Hypoteetti: linhai itse tehty pakoputki: laiton?

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
MikaR

Hypoteetti: linhai itse tehty pakoputki: laiton?

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Tuli vaan mieleen, koska 800 pomppaa saa tl mallina. Ja luulen, että moni ei jätä kuristuksia paikoilleen.

Mutta mitä laki sanoo, jos pakoputki on itsetehty ja suutinta pari pykälää suurennettu.

Voisivatko poliisit tien päällä määrätä ajokieltoon, ei alkuperäisiin osiiin vedoten?

Suomessa on syytetyn oikeusturva, joten itse ei tarvi mitata muuttuneita tehoja- se kuuluu viranomaiselle.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Käsittääkseni muutoksia saa tehdä kunhan päästöt pysyy hyväksytyissä rajoissa ja moottorin tehot ei ylitä 15kw.
Kylätason mönkijäkuski
Julle8
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Touko 2006 09:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Hypoteetti: linhai itse tehty pakoputki: laiton?

Viesti Kirjoittaja Julle8 »

Suomessa on syytetyn oikeusturva, joten itse ei tarvi mitata muuttuneita tehoja- se kuuluu viranomaiselle.
Onko noin? Vaihtoehdot?
Jos nyt puhutaan tieliikennemallista, niin pitäisi kai olla samat säännöt kun autopuolellakin, eli muutoksia saa tehdä, mikäli teho ei nouse sallittua enempää. Käytännössä menee niin, että katsuri arvioi asian ja vatii halutessaan tehotodistuksen. Voi vaatia myös puoluettoman mittauslaboratorion pöytäkirjankin tehosta ja päästöistä (esim VTT). Käytettyjen osien pitää olla E-hyväksyttyjä jne. jne.
Kun se härveli on sen E-hyväksynnän saanut, ei hyväksymättömiä osia voi periaatteessa korjauksiin ja muutoksiin käyttää.
Suunnilleen näin siis autopuolella. Myös mp-puolella on vaadittu esim. slipareiden osalta mittauksia. Ja ihan liikenteessä pysäytettynä, katsastaa kun ei tarvi.
Pitkälti mutua, mutta muihin ajoneuvoluokkiin perustuen.
-Julle-
Kymco MXU 50
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Eikös autopuolella saanut vaihtaa saman mallin moottorin, ja jos ei ylitä tehoiltaan yli 25%, niin se on ok? Mutta ei tl mönkkäreissä, kun 15 KW on maksimi.

Mistäs sitten haetaan linkkuun se skootteri moottori, jota yamaha käyttää jossain malleissa? (MK lehti) Kysyn vaan ja olis mukava tietää sen teho.

Nyt joku laskee rekisteriotteen 13KW +25% on? 16.25 KW.
Wings
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2006 22:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wings »

pitää olla osat e-hyväksyttyjä, poliisit voivat muuten viedä kilvet.
paatza
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Joulu 2005 21:48
Mönkijä:: hondat 420 -07 ja -09
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paatza »

mulla saabin äänenvaimentimesta duunattu.... hyvät pörinät, oli ainut alle 10€ maksava vaimennin varaosa liikkeessä.
auto (saab) on eurooppalainen, eikös se riitä e-merkintään... :shock:
pahin kaikista
4x4 jari
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Huhti 2006 14:48

ÄÄnäri...

Viesti Kirjoittaja 4x4 jari »

No auttoiko äänärin vaihto tehoihin? Itellä käynyt sama mielessä, motonetist iso Simonsin putki ja oikee tuuning... Eipä piru ahistele enää...
Tulee halvemmaks kun tarjolla olevat.. ja hyväksytty myös...
4x4 pelit
Elämä ei helpommaksi muutu vai..
paatza
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Joulu 2005 21:48
Mönkijä:: hondat 420 -07 ja -09
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paatza »

no niin, meikäläisen ei pitäisi tietokoneeseen koskea muutaman punaviinipullon jälkeen (viittaus edelliseen viestiin)
pahoittelen...

asiaan...

kyllä toi äänenvaimentimen vaihto auttaa hieman huippunopeuteen sekä kiihtyvyyteen... tosin äänet on aika "miehekkäät"

oman putken hankin varaosaliikkeestä "halvin auton äänenvaimennin joka on suora"

suosittelen...
pahin kaikista
Avatar
hajotapy
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Tammi 2006 08:13
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 efi special
Paikkakunta: Lappeenranta/Taipalsaari

efectoriputki

Viesti Kirjoittaja hajotapy »

Ennen vanhaan sitä autoonkin laiteltiin halpa efector-putki ja niin meni auto katsastuksestakin läpi kuin väärä vitonen.
Luulisi, että eiköhän auton putkella saa ajella - kukapa sitä pystyy tien päällä mittailemaan mitä sen desibelit ja tehot ovat. Katsastussetä saattaisi tykätä, että olisi alkuperäinen putki, mutta eikös voihan se alkuperäinenkin joskus sanoa sopimukset irti ja mennä vaikka puhki. Mikäs sen estää ostamasta uutta putkea. Ehjä ja asiallinen jos on niin ei kai se kiellettyä ole.
Epäonnistuminen on maksimoitu, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään jotain täysin tarpeetonta!
Yamaha Grizzly 700 efi special edition -09
Hanski
Julle8
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Touko 2006 09:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Julle8 »

Ei ole ostaminen kiellettyä, eikä edes tuollaisen putken asentaminen mönkkäriin. Ainoastaan käyttö tieliikenteessä on.
-Julle-
Kymco MXU 50
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jäi kummiteleen tuo tehon lisäys.

Ajatus....

Oliko se nyt A1 luokan 25kw motareita. Jos niitä virittelee, niin mitenkä viranomaiset niitä tehoja mittailee? Ja mikä on seuraus?

Jos nyt 15kw L7E tl mönkkärin pakaria ja suutinta vaihtaa, niin mitä siitä seuraa? 13-> 15 kw

Ainakaan moottoripyörävero ei voi olla, kun se on jo maksettu, ja kortti riittää (ABC).
Julle8
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Touko 2006 09:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Julle8 »

Käytännössä ne poliisit katsovat tien päällä mm. noita pakoputkia ja vaimentajia. Ja tietysti mahdollisia katteja. Jos on jotain epäilyttävää havaittavissa, voivat määrätä ylimääräiseen katsastukseen, ennen seuraavaa käyttöä.
Ja katsastuksessa sitten etsitään niitä hyväksymisnumeroita putkiston osista ja mittaillaan sallittuja päästöjä. Mikäli noita ei löydy, jää peli ajokieltoon, kunnes hyväksytyt osat asennettu paikoilleen ja päästöt kohdallaan.
Tuossa vaiheessa yleensä tarjoavat vaihtoehdoksi myös hyväksytyn mittausorganisaation mittauspöytäkirjan esittämistä. (esim. VTT) Koska päästöjen mittaus tyyppihyväksynnässä tehdään "ajon aikana" on ko. mittauksen tekeminen melko kallis operaatio (1500€?). Suomessa kyseisiä mittauksia tekee em. lisäksi joku toinenkin, jonka nimeä en nyt muista.
Eli, koska muutettu peli ei vastaa tyyppihyväksynnässä hyväksyttyä laitetta, seurauksena on ajokielto ja sakot.

Nämä mielipiteet perustuvat autopuolelta saatuihin esimerkkeihin ja eivät välttämättä vastaa todellisuutta mönkkäripuolella.

Viranomainen on kuitenkin pääsääntöisesti laatinut nuo lait siten, että mahdollisiin väärinkäytöksiin voidaan tarvittaessa puuttua. Joitain porsaanreikiä tosin aina jää. Ne sitten tukitaan seuraavassa versiossa.
-Julle-
Kymco MXU 50
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Julle8 puhuu asiaa. Autopuolelta kylläkin.

Oli 25Kw motari puolen virityksen kokemukset / seuraukset vielä hakusessa. Käyttökielto? Jokin vero? Vakuutusmaksu kylläkin ?

Jospa soveltavat viranomaiset samoja kaavoja TL mönkkäreihin?

Silloin loppuu koko TL mönkkäri harrastus meikäläiseltä.

"myynnissä Linkku 4x4, 600 km ajettu, kaikkiansa hyvä vekotin, hinnasta sovitaan. Työvälinerunko ja 120cm puskulevy. Kesäksi taakse, toisilla vanteilla olevat kesä renkaat"
Julle8
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Touko 2006 09:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Julle8 »

Sain ilmeisesti aiheeseen liittyen mielenkiintoisen kommentin tuonne YV-puolelle:
taitaa olla ite poliisi foorumilla....
oot löytäny uuden harrastuksen...
palataan...
Mielenkiintoiseksi sen tekee se, että selvästä vittuilumeiningistä huolimatta mitään parempaa tietoa aiheesta ei kirjoittajan taholta ole tähän topiciin kuitenkaan ilmestynyt, vaikka asiaa onkin kommentoinut.

Voin olla aivan hyvin väärässä näiden tulkintojen suhteen ja sen olen viesteissäni ilmoittanutkin. Olen omat tietoni hankkinut autopuolelta niitä ei välttämättä voi suoraan soveltaa mönkkäreihin. Näin uudesta lajista on täsmällisen tiedon saaminen vielä varsin vaikeaa. Mielestäni kuitenkin on parempi tuoda kaikkien tietoon, mitä näiden muutosten seurauksena voi käydä. Itse en ainakaan ole siinä taloudellisessa tilanteessa, jossa viitsisin huvikseni testailla näitä sääntöjä käytännön tasolla. Riittävästi on harmittanut muutaman kaverin kohtalo, kun ovat "ei sitä vaihtoa katsuri huomaa"-meiningillä muokanneet autoaan kanta-autotarkastuksen ja katsastuksen jälkeen enemmän alkuperäistä tekniikanvaihto-aihiota vastaavaksi ja lopputuloksena autoveron maksuunpano ja auto, jolla ei koskaan voi järkevillä kustannuksilla ajaa.

Ja EI en ole poliisi, katsuri, enkä edes asu sellaisen kanssa. Yritän vaan osaltani lisätä sitä informaatiota, jonka perusteella kukin sitten tekee omat päätöksensä tämänkin asian suhteen.

Ja niille, jotka haluavat niitä lain kirjaimia tutkia on valtio laittanut näkyville ihan oman sivuston. Finlex ja sieltä ajantasainen lainsäädäntö on ihan hyvä paikka vierailla.
-Julle-
Kymco MXU 50
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Naapurissa asuu vanhempi komiisioriini tai jotain :D. Voisin kysellä herra viranomaiselta hänen tulkintaa asiasta. Eli pakoputkesta.

Juu...
Tuossa viime talvena kysyin ajamisesta TL mallilla puskulevy paikoillaan ja ketjut takarenkaissa. (olin juuri tehnyt itselle ja koiralle vähälumiseman uran mönkiällä puskulevyllä tielle). Hänen kantansa oli, ei näe estettä kevyen ajoneuvon ollessa kyseessä.
Vastaa Viestiin