Vahva-Jussi nosturikärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Renkaat isommat,käännön sylintereitä nyt 4 kpl,aiemmassa 2 kpl..
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
pökkijä
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Joulu 2014 08:08

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja pökkijä »

niin näytti olevan ja kuormatilavuus suurempi ja muutenki tolkummasta tavarasta tehty ja oliko siinä nuppiin sopivaa vetopäätä vai oliko pelkkä silmukka
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 08:36

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Berza »

Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 16:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Etelä Savon Mönkijöiden videoita
Ranger 1000+Sm1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi 400 4WD
Exät:
Polaris Rzr 900
Polaris Xp 850 t3 -12
Polaris predator 50
Polaris sm 90
Polaris Xp 850 EPS -10
Polaris sp 800 Dlx -07
Polaris sp 800 -05
Polaris sp 600 -03
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Kysymyksiä arvon Jussien omistajille:

Tarvitsisin kärryn puomin palkkien mitat eli A x B - C (leveys, korkeus paksuus) ja mielellään vielä pituus.

Seuraavaksi ns kehitettävät kohdat kärryssä eli mitä teen omassani toisin?
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

^
Auttaisiko alla olevan linkin ketju?
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 30&t=19576
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Miten vahvajussissa ja muissa vetävissä kärryissä on robsonien hydemoottorit kytketty? Sarjaan vai virtauksenjakoventtiilin kautta rinnan? Suunnitelmissa itsellä laittaa omaan kärryyn veto ja tässä mietiskelen että tekisikö robsoni vai napamoottorivetoisen. 125 cc moottorit varmaan riittää robsonien kanssa mutta jos tekee napavedon niin taitaa vaatia hieman isommat moottorit...
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Kytketty sarjaan.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Jamo
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Marras 2018 13:03
Mönkijä:: AC+ Vahva jussi 320

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Tervehdys palstalaiset!

Tuli hommattua tuollainen 320 vahvajussi vetävällä kärryllä. Aiemman omistajan toimesta oli sähkölohkojen ohjauskytkimet rakenneltu hieman "omannäköisesti" ja ajattelin laittaa ne hieman siistimpään kuntoon, ennen kuin hyökkään yhdistelmän kanssa metsään. Tähän liittyen minulla olisi pari kysymystä asioista paremmin tietäviltä harrastajilta:
-Näkeekö tuosta jotenkin päällepäin, että onko kärryssä se uudemman mallin veto, joka osaa nostaa robsonit irti kun vauhti nousee liian suureksi? (Valmistuskilven mukaan vehje on valmistettu vuonna 2012)
-Jos kyseessä on tuo "automaattisesti" nouseva robsoni, mikä on sen toimintaperiaate? Eli mistä robson tietää nostaa itsensä irti?
-Minkälaista kytkintä suosittelette vedon kytkimeksi? Aiempi näyttäisi olevan aivan normaali vinssin keinukytkin, mutta on sen verran elämää nähneen näköinen että tuo olisi varmasti fiksuinta vaihtaa uuteen. Jotta veto on päällä, täytyykö kytkintä pitää tällöin koko ajan pohjassa? Jos näin on, olisiko järkevää jopa laittaa sellainen kytkin jonka pystyisi "lukitsemaan" pohjaan, tai jossa ei ole keinukytkimen palautusta jolloin vetoa voisi pitää päällä ilman kytkimen kokoaikaista painamista?

Laite ei ollut aiemmalla omistajalla mönkijän perässä, joten hydraulikoneikko on nyt vasta tulossa tehtaalta, joten käyttökokemuksia ei vielä ole ehtinyt kertyä. Lisäksi vedon kytkimen töpseli oli rikkinäinen joten vedon toimivuutta ei ostovaiheessa päässyt testaamaan. Itse nosturi tuntui olevan järjissään kun sitä ostohetkellä testailin. Toivotaan että veto kuitenkin on kunnossa :o

Kiitoksia mahdolisista vastauksista jo etukäteen :)

-Jamo
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Robsonveto ei osaa itsenäisesti lopettaa vetoa kun nopeus nousee yli niiden pyörintänopeuden vaan ne ikään kuin pomppii renkaan kuvion päällä,
ei haitallista kunhan ei mailikaupalla anna mennä.
Robsonien alasveto renkaitten väliin tapahtuu seurantaventtiilin avulla ja käytön eli paineen loppuessa jouset palauttaa pyörät takaisin ylös.
Kannattaa pitää se kammio missä jouset ja sylinterit on puhtaana roskasta..
Vedon kytkimen olen hylännyt jo ensimmäisestä VJussissa pois, siis se keinukytkin,kumilla suojattu malli.
Eteepäin-kytkin on mittarin vieressä ja se on lukittuva,ei sellainen otteen irrottaessa palautuva,tämä siksi että kun ajat pitkää ylämäkeä esim. niin
se keinukytkimen painaminen koko ajan on yhtä hevlettiä,peukku puutuu varmasti..
Takatarakalla on sitten palautuva etee-ja-taakse - kytkin,tämä siksi että istun aina poikittain mönkijässä ja näinollen hallinta on helppoa
vekslatessa ees-taas..


Kukin laittaa oman mieltymyksen mukaan omat viritteet mutta mulla on tällaiseen evoluutioon nuo muodostuneet.

Nyt juuri kolmas Vahvajussi kierroksessa ja samalla kytkinkavalkaadilla mennään muttä tähän uuteen rakensin kääntyvän telin.
Projekti vielä vaiheessa,vedon letkut laittamatta...

Kuva
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Jamo
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Marras 2018 13:03
Mönkijä:: AC+ Vahva jussi 320

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Kiitokset robsonivetoon ja sen kytkimiin liittyvistä kommenteista ja vinkeistä :) Varmasti on järkevää laittaa kytkennät siten, että nappia ei tarvitse olla koko ajan painamassa.

Seuraava kysymys liittyy laitteen voimiin, tai oikeastaan niitten puutteeseen. Pääsin nyt laitetta testaamaan ja vehje kyllä liikkuu ihan mukavasti, mutta liikkeistä puuttuu voimat! Nosturista loppui voima nostaa puomi lähes pitkänä 75kg!? Myöskään tukijalat eivät jaksa nostaa kärryä edes irti mönkijän vetokoukusta. Mikähän tuossa voisi olla syynä ilmiöön ja miten olisi järkevintä alkaa haarukoimaan ongelmakohtaa?
Koneikkona minulla on uusi vahvajussin tekemä hydraulikoneikko, joten uskoisin että siinä vika ei ole.
Voiko paineita säätä noilla venttiilipöydässä olevilla kuusiokolo-säätöruuveilla? Ja jos voi, niin uskaltaako niitä alkaa säätelemään ilman mittaria, vai onko tilattava ammattimies apuun :oops:

-Jamo
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Kiristele sitä vasem.puoleista säätöruuvia niin kauan että rupeaa irtoamaan koukusta mutta huomioi ettei ole liian kireällä koska pumppu ns. parkaisee jos on liika kireällä.

Ilmeisesti on joku löysännyt varoa liikaa tai sitten tukijalkojen karat on väljät...
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Jusanteri
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Marras 2017 20:46
Paikkakunta: Savo/KorpiKainuu

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Jusanteri »

Lohkon päässä on päävaro ja käännölle sekä tyvi-ja taitto sylintereille on varot karoilla. Itsellä oli sama ongelma, eli ei jaksanut nostaa juuri mitään, joten pyöritin kaikkia varoja 2-3 kierrosta tiukemmalle ja jo rupesi pölkyt nousemaan. Mittarin kanssahan nuo pitäisi varmaan säätää, voi muuten jostain löytyä heikko kohta jos kuormittaa liikaa :lol:

Kannattaa muuten tarkistaa hydrauliikan paluusuodatin, omassa oli aivan tukossa, oli edellinen omistaja lievästi sanottuna laiminlyönyt huoltotoimenpiteet...
Jamo
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Marras 2018 13:03
Mönkijä:: AC+ Vahva jussi 320

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Koitin tuossa säädellä sitä päävaroa, mutta vaikutusta ei ollut. Kun ruuvia pyöritti, niin alussa kiertyi todella helposti, mutta lopussa alkoi olla varsin tiukka vääntää, enkä uskaltanut sitä kovin lujasti ruveta vääntämään, ettei kierteet ainakaan mene.
Lienekkö aiempi omistaja vääntänyt varon aivan auki, vai eikö tuolla sitten ole vaikutusta? Eli uskaltaako tuota vääntää vielä, vaikka on melko tiukka? Vai pitiköhän tässä vielä mittarikauppaan astella :|
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Vahva-Jussi nosturikärry

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Moro.
Jamo kirjoitti: Koneikkona minulla on uusi vahvajussin tekemä hydraulikoneikko, joten uskoisin että siinä vika ei ole.
Voiko paineita säätä noilla venttiilipöydässä olevilla kuusiokolo-säätöruuveilla? Ja jos voi, niin uskaltaako niitä alkaa säätelemään ilman mittaria, vai onko tilattava ammattimies apuun :oops:

-Jamo
Tuossa koneistossa lienee myös oma varonsa. Eli jos se on liian löysällä niin ei nouse paine siellä lohkollakaan.

Nyt jos olet jo summassa väännellyt lohkon varoa, suosittelisin hakemaan kaupasta painemittarin, ja sopivat sovitteet että saat sen vaikka päälinjaan T haaralla kiinni.

Ja säätö niin että annat olla lohkon päävaron tiukalla, kuormitat pumppua ajamalla sitä seinää vasten,ja semmoisen liikkeen jossa ei ole omaa varoa, ja alat kiristää sitä koneikon varoa, niin kauan kunnes moottori lähes sammuu tai pumpun sallittuun maximiin, kumpi tuleekaan ensin. Sen koneikon varon tehtävä on suojata pumppua ja muuta systeemiä siinä tilanteessa että joku pikaliitin aukeaa vahingossa.

Tämän jälkeen sitten löysäät sitä lohkon varoa siihen asti, että nostaa minkä tarvii, ja kone ei kyykkää jos ajat jonkun liikkeen seinään.

Ja jos säädöt ei vaikuta mihinkään niin sitten varot irti, brakekliinillä puhtaaksi, huolellinen tarkastus, ja takaisin, sekä suodatin vaihtoon, eli siellä lienee roskia. Ja sen roskan kooksi riittää silmäripsen pätkä tms, jos se on siellä varon välissä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin