400 IRS-11
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Re: 400 IRS-11
Jaa-a.
Jos vinssin siirtää ihan ylös, niin vaikea on nostaa masiinaa syvistä kuopista, kun kampeaa perän ylös. Nähty, koettu ja ajettu.
Jos vinssin siirtää ihan ylös, niin vaikea on nostaa masiinaa syvistä kuopista, kun kampeaa perän ylös. Nähty, koettu ja ajettu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- ViiMax
- Tracks
- Mönkijä:: Sp 500
Joo ei missään nimessä vinssiä liian ylös, itellä ollut vinssi joskus etutarakalla, lumiaurahommissa ok, mutta vinssauksissa esim ylämäkeen rupeaa painamaan keulaa alaspäin ja kuten Roosa mainitsi, persus nousee ylös, ei hyvä ei ei ....
Jokainen tekee tietysti niin kuin haluaa, mutta en suosittele,
Jokainen tekee tietysti niin kuin haluaa, mutta en suosittele,
- viljam
- Noppeli
- Mönkijä:: Polaris Ace
Hyvin kesti vinssin kiinnitys ns. "pystyynnoston", eli kytkin vinssin koukun autotallin katossa olevaan silmukkaan ja vinssasin mönkkärin mahanrapsutusasentoon. Tarkoitus olisi ottaa mittoja pohjapanssarin valmistusta varten. On muuten yllättävän epäsymmetrinen runko tässä mallissa. Linhai ei näyttäisi vuotavan mitään nesteitä tuossa asennossa, vaikka bensatankki on lähes täynnä...
Mikä voisi olla vinssin optimaalinen asennuskorkeus - pyöränapojen korkeusko? Taitaa vaan etuylitys monessa tapauksessa kasvaa ja vinssistä tulee, kuten Pete mainitsi, ojanylitysjarru. Tuossa IRS:ssä voisi hieman nostaa vinssin petiä kääntämällä L-raudat puskurin alimpien taaksepäin kaartuvien putkien yläpuolelle (ilmeisesti Pete on jo tehnyt tämän).
Asentelin kahvanlämmittimet tänään ja virrat otin tuosta tupakansytytinliittimestä. Kestääköhän se 1-3 A virran, minkä kahvanlämmittimet ottaa säädöstä riippuen? En ole starttirelettä lukuunottamatta muita releitä löytänyt, joten kuormittaako kaikki lisälaitteet virtalukkoa kovasti vai onko tuolla esim. valorele jossain piilossa?
ps. Miten noita kuvia saa suoraan linkitettyä imagena näihin posteihin? Eikö googlen kuvapalvelu tue suoralinkitystä vai enkö vaan osaa?
Mikä voisi olla vinssin optimaalinen asennuskorkeus - pyöränapojen korkeusko? Taitaa vaan etuylitys monessa tapauksessa kasvaa ja vinssistä tulee, kuten Pete mainitsi, ojanylitysjarru. Tuossa IRS:ssä voisi hieman nostaa vinssin petiä kääntämällä L-raudat puskurin alimpien taaksepäin kaartuvien putkien yläpuolelle (ilmeisesti Pete on jo tehnyt tämän).
Asentelin kahvanlämmittimet tänään ja virrat otin tuosta tupakansytytinliittimestä. Kestääköhän se 1-3 A virran, minkä kahvanlämmittimet ottaa säädöstä riippuen? En ole starttirelettä lukuunottamatta muita releitä löytänyt, joten kuormittaako kaikki lisälaitteet virtalukkoa kovasti vai onko tuolla esim. valorele jossain piilossa?
ps. Miten noita kuvia saa suoraan linkitettyä imagena näihin posteihin? Eikö googlen kuvapalvelu tue suoralinkitystä vai enkö vaan osaa?
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Enpä osaa ihan ideaalia pistettä kertoa, mutta 420 Hondassa se paikka on alhaalla ja toimii erinomaisesti. Kidan paikka voisi olla alempanakin, mutta tuo korkeus osoittautunut ihan OK. eikä lisää ylitystä, kun vinssipeti WARN:lla suunniteltu oikein ja liukukita panssarissa kiinni. Kun ajaa seinää vasten, jää reipaasti väliin ilmaa

Ettepäin
Eipä siinä muita releitä ookaan, vaan kaikki kulutus menee sen onnettoman virtalukon kautta (jota oon jossain kuvaillu). Itellä vielä työn alla sähköremppa, mutta laittasin virtalukon kautta ihan vaan ohjauksen erikseen sekä valo- että käyttösähkön releelle. Ja ne markettien releet ei sitte oo vedenkestäviä, vaan ne pitää erikseen jotenki suojata. Mulla on pari vesitiivistä koteloa niitä varten jemmassa. Tupsytti itessään on yleensä speksattu 10-15A, eli ois jopa ihmeellistä jos ei 3A kestäis. Tosin mulla ainaki on 7,5A sulake sytykselle, 30A puhaltimille ja kaikki muu menee yhen 15A läpi, ja tosiaan virtalukko näyttää siltä ettei ois paria ampeeria isommalle virralle tehty (ja noi kaikki menee kuitenki sen läpi).viljam kirjoitti:Asentelin kahvanlämmittimet tänään ja virrat otin tuosta tupakansytytinliittimestä. Kestääköhän se 1-3 A virran, minkä kahvanlämmittimet ottaa säädöstä riippuen? En ole starttirelettä lukuunottamatta muita releitä löytänyt, joten kuormittaako kaikki lisälaitteet virtalukkoa kovasti vai onko tuolla esim. valorele jossain piilossa?
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
- viljam
- Noppeli
Koko vinssin kiinnityksen kestävyyden ihmettely lähti käyntiin juuri tästä kun laitoin vinssin asennuslevyyn kaksi M8 pulttia lisää, kun tuntui, että eihän se kahdella voi pysyä... Siinä sitten rupesin seuraamaan kiinnityspisteitä eteenpäin rungolle asti ja huomasin nämä "heikot kohdat". Mutta nyt vinssin asennuslevy on kiinni neljällä M8 pultilla vinssin hyllyssä, joka on kiinn neljällä M8 pultilla syylärin kehikossa, joka on kiinni neljällä M8 pultilla rungossa. Eli kaikki kiinnityspisteet ovat saman veroisia (kaikki pultit 8.8, mutta osa kiinalaisia).Bisse kirjoitti:Mun mielestä tossa X-Wayssa pitäs olla sama runko ku IRSissä. Mitä mä tossa kesällä kattelin ni enemmän mua huolestuttaa lähinnä kestääkö pultit itessään (kiinan-8.8 ) (esim ne kaks[!] joilla vinssi on kiinni asennuslevyssä) ja toisaalta voiko tollanen huonekaluputkirunko kestää sitä vääntöä jos esim takapyörien eteen on jotain tökänny. Muuten vaikutti ihan kelvolta, ja on mun (kevyehkössä) käytössä kestäny ihan hyvin. Ne maahantuojan edustajan tekemät vinssin sähköasennukset sit toisaalta oli melko hanurista eikä kestäny.
Täytyy ruveta miettimään tuota releistystä ihan tosissaan, jos noin heikkoa on kiinalainen sähkösuunnittelu. Onko releille muita jatkuvan virran kytkentäpisteitä kuin akun navat? Voisko sulakerasialta lainata virtaa tai virtalukon tulopuolelta? Mua vaan ärsyttää kun akun navoissa on sekalainen piuhaviidakko. Akun irrotus ja lataus ulkoisella laturilla hankaloituvat huomattavasti. Nyt akun navoissa on alkuperäisten piuhojen lisäksi vain vinssin releelle menevät piuhat ja tuntuu, että nuokin pitäisi siirtää muualle...Bisse kirjoitti:Eipä siinä muita releitä ookaan, vaan kaikki kulutus menee sen onnettoman virtalukon kautta (jota oon jossain kuvaillu). Itellä vielä työn alla sähköremppa, mutta laittasin virtalukon kautta ihan vaan ohjauksen erikseen sekä valo- että käyttösähkön releelle. Ja ne markettien releet ei sitte oo vedenkestäviä, vaan ne pitää erikseen jotenki suojata. Mulla on pari vesitiivistä koteloa niitä varten jemmassa. Tupsytti itessään on yleensä speksattu 10-15A, eli ois jopa ihmeellistä jos ei 3A kestäis. Tosin mulla ainaki on 7,5A sulake sytykselle, 30A puhaltimille ja kaikki muu menee yhen 15A läpi, ja tosiaan virtalukko näyttää siltä ettei ois paria ampeeria isommalle virralle tehty (ja noi kaikki menee kuitenki sen läpi).
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11
-
- 2WD
- Mönkijä:: Linhai IRS 400 -11 TL
Juuri nuo L-raudat käänsin toisin päin ja siirsin vinssiä sisemmälle eli lähemmäs jäähdytintä.viljam kirjoitti:Mikä voisi olla vinssin optimaalinen asennuskorkeus - pyöränapojen korkeusko?
Taitaa vaan etuylitys monessa tapauksessa kasvaa ja vinssistä tulee, kuten Pete mainitsi, ojanylitysjarru.
Tuossa IRS:ssä voisi hieman nostaa vinssin petiä kääntämällä L-raudat puskurin alimpien taaksepäin kaartuvien putkien yläpuolelle (ilmeisesti Pete on jo tehnyt tämän).
Samalla tietty vaihdoin kaikki kiinan 8.8 pultit Eurooppalaisiin 8.8 pultteihin.
Nyt "puskuri" on ensimmäinen mikä ottaa ojan ylityksessä kiinni. ennen otti vinssi ensimmäisenä kiinni.
Oli todellakin mielenkiintoinen tehdä panssari tuohon vehkeeseen. Mutta ehdoton lisävaruste jos meinaa vähänkin metsän puolella ajella.
Sapluunan kun jaksaa askarrella niin helpottaa aika lailla.
Tälläinen siitä lopulta tuli

onks pakko jos ei taho??
Pitäs ottaa valokuvat siitä mun about 7kk käytössä olleesta lukosta, jos se vaan jostain muuttokuorman perukoilta löytyy. Se näytti siis tosiaan ihan vaan normaalilta piirilevyltä johon oli kontaktipinnat syövytetty siihen 35um kuparipintaan: tosi kestävä mekaanisesti ja korroosiota vastaan. Not.viljam kirjoitti:Täytyy ruveta miettimään tuota releistystä ihan tosissaan, jos noin heikkoa on kiinalainen sähkösuunnittelu. Onko releille muita jatkuvan virran kytkentäpisteitä kuin akun navat? Voisko sulakerasialta lainata virtaa tai virtalukon tulopuolelta? Mua vaan ärsyttää kun akun navoissa on sekalainen piuhaviidakko. Akun irrotus ja lataus ulkoisella laturilla hankaloituvat huomattavasti. Nyt akun navoissa on alkuperäisten piuhojen lisäksi vain vinssin releelle menevät piuhat ja tuntuu, että nuokin pitäisi siirtää muualle...
Ei tosiaan oo kiva jos akulle menee tolkuton määrä piuhoja, mutta sillehän voi jotain. Jostain jos löytyy vaikka 16mm2 kaapelia, ni sitä voi vetää akulta vaikka vinssin releelle, siitä starttireleelle, ja mun mielestä vaikka sitte vinssin tai starttireleen sisäänmenosta vetää valo- ja virtareleille syötöt, ja voipi turvallisuuden ja oman mielenrauhan säilymisen takia laittaa vielä sulakkeen noihin ohuisiin kaapeleihin (Esim. 30A niinku alkuperänen taitaa olla). Virtareleeltä suoraan sitte sulakerasialle syöttö, valoreleeltä siihen piuhaan joka virtalukolta lähtee valoille, ja vaikka käyttää sitä alkuperästä syöttöä virtalukolle ja sen lähdöistä releille ohjaukset. Valojen ja päävirran releiden ison virran kulkureitille sitte 2,5mm2 kaapeli, tai päävirralle jopa 4mm2, ja ohjauksilla nyt ei niin väliä, kuhan on vedenkestävää. Tulikohan nyt riittävän selvästi.
Uudenmaan Mönkijät Ry
- viljam
- Noppeli
Minä siirsin myös tuota vinssiä lähemmäs syyläriä kääntämällä noissa L-raudoissa kiinni olleen "hyllylevyn" toisinpäin, jolloin vinssi siirtyi arviolta 5 cm sisemmäksi. Hyllylevyssä valmiina olleet kiinnitysreiät eivät olisi mitenkään päin sopineet vinssin asennuslevyn reikien kanssa kohdakkain, joten oli sama miten tuota levyä pyöritteli - poraamaan joutui kuitenkin.pete... kirjoitti:Juuri nuo L-raudat käänsin toisin päin ja siirsin vinssiä sisemmälle eli lähemmäs jäähdytintä.
Samalla tietty vaihdoin kaikki kiinan 8.8 pultit Eurooppalaisiin 8.8 pultteihin.
Nyt "puskuri" on ensimmäinen mikä ottaa ojan ylityksessä kiinni. ennen otti vinssi ensimmäisenä kiinni.
Oli todellakin mielenkiintoinen tehdä panssari tuohon vehkeeseen. Mutta ehdoton lisävaruste jos meinaa vähänkin metsän puolella ajella.
Komia panssari. Voisi luulla tehdastekoiseksi. Mulle on tulossa "metrikakkonen" arkki 6 mm mustaa PE muovia, joten siitä olis tarkoitus taikinoida samanmoinen. Jos sopii, niin voisin lähestyä sua yv:llä koskien tuota pohjapanssarin valmistusta?
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11
- viljam
- Noppeli
Kiitos neuvoista! Ymmärsin täysin em. ohjeenBisse kirjoitti:Pitäs ottaa valokuvat siitä mun about 7kk käytössä olleesta lukosta, jos se vaan jostain muuttokuorman perukoilta löytyy. Se näytti siis tosiaan ihan vaan normaalilta piirilevyltä johon oli kontaktipinnat syövytetty siihen 35um kuparipintaan: tosi kestävä mekaanisesti ja korroosiota vastaan. Not.
Ei tosiaan oo kiva jos akulle menee tolkuton määrä piuhoja, mutta sillehän voi jotain. Jostain jos löytyy vaikka 16mm2 kaapelia, ni sitä voi vetää akulta vaikka vinssin releelle, siitä starttireleelle, ja mun mielestä vaikka sitte vinssin tai starttireleen sisäänmenosta vetää valo- ja virtareleille syötöt, ja voipi turvallisuuden ja oman mielenrauhan säilymisen takia laittaa vielä sulakkeen noihin ohuisiin kaapeleihin (Esim. 30A niinku alkuperänen taitaa olla). Virtareleeltä suoraan sitte sulakerasialle syöttö, valoreleeltä siihen piuhaan joka virtalukolta lähtee valoille, ja vaikka käyttää sitä alkuperästä syöttöä virtalukolle ja sen lähdöistä releille ohjaukset. Valojen ja päävirran releiden ison virran kulkureitille sitte 2,5mm2 kaapeli, tai päävirralle jopa 4mm2, ja ohjauksilla nyt ei niin väliä, kuhan on vedenkestävää. Tulikohan nyt riittävän selvästi.

Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11
Hyvä että oli riittävän epäselvästi kerrottu. Laita nyt mielellään sinne vinssin releelle ja vielä runkoon ne paksummat kaapelit, ettei siitä tuu sitte sanomista, ku ei se puol metriä 16mm2 kuitenkaan mitään ihan hurjia maksa. Kyllä mä ainaki ihan projektihengessä omani oon hankkinu. Siihen nähden erityisesti alusta ja moottoriki on toiminu jopa yllättävän hyvin. Sähköistä lähinnä tän tehtaan laitteessa on mulla sanomista.viljam kirjoitti:Kiitos neuvoista! Ymmärsin täysin em. ohjeenEn tajunnutkaan, että onhan mulla nyt jatkuvan virran syöttöpiste vinssin releen tulopuolella. Ja maan voi aina otta koneen päältä startin vierestä, jos ei releeltä halua lainata. Projektejahan nämä "halvemmat aasialaisperäiset mönkkärit" taitaa enemmän tai vähemmän olla - ainakin uudet laitteet. Käytettynä joku voi saada jo hyvinkin valmiin yksilön
Mua vois myös kiinnostaa toi sapluuna, näyttää istuvan niin hyvin paikoilleen ja muutenki näyttää tosi hyvältä.viljam kirjoitti:Komia panssari. Voisi luulla tehdastekoiseksi. Mulle on tulossa "metrikakkonen" arkki 6 mm mustaa PE muovia, joten siitä olis tarkoitus taikinoida samanmoinen. Jos sopii, niin voisin lähestyä sua yv:llä koskien tuota pohjapanssarin valmistusta?pete... kirjoitti:Oli todellakin mielenkiintoinen tehdä panssari tuohon vehkeeseen. Mutta ehdoton lisävaruste jos meinaa vähänkin metsän puolella ajella.
Uudenmaan Mönkijät Ry
-
- 2WD
viljam kirjoitti:
Minä siirsin myös tuota vinssiä lähemmäs syyläriä kääntämällä noissa L-raudoissa kiinni olleen "hyllylevyn" toisinpäin, jolloin vinssi siirtyi arviolta 5 cm sisemmäksi. Hyllylevyssä valmiina olleet kiinnitysreiät eivät olisi mitenkään päin sopineet vinssin asennuslevyn reikien kanssa kohdakkain, joten oli sama miten tuota levyä pyöritteli - poraamaan joutui kuitenkin.
Komia panssari. Voisi luulla tehdastekoiseksi. Mulle on tulossa "metrikakkonen" arkki 6 mm mustaa PE muovia, joten siitä olis tarkoitus taikinoida samanmoinen. Jos sopii, niin voisin lähestyä sua yv:llä koskien tuota pohjapanssarin valmistusta?
Tuo "metrikakkonen" levy on ihan siinä ja siinä että riittää. Täytyy melko tarkasti tehdä sapluunat että saa yhdestä levystä tukivarsien suojatkin tehtyä.Bisse kirjoitti:
Mua vois myös kiinnostaa toi sapluuna, näyttää istuvan niin hyvin paikoilleen ja muutenki näyttää tosi hyvältä.
Itselle tein "metrikakkosesta" 8mm pe levystä.
Vaikka kuinka tarkkaan koitin sabluunat tehdä niin silti oli aikamoinen sovittaminen paikoilleen. Kuumailmapuhallinta ja kuviosahaa tarvittiin useamman kerran ja taisi siinä "muutama" olutkin mennä.
Mutta niin kuin tuolla aikaisemmin kirjoitin niin ilman panssarointia ei tällä vehkeellä kauheen pitkälle metsään mennä. (jos sittenkään)
onks pakko jos ei taho??
-
- 2WD
Tietääkö joku mikä venttiili/suodatin/alipaine hässäkkä tuo kuvassa näkyvä on? Ja mitä se mihinkin vaikuttaa??
Ottaa ilmeisesti alipaineen kaasarin kurkulta ja yksi putki menee pakopuolelle kanteen ja yksi letku tuohon suodattimeen.

Ottaa ilmeisesti alipaineen kaasarin kurkulta ja yksi putki menee pakopuolelle kanteen ja yksi letku tuohon suodattimeen.

onks pakko jos ei taho??
- viljam
- Noppeli
Viikonloppu meni pohjapanssaria askarrellessa autotallin puolella. Petelle suuret kiitokset neuvoista ja kuvista! Vältyin varmasti monelta murheelta hyvien ohjeiden ansiosta. Eli panssari ja tukivarsisuojat ovat nyt muodossaan ja paikoillaan. Kiinnittäminen jäi vielä kesken, mutta siitä selviää yhden arki-illan pähkäilyllä ja ahertamisella.
Eniten ihmetystä aiheuttaa keskikiinnitteisen puskulevyn asennuslevyn kiinnittäminen. Kannattaisko laittaa päälle vai alle? Asennuslevyn kiinnitys on toteutettu U-pulteilla neljästä eri kohdasta. Jos jätän alle, kahdeksalle pultinpäälle ja mutterille pitää tehdä aukot ja tietenkin kiinnityskorville myös. Lisäksi mietityttää ahdistaako panssari puskulevyn ylös-alas liikettä. Jos laitan päälle, niin pultinkannat ja mutterit jäävät jarruiksi panssarin pintaan ja pohjapanssarin irrotus pesua ja huoltoja varten hankaloituu. Kumpaa asennustapaa suosittelette? Kummassa haitat ovat mielestänne pienemmät?
Eniten ihmetystä aiheuttaa keskikiinnitteisen puskulevyn asennuslevyn kiinnittäminen. Kannattaisko laittaa päälle vai alle? Asennuslevyn kiinnitys on toteutettu U-pulteilla neljästä eri kohdasta. Jos jätän alle, kahdeksalle pultinpäälle ja mutterille pitää tehdä aukot ja tietenkin kiinnityskorville myös. Lisäksi mietityttää ahdistaako panssari puskulevyn ylös-alas liikettä. Jos laitan päälle, niin pultinkannat ja mutterit jäävät jarruiksi panssarin pintaan ja pohjapanssarin irrotus pesua ja huoltoja varten hankaloituu. Kumpaa asennustapaa suosittelette? Kummassa haitat ovat mielestänne pienemmät?
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11