole uskaltanut lastata, kuin noin 10 cm alle laidanmitan. Laskin, että tuolloin kyydissä on noin 500 kiloa. Hyvin on kärry kuitenkin tehtävänsä hoitanut, ilmanpaineita piti renkaissa vaan nostaa reilusti. Tosin en ole missään erityisen raastavissa maasto-olosuhteissa raskailla kuormilla ajanutkaan.

Suosittelen Aapen kärryä, ei muutkaan valmistajat huonoja varmasti tee. Mm. m.sa:n mainitsema Tehovinssin oy:n valmistama kärry (www.atv-expert.com) näyttää erittäin hyvältä, ellei jopa paremmalta kuin Aapeni.

Lähetetty: 06 Loka 2006 13:37
Kirjoittaja motocoyote
Tein itelleni kärryn, kattoa jos sais vaikka laitettua kuvia siitä johonki...

Hintaa kärrylle tuli n.60-70€

Puikot, mig-lanka+ suojakaasu = ei tietoo€
Putket about 50€
Renkaat 0€ (vanhasta auton kärrystä, tulossa Vectran tai Omegan 195/65/15 paripyörät)
Akseli 0€ (vanhasta auton kärrystä)
Vetoaisa 0€ (vanhasta auton kärrystä)
Saranat 0€ (sorvasin ite)
Maalit 0€ (jotain jämiä)
Vanerit tosin pitäs vielä jostain hommata...

Ei toi kovin kalliiksi oo tullu, ja sitte ku laskee tekemisen hauskuuden, niin sehän on melkein ilmanen :D

Siis, kärrystähän tuli yksakselinen, mutta helppo muuttaa telikärryksi jos tarvii... (Tosin, tuskin tarvii, puut ajetaan ponsse S15:lla, kulkee kuiten vähän helpommin se vähän reilu 10 kiintoa :lol:)

Lähetetty: 06 Loka 2006 20:39
Kirjoittaja nöösi
arhipp kirjoitti:
Yksi tuttu teki perusteellisesti sellaisen rankakärryn, mihin sai kunnon irtolaidat. Materiaalikustannukset siihen oli kuitenkin jo vähän päälle 700 euroa.
Niimpä niin. Ei oma budjetti ole kovin kaukana tuosta.... :wink:
Mutta mitäpä ei mielenkiinnosta näpertelis.

ranka kärryn "stoppari"

Lähetetty: 14 Maalis 2007 08:56
Kirjoittaja kukkola01
Olen katsellut kuvia itsetehdyistä ja valmiina ostetuista rankakärryistä ja
mieleeni tuli miksi kärryissä on se verkkoaita aisassa kiinni?!?
Itse meinaan käyttää vanhaa peräkärryä ilma etu ja takalaitaa, mietityttää pitäisikö tälläinen stoppari asentaa aisaan?
Käytännön kokemusta ei vielä löydy, mutta parin viikon päästä löytyy.
Eli miksi "stoppari" on asennettu?