400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
JKS
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Joulu 2010 19:36
Mönkijä:: Linhai 400 IRS
Paikkakunta: Mouhijärvi

400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja JKS »

Vihdoin siis tuntuis toimivan.. kyseisessä vehkeessä koko 4kk,mitä laite on ollut, jatkuvaa ongelmaa nelivedon poishyppimisen kans.. ensin kokeiltiin askelmoottorin vaihtoa,mut ei auttanut. Vihdoin ratkaisu löytyi: Nelivedon aivoilta lähtee uutena kolme liitintä joista yksi on pyöreä kierrettävää mallia oleva, kyseinen liitin ottaa jotenkin tietoa nopeudesta, enempää en varmaks tiedä. Nyt siihen vaihdettiin (takuuseen tietenkin) sellainen aivoboksi jolta ei lähde ku kaks liitintä,ei siis tätä pyöreää ollenkaan,ja nyt sen verran jo ajanu että uskallan väittää että vika löytyi.. Sen verran vielä ite modifioin ettei mettässä tuu hanskalla tokättyä enää vahingossa nelivetoo pois päältä,että katkasin sahaamalla sen kytkentävivun poikki (muistaakseni salesonen keksintöö kyseinen idea) niin ettei siihen enää kovin helposti vahingossa osu.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Minä tein tuon saman homman kun tulivat vielä takuuseen, eli kytkentämoottori ja uus matolaatikko. Matoloota on muistaakseni 50v-juhlamallista ilman sitä nopeusanturihässäkkää... Eli tuntuis hyvin toimivan kahellakin liittimellä, vanhan kolmen liittimen sijaan...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
JKS
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Joulu 2010 19:36
Mönkijä:: Linhai 400 IRS
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja JKS »

Lisätietoa vielä... Ongelma tuntui ratkenneen kunnes.. Vinssauksen jälkeen samaa ongelmaa taas,eli hyppii itsekseen pois päältä. Kokeilin tänään: Vinssin vaijeri kattoon tallissa kiinni ja moottori sammuksissa kytkin 4wd asennossa vinssailin konetta edes takas(kulutin virtaa) muutaman kerran vinssailtuani huomasin,että heti kun painoin vinssin katkaisijaa näyttöön vaihtui 2wd ja taas heti kun lopetin vinssailun näyttöön ilmestyi 4wd. Neliveto tarvii siis päällä pysyäkseen virtaa eikä jaksa pysyä päällä kun virta on vähissä.. Nyt mietin koittaisko vielä alkuperäisen kiinanakun tilalle laadukkaampaa,josko siitä ois apua,alkaa nimittäin pikkuhiljaa riittään ton nelikko-ongelman kans painiminen!!! Ihan villi veikkaus,ku toi ongelma tuntuu olevan joka toisella,et jos joku löytää mistä sais tilattua manuaaliset kytkentäkamppeet,niin ainakin itse heittäisin h&¤"#%!tin kuuseen noi sähkökamat,kun vanhemmissa kai oli manuaalinen,mut ei löydy enää mistään??!!! Tai sit tarvii alkaa tekeen itse ja jos keksin onnistuneen systeemin, myyntiin.. :D
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Kysyppäs nimim. kpol:ilta lisätietoja manuaalikytkennästä...

Ite aattelin koittaa vielä pärjätä tolla sähköisellä vaikka harkinnassa on kyllä ollut manuaaliin siirtyminen... MotorPowerista sanoivat talvella että vois kysästä niitten huoltopisteestä Bensow Oy:stä jos niillä olis ylimääräsenä vakiohilkkeitä...

Huomasin minäkin tuon sähkönkulutusyhteyden nelikkoon, joten kaikki turhat polttimot ledeiksi takavaloja myöten ja työvalot kanssa... Oli pientä jeesiä silläkin.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
JKS
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Joulu 2010 19:36
Mönkijä:: Linhai 400 IRS
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja JKS »

Joo mä katselin jo aiemmin kpol:in manuaalisysteemiä ja siitä ajattelinkin rosvota osan toteutuksesta.. :)
Avatar
kpol
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 23 Huhti 2008 17:27
Mönkijä:: Linhai Muddy -07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja kpol »

JKS kirjoitti:Joo mä katselin jo aiemmin kpol:in manuaalisysteemiä ja siitä ajattelinkin rosvota osan toteutuksesta.. :)
Vapaasti rosvottavaksi se onkin tarkoitettu. Joitain vivuston osia olisi ylimääräisä ja sorvi löytyy tallin nurkasta...

Laitoin talveksi lisäjousen jolla pakkokytkin nelikon päälle...eikä ongelmia lumitöissä ollut.
JKS
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Joulu 2010 19:36
Mönkijä:: Linhai 400 IRS
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja JKS »

Välillä päivitystä tilanteeseen.. Askelmoottori ei sittenkään tarvi sähköä pysyäkseen päällä, kokeilin laittaa nelikon päälle, ja otin aivoboxille menevän liittimen irti: pysyi hetken mut umpihangessa lähti nelikko taas pois päältä.. Tampereen motorpowerista (Kiitokset sinne =D> )sain vinkin kääntää se askelmoottorin vipu toisinpäin kun se ei ole symmetrinen: nyt siis neliveto menee "perille asti päälle". Joskus jo joku täällä kirjoitti ettei se onnistu,mut ku kääntää vähän sitä askelmoottorin akselia niin onnistuu.. myös samalla kannattaa putsata sen vivun päässä oleva magneetinpala jos siihen on kertynyt rattaista irronneita pieniä metallinpalasia,niin se sekottaa askelmoottoria,koska se on sen asennontunnistin onko nelikko vai takaveto. Laittelen lisäinfoa kun saan kokemuksia ajosta,mut kun kerran oon tän alottanut niin yritän ihan tosissani omalta osaltani sitä ratkaisua etsiä..
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 400 IRS Neliveto-ongelman ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Pääsiäispyhinä tuli ajeltua jonkin verran pöpelikössä ja nelikko tuntuis pysyvän päällä. Hieman tätä aluksi epäilin, mutta toistaiseksi toimii... seuraavaksi varikopan tiivistyksen kimppuun...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Vastaa Viestiin