Oikea Metsätyö
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
- Viesti:
Oikea Metsätyö
Mitenkää muita väheksymättä niin löytyykö täältä ketää joka tekee työkseen metsätöitä? Olen tekemässä metsäkärryä mökijä/pienen traktorin perään. Vetävä telikärry, Hydrauli nosturi ja sermi. Kärry on jo valmiiksi suunniteltu, toteutus vaan puuttuu. Jos tulee jotain yksityiskohtia/ideoita mieleen niin kertokaa toki!
Re: Oikea Metsätyö
Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Re: Oikea Metsätyö
Eli tukijalat.juhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Minäkään en asiasta juurikaan mitään tiiä mut mitäs kinkkistä tossa vedossa on, onhan noita mehuvetosia kärrejä ollu iät ja ajat traktoreihin ja ihan samalla periaatteella se toimii mönkijässäkin. Vähän suorittaa teollisuusvakoilua et minkäslaista venttiiliä sielä on pumpun ja vetomoottorin välissä.
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
- Viesti:
Re: Oikea Metsätyö
Niin siis kaikki öljyhän kiertää venttiilipöydän kautta -> Sitä vedon määrää pystyy (periaatteessa) säätämään. Käytännössä varmasti kara on joko kiinni tai auki. Jep kyllähän siihen tassut tulee tuki leveys noin 2800mmjuhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Re: Oikea Metsätyö
Mites tämä systeemi toimii? kerääkö se karan ollessa kiinni painetta putkistoon vai lakkaako pumppu pyörimisen?MetsienMies kirjoitti:Niin siis kaikki öljyhän kiertää venttiilipöydän kautta -> Sitä vedon määrää pystyy (periaatteessa) säätämään. Käytännössä varmasti kara on joko kiinni tai auki. Jep kyllähän siihen tassut tulee tuki leveys noin 2800mmjuhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...

Re: Oikea Metsätyö
Eikös, toi ole silloin yks toiminen sylynteri, jos ööli ohjataan vapasti paineettomalle puoleleCattimies kirjoitti:Se ööli kiertää takaisin säiliöön kun karat on "nolla" asennossa. Kun kara liikkuu niin ööli ohjautuu karan ohjaamaan sylinteriin. Öölin virtausmäärä riippuu siitä, kuinka paljon karaa avataan. Kun karaa liikutetaan toiseen suuntaan liikkuu ööli tietenkin sylinterin toiseen päähän ja painaa paineettomalta puolelta öölin karan kautta säiliöön. Ja näin vain kun on kaksitoiminen sylinteri. Jos on väärin selostettu niin korjatkaa mutta mielestäni se menee yksinkertaisesti toteutettuna näin.juhalaspalmas kirjoitti:
Mites tämä systeemi toimii? kerääkö se karan ollessa kiinni painetta putkistoon vai lakkaako pumppu pyörimisen?
Se Koneviesti missä oli juttu metsäkärrystä oli numero 16.

kauas on pitkä matka, ilman kömpijää.
www.e-s.monkija.net
www.e-s.monkija.net
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
- Viesti:
Kun pumppu(hammas,vakio/säätötilavuus) pyörii sieltä lähtee paineistettua nestettä tietty määrä tietyssä ajassa. Ennen kuin öljy kerkee venttiilipöydälle on ylipaineventtiili,ehkä jopa säädetävä. Vaikka kara on kiinni niin pumpun(hammas,vakiotilavuus) tuotto pysyy siitä riippumattomana samana, jollain ylipaineventtiili aukee ja öljy palautuu takaisin tankkiin.
Ilman ylipaineventiiliä saattaa esiintyä heikoimman kohdan hallitsematonta halkeilua
.


-
- Noppeli
- Viestit: 9
- Liittynyt: 27 Loka 2006 10:20
- Paikkakunta: Nurmijärvi Polaris Sportsman 600 -04
Minkälaista nostinta oot suunnitellu?
On jos jonkinmoista, sylinterit ylä-ja ala-
puolella ja pystyssä.
http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... 4&pos=-825
On jos jonkinmoista, sylinterit ylä-ja ala-
puolella ja pystyssä.
http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... 4&pos=-825
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Teollisuusvakoilua voi harrastaa ainakin näissä osoitteissa:
http://www.finatv-trading.fi/
http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/
http://www.cam-trac.com/eng/machin.htm# (Minimaster 101 sk)
Itsellä on ollu myös mielessä vetävän, kuormainkärryn teko mutta se on sen verran iso projekti että saa nähdä saanko koskaan aikaiseksi. Noista ylälinkeista parhaimman näköinen on Vahva-Jussi joka oli esillä myös Jyväskylän messuilla, missä sitä tuli syynättyä aika tarkkaan. Tuo Minimaster on myös aika mielenkiintoinen vempele ja siihen saa vaihtoehtoisena kuormaimena Patun 355, tosin toi Patu on jo mönkijä käyttöön aika iso ja raskas.
http://www.finatv-trading.fi/
http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/
http://www.cam-trac.com/eng/machin.htm# (Minimaster 101 sk)
Itsellä on ollu myös mielessä vetävän, kuormainkärryn teko mutta se on sen verran iso projekti että saa nähdä saanko koskaan aikaiseksi. Noista ylälinkeista parhaimman näköinen on Vahva-Jussi joka oli esillä myös Jyväskylän messuilla, missä sitä tuli syynättyä aika tarkkaan. Tuo Minimaster on myös aika mielenkiintoinen vempele ja siihen saa vaihtoehtoisena kuormaimena Patun 355, tosin toi Patu on jo mönkijä käyttöön aika iso ja raskas.
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
- Viesti:
Joo onhan noita vakoiltumethocel kirjoitti:Teollisuusvakoilua voi harrastaa ainakin näissä osoitteissa:
http://www.finatv-trading.fi/
http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/
http://www.cam-trac.com/eng/machin.htm# (Minimaster 101 sk)
Itsellä on ollu myös mielessä vetävän, kuormainkärryn teko mutta se on sen verran iso projekti että saa nähdä saanko koskaan aikaiseksi. Noista ylälinkeista parhaimman näköinen on Vahva-Jussi joka oli esillä myös Jyväskylän messuilla, missä sitä tuli syynättyä aika tarkkaan. Tuo Minimaster on myös aika mielenkiintoinen vempele ja siihen saa vaihtoehtoisena kuormaimena Patun 355, tosin toi Patu on jo mönkijä käyttöön aika iso ja raskas.


Kertokaahan jos sen tekee puhtaasti mökijän perään paljonko maksimi aisapaino tyhjänä ja paljonko aisapituus minimi mönkijän vetokuulasta nosturiin.
Kuormallahan saa aisapainoa muutettua, mutta tyhjänä.
Nosturi on katottuna 3.2m tai 3.8m ja nostaa

Aisa painohan riippuu myös mönkijäsi/traktorisi massasta mutta eihän se mönkijäkään ihan hirveitä vetele,vaikka aika mahottomia kuormia näkyy kuvissa. Tasaista pitävää maata niin vetelee vaikka minkäpainoista kuormaa.
Jyrkkä mettä on asia erikseen.
Joo joku muu voi kertoa aisapainoista enemmän mutta järjellä ajateltuna jos mönkijä esimerkkinä painaa 350kg niin sitä ei hirveästi kannata kuormalla ylittää.
Jyrkkä mettä on asia erikseen.
Joo joku muu voi kertoa aisapainoista enemmän mutta järjellä ajateltuna jos mönkijä esimerkkinä painaa 350kg niin sitä ei hirveästi kannata kuormalla ylittää.