ostin 2011 vuoden linhai 300 cuvin jolla oli ajettu 65h/300km ja uuden omistajan ensi huolto alkoi. Öljyt joka paikkaan missä öljyä vain oli. 5 tunnin liruuttelu ja valuttelu Raidetangon suojakumit rikki paikalliselta varaosakaupalta ns yleismalliset kumit. Sit sytytystulppa. Mitäs muuta kannattaisi katsoa / vaihtaa? Variremmin ostin varalle motor powerilta. Miten kytkin politiikka? Neuvokaa miten se alkaa oirehtia kun se alkaa loppumaan? Mönkkäri lähtee aikas rivakasti liikkelle eikä luista oikein? Mutta ajon jälkeen tyhjäkäynnillä "vikisee" variaattori? Ihme juttu eikä tee kylmänä. Mites olette vinssit asennelleet? Olisiko jollain lähetellä omia projektikuvia moisesta pelistä? Kiitellen lappalainen
Variaattorin lautaset voisi puhdistaa. Aurauskulmat. Valojen suuntaus. Jarrupalojen tarkistus. Onko tukivarsissa tai muualla rasvanippoja. Onko vinssiä? Jos on niin muttereiksi pöydälle, vanhojen vaseliinien poisto pesemällä ja uutta kunnollista tavaraa tilalle. Latauksen tarkistus.
Joo aurauskulmat pitäisi säätää kun harittaa, nippoja vähän, jossain kohtaa oli kardaanissa ja "tirskautin" sinne vaseliinia. Etu jarrut vinkui pikkuisen, johtui vissiin vähästä ajosta kun lastattiin linhaihin painoa (2lihavaa rekkakuskia) ja h-auton peräkärry ja vauhti päälle (meni tovi ) ja jiit tönkkiin pari kertaa niin johan lakkasi tyhjää kitisemästä. Vinssiä ei ole mutta tilailen kun joku osaa kertoa mikä olisi hyvä ja halpa ei kuitenkaan kahta tarvi. Aura laite olis tarkoitus sovittaa vermeeseen.
Kannattaa hankkiutua äkkiä eroon jos 300 kilometriä ajettuun vehkeeseen pitää tuommonen määrä vaihtaa osia. Joo tietenki rasvaukset ja öljyt vaihtaa tarvittaessa mut ei kai ny mistään kytkimistä, remmeistä ja tulpista tarvi vielä huolehtia moneen tuhanteen kilometriin.
Ja jos halpaa vinssiä haet niin satasella saa toimivan vinssin vaijerilla ja sitä voi hieman viritellä 50 e narulla ja 50 e langattomalla säätimellä. Myynnissä näyttää olevan langallisella ohjauksella olevia vinssejä valmiiksi mut niiden paketti hinta nousee aika paljon verrattuna erikseen ostettuina. Narulla ja vaijerilla varusteltujen samojen vinssien hinta ero on usein 150e niin halvemmaksi tulee ostaa se vaijeri vinssi.
Just ostin warnin vantage 2000 vinssin vaijerilla 289e kun vastaava narumalli olikin yli 400 euroa niin melko paljon jää warnin narulle hintaa.
Nonniin raidetangot sai uudet suojakumet. Pesin jarrukliinerillä vanhat "kököt" pois ja pistin uudet vaseliinit. Maksoivathan nuo yleissuojakumit yli kolme euroa kipale Sopivat vallan mainiosti. Samalla huuhtelin jäähytysjärjestelmän ja pistin uudet vihreät nesteet sisälle. Kai mönkkäreihin vihreä kelpaa? Vanhat oli jotain keltaisen sävyistä ehkä...aika lailla tuli ruosteen sekaista niinpä huuhtelin kunnolla. Nytpä sitä olisi kaiketi huollot kondiksessa ja saisi alkaa varustelemaan. Vinssi, lumilevysarja ja työvaloja.
No aurauskulmatkin olivat päin prinkkalaa, haritti lujasti. Itseni palkitsin huoltojen päälle ottamalla henkilöauton kärryn perään ja toistakymmentä koivua nurin ja 2-3 metrin pätkiksi ja kyytiin. Täytyy sanoa että vaikka olen lukenut tuosta pienen moottorin ongelmista ja heikkouksista niin yllätyin cuvin vetokyvystä. Rivakalla kaasulla liikkelle niin nou proplem. Varmasti palaa kytkin jos toinenkin kun hiihdättää. Toivon mukaan pysyn sanoissanin vielä satojen kilometrien päästäkin Kun saa liikkeelle niin menee massalla sievällä kaasulla eteenpäin. Onko kelhän työkalurungosta kuvia moisessa vermeessä?
Kytkimen kitinä viittais väsyneisiin kytkinkäpälän jousiin, joskus käyny lämpösenä ja jouset saanu siipeesä. Jos vaihteet menee ilman rutinoita päälle ni nou hätä. Siinä vaiheessa ku vaihteiden päällelaitto alkaa aiheuttaa soraääniä niin sitten kytkin auki ja uudet jouset, samalla pyyhkäsee käpälät ja rummun karheiksi.
Jos jouset liian väsyneet ni alkaa hipsiä kytkin kiinni iteksiään ja laatikko pyörii kokoajan. Helppo testata laittamalla kone käyntiin ja vapaalla varovasti kierroksia, jos ääni häviää hienoisella kierrosten nostolla ni juurikin jousista kyse.
Kiitos vinkistä! Kitinä loppuu juurikin kun ihan hitusen nostaa kierroksia aivan muutaman satakin. Mutta kun kitinää ei ole aina? Ja vaihteiden kanssa ei ole mitään ongelmia. En ole saanut edes soraääntä laatikosta kiitos rauhallisen ajotapani
No niin 2020 päivitystä. Linhai kävi pari vuotta välissä toisella omistajalla ja palasi takaisin pihaan. Tässä ajassa auraillessa oli poltettu kytkin ja se oli korvattu ilmeisesti malossin kytkimellä ja uudella hihnalla. Lisäksi tuulilasi pleksi ja takaseinän verhoilu oli ilmestynyt mikä on muuten pelkkää plussaa. Laitteella ajeltu yli 2000km ja vaihtelin öljyt joka reikään ja muutenkin tutkin ja rasvailin sen uteliaana. Rungossa pohjapanssarin vaikutus alueella pientä ruostetta mutta yllättävän vähäsen. Käytin katsastuksessa ja tuttu katsuri vain naureskeli että vieläkö tuo kinuskikin on elossa ja tulosti uuden otteen. Ei mitään moitittavaa ole vieläkään ja meno jatkuu