Rele kuumenee linhaissa

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Motomoto666
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Touko 2014 18:50

Rele kuumenee linhaissa

Viesti Kirjoittaja Motomoto666 »

Eli tämä on kai jonkinlainen rele startille, startille tuo antaa virran ja samalla tuosta menee virta muualle myös.
Mönkijä saattaa lopettaa starttaamisen, voin kävellä mönkijälle nyt ja startata ja vain tämä rele naksuu.
Ei startti eikä solenoidi, tämä rele naksuu ja startti ei pyöri.
Naputtelin tätä relettä kerran ja sain startin toimimaan mutta tämä onnistui vain kerran.

Nyt sitten, tämän ongelman ratkaisijalle on luvassa virtuaalista hyväilyä ja pääsy iltarukouksiini.
En tiedä liittyvätkö nämä viat toisiinsa mutta koska tuossa releessä on sähköjohtoja samoin kuin kaasuttimessa myös, voisin veikata että nämä liittyvät toisiinsa.
Kun mönkijä aiemmin toimi, sain vain käynnistää suoraan ilman kikkailuja mönkijän ilman kaasua.
Nyt täytyy pumpata kaasua että moottori käynnistyy.
Lähtiessä täyteen kiihdytykseen, moottori alkaa yskiä.
Kierrokset täytyy houkutella kaasua pumppaamalla.
Ajattelin että jossain on vain roskaa ja päätin ajaa roskat pois joten lähdin pörisemään metsätielle.
Aikani kaasu pohjassa ajettuani ampui ilmanputsari öljyä jaloille ja kone hyytyi.

Hinasin mönkijän kotio ja tutkin tilanteen, ilmanputsari aivan suorastaan ui öljyssä.
Ilmanputsari oli täynnä öljyä.
Puhdistin kotelon ja suodattimen, purkasin kaasuttimen ja puhdistin (siellä ei ollut mitään erikoista), puhdistin pakoputken (öljyä putkessa), pudotin moottoriöljyt pois ja vaihdoin uuteen ja kasasin kaiken.
niin ja laitoin uuden tulpan.
Sitten tankkasin laitteen, käynnistin, kaasua piti jumpata mutta moottori käynnistyi ja kävi todella nätisti.
Kunnes lähdin ajamaan, taas sama nykiminen, kaasua piti houkutella että kesti kierroksia.
Pieni kiihdytys ja kone sammahti.
Tällä kertaa ilmanputsarin kotelossa ei ollut öljyä mutta oireet olivat samat kuin aiemmin.
Tulppa on aivan halvatun kuivan oloinen.

Mikä voi aiheuttaa tuon että moottori sylkee öljyä putsarinkotelon täyteen?
Voiko tuo käydä laihalla koska tuo rele ei anna virtaa kaasuttimelle?
Koska tulppa on todella kuivan oloinen ja moottori olevinaan tukehtuu kun pitäisi saada keittoa, aivan kuin keittoa ei tulisi.
Samoin käynnistys vaatii nyt kaasun ja aiemmin ei.

Ihan kaikki ehdotukset otetaan vastaan, mönkijässä on putsattu kaasutin, uusi tulppa, uudet öljyt, ja vika on tullut aivan yllättäen.

Kuva
image
2x4Mönkii
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 25 Marras 2006 15:41
Mönkijä:: Kymco 500 irs

Re: Rele kuumenee linhaissa

Viesti Kirjoittaja 2x4Mönkii »

Mönkijässä on alipaineella toimiva bensahana, tarkista kaikki tankille ja kaasuttimelle menevät letkut. Kaasuttimeen tulee sähköjohdot ainoastaan automaatti-imulle. Releet kuuluukin lämmetä, cr-öljy yleensä elvyttää linhain releet.

http://tuontitukku.fi/tuote/polttoainep ... 000012665/

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 32&t=35861
Motomoto666
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Touko 2014 18:50

Re: Rele kuumenee linhaissa

Viesti Kirjoittaja Motomoto666 »

Kiitoksia, avasin tuon releen ja siellä oli aivan hiton huonolaatuiset juotokset.
Tein uudet juotokset releen sisälle ja nyt rele toimii hyvin.
Toinen ongelma on ja pysyy, käyntiin lähtee laakista mutta sammuu tai pätkii eikä suostu ottamaan kierroksia.
Lyö myös huohottimesta öljyä ilmanputsariin.
Puhdistin kaasuttimen ja vaihdoin moottoriöljyn kun öljyt ensimmäisen kerran lensivät huohottimesta.
Nyt kuitenkin kun öljy lentää edelleen ja käynti on surkea, täytyy vissiin alkaa moottoria aukoa.
Ilmeisesti kampiakselin stefa olisi tarkastamisessa ensimmäinen, se voi pullahtaa mitä täältä olen lukenut?
Luin että huohottimen jäätyminen saattaisi aiheuttaa tätä mutta nyt on kuitenkin kesä ja helteet, olisiko nuo lämpimät ilmat aiheuttaneet tämän.
Koneessa oli kuitenkin silloin alkuperäiset öljyt.
Kiitoksia avusta ongelmieni kanssa, asiallinen foorumi :)

e: Niinja joku oli laittanut bilteman sähköisen pumpun tällaiseen, sitä piti kysyä että miten se on kytketty?
Siellä oli muutamalla kympillä työntävä pumppu, jos sen kytkisi niin että kun virrat on päällä pumppu on päällä.
Tuohan ei ole mikään ongelma sinällään, mutta tulviiko tuollainen sitten kaasuttimen?
Vai onko tuo kaasutin sellainen että putkessa voi olla koko ajan paine ja kaasutin ei ole siitä moksiskaan.
Kiitos =)

e2: Tuli vain mieleen, onko näiden kaasuttimien kanssa ollut ongelmaa?
Meinaan mulla on ollut autoja joissa kampiakselin stefa on vuotanut eikä se oli vaikuttanut käyntiin mitenkään, miksi siis tässä vaikuttaisi?
Tuo kaasutin jotenkin mietityttää itseä, antaako se sittenkin liikaa keittoa ja kone tukehtuu. Tulppa ei kuitenkaan tunnu uivan bensassa.
Onko joku pistänyt tällaista konetta paloiksi, onko helpompi napata kone pöydälle vai saako sen paloiteltua tuonnepäin?

e3: Tai onko mäntä mennyt joltain?
Se selittäisi molemmat viat oikeastaan jos männänrenkaat tai mäntä on kuolleet.
Ohivirtausta tulee pirusti ja moottori huohottaa hulluna, eikä se moottori toimikaan kunnolla silloin.
Toki ei pitäisi lähteä näin nätisti käyntiin mutta tuo vois olla loogisin.

Tuntuu että kone joka tapauksessa autotaan pian niin laitan sitten tiivistelmän vioista ja tapahtumista ja siitä miten homma korjattiin :)
Helpottais perkeleesti jos tajuais tuon kaasuttimen toimintaperiaatteen että vois katsoa toimiiko se kunnolla :D
2x4Mönkii
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 25 Marras 2006 15:41
Mönkijä:: Kymco 500 irs

Re: Rele kuumenee linhaissa

Viesti Kirjoittaja 2x4Mönkii »

E ; bensapumppua et tarvitse kun tankki on kaasuttimen yläpuolella, ainoastaan ruiskuvehkeissä pitää olla määrätty paine. Jos kone huohottaa kovasti koko ajan on luultavasti venttiili vika.
Avatar
petteriu
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2011 22:30
Mönkijä:: Linhai 300 4x4 -07
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rele kuumenee linhaissa

Viesti Kirjoittaja petteriu »

Itse pähkäilin pitkään Linhain (260 2x4) kaasutinongelman kanssa ja ostin jopa Dellorton korvauskaasuttimen ongelman ratkaisemiseksi. Dellorto ei poistanut ongelmaa ja mietin sähköistä pumppua, mutta sytytyspuolan vaihtaminen auttoi samantyyppisiin käyntiongelmiin; lähti pääpiirteissään kylmänä käyntiin vaikka millä kelillä ja kävi tyhjäkäyntiä. Otti kierroksia paikallaan, mutta kuormaa ei kärsinyt sen vertaa, että olisi pystynyt edes ajamaan mihinkään. Käynnistys lämpinä sen sijaan oli vaikeaa ja ajoittain jopa mahdotonta.
Ennenkuin konetta alat enempää aukaista, tarkista ensin nokka-akselin ajoitus ! Omassa Linhaissa tämä oli jossain vaiheessa hypännyt hampaan tai kaksi ilmeisesti noista käyntiongelmista ja "yskimisistä" johtuen. Missään vaiheessa ei tosin tuollaista öljykylpyä ole ollut tarjolla.
Linhai 300 4x4
Linhai 260 2x4 -> myyty
Vastaa Viestiin