
Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
- kinkkibashani
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
- Mönkijä:: Linhai
- Paikkakunta: Tuusula
jarrut hävisi
onkos muilla tullut vastaavaa ongelmaa
Eli olin mettässä ajelemassa kun yhtäkkiä jalkajarru alkoi painua jarruttessa aivan pohjaan ja jarrutusvoimaa ei ollut yhtään. Hommaa tutkiessa kävi aikamoinen käry koneen päältä.
Ajattelin että varmaan oli jarrunesteet jostain hypännyt koneen päälle, mutta mitään päälipuolista vikaa en löytänyt mettässä ja sitten tultiinkin hansakalliolta pelkällä etujarrulla


Ajattelin että varmaan oli jarrunesteet jostain hypännyt koneen päälle, mutta mitään päälipuolista vikaa en löytänyt mettässä ja sitten tultiinkin hansakalliolta pelkällä etujarrulla


Uudenmaan Mönkijät ry
No mulla kävi just päinvastoin tos paripäivää sitten.
Aluks etujarru rupes menee syvenpään ja syvenpään ja sit se meni pohjaan ja meinasin olla talon seinässä ku aurasin pihaa.
Muuten ei haittais mut toi jalkajarru on niin paskas paikassa (vanhemman mallinen linkku) et mun siro 45 ei oikeen sovi sen kanssa yhteen.
Äkkiä katottuna en löytänyt jarruputkista vuotoa mut en kyl viel oo paremmin tutkinukkaan.
Aluks etujarru rupes menee syvenpään ja syvenpään ja sit se meni pohjaan ja meinasin olla talon seinässä ku aurasin pihaa.
Muuten ei haittais mut toi jalkajarru on niin paskas paikassa (vanhemman mallinen linkku) et mun siro 45 ei oikeen sovi sen kanssa yhteen.
Äkkiä katottuna en löytänyt jarruputkista vuotoa mut en kyl viel oo paremmin tutkinukkaan.
Linhai 300 4x4
- kinkkibashani
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
- Mönkijä:: Linhai
- Paikkakunta: Tuusula
no niin alkoi vika selvitä. Kärräsin laitteen parin muunkin pikku takuuvian takia elämyscentterille espooseen takuukorjauksiin. Korjaukset elämyscentterille suorittaa ko. paikassa waarintalli jossa todettiin ettei kyseessä ollutkaan ihan takuujuttu. Oli ottanut jarruletku edessä aika pahasti itseensä ja se jouduttiin vaihtamaan.
Korjaus kävi nopeasti, varaosakin löytyi heti ja saan laitteen jo huomenna takaisin mutta oli kyllä melkoisen kallis letkunvaihto...
Korjaus kävi nopeasti, varaosakin löytyi heti ja saan laitteen jo huomenna takaisin mutta oli kyllä melkoisen kallis letkunvaihto...
Uudenmaan Mönkijät ry
Ongelmia yhteensä
Uusi voorumilainen ja vasta harkinnassa mönkijän ostaminen,
Linhai vahvana ehdokkaana. Lueskelin foorumia enkä koostetta
löytänyt joten sellaisen kasailin ja hetken mietittyäni ajattelin,
että jos tästä olisi muillekkin iloa. Koostuu puhtaasti tältä foorumilta
kootusta tiedosta ja lainauksista, joten kunnia itse kullekkin
kirjoittajalle. Virheitä saattaa olla ja niiden korjaaminen olisi suotavaa.
Tämä ei myöskään ole korjausraamattu, vaan jokaisen on ennen syytä
tarkistaa tieto jostain muustakin lähteestä. Omia kokemuksia ei siis
vielä ole.
---
Linhai (260/300 2x4 ja/tai 4x4)) liki kopio Polaris 330/325/magnum
Kaasuttimen suutin vakiona 128. Tyyppi Keihin pyöreä.
Tehoputki ja/tai vapaavirtausuotimella suositeltavaa 138-150 suutinkoko.
Talvella isompi, koska kylmä ilma on tiheämpää kuin kuuma näin
seos-suhde pysyy samana (esim. kuumailmapallot perustuvat tähän).
Seosruuvi 1,5-2 kierrosta auki, sitten mutu säätöä toivotun tyhjäkäynnin
saavuttamiseksi.
Yamaha Majesty 250 variaattorin osat sopivat ainakin Linhai260:een
Polaris magnum jouset 1:1 Linhain, mutta pehmeämmät
Ilmanpaineet renkaissa 0,5-1,0, isommat aiheuttavat ongelmia
Vakiotulppa NGK DR8EA.(Lämpimämpi NGK DR7EA). Liian kuuma tulppa
rikkoo koneen ( vähintään mäntä) liian kylmä taas rikkoo vain tulpan. ja
vähän taustaa... eli jos ajat ns. liian kylmällä tulpalla (voi olla
lämpöarvoltaan se mitä ohjekirja suosittelee) mutta ajo on hidasta,
pienillä kierroksilla, lyhyitä jaksoja ym. mikä ei rasita konetta kunnolla
niin tulppa ei saavuta itsepuhdistumiseen tarvittavaa lämpötilaa ja se
näyttää kyllä ihan märältä. niin kannattaa koittaa lämpimämpää
arvoa... sitten jos taas lähet antaan kunnolla happee nii vaiha se
kylmempi takas.
Öljyt Moottori 1.5L 5W-40 Mobil1
etuperä 0.3L 75W-90 Mobil SHC LS (kitkalukkoperä öljy)
Takaperä 0.3L 75W-90 Mobil SHC
Laatikko 0.8L 75W-90 Mobil SHC
normaalisti laatikkoissa/perissä käytetän vaihteisto/peräöljyä (sae
75W-90/sae 80W90) paitsi nyt että eteen tarvii sen "Kitka"lisäaineella
olevan.
Linhaissa havaittuja tyyppivikoja ja -ominaisuuksia, joissain ei mitään,
toisissa useampiakin
Neliveto (vain nelivedoissa)
Nelivedon katkaisija tangossa hapettuu helposti.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee.
Korjaus: Rasvaus, ennakolta lie parempi
Virran puute nelivedon kytkennässä.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee.
Korjaus: Lisälaitteet releiden taakse, paremman kuin alkup. akun vaihto
Nelivedon askelmoottori [?] särkyy helposti.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee, ja/tai
alkaa piipittää kun ei kytkeydy.
Korjaus: Vaihdettava, tarkistettava myös kytkentärattaisto
Neliveto kytkeytyy toimintaan vasta liikkeelle lähdettyä.
Kömpijäsähkökeijun keljuiluja
3A sulake sytytyksen ohjaussignaalille:
Oire: Ei käynnisty tai käynnistys pätkiitai kone sammuu itsekseen.
Korjaus: Tarkista ryypyn maajohto, vaihda 5-7A sulake (lattamalli)
Virtalukko hajoaa helposti.
Oire: Ei käynnisty tai käynnistys oikuttelee
Korjaus: Releistystä, erityisesti valot, tai kytkentä virtalukon ohi.
Starttirele (solenoidi) nyrjähtää helposti.
Oire: Statatessa vain naksahtelua, ei starttaa.
Korjaus: Vaihto ja/tai kosteussuojaus
Tulpan hattu ja/tai johto
CDI boksi tai kondensaattori, sytytyspuola(ensiö), pulssianturi, johdot,
toisio puola, tulpan hattu.
Oire: Epämääräiset käynnistys tai käynnissä pysymis ongelmat
Korjaus: Tarkista 3A sulake, vaihda boksi tms osa
Flektin ja lämpötilaanturin johtojen kiinnitykset
Oire: Kone meinaa tai keittää, erityisesti rasituksessa.
Korjaus: Tarkista em liitokset/liittimet, ja tee lisäsuojaus (kosteus/irtoaminen)
Mittarivikoja
Korjaus: Vaihto
Öljyt ja bensat
Alkuperäiset öljyt erittäin huonolaatuisia
Korjaus: vaihda uudet.
Öljyä ilmanputsarinkotelossa eli huohotinletkuongelmat pakkasella ja
voimakkaat kallistukset
Oire: Öljyä ilmanputsarikotelossa
Korjaus: Avarra ilmanputsarista sitä etureunasta lähtevää huohottimen
reikää vaikka 8mm:iin, ja varmistu ettei jää työstöroskia siihen putken
suulle. Eristä huohotinletku moottorille asti. Oikealle ja eteen vinossa
öljyt valuvat putsarin koppaan.
Tankin alipaine ja olematon bensankulku(korjattu ainakin 260ssa)
Oire: Tukehtuu kuin bensa loppuisi
Korjaus: Avaa korkkia ja jatka matkaa. Reikä korkkiin, tai
huohotinletkullinen korkki.
Ylipitkät huohotinletkut tukkeutuvat talvella:
Oire:
Korjaus: Lyhennä letkut selvästi irti pohjapanssarista
Vaihdelaatikon öljyvuoto
Oire: Vaihdelaatikko vuotaa öljyä merkittävästi, öljy vaahtoutuu
(harmaa, kuplainen)
Korjaus: Noudata ohjetta laatikon kyljessä. Tai maatieajoon 0,55dl öljyä,
maastoajoon 1,0l
Etuperän stefat saattavat vuotaa, öljynvaihto helpoin imemällä, proppu
hankalassa paikassa
Mekaanista onkelmata
Tärinä (ominaisuus)
Jäykkä kaasuvipu.
Oire: Kaasuvipu on raskaskäyttöinen
Korjaus: Vaijerin rasvaus, jatkopala vipuun
Pakoputki kolisee (ominaisuus)
Oire: Kilinä
Korjaus: Löysää äänenvaimenninta, vedä vaimenninta 5mm taaksepäin
ja säädä ylemmäs säätöruuvilla, kiristä pönttö.
Kaikki pyörän, (pyörän pultit, napamutterit) ja muutkin pultit ja sokat
syytä tarkistaa ja kiristää alkuun ja aika-ajoin.
Vaihteiston merkkivalot eivät pidä kosteasta
Oire: ”Diskovalot”
Korjaus: Kosteussuojaus kevyesti, sopivalla öljyllä (kuten nelivedon
katkaisin)
Vaihdekepin suojakumi
Oire: Rikki, silloin syytä tarkistaa sisukset, erityisesti ”kostean keikan”
jälkeen ja/tai ennen pakkasia
Korjaus: Vaihda, teippaa tai muutoin ehjää, kuivaa ja rasvaa sisukset
Keskipakotkytkimen luisto
Oire: Kytkin luistaa, kyyhtyvyys heikko, ääntää, savuaa
Korjaus: Mikäli ei totaalikärähdys, hiekkapaperilla lasitus pois
keskipakokytkimen tassujen kitkapinoilta
Variaattorin rasvat
Oire: Heikko kiihtyvyys
Korjaus: Vaihda kytkinpölyn jäykistämät rasvat tuoreeseen. Remmi
rasvatonna.
Viri”korjauksia”
Tukkoinen äänenvaimennin, vaihda tehoputki (WileyCo tai Marving) tai
askartele pienen auton takapöntöstä, litrainen Nissan Micra, VW Polo,
”testattuja”(Alkup putken ulkohalkaisija 32mm)
Kierrostenrajoitin
”Pakokaasunkierrätys” eli ilmeisesti katin lisäilman käytöstä poisto
Pakin piipparin ”vaiennus”
Polaris magnumin jousi tai iskunvaimennin pehmeämpään kulkuun
Vapaavirtaus suodatin / polariksen suodatin
Isompi suutin kaasuttimeen (Keihin pyöreä) 140-150
Variaattorin alkup 14g rullien keventäminen (mm 12,5g löytynee)
---
Ja kyllä, edelleen Linhai on vahvin ehdokas tuleviin kömpimisiin.
Linhai vahvana ehdokkaana. Lueskelin foorumia enkä koostetta
löytänyt joten sellaisen kasailin ja hetken mietittyäni ajattelin,
että jos tästä olisi muillekkin iloa. Koostuu puhtaasti tältä foorumilta
kootusta tiedosta ja lainauksista, joten kunnia itse kullekkin
kirjoittajalle. Virheitä saattaa olla ja niiden korjaaminen olisi suotavaa.
Tämä ei myöskään ole korjausraamattu, vaan jokaisen on ennen syytä
tarkistaa tieto jostain muustakin lähteestä. Omia kokemuksia ei siis
vielä ole.
---
Linhai (260/300 2x4 ja/tai 4x4)) liki kopio Polaris 330/325/magnum
Kaasuttimen suutin vakiona 128. Tyyppi Keihin pyöreä.
Tehoputki ja/tai vapaavirtausuotimella suositeltavaa 138-150 suutinkoko.
Talvella isompi, koska kylmä ilma on tiheämpää kuin kuuma näin
seos-suhde pysyy samana (esim. kuumailmapallot perustuvat tähän).
Seosruuvi 1,5-2 kierrosta auki, sitten mutu säätöä toivotun tyhjäkäynnin
saavuttamiseksi.
Yamaha Majesty 250 variaattorin osat sopivat ainakin Linhai260:een
Polaris magnum jouset 1:1 Linhain, mutta pehmeämmät
Ilmanpaineet renkaissa 0,5-1,0, isommat aiheuttavat ongelmia
Vakiotulppa NGK DR8EA.(Lämpimämpi NGK DR7EA). Liian kuuma tulppa
rikkoo koneen ( vähintään mäntä) liian kylmä taas rikkoo vain tulpan. ja
vähän taustaa... eli jos ajat ns. liian kylmällä tulpalla (voi olla
lämpöarvoltaan se mitä ohjekirja suosittelee) mutta ajo on hidasta,
pienillä kierroksilla, lyhyitä jaksoja ym. mikä ei rasita konetta kunnolla
niin tulppa ei saavuta itsepuhdistumiseen tarvittavaa lämpötilaa ja se
näyttää kyllä ihan märältä. niin kannattaa koittaa lämpimämpää
arvoa... sitten jos taas lähet antaan kunnolla happee nii vaiha se
kylmempi takas.
Öljyt Moottori 1.5L 5W-40 Mobil1
etuperä 0.3L 75W-90 Mobil SHC LS (kitkalukkoperä öljy)
Takaperä 0.3L 75W-90 Mobil SHC
Laatikko 0.8L 75W-90 Mobil SHC
normaalisti laatikkoissa/perissä käytetän vaihteisto/peräöljyä (sae
75W-90/sae 80W90) paitsi nyt että eteen tarvii sen "Kitka"lisäaineella
olevan.
Linhaissa havaittuja tyyppivikoja ja -ominaisuuksia, joissain ei mitään,
toisissa useampiakin
Neliveto (vain nelivedoissa)
Nelivedon katkaisija tangossa hapettuu helposti.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee.
Korjaus: Rasvaus, ennakolta lie parempi
Virran puute nelivedon kytkennässä.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee.
Korjaus: Lisälaitteet releiden taakse, paremman kuin alkup. akun vaihto
Nelivedon askelmoottori [?] särkyy helposti.
Oire: Ei kytke nelivetoa tai nelivedon kytkeytyminen oikuttelee, ja/tai
alkaa piipittää kun ei kytkeydy.
Korjaus: Vaihdettava, tarkistettava myös kytkentärattaisto
Neliveto kytkeytyy toimintaan vasta liikkeelle lähdettyä.
Kömpijäsähkökeijun keljuiluja
3A sulake sytytyksen ohjaussignaalille:
Oire: Ei käynnisty tai käynnistys pätkiitai kone sammuu itsekseen.
Korjaus: Tarkista ryypyn maajohto, vaihda 5-7A sulake (lattamalli)
Virtalukko hajoaa helposti.
Oire: Ei käynnisty tai käynnistys oikuttelee
Korjaus: Releistystä, erityisesti valot, tai kytkentä virtalukon ohi.
Starttirele (solenoidi) nyrjähtää helposti.
Oire: Statatessa vain naksahtelua, ei starttaa.
Korjaus: Vaihto ja/tai kosteussuojaus
Tulpan hattu ja/tai johto
CDI boksi tai kondensaattori, sytytyspuola(ensiö), pulssianturi, johdot,
toisio puola, tulpan hattu.
Oire: Epämääräiset käynnistys tai käynnissä pysymis ongelmat
Korjaus: Tarkista 3A sulake, vaihda boksi tms osa
Flektin ja lämpötilaanturin johtojen kiinnitykset
Oire: Kone meinaa tai keittää, erityisesti rasituksessa.
Korjaus: Tarkista em liitokset/liittimet, ja tee lisäsuojaus (kosteus/irtoaminen)
Mittarivikoja
Korjaus: Vaihto
Öljyt ja bensat
Alkuperäiset öljyt erittäin huonolaatuisia
Korjaus: vaihda uudet.
Öljyä ilmanputsarinkotelossa eli huohotinletkuongelmat pakkasella ja
voimakkaat kallistukset
Oire: Öljyä ilmanputsarikotelossa
Korjaus: Avarra ilmanputsarista sitä etureunasta lähtevää huohottimen
reikää vaikka 8mm:iin, ja varmistu ettei jää työstöroskia siihen putken
suulle. Eristä huohotinletku moottorille asti. Oikealle ja eteen vinossa
öljyt valuvat putsarin koppaan.
Tankin alipaine ja olematon bensankulku(korjattu ainakin 260ssa)
Oire: Tukehtuu kuin bensa loppuisi
Korjaus: Avaa korkkia ja jatka matkaa. Reikä korkkiin, tai
huohotinletkullinen korkki.
Ylipitkät huohotinletkut tukkeutuvat talvella:
Oire:
Korjaus: Lyhennä letkut selvästi irti pohjapanssarista
Vaihdelaatikon öljyvuoto
Oire: Vaihdelaatikko vuotaa öljyä merkittävästi, öljy vaahtoutuu
(harmaa, kuplainen)
Korjaus: Noudata ohjetta laatikon kyljessä. Tai maatieajoon 0,55dl öljyä,
maastoajoon 1,0l
Etuperän stefat saattavat vuotaa, öljynvaihto helpoin imemällä, proppu
hankalassa paikassa
Mekaanista onkelmata
Tärinä (ominaisuus)
Jäykkä kaasuvipu.
Oire: Kaasuvipu on raskaskäyttöinen
Korjaus: Vaijerin rasvaus, jatkopala vipuun
Pakoputki kolisee (ominaisuus)
Oire: Kilinä
Korjaus: Löysää äänenvaimenninta, vedä vaimenninta 5mm taaksepäin
ja säädä ylemmäs säätöruuvilla, kiristä pönttö.
Kaikki pyörän, (pyörän pultit, napamutterit) ja muutkin pultit ja sokat
syytä tarkistaa ja kiristää alkuun ja aika-ajoin.
Vaihteiston merkkivalot eivät pidä kosteasta
Oire: ”Diskovalot”
Korjaus: Kosteussuojaus kevyesti, sopivalla öljyllä (kuten nelivedon
katkaisin)
Vaihdekepin suojakumi
Oire: Rikki, silloin syytä tarkistaa sisukset, erityisesti ”kostean keikan”
jälkeen ja/tai ennen pakkasia
Korjaus: Vaihda, teippaa tai muutoin ehjää, kuivaa ja rasvaa sisukset
Keskipakotkytkimen luisto
Oire: Kytkin luistaa, kyyhtyvyys heikko, ääntää, savuaa
Korjaus: Mikäli ei totaalikärähdys, hiekkapaperilla lasitus pois
keskipakokytkimen tassujen kitkapinoilta
Variaattorin rasvat
Oire: Heikko kiihtyvyys
Korjaus: Vaihda kytkinpölyn jäykistämät rasvat tuoreeseen. Remmi
rasvatonna.
Viri”korjauksia”
Tukkoinen äänenvaimennin, vaihda tehoputki (WileyCo tai Marving) tai
askartele pienen auton takapöntöstä, litrainen Nissan Micra, VW Polo,
”testattuja”(Alkup putken ulkohalkaisija 32mm)
Kierrostenrajoitin
”Pakokaasunkierrätys” eli ilmeisesti katin lisäilman käytöstä poisto
Pakin piipparin ”vaiennus”
Polaris magnumin jousi tai iskunvaimennin pehmeämpään kulkuun
Vapaavirtaus suodatin / polariksen suodatin
Isompi suutin kaasuttimeen (Keihin pyöreä) 140-150
Variaattorin alkup 14g rullien keventäminen (mm 12,5g löytynee)
---
Ja kyllä, edelleen Linhai on vahvin ehdokas tuleviin kömpimisiin.
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 16 Heinä 2006 21:55
- Mönkijä:: kingQuad 700
- Paikkakunta: peräseinäjoki
- Viesti:
- kinkkibashani
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
- Mönkijä:: Linhai
- Paikkakunta: Tuusula
löytyipä kinkistä mielenkiintoinen vika
bensa loppui metsässä keskellä ei mitään ja siinä sitten varatankille kääntämään, mutta eihän se hana minnekään kääntynyt
lopuksi kaikki tahdonvoima peliin ja noin vartin yrityksen päästä hana kääntyi... en tiedä kuinka yleistä tuo on, mutta omani korjattiin takuuseen hanan vaihdolla ja muovia leikkaamalla siitä mustasta paneelista hanan ympärillä.
Nyt on sitten täytyy jänskätä, että mikä nopeus mittaria vaivaa.. lopetti vauhdin näyttämisen yhtäkkiä kesken ajon. Laite on tällä hetkellä korjaamolla ja epäilivät anturin rikkoontuneen.




Nyt on sitten täytyy jänskätä, että mikä nopeus mittaria vaivaa.. lopetti vauhdin näyttämisen yhtäkkiä kesken ajon. Laite on tällä hetkellä korjaamolla ja epäilivät anturin rikkoontuneen.
Uudenmaan Mönkijät ry
- kinkkibashani
- 3WD
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Elo 2007 22:54
- Mönkijä:: Linhai
- Paikkakunta: Tuusula
Antureista
Tietääkö joku Linhain digitaalisen nopeusmittarianturin arvoja ja onko kyseessä induktio vai mangneetti anturi?
Linkin alalaidassa tietoa antureista.
http://www.trippi.fi/anturit.shtml
Linkin alalaidassa tietoa antureista.
http://www.trippi.fi/anturit.shtml