
Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Kyä ne HJH-metallin pojat on aikas velhoja alumiinin/seoksien hitsailussa, eikä kauaa nokka tuhise ku remontinkorjuuta tekevät. 

Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016

Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Tohon varmaan voi lisätä viel ne kunnon ammatti vehkeetki viel. 

Viimeksi muokannut cotcot, 13 Elo 2013 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Syy: Lainaus poistettu.
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
No joo, niinhän se hajosi 260:n Linhainkin laatikko. Ketjun rullat nöyrty ja palat jäi ketjun ja laatikon pohjan väliin. Reikä ei ollut kovin iso mutta noin tuuman mittanen pitkittäinen halkeama vielä lisäks. Motorpoweriin soitto, ja seuraavana päivänä osat kotona.
Naapurin autopeltikorjaamossa laatikon tinaus, uus ketju ja samalla kytkin paikoilleen ja kasaan.
Kannattaa ennen kasaamista pestä laatikon kaikki osat hyvin, tulee tollasen vian jälkeen aika paljon metallimujua.
Kuus vuotta vanha laite toi meikäläisen. Täytyy sanoo että on hyvässä kunnossa vaihteisto ja laakerit. Sekä kardaanien ristikot, ei ole välystä juur nimeksikään.
Vikahan rupes oireilee pienellä napseella/kolinalla ja sitten myöhemmin jymähti jumiin. Eli kannattaa rempata heti kun vähänkin oireilee, budjetti on onneks pieni.

Kannattaa ennen kasaamista pestä laatikon kaikki osat hyvin, tulee tollasen vian jälkeen aika paljon metallimujua.
Kuus vuotta vanha laite toi meikäläisen. Täytyy sanoo että on hyvässä kunnossa vaihteisto ja laakerit. Sekä kardaanien ristikot, ei ole välystä juur nimeksikään.
Vikahan rupes oireilee pienellä napseella/kolinalla ja sitten myöhemmin jymähti jumiin. Eli kannattaa rempata heti kun vähänkin oireilee, budjetti on onneks pieni.

-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 14 Marras 2007 20:40
- Mönkijä:: linhai 400
- Paikkakunta: uganda
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Vaihdoin tänää omasta 400 tuon ketjun. Yksi rulla oli murusina laatikon pohjalla. Aika heikko tuo ketju kun mittarissa vasta 600km
-
- 3WD
- Viestit: 114
- Liittynyt: 23 Elo 2012 18:55
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI T3 2013
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Kertoo aika helvetisti kiinalaisesta laadusta jos tälläisiä remontteja pitää tehdä lähes uusille vehkeille vuosimalliin katsomatta.
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Nojoo, voi se olla huonoa laatua tai maanantai kappaleita. Ei nyt ihan uus laite ole kyseessä, mut tuo meikäläisen kone tosiaan kuus vuotta vanha ja vajaa kuustuhatta kilsaa ajettu. Niin ku on sanottu, onneks ei ole kallis remppa. Töitähän se teettää...
-
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25 Syys 2017 10:52
- Mönkijä:: Linhai 260, Comanche 50cc
- Paikkakunta: Lemi
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Täällä bingo! Tai no sivuosuma, ei tullut vielä reikää.
Oireet:
- Pari kertaa rusahti jokin laatikossa tässä viime kuukausina
- L vaihteella kuuluu rallatus laatikosta, etenkin moottorijarrulla
- Vaihteet eivät vaihdu kunnolla
- Ja tänään ei kestänyt enää pakki päällä
Löydöt:
- Vaihdekepin suojakumi aivan murusina
- "öljyt" kepin laatikossa olivat lähinnä harmaata litkua, seassa kumin paloja, kuivunutta rasvaa ja vettä.
- Vaihdekepin päästä oli toisen tangon mutteri karannut ja tanko liikkui ehkä 30% normaalista, kun kuulamutteri pääsi lonksumaan


Luultavasti tuo kalkatus kuului siitä, kun vaihteet ei olleet enää säädöissään ja rattaat asettuivat vähän sinne päin. Ja pakki tuskin kestää päällä, jos hammaskosketus on pelkästään "huulilla"
Otin kuitenkin laatikon irti, kun luin noita tarinoita ketjusta. Sivukatteet + astinlaudat irti, vasemman puolen kytkimen/variaattorin suojamuovit irti, vaihdevivut iriti ja miljoona pulttia + ruuvia.


Kytkimen alla olevan metallilevyn ristipääruuvit päätti mennä solmuun, porakone ja vastakierretappihommia.

Putkisokat pois etu- ja takakardaanista, löysäsin ilmanputsarin ja kiilasin moottorin sylinteristä niin ylös kuin sain. Kardaani lähti irti ja vaihdelaatikkokin pienen painin jälkeen.
Vaihdelaatikon öljyt oli kuin tähtikimalletta, ei hyvä merkki.

Purin ohjeen mukaan ensin sen kannen pois, josta kytkimeltä tuleva akseli menee sisään, ei suuria löydöksiä.

Seuraavaksi otin etukardaanin puolen kannen pois, josta paljastui se surullisen kuuluisa ketju. Molemmat akselit lähtee nostamalla pois, mutta takakardaanin akselista pitää ensi ottaa ulkopuolelta se uloke pois, jossa on ilmeisesti pyörimisanturi. Sen pienen kopan alta paljastuu musta holkki, joka lähtee pienellä talttapää meisselillä pois.
Keräilin magneetilla kasan metallia, joka lienee joko ketjuista tai rattaista, koska kuori taitaa olla alumiinia.

Ketjun yksi lenkki oli pahasti jumissa ja toisesta lenkistä puuttui puolet. Ilmeisesti metallin palat olivat tuosta ketjusta.


Kuoreenkin oli tullut jo jälkiä, ilmeisesti ketjun löystymisen takia.

Motor-Powerilta ketjut näyttää olevan loppu, mutta Kärkkäiseltä ja US-Tuonnista näköjään löytyy. 33 eur kpl, laitampa tilaukseen. Myös kepin suojakumi 20 eur + etuvetarin suojakumi 13 eur lähtee samaan pakettiin. Ilmoittelen myöhemmin miten remontti onnistui.
Oireet:
- Pari kertaa rusahti jokin laatikossa tässä viime kuukausina
- L vaihteella kuuluu rallatus laatikosta, etenkin moottorijarrulla
- Vaihteet eivät vaihdu kunnolla
- Ja tänään ei kestänyt enää pakki päällä
Löydöt:
- Vaihdekepin suojakumi aivan murusina
- "öljyt" kepin laatikossa olivat lähinnä harmaata litkua, seassa kumin paloja, kuivunutta rasvaa ja vettä.
- Vaihdekepin päästä oli toisen tangon mutteri karannut ja tanko liikkui ehkä 30% normaalista, kun kuulamutteri pääsi lonksumaan
Luultavasti tuo kalkatus kuului siitä, kun vaihteet ei olleet enää säädöissään ja rattaat asettuivat vähän sinne päin. Ja pakki tuskin kestää päällä, jos hammaskosketus on pelkästään "huulilla"

Otin kuitenkin laatikon irti, kun luin noita tarinoita ketjusta. Sivukatteet + astinlaudat irti, vasemman puolen kytkimen/variaattorin suojamuovit irti, vaihdevivut iriti ja miljoona pulttia + ruuvia.
Kytkimen alla olevan metallilevyn ristipääruuvit päätti mennä solmuun, porakone ja vastakierretappihommia.
Putkisokat pois etu- ja takakardaanista, löysäsin ilmanputsarin ja kiilasin moottorin sylinteristä niin ylös kuin sain. Kardaani lähti irti ja vaihdelaatikkokin pienen painin jälkeen.
Vaihdelaatikon öljyt oli kuin tähtikimalletta, ei hyvä merkki.
Purin ohjeen mukaan ensin sen kannen pois, josta kytkimeltä tuleva akseli menee sisään, ei suuria löydöksiä.
Seuraavaksi otin etukardaanin puolen kannen pois, josta paljastui se surullisen kuuluisa ketju. Molemmat akselit lähtee nostamalla pois, mutta takakardaanin akselista pitää ensi ottaa ulkopuolelta se uloke pois, jossa on ilmeisesti pyörimisanturi. Sen pienen kopan alta paljastuu musta holkki, joka lähtee pienellä talttapää meisselillä pois.
Keräilin magneetilla kasan metallia, joka lienee joko ketjuista tai rattaista, koska kuori taitaa olla alumiinia.
Ketjun yksi lenkki oli pahasti jumissa ja toisesta lenkistä puuttui puolet. Ilmeisesti metallin palat olivat tuosta ketjusta.
Kuoreenkin oli tullut jo jälkiä, ilmeisesti ketjun löystymisen takia.
Motor-Powerilta ketjut näyttää olevan loppu, mutta Kärkkäiseltä ja US-Tuonnista näköjään löytyy. 33 eur kpl, laitampa tilaukseen. Myös kepin suojakumi 20 eur + etuvetarin suojakumi 13 eur lähtee samaan pakettiin. Ilmoittelen myöhemmin miten remontti onnistui.
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Nyt kun sulla on laatikko auki, kannattaa simmata kulmavaihde. Max .20mm välys.
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
-
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25 Syys 2017 10:52
- Mönkijä:: Linhai 260, Comanche 50cc
- Paikkakunta: Lemi
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Kerro toki lisää? Minkälaiset shimmilevyt tuonne sopii ja mistä niitä saa? Vai miten se säädetään? Tänks!Nyt kun sulla on laatikko auki, kannattaa simmata kulmavaihde. Max .20mm välys.
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Kokoja en muista mutta ainakin yksi shimmi sieltä löytyy.
Se oli kaikissa askeissa samanpaksuinen, kun nuita aikoinaan huolsin. Eli liian ohut
Laakeri kauppiailta niitä löytyy.
Pitää lyödä nippuun ja mitata heittokellolla päätyvälys kulmavaihde akselin päästä.
Se oli kaikissa askeissa samanpaksuinen, kun nuita aikoinaan huolsin. Eli liian ohut

Laakeri kauppiailta niitä löytyy.
Pitää lyödä nippuun ja mitata heittokellolla päätyvälys kulmavaihde akselin päästä.
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: Linhai 300 vaihdelaatikko hajosi
Noniin.. Yli 10v tauko foorumille
.
Itellä varmaan laatikon aukaisu edessä myös. Tuli vain mieleen laatikon sielunelämästä vielä tietämättä, että voiko tuolla ketju/ratas paketilla muuttaa koko härvelin välityksiä? Jos sinne sais erikokoista ratasta. Tosin varmaan kohtuuttoman kalliiksi tulisi, jos ei itellä mahdollisuutta tehdä.

Itellä varmaan laatikon aukaisu edessä myös. Tuli vain mieleen laatikon sielunelämästä vielä tietämättä, että voiko tuolla ketju/ratas paketilla muuttaa koko härvelin välityksiä? Jos sinne sais erikokoista ratasta. Tosin varmaan kohtuuttoman kalliiksi tulisi, jos ei itellä mahdollisuutta tehdä.