Missä saa ajaa ??
Missä saa ajaa ??
Saako maastokäyttöön tarkoitetulla mönkkärillä ajaa yksityistietä, metsäautotietä tai yleistätietä. Olen jostain kuullut et maastomönkkäriin saisi moponkilvet eli vakuutuksen. Näin ollen voisi ajaa yksityistietä tarvittaessa lailisesti. Yleiselle tielle ei saa mennä.
Onko tuo vain huuhaa puhetta?
Eikös maastossa ajamiseen liity samat säännöt kuin kelkalla ajossa.
Merkityltä reitiltä ei muiden maille ILMAN LUPAA-
Miten ootte ite ajelleet maastomönkkäreillä ja onko tullut huomautuksia/sakkoja?
Se on moro
Onko tuo vain huuhaa puhetta?
Eikös maastossa ajamiseen liity samat säännöt kuin kelkalla ajossa.
Merkityltä reitiltä ei muiden maille ILMAN LUPAA-
Miten ootte ite ajelleet maastomönkkäreillä ja onko tullut huomautuksia/sakkoja?
Se on moro
JOO, MUTTA EI
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
joopa
Taidan ostaa linhai 300 4x4 rekisteröitynä kuustonaa ja kaiken lisäksi kotiin toimitettuna. En tiiä onko kestävä kone eli mönkkäri, mut halvalla lähtis ja ajo murheet ois osaksi ohi ja kait se jaksaa kotipihan lumet työntää edellään.
se on moro
se on moro
JOO, MUTTA EI
-
- Tracks
- Viestit: 1146
- Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
- Paikkakunta: Helsinki
No lähes, mutta ei ihan. Pelkästään poliisien välttely ei riitä, vaan myöskään maanomistajien kanssa ei kannata joutua riitoihin. Maastossa saa siis ajaa, mutta vain maanomistajan luvalla. Ja meren tai järven jäällä (ellei ko. järvellä ole kielletty mootoriveneillä tms. ajaminen).juntta ukko kirjoitti:näin onoutlander 400 kirjoitti:Eli ei saa ajaa missään!! mutta käytännössä saa ajaa missä vaan taajaman ulkopuolella kunhan ei näe poliiseja!
Yksityistiet ovat hiukan hankala tapaus. Taitaa olla niin, että jos ihan vaan omille mailleen on tehnyt yksityistien, niin sitä ei lueta yksityistielain mukaiseksi tieksi, mutta heti jos tie johtaa useammalle palstalle (ja voi siis olla useamman käytössä) vaikka olisi millainen kinttupolku, sitä koskevat samat tieliikennemääräykset kuin isompiakin teitä.
Kyllä se käytännössä niin on, että ellei omista ihan tolkuttomia metsäpalstoja, niin kilpipelillä ajopaikat lisääntyvät varsin hurjasti. Ja pääsee aina laillisesti myös sinne maastoon, jonne on saanut ajoluvan.
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Kävin tänään katsomassa polaris ATP 330 E 4x4 tieliikenne mönkkäria.
Luulen et siinä on mun valinta. Sillä sais sit päästellä niin teillä kuin luvallisilla metsätaipaleilla. Hintaa kyllä kertyy 10000 egee, varustuksella rekisteröinti, kilpi, vetokoukku, panssari. lumilevy+asennussarja, ketjut taakse. Sanoivat et sillä pääsee kyllä huonoimmissakin paikoissa ?
No tuon jos hankin, niin pähkäily ja rahat loppuu.
Onko kellään kokemusta tästä mallista.
SE ON MORO
Luulen et siinä on mun valinta. Sillä sais sit päästellä niin teillä kuin luvallisilla metsätaipaleilla. Hintaa kyllä kertyy 10000 egee, varustuksella rekisteröinti, kilpi, vetokoukku, panssari. lumilevy+asennussarja, ketjut taakse. Sanoivat et sillä pääsee kyllä huonoimmissakin paikoissa ?
No tuon jos hankin, niin pähkäily ja rahat loppuu.
Onko kellään kokemusta tästä mallista.
SE ON MORO
JOO, MUTTA EI
-
- Tracks
- Viestit: 1146
- Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
- Paikkakunta: Helsinki
Kokeilepa hakua. Viime talvena muistaakseni käytiin ko. pelistä palstoilla enemmänkin keskustelua. Esimerkiksi seurava topikki sisältää juttua ko. vehkeestä:SKINNER kirjoitti:Kävin tänään katsomassa polaris ATP 330 E 4x4 tieliikenne mönkkäria.
...
Onko kellään kokemusta tästä mallista.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... is+atp+330
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
"Lisätään vielä että jos ajaa tiellä siitä pakottavasta syystä niin tarvii olla b-luokan ajokortti eli henkilöautokortti"
Listaa voisi jatkaa mm. sillä, että missään ei saa ajaa päissään... No joo, paljon on lailla kaikenmoista kielletty...
Itse asun yksityistien päässä. Muita ympärivuotisia asukkaita ei saman tien varrella ole. Muutama kesämökki kylläkin. Tietä on noin 900 metriä lähimmälle maatilalle, eli kunnan ylläpitämän yleisen tien päähän. Yksityistieltä lähtee yksi risteävä yksityistie, jonka varrella myös muutama mökki. Periaatteessahan asia on niin, että kun yksityistietä ei ole puomilla tms. suljettu, ei maastomönkijälläni saisi sitä ajaa.
Reilun vuoden aikana on ehkä kahdesti tullut joku vastaan yksityistiellä. Kukaan ei ole vielä valittanut ajamisestani, koska:
a) en aja rallia
b) yleensä kun olen tiellä, lanaan tai olen lumitöissä
c) kapealla tiellä ajan aina metsään ja annan etuajo-oikeuden autolle
d) olenpa vähän auraillut mökkiläistenkin pihoja
Kunnan ylläpitämältä tieltä on 2,5 km isommalle valtatielle. En ole kuullut, että poliisi olisi koskaan ajanut edes maatilalle asti, saati sitten yksityistietä pitkin minnekään. Koko kunnan alueella on ainoastaan 1 poliisipartio, ellei se ole keikalla jossain toisessa kunnassa. Todennäköisyys olla sen kanssa tekemisissä on kohtuullisen pieni. Ovat kyllä sitäkin vittumaisempia tieliikennelainsäädännön tulkitsemisessa. Liikkuva poliisi ei varmasti ole koskaan poikennut valtatieltä syrjään.
Jos nyt kohtaisin poliisin yksityistiellä, tuskin saisin sakkoa rikoksestani. Jos nyt olisi niin surkea tuuri, että kohtaisin Suomen 8000:sta poliisista yhden siihen noin 200 poliisin joukkoon kuuluvan, jollaisella olisi pakonomainen tarve ratkaista tämä rikos sakolla, mikä olisi rikos?
Veikkaisin, että voisi kyseessä olla joku rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö tms. Sanktio siitä olisi jotain 6-12 päiväsakkoa, tuloista riippuen 6:sta eurosta 30:n euroon (en ole läheskään niin varakas), niin sakko voisi olla jotain 100 euron hujakoilla.
Tuskin narahtaisin toista kertaa kymmeneen vuoteen. Omatuntoani ei soimaa, kun ensi kerran ajan tietä, josta en omista metriäkään.
Ja mitä tulee vakuutuksiin, itselläni on liikennevakuutus ja hirvi-, palo-, ja varkauskasko. Eikä niiden saaminen edellytä rekisterikilpeä. Kun ostin osamaksulla mönkkärin, rahoitusyhtiö vaati vähintään liikennevakuutusta. Sitähän ei voi tietää, jos joku pöllii mönkijän ja ajaa sillä yleisen liikenteen seassa aiheuttaen liikennevahingon - vilut maksetaan liikennevakuutuksen piiristä.
Listaa voisi jatkaa mm. sillä, että missään ei saa ajaa päissään... No joo, paljon on lailla kaikenmoista kielletty...
Itse asun yksityistien päässä. Muita ympärivuotisia asukkaita ei saman tien varrella ole. Muutama kesämökki kylläkin. Tietä on noin 900 metriä lähimmälle maatilalle, eli kunnan ylläpitämän yleisen tien päähän. Yksityistieltä lähtee yksi risteävä yksityistie, jonka varrella myös muutama mökki. Periaatteessahan asia on niin, että kun yksityistietä ei ole puomilla tms. suljettu, ei maastomönkijälläni saisi sitä ajaa.
Reilun vuoden aikana on ehkä kahdesti tullut joku vastaan yksityistiellä. Kukaan ei ole vielä valittanut ajamisestani, koska:
a) en aja rallia
b) yleensä kun olen tiellä, lanaan tai olen lumitöissä
c) kapealla tiellä ajan aina metsään ja annan etuajo-oikeuden autolle
d) olenpa vähän auraillut mökkiläistenkin pihoja
Kunnan ylläpitämältä tieltä on 2,5 km isommalle valtatielle. En ole kuullut, että poliisi olisi koskaan ajanut edes maatilalle asti, saati sitten yksityistietä pitkin minnekään. Koko kunnan alueella on ainoastaan 1 poliisipartio, ellei se ole keikalla jossain toisessa kunnassa. Todennäköisyys olla sen kanssa tekemisissä on kohtuullisen pieni. Ovat kyllä sitäkin vittumaisempia tieliikennelainsäädännön tulkitsemisessa. Liikkuva poliisi ei varmasti ole koskaan poikennut valtatieltä syrjään.
Jos nyt kohtaisin poliisin yksityistiellä, tuskin saisin sakkoa rikoksestani. Jos nyt olisi niin surkea tuuri, että kohtaisin Suomen 8000:sta poliisista yhden siihen noin 200 poliisin joukkoon kuuluvan, jollaisella olisi pakonomainen tarve ratkaista tämä rikos sakolla, mikä olisi rikos?
Veikkaisin, että voisi kyseessä olla joku rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö tms. Sanktio siitä olisi jotain 6-12 päiväsakkoa, tuloista riippuen 6:sta eurosta 30:n euroon (en ole läheskään niin varakas), niin sakko voisi olla jotain 100 euron hujakoilla.
Tuskin narahtaisin toista kertaa kymmeneen vuoteen. Omatuntoani ei soimaa, kun ensi kerran ajan tietä, josta en omista metriäkään.
Ja mitä tulee vakuutuksiin, itselläni on liikennevakuutus ja hirvi-, palo-, ja varkauskasko. Eikä niiden saaminen edellytä rekisterikilpeä. Kun ostin osamaksulla mönkkärin, rahoitusyhtiö vaati vähintään liikennevakuutusta. Sitähän ei voi tietää, jos joku pöllii mönkijän ja ajaa sillä yleisen liikenteen seassa aiheuttaen liikennevahingon - vilut maksetaan liikennevakuutuksen piiristä.
-
- Tracks
- Viestit: 1146
- Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
- Paikkakunta: Helsinki
JEP! Vähintään liikennevakuutus kannattaa olla kaikenlaisissa mönkijöissä. Liikennevakuutus kun korvaa myös omat henkilövahingot, vaikka ei laitetta vahingon sattuessa korvaakaan. Ja tämä pätee myös tiealueiden ulkopuolella. Eli kämmäät sitten missä tahansa, niin liikennevakuutuksella saat hoidettua ainakin itsesi kuntoon (ellei ole niin paha kämmi, ettei enää kuntoon saadaarhipp kirjoitti:Ja mitä tulee vakuutuksiin, itselläni on liikennevakuutus ja hirvi-, palo-, ja varkauskasko. Eikä niiden saaminen edellytä rekisterikilpeä. Kun ostin osamaksulla mönkkärin, rahoitusyhtiö vaati vähintään liikennevakuutusta. Sitähän ei voi tietää, jos joku pöllii mönkijän ja ajaa sillä yleisen liikenteen seassa aiheuttaen liikennevahingon - vilut maksetaan liikennevakuutuksen piiristä.

Muistaa kannattaa, että henkilövahinkojen hoitaminen on moninkertaisesti kalliimpaa hommaa kuin laitteiden korjaaminen.
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Ja liikennevakuutuksesta vielä, muistaakseni se maksaa vuositasolla jotain 100 euroa, eli alle 10 euroa kuukaudessa, se on vähän. Toisaalta sen jälkeen kun maksoin aikani vakuutuksia 900 kuutioisesta m-pyörästä, kaikki vakuutukset ovat tuntuneet ilmaisilta. Vakuutusyhtiölle meni nääs yli 200 euroa kuukaudessa, vaikka kaskossa bonukset olivat tapissa (70%) ja liikennevakuutuksessakin niitä oli jotain 10 - 15 %.