Vetävä mehtäkärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Vetävä mehtäkärry

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

No niin, nyt on hallitusneuvottelut käyty, hyvittely lahjat ostettu ja kuunneltu motkotukset isojen lasten leikkikaluista. Mutta tärkeintä on se, että vetävä tukki kärry mönkijän perään on pihassa ja kädet syyhyää päästä kokeilemaan.

Hain siis Mecanililtä FT 18 Flexodriven hydrauliyksikön kera. Nosturi jäi vielä kauppaan, toistaiseksi.....
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Täytyypä onnitella hyvistä neuvottelu taidoista. =D>
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Eikä tainnut olla ihan halvat lahjat kun kerran ostoluvan sait :wink: Kerrohan kokemuksia kärrystä kun niitä kertyy.
J.K.J.T
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Loka 2006 20:22
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.K.J.T »

On tosiaan hyvät neuvottelu taidot, meikäläinen jos tuomosta ehottas, ni kyllä ois syytä kokeilla CF:än huippunopeutta, jos meinais henkesä pitää :lol: :lol: Sori offtopic :oops: Mutta kerrohan kokemuksia tuosta kärrystä kunhan niitä tulee.
Mönkijä on Cfmoto 500 4X4, ostettiin uutena 17.10.2006
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

Piti ostaa sellainen ompelu/kirjontakone ennenkuin lupa irtosi....
Nyt vain odotellaan pakkasten lauhtumista, että pääsee kokeilemaan. Tänään tein liittimen vedon katkaisulle jarruvalolta.

Samoin hydrauliyksikön pulttasin kiinni.
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

No niin, ensimäinen päivä ajeltu kärryn kanssa. Tähän päivään saakka oli hieman mielessä epäilys, että tuli ostettua vääränlainen yhdistelmä. Mulla oli siis vaihtoehtona ilman vetoa oleva kärry nosturin kanssa, tai sitten tämä vetävä kärry ja sitten kun on lisää valuuttaa niin nostori päälle.

Ei tarvi enää katua tätä vetävän kärrin ostoa. Ajelin hangessa hieman kuormaa kyydissä ja ilman kuormaa. Hanki oli sitä luokkaa, että mönkijä meni siinä hieman takellelleen ilman kärryä ja kärryn kanssa ilman vetoa erittäin huonosti.

Kun pisti tyhjäänkin kärriin vedon, niin meno parani huomattavasti, pienen kuorman kanssa eroa oli kuin yöllä ja päivällä.

Kovalla alustalla ilman kuormaa kärri sutii, mutta kuormaa about 100 kilo päälle, niin hyvin työntää mönkijää.

Hangessa peruuttaminen ja kääntäminen ilman vetoa oli tuskaa, vedon kanssa helppoa. Lisäksi hydrauliyksikkö keulalla antaa sopivasti lisäpainoa etuakselille. Sen verran pitää vielä rakennella venttiilistöä uusiksi, että saa napin vapaa kiertoa varten. Tämä siis tilanteisiin kun alkaa mönkijän oma voima riittää, niin saa annettua kaasua mönkijälle ja vauhtia lisää.
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Olet näköjään tyytyväinen. Katselin itse noita nosturien ja kärryjen hintoja ja vaikka omaisin minkälaiset neuvottelu taidot niin lupaa en hankinnalle saisi. Mä oon kateellinen sulle ja lähden siivoomaan yhtä järvenrantaa risuista :cry: On tasaista maastoa eikä tarvii vetoa :wink:
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

No niin päivä metsässä takana. Ja kokemusta roppa kaupalla lisää. Edelleen erittäin tyytyväinen ostokseen. Tänään sain tehtyä kuitua suunilleen sen mitä suunnittelin. Noin 7 mottia tuli tehtyä ja ajettua pois kuusikosta koivua ja leppää.

Eli tuo käsin kuormaaminen on ihan ok tuossa puukoossa. Mettäautotiellä mulla oli Valmetti 9:n metrisen hakin kanssa ja sillä purin kuormat.

Nyt kun sitten hakee oikein viimeisen päälle vehjettä, niin aisa menee rälläkällä katkaistavaksi ennen ensi syksyä. Vaikka tuo kärri ei oikaisekkaan kuin puoli Catin leveyttä, niin kun sarannalla saa samalle jäljelle, miksi ei tekisi.

Kuorman kanssa ei mönkijää tartte käyttää, vaan vaunun veto piisaa. Ja jos oikein alkaa hifistelemään niin telat vielä kärryyn niin menee pinnalla.
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

Ja jos oikein alkaa hifistelemään niin telat vielä kärryyn niin menee pinnalla.[/quote]

Meinaat saada viä vedon pois kärrystä telojen kans :shock: Eikös siinä ole rullaveto :?:
Rensselit Ratkee, Röllykkä Repsahtaa
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Rullaativetohan tuossa taitaa olla ja kuten jth1976 edellä kirjoitti siinä on vapaakierto sitä varten kun taitaa rullat olla kiinteää sorttia joten kyllä siihen telat passaa mainiosti :wink:

Tuo aisajuttu, ilmeisesti ohjausta siihen ajattelit?
Kovasti vaan mietin miten sais samalla sekä jäykäksi että hallittua yhteyttä aisasta veturin takaosaan sen jousituksesta huolimatta.
Ajattelen esim.tilannetta kun pitäis nousta puun tms esteen yli niin nostaisi nokan ylös ennen sitä.
Auttaisi myös ojan ylityksen kaltaisissa tilanteissa kun jäykistää veturin ja kärryn "yhdeksipuuksi" ylityksen ajaksi.
Mahdollistaisi samalla tiukanpaikan tullen vaikka paikoillaan sivuttain "kiemmurtelun" kun nivelpistettä voi kääntää ylös alas ja sivuittain.

Paikkojen kestävyys ja itse toteutus vaan hieman arveluttaa mutta hieman hyötyäkin tuosta saisi-ehkä.
:roll:
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

Joo pientä rakentelua tuo telaajatus vaatii. Tässä on tosiaan rullat, jotka ovat nousevat ja laskevat. Tuota vapaakiertoa ei ole, vielä.

Terrissä mulla oli ratkaisu tohon nokan nostoon; sylinteli joka nosti tai painoi keulaa. Kärryn aisa vaan ei ehkä kestä tässä yhdistelmässä.
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Kappas-tuopa ei selvinnytkään enempää jutusta kuin maahantuojan sivuiltakaan ja kuvakaan ei sitä niin tarkkaan kerro. Päättelin vain kun telin pituus rullavetoiseksikin on tuollainen.

Hyvä hyvä, aisaakin on mietitty huomaan.
(Jaa, tällä kertaa tarkoitan ihan sitä kärryn aisaa.. :wink: )
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

http://www.kranman.com löytyy videotakin kärristä, nosturista ja vinssistä.
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuossa on mutka-aisakin:
http://www.t-strandsmekaniska.com/
jth1976
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Tammi 2007 19:35
Paikkakunta: Vuolenkoski Arctic Cat 700 EFI SE

Viesti Kirjoittaja jth1976 »

No niin nyt on aisassa saranna ja kiinnitys Cattiin kolmella pistellä. Nyt seuraa samaa jälkeä erittäin hyvin. Sylinteriä en laittanut, enkä usko, että sitä tarviikaan tämän kokoluokan metsäyhdistelmässä.

Nyt on vielä ratkaistava vinssipolitiikka, kun mulla ei ole vielä minkäänlaista vinssiä. Aina välillä saattaa kaatua liian iso puu, että tyvipätkän nostaisi käsin kuormaan ja voihan se olla, että joskus ei kahdeksan vetävää pyörääkään ole tarpeeksi.
Vastaa Viestiin