260Goon 4x4 neliveto?

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Neliveto/takaveto kytketään päälle/pois paikallaan ei värkin liikkuessa koska siellä ei ole mitää synkroni mekanismia vaan suora holkki kytkentä ja hammaspyörät .Varovasti ei mitää täyskaasu kokeiluja sitten eteen ja taakse ni varmasti kytkeytyy eikä pitäis rikkoo mitään. Oon huomannut et kahva kytkin ei anna välillä käskyy etenkin jos ei käyttää Linukkaa vähään aikaa, pitää vähän painella sisään ja nostella ylösalas sitten kuuluu askelmoottorista naks ja sen jälkeen toimii taas hienosti,CRC:tä oon jo ruiskinut suojaks mut ei näköjään auta. Ite kans oon suunnitellut manuuaali vipuu mallista putkikeula 300. Tossa sähkösessä on pieni kytkentäviive se on huomattu.

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
kampiveivi
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 02 Huhti 2008 18:57

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

No ei tietenkään kovasta vauhdita eikä varsinkaan siten että takaset lyö suttia, alkaa pian lastu lentää... :wink:
En nyt yllytä ketään kokeilee enkä itsekkään ole ekana menossa kokeilemaan tuolla sähköisellä kytkennällä ainakaan mutta kyllä se liikkeellä ollessakin pitäisi mennä päälle jos etu- ja takarenkaat pyörii samaa nopeutta, kovassa vauhdissa aina tietty riski kasvaa että jotain rikkoontuu jos jokin menee pieleen...
Ei myö myyvä vilihevosia
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Luovutus tilanteessa sanoi myyjä että on tullut maahantuojalta ohjeistus että kytkentä pitää tehä paikallaan ollessa ei vauhdissa ei edes pienessä. Eräissä maastoautoissa saa kytkeä pienessä vauhdissa oisko noin alle 30km/h, pyörät suorassa ja veto tasainen eli etu ja taka-akselin pyörintänopeudet samat. Minä ainakin teen kytkennän omallani paikalla ollessa :wink:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
kampiveivi
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 02 Huhti 2008 18:57

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Samoin minulle sanottiin luovutuksen yhteydessä että paikalla ollessa pitää kytkeä. Mutta kun kävin myyjä liikkeessä juttelee tuosta kytkentä ongelmasta niin sanoivat että pitää varovasti hiljaa liikuttaa jotta se kytkeytyy, mikä on ymmärrettävää kun katsoo minkälaiset on ne kytkentärattaat joilla nelivedon kytkentä tapahtuu.
Omassa mönkijässä kun käytin sitä kytkentä moottoria irti ja kokeilin käsin kytkeä nelivetoa päälle niin piti kääntää renkaat linkkuun ja lykätä vähän matkaa jotta meni päälle kun sattu eka "hampaat" vastakkain. :D
Ja omassa maastoautossa on nelivedon kytkentä vivulla ja siinä voi ainakin kytkeä nelivedon päälle ja pois 100km/h nopeudessakin kuhan vaan ei päälle kytkettäessä takarenkaat suttaa... :lol:
Ei myö myyvä vilihevosia
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Lantikassa ei kytketä lainkaan ja Uudemmissa Terraanoissa saa laittaa vauhdissa tyyliin 100 km/h. Sama taitaa olla jo liki kaikissa ns. oikeissa, alennusvaiteella varsutetuissa maastureissa.

Tuohon nelivedon kytkentään Mönkijässä. Se on selvää, että kytkentää ei saa tehdä, jos voimansiirron kytkennän pinnoissa on iso nopeusero. Paikallaan taasen saattaa kytkäntäpinnat olla ns. vastakkain, jolloin ilman liikuttelua ei onnistu. Sama ominaisuus on on monessa mönkijässä ja esiintyy myös peruutus/hidas/nopea alueiden vaihdossa.

Hondassa (420) kytkeytyminen onnistuu vauhdissa, kunhan pyörintänopeus on sama. Kytkemishetkellä ei saa olla vetoa tai moottorijarrutusta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Roosa ja kampiveivi
Juu näinhän se on, en saanut vaan ite selvemmin ulostettua :D :wink:

Varmaan linkuissakin vois pienessä vauhdissa tasasella ei moottorijarruttaen eikä vedättäen kytkeä, näyttäis olevan räjätyskuvassa kytkentäholkissa jotkuu levyt siinä.Oikeestaan Meurahan vois valaista asiaa se on tietääkseni purkanut Linkun etuperän :wink:
Kyllä se vaihdelaatikko tuuttaa varattua jos rattaat vielä pyörii kun vaihtaa suuntaa :roll: :wink:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Jappa kirjoitti:Luovutus tilanteessa sanoi myyjä että on tullut maahantuojalta ohjeistus että kytkentä pitää tehä paikallaan ollessa ei vauhdissa ei edes pienessä.
Noin minullekin sanottiin, mutta kun se ei vaan kytkeydy päälle ja pois paikallaan. Pitää hieman liikkua. Ei se vaadi muuta kuin pikkusen kaasua että rengas hieman liikkuu eteenpäin/taaksepäin. Sitten se yleensä kytkeytyy. Tosin en tiedä minkä perusteela se 2wd ja 4wd valo sitten ilmoittaa kytkennästä? Tyhjäkäynnillä kun se valo vilkuttelee kumpaakin jos vilkut on vaikka päällä. Enkä ole huomannut että se jotenkin pois päältä menisi.
Jappa kirjoitti:Eräissä maastoautoissa saa kytkeä pienessä vauhdissa oisko noin alle 30km/h, pyörät suorassa ja veto tasainen eli etu ja taka-akselin pyörintänopeudet samat. Minä ainakin teen kytkennän omallani paikalla ollessa :wink:
Ex. Land-Cruiserilla (HJ-60) pystyi vauhdissa kytkemään nelivedon, mikäli napalukot oli päällä ja mikäli ajoi tasaista vauhtia, suoraan ja kaikki renkaat samaa kokoa. Ei se mikään ongelma ollut. Aivan sama mitä vauhtia ajoi. Sama onnistui myös Suzukin maasturilla ja Pajerolla samoilla kriteereillä. Tuli sitä Patrollillakin kokeiltua onnistuneesti. Yhdessäkään ei edes jakolaatikko rutissut mitenkään. Manuaalissa tuota ei tosin suositeltu, mutta kumpikin perä pyörii samaa tahtia niin ei se mikään ongelma ole. Sitten jos on automaattinapalukot niin tuo ei ihan onnistu vanhemmilla malleilla. En tiedä miten nämä uudemmat nelivedot napalukot kytkee. Omassa Subarussa saa myös vauhdissa nelivedon kytkee ja se lukee ihan manuaalissa. Kunhan ajaa suoraan ja tasaista vauhtia. Hidasta aluetta en sitten ihan vauhdissa laittaisi päälle :wink:
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
mittarimato
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 27 Maalis 2007 17:59
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Nerd-O kirjoitti:
Jappa kirjoitti:Luovutus tilanteessa sanoi myyjä että on tullut maahantuojalta ohjeistus että kytkentä pitää tehä paikallaan ollessa ei vauhdissa ei edes pienessä.
Noin minullekin sanottiin, mutta kun se ei vaan kytkeydy päälle ja pois paikallaan. Pitää hieman liikkua. Ei se vaadi muuta kuin pikkusen kaasua että rengas hieman liikkuu eteenpäin/taaksepäin. Sitten se yleensä kytkeytyy.
Kytkentä paikoillaan ja vetotapa vaihtuu sitten kun vähän liikutaan.
Tarviiko sen siinä paikallaan vaihtuakaan?
Viivehän siinä on mutta kun sen tietää niin haittaako se.
Jos myyjät noin neuvoo ja taitaa se manuaalissakin lukea niin kannattaako sitä alkaa sitten toisin kokeilemaankaan.
Nerd-O kirjoitti:Omassa Subarussa saa myös vauhdissa nelivedon kytkee ja se lukee ihan manuaalissa. Kunhan ajaa suoraan ja tasaista vauhtia. Hidasta aluetta en sitten ihan vauhdissa laittaisi päälle :wink:
Itselläkin Subarussa voi laittaa nelivedon vauhdissa, samoin hitaan alueen voi heittää päälle kunhan kytkin vaan on pohjassa. Tosin ei varmaan isoissa nopeuksissa kannata laittaa.
Linhai 260 4x4 '07 - parempi linhai kun iliman
www.kinnu.net/atv
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

mittarimato kirjoitti:Kytkentä paikoillaan ja vetotapa vaihtuu sitten kun vähän liikutaan.
Tarviiko sen siinä paikallaan vaihtuakaan?
Viivehän siinä on mutta kun sen tietää niin haittaako se.
Jos myyjät noin neuvoo ja taitaa se manuaalissakin lukea niin kannattaako sitä alkaa sitten toisin kokeilemaankaan.
Mikäli myyjän puheisiin on uskominen niin senhän pitäisi kytkeytyä paikallaan. Minua ei tuollainen viive haittaa, kunhan vaan itse tietää kuinka se kytkeytyy. Aika harvoin sitä nelivetoo edes tulee otettua pois päältä. Välillä tosin käsi jotenkin siihen osuu ja se kytkeytyy pois. Sais nappula olla melkein siellä tangon päällä tai sitten sen pitäs olla joku paino nappi. Sen ei tarvi kuin hieman liikkua vasempaan niin se ottaa nelivedon pois päältä.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Avatar
Akkis
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Syys 2006 15:35
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 450 IRS SE
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Akkis »

[/quote] Ex. Land-Cruiserilla (HJ-60) pystyi vauhdissa kytkemään nelivedon, mikäli napalukot oli päällä ja mikäli ajoi tasaista vauhtia, suoraan ja kaikki renkaat samaa kokoa. Ei se mikään ongelma ollut. Aivan sama mitä vauhtia ajoi. Sama onnistui myös Suzukin maasturilla ja Pajerolla samoilla kriteereillä. Tuli sitä Patrollillakin kokeiltua onnistuneesti. :wink:[/quote]


Jimnyllä onnistuu ja saa kytkeä <80km/h, mut vanhemmalla Vitaralla ei todellakaan onnistunut, edes pienessä vauhdissa. :lol:
Ei taidolla vaan tuurilla...
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Ite oon huomannut silloin kun tankokytkintä käyttää ni mittariston merkki vaihtuu saman tein silloin just kun ei askelmoottori sano perässä mitää. Ner-O se mittariston merkki saa näköjään herätteen kytkimeltä ei sitten vasta kun askel moottori on kytkeytynyt2WD/4WD. Sit jos askelmoottori kytkee perässä ni sit se vasta vaihtuu merkki mittaristossa vasta kun perästä kuuluu se pieni"klik". Silloin taas vaikuttais et tankokytkin ei vaihda merkkiä mittaristossa. Ota sit tästä selvää :) Onko siellä virta piirissä joku rele mikä ohjaa valoa/merkkiä, en tiiä?

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Akkis kirjoitti:Jimnyllä onnistuu ja saa kytkeä <80km/h, mut vanhemmalla Vitaralla ei todellakaan onnistunut, edes pienessä vauhdissa. :lol:
Hieman menee off-topic, mut ei se kait haittaa. Kaverin -97 Vitarassa saa kyllä kytkee alle 100 vauhdissa. Tais tuokin olla niitä viimeisimpiä vitaroita ennen grand vitaraa. En tie miten tuo sitten käytännössä kytkeytyy? Onko niissä "napalukot" kokoajan päällä? Silloinhan kulutuksen suhteen ei ole mitään merkitystä onko ajaako takavedolla vai nelivedolla. Cruiserilla sen ainakin huomasi heti kulutuksessa jos ajoi nelivedolla. Subarussa se taas on aivan sama. Subarussa kardaani ja etuperä pyörii koko ajan, vaikka neliveto ei olisikaan päällä. Tuo oma Suzuki oli SJ-413 mallia, joten se oli ihan manuaali systeemeillä :wink: On tuollaista Jimnyäkin tullut ajeltua ja metsässä se etenee ihan mukavasti. Aika monella eri merkkisellä ja mallisella maasturilla on tullut jumiteltua metsässä ja tiellä.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Vastaa Viestiin