Eturengas vikisee..

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
McRosen
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2007 11:16
Viesti:

Eturengas vikisee..

Viesti Kirjoittaja McRosen »

Eli tälläinen ongelma ilmeni eilen. Kerran kierroksessa (renkaan) kuuluu aina vingahdus. Nostin tunkilla ilmaan ja pyörittelin eturenkaita vuoron perään ja huomasin, että oikean puolen renkaan keskiön (akselin puolella) oleva kartio ei pyri, kun taas vasemmalla pyörii. Onko vakavaa? Mitä tulisi tehdä? Tästähän se vinkuminen varmaan johtuu???
-Give me a reason to live and I give you ten to die-
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Taitaa jarrulevy vingahdella.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Eturengas vikisee..

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

[quote="McRosen"]että oikean puolen renkaan keskiön (akselin puolella) oleva kartio ei pyri, kun taas vasemmalla pyörii.[quote]

Jos kyse on etupyörän laakerista niin älä aja metriäkään, taitaa laakeri jumittaa ja vaihto edessä. Toki tämä oli silkka arvaus ylläolevasta tekstistä :wink:
Viimeksi muokannut Koheltaja, 23 Touko 2008 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason mönkijäkuski
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mulla tosin vaan takatuuppari mutta sama hassu tupla laakerointihan siinäkin edessä,ja saattaa pyöriä tosiaan kummasta laakerista tahansa riippumatta mistään.En tiiä sitten nelikossa pitäskö esim se laajempi kehä lukittua ja pyöriä vaan ns.pyöränlaakeri.Viisaammat herätkää!
McRosen
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2007 11:16
Viesti:

Re: Eturengas vikisee..

Viesti Kirjoittaja McRosen »

Koheltaja kirjoitti:
McRosen kirjoitti:että oikean puolen renkaan keskiön (akselin puolella) oleva kartio ei pyri, kun taas vasemmalla pyörii.quote]

Jos kyse on etupyörän laakerista niin älä aja metriäkään, taitaa laakeri jumittaa ja vaihto edessä. Toki tämä oli silkka arvaus ylläolevasta tekstistä :wink:
Kiitoksia vastauksista.
Tähän vielä liittyen, niin tuo ääni minkä rengas aina päästää on ainakin vielä varsin pieni. Jos koko laakeri olisi jumissa, niin olisiko ääni silloin kuitenkin jatkuvaa vikinää/rahinaa??? Tämä nyt esiintyvä ääni tulee aina samassa kohtaa kierrosta. Ja kyseessä siis pelkkä takaveto linkku. Mutta pitääkö siis sen kartion pyöriä vai olla paikoillaan???
-Give me a reason to live and I give you ten to die-
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Pitää olla tosi kuiva ja palanu laakeri jotta vingahtelee,taitaa hajota jo ennemmin.Kyllä sen laakeri vian käteen tuntee kun pyörittelee.Ootko kattonu rasvat pyöränlaakereista ja niitten sopivan kireyden?
Mulla on uudesta asti se isompikin kehä pyöriny ihan kevyesti kädelläkin,ajaessa ei pää sinne asti taivu että näkis :wink: .
Otappas ihan sormilla kiinni jarrupaloihin ja väännä niitä kun pyörität rengasta että muuttuuko ääni,mulla on takapäässä vingahteleva jarrupala kun on levy aavistuksen kiero.
McRosen
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2007 11:16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McRosen »

Pietu71 kirjoitti:Pitää olla tosi kuiva ja palanu laakeri jotta vingahtelee,taitaa hajota jo ennemmin.Kyllä sen laakeri vian käteen tuntee kun pyörittelee.Ootko kattonu rasvat pyöränlaakereista ja niitten sopivan kireyden?
Mulla on uudesta asti se isompikin kehä pyöriny ihan kevyesti kädelläkin,ajaessa ei pää sinne asti taivu että näkis :wink: .
Otappas ihan sormilla kiinni jarrupaloihin ja väännä niitä kun pyörität rengasta että muuttuuko ääni,mulla on takapäässä vingahteleva jarrupala kun on levy aavistuksen kiero.
Ok. Täytyy testata. Itse huomasin tuon äänen heti kun lähdin ko. päivänä liikkeelle ja kilometrejä kertyi pitkälti yli toista sataa, joten jos todella krusaalia olisi rikki olisi matka varmaan tyssännyt jo tuolloin. Ääni ei pahentunut koko päivän aikana, mutta sitten kotiin tullessa kun rupesin juttua tutkimaan huomasin tämän "pyörimättömyyden". Kun pyörittelin renkaita ilmassa, ei tuon äänen ja sen kartion pyörimättömyyden lisäksi ollut mitään eroa toisen puolen renkaaseen......

Mitä rasvaa sinne tulisi sitten tunkea??
-Give me a reason to live and I give you ten to die-
fastfox
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 24 Loka 2007 08:23
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja fastfox »

Koitas ihan eka painaa jarrua hissukseen samalla kun ajat. Siitä jo tietää vinkuuko levy + pala. (siis jos jarrut sattuu toimimaan kaikissa fillareissa)
McRosen
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2007 11:16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McRosen »

fastfox kirjoitti:Koitas ihan eka painaa jarrua hissukseen samalla kun ajat. Siitä jo tietää vinkuuko levy + pala. (siis jos jarrut sattuu toimimaan kaikissa fillareissa)
Testailin ensin pyöritellä sitä kartiota, ja toden totta kyllä se käsivoimin pyöri. ei todellakaan mitenkään kevyesti, mutta kuitenkin pelkillä sormilla vääntäen. Vastaavasti toisen renkaan ko. kartion sai myös pysähtymään. eli eiköhän tuo ole ihan kuosissa. Tosin vieläkään mulle ei ikinä selvinnyt mikä toi systeemi on ja miksi??? Jarrulevy taitaa vaan vikistä, koska kun laahaa vähän jarrua, niinkuin sanoit, ei vikise.
Kai nuo äänet on näissä Kiinanihmeissä enempi ominaisuus...
-Give me a reason to live and I give you ten to die-
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Laita pienet jouset sinne palojen väliin niihin tappeihin niin lakkaa vikinät.
Vastaa Viestiin