Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Vielä kysäisen, jos ostaa cuv 300 malliin 165mm kytkimen 145 tilalle, niin onko ne muutoin yhteen sopivia kunhan ostaa tuohon 165 kupin? Eli kiinnitykset täsmää?
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Moro,
Itsellä on 300cc -07 Linkku. Entiä onko oikee paikka kirjoittaa mutta aattelin että saattaa olla jollekkin hyötyä. Eli Laitteeseen tuli sellainen vika että se sammui kesken ajon jäälle. Startti pyöri mutta ei edes lupaillut. Tutkin asiaa jäällä jonkin aikaa ja kokeilin uudestaan ,jolloin kone pärähti käymään kone kävi noin 2 minuuttia ja sammui uudestaan. Odottelin noin 10 minuuttia ja taas pärähti käymään ja kävi noin 2 minuuttia. No laite hinattiin kotiin ja aloin tutkia asiaa syvällisemmin jolloin huomasin että kipinä häviää kun kone käy lämpöiseksi. Vaihdoin ensimmäiseksi puolan joka ei muuttanut asiaa. Sen jälkeen cdi boxi eikä sekään auttanut. Tämän jälkeen aloin Yleismittarilla mittaileen ja huomasin että kampiakselin asentoanturilta tulevat johdot lakkaa johtamasta kun kone lämpiää...Vika on helppo mitata Vasemman katteen alta olevasta pienemmestä liittimestä. Arvo uudessa oli 208 ohmia( ilmeisesti kuuluu olla noin 170-250 ohmia). Anturi löytyy Staattorin vierestä. Vaihtotyö on oheishommineen noin 2 tuntia( öljyt pois, astinlauta irti, sivukatteet pois yms.) Tampereen Motor Powerilta sain hyviä neuvoja.
Itsellä on 300cc -07 Linkku. Entiä onko oikee paikka kirjoittaa mutta aattelin että saattaa olla jollekkin hyötyä. Eli Laitteeseen tuli sellainen vika että se sammui kesken ajon jäälle. Startti pyöri mutta ei edes lupaillut. Tutkin asiaa jäällä jonkin aikaa ja kokeilin uudestaan ,jolloin kone pärähti käymään kone kävi noin 2 minuuttia ja sammui uudestaan. Odottelin noin 10 minuuttia ja taas pärähti käymään ja kävi noin 2 minuuttia. No laite hinattiin kotiin ja aloin tutkia asiaa syvällisemmin jolloin huomasin että kipinä häviää kun kone käy lämpöiseksi. Vaihdoin ensimmäiseksi puolan joka ei muuttanut asiaa. Sen jälkeen cdi boxi eikä sekään auttanut. Tämän jälkeen aloin Yleismittarilla mittaileen ja huomasin että kampiakselin asentoanturilta tulevat johdot lakkaa johtamasta kun kone lämpiää...Vika on helppo mitata Vasemman katteen alta olevasta pienemmestä liittimestä. Arvo uudessa oli 208 ohmia( ilmeisesti kuuluu olla noin 170-250 ohmia). Anturi löytyy Staattorin vierestä. Vaihtotyö on oheishommineen noin 2 tuntia( öljyt pois, astinlauta irti, sivukatteet pois yms.) Tampereen Motor Powerilta sain hyviä neuvoja.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Hieno juttu kun JH-78 jaat tietoa
, meinaan tuo vika on sarjassa jokunen ilta tallissa ihmetellen jotta mikähän vattu tätä mönkijää vaivaa.

-
- Noppeli
- Viestit: 2
- Liittynyt: 30 Touko 2016 12:18
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tuli tehtyä koko päivä kovassa vesisateessa Linhailla (300cc) hommia ja nyt ei enää käynnisty, ei päästä minkaanlaista inahdustakaan, naksutusta tms. Ei siis reagoi käynnistykseen mitenkään.
Hommien aikana teki kerran saman, mutta hiukan akun johtoja hypisteltyäni lähti taas käyntiin. Seuraavana aamuna ei sitten enää mitään.
Sulakkeet silmin tarkasteltuna ok, samoin johdot yms. Viittaako oire rikkinäiseen sähköstarttiin, kaikesta huolimatta sulakkeeseen, tai sitten tulppaan (hattu huono, mutta aina tähän asti vähintäänkin yrittänyt anaa kipinää), vai mistä tällainen
totaalinen kuolema voi kertoa?
LP
Hommien aikana teki kerran saman, mutta hiukan akun johtoja hypisteltyäni lähti taas käyntiin. Seuraavana aamuna ei sitten enää mitään.
Sulakkeet silmin tarkasteltuna ok, samoin johdot yms. Viittaako oire rikkinäiseen sähköstarttiin, kaikesta huolimatta sulakkeeseen, tai sitten tulppaan (hattu huono, mutta aina tähän asti vähintäänkin yrittänyt anaa kipinää), vai mistä tällainen
totaalinen kuolema voi kertoa?
LP
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tappokatkaisin / punanen nappula, tuleeko virta läpi ?
Virtalukko, toimiiko oikein ?
Startti helppo kokeilla antamalla suoraa virtaa, yhdistämällä solenoidista ehkä helpoin testata, mutta tietenkin omalla vastuulla.
Virtalukko, toimiiko oikein ?
Startti helppo kokeilla antamalla suoraa virtaa, yhdistämällä solenoidista ehkä helpoin testata, mutta tietenkin omalla vastuulla.
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Muutama yleinen sähkövika:
Akku sökö.
Akun (-) maakaapeli mikä menee runkoon .
startti releessä on sulake siinä johto liittimen vieressä.
Linhain yleisin sähkövika on kyllä se virtalukko.
Akku sökö.
Akun (-) maakaapeli mikä menee runkoon .
startti releessä on sulake siinä johto liittimen vieressä.
Linhain yleisin sähkövika on kyllä se virtalukko.
-
- Noppeli
- Viestit: 2
- Liittynyt: 30 Touko 2016 12:18
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ok, kiitoksia vinkeistä! Pitääpä tutkailla josko jokin noista osuisi.
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mikäs virka noilla kaasarin pohjaan menevillä kahella piuhalla on.Omassa oli vihreä piuha poikki??
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Hei.
Tuli sitten ostettua takaveto linkku, jotain -05 vuotinen ja moottori about 300cc.
En tiedä tarkaksi kun en ole vielä saanut laitetta sen kummemmin itselle, tuli vain hommattua kun etuusasti sai.
Linkku ei kuitenkaan käynnisty ja siihen kaipailisin apua.
Kipinä on kuulemma kateissa. Ei kipinää aamulla, illalla sammutettu normaalisti.
Vaihdettuja osia on virtalukko, puola, CDI-boksi, sytytystulppa. Tähän loppui järki edellisellä omistajalla ja sain tämän nyt sitten itselle projektiksi.
Eli kysymykseen, kun tästä viikonloppuna ajelen mönkijän luo niin mistä tuo mittailu kannattaisi aloittaa?
Olisiko jollain kahvia ja aikaa kirjoitella ohje että miten saisin mitattua missä välissä jännite katoaa oikeasta paikasta ja siksi ei tule kipinää?
Mistä liittimestä mihin liittimeen tulisi kulkea jännite että virtalukko toimii? Entä CDI boksi? Puola? Ymmärrätte idean.
Osaan kyllä mittailla ohjeen perusteella mutta aivan lennosta en pysty kyllä selvittämään että miten puolalla tms. tulisi jännitteet olla että ne olisi kunnossa.
Jos joku viitsii kirjoitella jonkun ohjenuoran mistä kannattaa alkaa kadonnutta kipinää selvittelemään niin lupaan postata kuvan tisseistä ketjuun kun linkku käynnistyy =)
Tuli sitten ostettua takaveto linkku, jotain -05 vuotinen ja moottori about 300cc.
En tiedä tarkaksi kun en ole vielä saanut laitetta sen kummemmin itselle, tuli vain hommattua kun etuusasti sai.
Linkku ei kuitenkaan käynnisty ja siihen kaipailisin apua.
Kipinä on kuulemma kateissa. Ei kipinää aamulla, illalla sammutettu normaalisti.
Vaihdettuja osia on virtalukko, puola, CDI-boksi, sytytystulppa. Tähän loppui järki edellisellä omistajalla ja sain tämän nyt sitten itselle projektiksi.
Eli kysymykseen, kun tästä viikonloppuna ajelen mönkijän luo niin mistä tuo mittailu kannattaisi aloittaa?
Olisiko jollain kahvia ja aikaa kirjoitella ohje että miten saisin mitattua missä välissä jännite katoaa oikeasta paikasta ja siksi ei tule kipinää?
Mistä liittimestä mihin liittimeen tulisi kulkea jännite että virtalukko toimii? Entä CDI boksi? Puola? Ymmärrätte idean.
Osaan kyllä mittailla ohjeen perusteella mutta aivan lennosta en pysty kyllä selvittämään että miten puolalla tms. tulisi jännitteet olla että ne olisi kunnossa.
Jos joku viitsii kirjoitella jonkun ohjenuoran mistä kannattaa alkaa kadonnutta kipinää selvittelemään niin lupaan postata kuvan tisseistä ketjuun kun linkku käynnistyy =)
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Aloittaisin niinkin yksinkertaisesti, jotta:
1. Tarkista akkukaapeleiden kiinnitys, myös maadoitus ja kiristä tarvittaessa.
2. Lataa akku täyteen.
3. Pura penkki ja katteet niin paljon pois edestä, että moottorin sähköt on sulla käsillä.
4. Lähde järjestelmällisesti tutkimaan liitoskohtia lävitse, jok ikinen liitos auki, zekkaus, putsaus, crc voitelu ja takasin kiinni. Renkuta liittimiä ja varmista että liitin kunnolla kiinni, liitokset voi vahvistaa nippusitein, jotta pysyy tiukasti kiinni. Kiinnitä huomioita maadoituksiin ja kiristä ne myös (Puola jne). Tutki "kriittiset" johdotukset ja niiden mahdolliset nirhaumat tarkasti lävitse. Monesti vedetty iso piuhanivaska nipparilla runkoputkeen kiinni ja ajan saatossa saattanut hankautua puhki.
- HUOM- JOS LAITTEESSA NS. TAPPOKATKAISIN, OTA SE TARKKAAN SYYNIIN JA OHITA TILAPÄISESTI VARMISTAAKSESI ETTEI VIKA OLE SIINÄ !!!
5. Tarkista että virtalukon piuhat oikeassa järjestyksessä.
5. Vaihda tulpanhattu.
6. Testaa vielä toisella tulpalla, antaako siihen kipinää.
7. Irroita cdi boxi, tutki liitokset. Jos ok, laita pakastimeen pariksi tunniksi ja sen jälkeen kiinni "jäisenä" ja testaus antaako kipinää. Tämänkin voi vielä testata kahdella eri tulpalla niin suljetaan viallisen syttytulpan mahd. pois.
Jos nää ei auta niin ilmoittele, koitetaan jelpata minkä pystytään. Zemppiä vianetsintään !
1. Tarkista akkukaapeleiden kiinnitys, myös maadoitus ja kiristä tarvittaessa.
2. Lataa akku täyteen.
3. Pura penkki ja katteet niin paljon pois edestä, että moottorin sähköt on sulla käsillä.
4. Lähde järjestelmällisesti tutkimaan liitoskohtia lävitse, jok ikinen liitos auki, zekkaus, putsaus, crc voitelu ja takasin kiinni. Renkuta liittimiä ja varmista että liitin kunnolla kiinni, liitokset voi vahvistaa nippusitein, jotta pysyy tiukasti kiinni. Kiinnitä huomioita maadoituksiin ja kiristä ne myös (Puola jne). Tutki "kriittiset" johdotukset ja niiden mahdolliset nirhaumat tarkasti lävitse. Monesti vedetty iso piuhanivaska nipparilla runkoputkeen kiinni ja ajan saatossa saattanut hankautua puhki.
- HUOM- JOS LAITTEESSA NS. TAPPOKATKAISIN, OTA SE TARKKAAN SYYNIIN JA OHITA TILAPÄISESTI VARMISTAAKSESI ETTEI VIKA OLE SIINÄ !!!
5. Tarkista että virtalukon piuhat oikeassa järjestyksessä.
5. Vaihda tulpanhattu.
6. Testaa vielä toisella tulpalla, antaako siihen kipinää.
7. Irroita cdi boxi, tutki liitokset. Jos ok, laita pakastimeen pariksi tunniksi ja sen jälkeen kiinni "jäisenä" ja testaus antaako kipinää. Tämänkin voi vielä testata kahdella eri tulpalla niin suljetaan viallisen syttytulpan mahd. pois.
Jos nää ei auta niin ilmoittele, koitetaan jelpata minkä pystytään. Zemppiä vianetsintään !
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kiitoksia vastauksesta, minäpä ilmoittelen kun saan tutkimuksia eteenpäin =)
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tarkistitko sen 3A:n sulakkeen? 
Mika

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Naapurilta tuli korjattavaksi vähän ajettu Linhai 400
Ongelmana käyntiin lähtö, startti ei lähde aina pyörimään ja sitten kun kone pyörii hyvin niin ei lähde käyntiin, kaasua painaessa vähän koneen pyöriminen nopeutuu.
Startin pyörimättömyys ollu aikaisemmin ongelmana mutta lähtenyt lopulta käyntiin apuvirran kanssa.
Maakapelit lämpenee selvästi ja ne olis tarkotus laittaa uusiksi, minnekkö nuo oikein menee kun näyttää että ainakin toinen menee moottorin suuntaan?
Toinen mennee suoraan vaan runkoon.
Ongelmana käyntiin lähtö, startti ei lähde aina pyörimään ja sitten kun kone pyörii hyvin niin ei lähde käyntiin, kaasua painaessa vähän koneen pyöriminen nopeutuu.
Startin pyörimättömyys ollu aikaisemmin ongelmana mutta lähtenyt lopulta käyntiin apuvirran kanssa.
Maakapelit lämpenee selvästi ja ne olis tarkotus laittaa uusiksi, minnekkö nuo oikein menee kun näyttää että ainakin toinen menee moottorin suuntaan?
Toinen mennee suoraan vaan runkoon.
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Vehjett tutkittu ja maadoitusta parannattu muttei auttanut.
Startti yrittää pyörittää konetta mutta vaan virrat häviää mittaristosta jne, ilman tulppaa pyörittää nätisti ja tämän jälkeen pyörittää konetta jonkinaikaa ihan hyvin mutta ei sitten lähde käyntiin.
Kipinä tulee (hörähtelee pilotin kanssa).
Startti yrittää pyörittää konetta mutta vaan virrat häviää mittaristosta jne, ilman tulppaa pyörittää nätisti ja tämän jälkeen pyörittää konetta jonkinaikaa ihan hyvin mutta ei sitten lähde käyntiin.
Kipinä tulee (hörähtelee pilotin kanssa).
Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Saattapi olla, jotta jos on kovinkin kovasti lisävirran kanssa starttailu, niin on startti kärähtäny
Mika

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"