Sivu 1/2
Vetävä mehtäkärry
Lähetetty: 19 Helmi 2007 17:09
Kirjoittaja jth1976
No niin, nyt on hallitusneuvottelut käyty, hyvittely lahjat ostettu ja kuunneltu motkotukset isojen lasten leikkikaluista. Mutta tärkeintä on se, että vetävä tukki kärry mönkijän perään on pihassa ja kädet syyhyää päästä kokeilemaan.
Hain siis Mecanililtä FT 18 Flexodriven hydrauliyksikön kera. Nosturi jäi vielä kauppaan, toistaiseksi.....
Lähetetty: 19 Helmi 2007 19:25
Kirjoittaja vaughan
Täytyypä onnitella hyvistä neuvottelu taidoista.

Lähetetty: 19 Helmi 2007 19:42
Kirjoittaja Cattimies
Eikä tainnut olla ihan halvat lahjat kun kerran ostoluvan sait

Kerrohan kokemuksia kärrystä kun niitä kertyy.
Lähetetty: 19 Helmi 2007 20:45
Kirjoittaja J.K.J.T
On tosiaan hyvät neuvottelu taidot, meikäläinen jos tuomosta ehottas, ni kyllä ois syytä kokeilla CF:än huippunopeutta, jos meinais henkesä pitää

Sori offtopic

Mutta kerrohan kokemuksia tuosta kärrystä kunhan niitä tulee.
Lähetetty: 20 Helmi 2007 19:24
Kirjoittaja jth1976
Piti ostaa sellainen ompelu/kirjontakone ennenkuin lupa irtosi....
Nyt vain odotellaan pakkasten lauhtumista, että pääsee kokeilemaan. Tänään tein liittimen vedon katkaisulle jarruvalolta.
Samoin hydrauliyksikön pulttasin kiinni.
Lähetetty: 24 Helmi 2007 21:10
Kirjoittaja jth1976
No niin, ensimäinen päivä ajeltu kärryn kanssa. Tähän päivään saakka oli hieman mielessä epäilys, että tuli ostettua vääränlainen yhdistelmä. Mulla oli siis vaihtoehtona ilman vetoa oleva kärry nosturin kanssa, tai sitten tämä vetävä kärry ja sitten kun on lisää valuuttaa niin nostori päälle.
Ei tarvi enää katua tätä vetävän kärrin ostoa. Ajelin hangessa hieman kuormaa kyydissä ja ilman kuormaa. Hanki oli sitä luokkaa, että mönkijä meni siinä hieman takellelleen ilman kärryä ja kärryn kanssa ilman vetoa erittäin huonosti.
Kun pisti tyhjäänkin kärriin vedon, niin meno parani huomattavasti, pienen kuorman kanssa eroa oli kuin yöllä ja päivällä.
Kovalla alustalla ilman kuormaa kärri sutii, mutta kuormaa about 100 kilo päälle, niin hyvin työntää mönkijää.
Hangessa peruuttaminen ja kääntäminen ilman vetoa oli tuskaa, vedon kanssa helppoa. Lisäksi hydrauliyksikkö keulalla antaa sopivasti lisäpainoa etuakselille. Sen verran pitää vielä rakennella venttiilistöä uusiksi, että saa napin vapaa kiertoa varten. Tämä siis tilanteisiin kun alkaa mönkijän oma voima riittää, niin saa annettua kaasua mönkijälle ja vauhtia lisää.
Lähetetty: 25 Helmi 2007 09:24
Kirjoittaja Cattimies
Olet näköjään tyytyväinen. Katselin itse noita nosturien ja kärryjen hintoja ja vaikka omaisin minkälaiset neuvottelu taidot niin lupaa en hankinnalle saisi. Mä oon kateellinen sulle ja lähden siivoomaan yhtä järvenrantaa risuista

On tasaista maastoa eikä tarvii vetoa

Lähetetty: 25 Helmi 2007 20:46
Kirjoittaja jth1976
No niin päivä metsässä takana. Ja kokemusta roppa kaupalla lisää. Edelleen erittäin tyytyväinen ostokseen. Tänään sain tehtyä kuitua suunilleen sen mitä suunnittelin. Noin 7 mottia tuli tehtyä ja ajettua pois kuusikosta koivua ja leppää.
Eli tuo käsin kuormaaminen on ihan ok tuossa puukoossa. Mettäautotiellä mulla oli Valmetti 9:n metrisen hakin kanssa ja sillä purin kuormat.
Nyt kun sitten hakee oikein viimeisen päälle vehjettä, niin aisa menee rälläkällä katkaistavaksi ennen ensi syksyä. Vaikka tuo kärri ei oikaisekkaan kuin puoli Catin leveyttä, niin kun sarannalla saa samalle jäljelle, miksi ei tekisi.
Kuorman kanssa ei mönkijää tartte käyttää, vaan vaunun veto piisaa. Ja jos oikein alkaa hifistelemään niin telat vielä kärryyn niin menee pinnalla.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 11:16
Kirjoittaja MetsienMies
Ja jos oikein alkaa hifistelemään niin telat vielä kärryyn niin menee pinnalla.[/quote]
Meinaat saada viä vedon pois kärrystä telojen kans

Eikös siinä ole rullaveto

Lähetetty: 26 Helmi 2007 13:00
Kirjoittaja vaski
Rullaativetohan tuossa taitaa olla ja kuten jth1976 edellä kirjoitti siinä on vapaakierto sitä varten kun taitaa rullat olla kiinteää sorttia joten kyllä siihen telat passaa mainiosti
Tuo aisajuttu, ilmeisesti ohjausta siihen ajattelit?
Kovasti vaan mietin miten sais samalla sekä jäykäksi että hallittua yhteyttä aisasta veturin takaosaan sen jousituksesta huolimatta.
Ajattelen esim.tilannetta kun pitäis nousta puun tms esteen yli niin nostaisi nokan ylös ennen sitä.
Auttaisi myös ojan ylityksen kaltaisissa tilanteissa kun jäykistää veturin ja kärryn "yhdeksipuuksi" ylityksen ajaksi.
Mahdollistaisi samalla tiukanpaikan tullen vaikka paikoillaan sivuttain "kiemmurtelun" kun nivelpistettä voi kääntää ylös alas ja sivuittain.
Paikkojen kestävyys ja itse toteutus vaan hieman arveluttaa mutta hieman hyötyäkin tuosta saisi-ehkä.

Lähetetty: 26 Helmi 2007 15:23
Kirjoittaja jth1976
Joo pientä rakentelua tuo telaajatus vaatii. Tässä on tosiaan rullat, jotka ovat nousevat ja laskevat. Tuota vapaakiertoa ei ole, vielä.
Terrissä mulla oli ratkaisu tohon nokan nostoon; sylinteli joka nosti tai painoi keulaa. Kärryn aisa vaan ei ehkä kestä tässä yhdistelmässä.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 15:52
Kirjoittaja vaski
Kappas-tuopa ei selvinnytkään enempää jutusta kuin maahantuojan sivuiltakaan ja kuvakaan ei sitä niin tarkkaan kerro. Päättelin vain kun telin pituus rullavetoiseksikin on tuollainen.
Hyvä hyvä, aisaakin on mietitty huomaan.
(Jaa, tällä kertaa tarkoitan ihan sitä kärryn aisaa..

)
Lähetetty: 26 Helmi 2007 18:15
Kirjoittaja jth1976
http://www.kranman.com löytyy videotakin kärristä, nosturista ja vinssistä.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 20:37
Kirjoittaja Jukka
Lähetetty: 28 Helmi 2007 09:28
Kirjoittaja jth1976
No niin nyt on aisassa saranna ja kiinnitys Cattiin kolmella pistellä. Nyt seuraa samaa jälkeä erittäin hyvin. Sylinteriä en laittanut, enkä usko, että sitä tarviikaan tämän kokoluokan metsäyhdistelmässä.
Nyt on vielä ratkaistava vinssipolitiikka, kun mulla ei ole vielä minkäänlaista vinssiä. Aina välillä saattaa kaatua liian iso puu, että tyvipätkän nostaisi käsin kuormaan ja voihan se olla, että joskus ei kahdeksan vetävää pyörääkään ole tarpeeksi.