Ohjaustehostin lisävarusteena

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Ensviikolla pitäis olla EPS+boxi hyppysissä. Jos ei mitää dramaattista tapahdu työrintamalla, pistän projektin ensviikonloppuna käyntiin.
Mistähän kannattais urkkia tietoja siihen boxin ohjaukseen? Kun ei ole vielä hajuakaan et minkä näköinen kapistus on tulossa, niin on vähä paha alkaa paljoa tiedusteleen :? .
Toivottavasti sieltä ei kuitenkaan mitään jäähallinkokoista lähetystä tule..ettei tarvii alkaa jousia vaihtaan!!! :D
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Minkä auton EPS:in ostit? Jos Corollan niin ehkä voin auttaa kun soitan kaverille ja kysyn kytkikset. Yleensä johdotus menee niin että tehostimelle menee paksu piuhat + ja -, boxille ohjaus virtalukosta, maadoitus sekä moottorin kierronopeuden tunnistin. Tämän tunnistimen jos kytkee suoraan +12v niin tehostin ei toimi kunnolla vaan vaatii jännitteen alentamisen.

Ensi viikolla sovitetaan tehostinta Canaan ja jos sen saa järkevästi sinne mahtumaan ja kiinnikkeet rakennettua niin aletaan rakentamaan, muussa tapauksessa tyydytään ohjausiskariin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Joo -05 Corollan vermeet olis tulossa. Olen todella kiitollinen jos vain löytyy vinkkejä tuohon ohjausboxin hallintaan. Ei ole ittellä mitään kokemusta noista laitteista. :?
Millaista EPS:sää Koheltaja on aikeissa sovitella?
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

No se on samanlainen karvanoppakorollan tehostin kun sulle on tulossa paitsi pari vuotta vanhempi. Tossa -05 tehostimessa on erinlainen ohjausvaste kuin vanhemmissa on aavistuksen tunnokkaampi ainakin autossa. Mä yritän saada viikolla selville johdotuksista.

Kun saat EPSin niin voisitko kuvata että näkee mittasuhteita. Kaveri jolta mun piti hakea malliksi/lainaan tehostin onkin jo myynyt sen pois niin en pääsekkään mallaamaan sitä Can-Amin keulalle. Pahaa pelkään kuvauksen perusteella että sitä ei saa Canaan mahtumaan :(
Kylätason mönkijäkuski
juntta ukko

Viesti Kirjoittaja juntta ukko »

syökää 4-viljan puuroa nii pärjää :lol:
Avatar
VIPER
6WD
Viestit: 262
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:44

Viesti Kirjoittaja VIPER »

Joo pullapitkolla tapettavat ne vaan valittaa.. :lol: Jos ei riitä voima, niin keskittyy vaan penkkiurheiluun...
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 16:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuolla ohjausakselin edessä on tilaa suunnilleen 10x20cm, jotenka kyllä sen sinne pitäisi sopia. Itselläni mietityttä rupeaako tuo mylly herjaamaan, jos tehostimelle otetaan nopeustunnistus nopeusmittarinjohdosta.
Lisäksi sellainen, että mitä sanoo laki näistä jälkiasenteisista tehostimista? Millainen tuossa toyotan tehostimessa on käyttöakselienpäät booriuralla vai kiilalla?
Itse myös suunnitellut tuon tehostimen asennusta sattuneista syistä, mutta vielä ollut vaiheessa. Täytyy varmaan kesäloman aikaa suorittaa teknistä kehitystä.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ohjaustehostimen asennuksessa ei ole kyse kuljettajan voimasta vaan kestävyydestä, ajamisen nopeudesta ja mukavuudesta. Tervetuloa ajamaan sprinttiradalle mun Canalla neliveto päällä 10 kierrosta, katsotaan sen jälkeen pysyykö poikien kädessä edes tyhjä maitotölkki. Siellä sprinttiradalla ei sitten katsota maisemia vaan ajetaan niin kovaa kun vehkeet kulkee. Ai niin, sorry, nämähän onkin mönkijöitä jotka pitää upottaa kuralätäkköön/suohon tai kaataa kivikkoon, ei niissä tarvitakkaan ohjaustehostinta vaan vinssiä ja popniittejä/uusia katteita... :twisted:

Corollan tehostimen ohjausakselin joutuu lyhentämään ja tekemään akseleihin booritukset tai muut kiinnitykset.

Ongelmaksi tulee tieliikennekömpijässä se että noita ohjausvärkkejä ei saisi lähteä pahemmin rakentelemaan, jos autopuolelta katsotaan orjallisesti sääntöjä.

Ohjauspiuhaa ei voi laittaa nopeusmittarin johtoon koska nopeusmittarille menee tietääkseni pelkkä singaali ja käsittääkseni boxi tarvitsee ohjaukseen jännitteen. Mulla on sellainen käsitys, voi olla että olen väärässä, että ohjauspiuheen menee muuttuva jännite auton nopeuden/moottorin kierrosluvun mukaan. Jotkut ralli/rata vehkeisiin on näitä asentanut ja laittaneet säätöpotikan millä on etsitty sopiva tehostus ja jätetty säädöt siihen.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Minä kans luulen että ei paljoa lain säätäjiä kiinnosta millaisilla kötytyksillä tuolla jorpakossa ryvetään :D !! Sanoisin että tieliikenne kamppeissa ei kannata murehtia jos vain menee katsastuksesta läpi. Sitähän ei välttämättä kannata olla katsastajalle ensimäisenä esittelemässä :roll: ??
Minä nappailen vähä kuvia ja mittoja ja pistän blogiin kun on härvelit käsillä.
Ja niin..-05 mallin tehostajasta oli kyse, mutta mistä sitä kans tietää mitä sieltä tulee. Runkonumeron pyysin laitamaan mukaan jos tarvii jotain osia joskus tilata.
Ja sitten vielä niille, jotka luulevat että palan puutteen vuoksi tuota tehostinta ollaan laittamassa, että käykääpä kokeilemassa 700 Grizzlyä niin tiedätte mikä siinä tehostimessa kiinnostaa. Paukkua löytyy kyllä, ei vain viitsisi olla jatkuvasti sarvia vahvistamassa!!! :lol: :lol: :lol:
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Mites JaMaHi:n tehostinhomma on edenny soittelehan josko apuva asennushommissa kaipailet itteäni nääs kiehtoo samanmoinen operaatio pollee ja jos sopiva tehostinki on löytyny ni lisää löylyä kummasti pesää saattasin tarjota jonkimmoise avun kytkentöjäkin tehdessä :wink:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

No nyt tuli mieleen että kaveri on potemassa pidempää sairaslomaa ja sen jälkeen kesälomaa joten ennen Elokuuta ei tapahdu kytkentöjen selvittämisessä mitään, sorry 8-[

Sen verran sommittelin AVK:lla Corollan ja Variksen tehostajaa Can-Amiin että ehkä sen saa sinne mahtumaan mutta jumalattoman ahdasta tulee ja voi olla aika mahdoton urakka. Katsellaan vielä jos löytyisi pienempi tehostin jonka voisi sinne mahduttaa järkevästi.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Eipä ole vielä projekti pyörähtänyt käyntiin. Suunnitelma olis seuraavanlainen:

1.Katteet veke
2.Alkuperäinen ohjausakseli veke
3.Corollan ohjusakseli tehostimineen paikalle
4.Piuhat kytkentään
5.Todetaan toimivuus
6.Katteet paikalleen
7.Jorpakkoon testaamaan

:D :D :D

Niin yksinkertaista se on!!!

Tarkoittaa käytännössä että jos sattuu hel***tin hyvä tuuri käymään, niin saattaa ehkä olla mahdollista.

Se mahtuminen minun mielestä on joka kamppeessa pieni murhe. Tuohan tulee orkkiksen ohjausakselin tilalle.
Tuo varsinainen tehostin on mitoiltaan 270x80x80. Tulee akselin sivulta n.180mm esille.
Siis rälläkkää ja hitsiä pitää näyttää melko läheltä sekä tuolle, että mönkkärille, mutta sellaistahan se rakenteleminen on :D .

Kokonaispituus akselilla on 500mm ja 18mm poorit molemmin päin. Eli liittämisenkans ei varmasti tule ongelmia.

Ohjausyksikkö on 150x130x45mm. Sen voi torpata melkein minne vaan..varmaan joku vesitiivis suojaboxi saattais olla järkevä vaihtoehto tuolle..mehukatti pöntöstä :lol: !!!

Joo varmasti tulen tarvimaan neuvoa tuon kytkemisen kanssa. Se on mielestäni projektin ainoa varsinainen ongelma josta ei ole tietoa. Yhteensä 8kpl pieniä pieruvirtapiuhoja olis tarjolla.
Pari varmaan on jännitteelle, olisko tuossa jotain rattilukon tapaisiakin juttuja ja sitten se varsinainen ohjaussingnaali pitäis jostain saada sisälle. Siinä on projektia.

Otin pari kuvaa tuosta aparaatista, löytyy blogista aiheen nimellä olevasta kansiosta. Käykääs ihmettelemässä. Jos joku viittii onkia tietoa noiden piuhojen kytkemistä/tarpeellisuutta silmälläpitäen olisin erittäin kiitollinen.

Jos tuon saan toimimaan ja joku muukin aloittaa saman projektin, jeesaan siinä parhaani mukaan. :D
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

JaMaHi kirjoitti:Siis rälläkkää ja hitsiä pitää näyttää melko läheltä sekä tuolle, että mönkkärille, mutta sellaistahan se rakenteleminen on :D
Can-Amin yksi ongelma on juuri tuo rungon hitsaaminen, sitä kun ei käsittääkseni saa hitsata. On jotain seostettua terästä ja jos hitsaa niin murtuu sauman vierestä. Kaikki runkokiinnikkeet joutuisi tekemään pulttiliitoksilla ja taas tulee tilankäytön kanssa ongelmia...
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Eikai sekään ole ongelma...? Voihan sinne tehdä esim. 4mm pellistä sellaiset rungon ympärille puristettavat "korvalliset" kohon voi sitten hitsata tarvittavat kiinnikkeet. Tuossa kattelin vähän Jammun ohjausakselin paikkaa sillä silmällä ja täytyy myöntää ettei sielläkään sitä tilaa ole yhtään liikaa.
Kyllä tuo tehostin sinne menee, mutta joutuu sen sijoituksen tekemään melko harkiten.
Ei vain peijooni viete meinaa olla aikaa alkaa värkkäämään sitä :x !!!
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 16:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jokos koheltaja on mitannut tuon canan ohjausakselin pituuden. Ajattelin vaan, kun sulla on harva se viikko katteet pois purettuna. :lol:
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Vastaa Viestiin