Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

Neulaventtiili falskaa pahemman kerran? Tulvimiseltahan tuo kuulostaa...
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Edellisellä huolto reissulla kaasari käytetty irti ja putsailtu. Samalla katsottu neulaventtiilin toiminta ja kunnossa oli
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

Meinaatko, ettei kannata tarkastaa ja putsata?

Joskus tuli tapeltua vastaavan kanssa puutarhatraktorissa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jep, ääni kans täältä tulvineelle kaasarille...
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

En nyt usko tuohon kaasarin tulvimiseen. Paikallinen huoltoliikekin sitä tutki ja sanoi että kunnossa on ja jos kaasari tulvisi niin pitäisi bensaa tulla siitä ylivuoto letkusta.
Ja ny kävi pilotin avulla tuon 30s-1min jonka jälkeen ei oikein lupaillut enää, ihan kuin olisi kipinä hävinnyt vaikka hyvältä näytti. Toisessa harraste vehkeessä oli kipinä hyvä tulppa irtaallaan mutta sylinterissä paineen alaisena ei ollut tarpeeksi hyvä ja vehje ei käynnistynyt, täytyy uutta tulppaa kokeilla.

Tuon kaasarin tarkistamisen/putsailun jälkeen on vehkeellä saatu ajettua n.10km
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

siffonen kirjoitti:En nyt usko tuohon kaasarin tulvimiseen. Paikallinen huoltoliikekin sitä tutki ja sanoi että kunnossa on ja jos kaasari tulvisi niin pitäisi bensaa tulla siitä ylivuoto letkusta.
Ja ny kävi pilotin avulla tuon 30s-1min jonka jälkeen ei oikein lupaillut enää, ihan kuin olisi kipinä hävinnyt vaikka hyvältä näytti. Toisessa harraste vehkeessä oli kipinä hyvä tulppa irtaallaan mutta sylinterissä paineen alaisena ei ollut tarpeeksi hyvä ja vehje ei käynnistynyt, täytyy uutta tulppaa kokeilla.

Tuon kaasarin tarkistamisen/putsailun jälkeen on vehkeellä saatu ajettua n.10km
Noh, jos ei sillä ja kaasarin putsailulla lähde, seuraavana vaihtaisin polttoaineet tankista (onko bensa varmasti kuranttia tavaraa, eikä sisällä vettä) ja varmistaisin ne öljyt. Jos kaikki edellämainittukaan ei ratkaisua tuota, käyttäisin härveliä RPM:llä (paikallinen edustaja, mutta senhän varmasti tiedätkin).

Tuossa puutarhatraktorissa 16 hippasen B&S:n kaasarin neulaventtiilin vaste (seeti) on tyyppivika, joka aiheuttaa kaasarin tulvimisen ja jos tankki on yli puolillaan, valuttaa se bensaa kaasarista männän päälle ja huohotinletkusta kampikammioon. Ei lähde ja startti jumii pahimmillaan. Vaihdoin neulan ja seetin, ongelma katosi, mutta loppujen lopuksi veivi tuli vuosi sitten lohkon kyljestä ulkoilmaa uteliaisuuttaan haistelemaan. Sen jälkeen ostinkin tämän mainion 500:n lumihommiin.
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tulppaa kovasti itse nyt veikkaan, tulppa kipinöi mutta näyttää että kipinä tulisi väärästä paikasta ei siis kärjestä.
Rpm:llä vehje on käynyt valohoidossa ja kaikkea heidän ehdottamaa on aikaisemmin kokeiltu.
100h/800km mittarissa eikä tällaisia vikoja pitäisi olla
Pahin ongelma on yleensä ollut tuo koneem jumiutuminen mutta kunhan on startannut kunnolla niin on käyntiin lähtenyt, nyt vika on päinvastainen tosin kertaalleen veti koneen jumiin jolloin esim varinpäästä räikällä pyöräyttämällä starttaa taas hyvin.
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

Tuo jumiutuminen kuulostaa oudolta - jos kaasari ei kerran tulvi. Puhaltaako se tulpanreiästä bensat ulos ilman tulppaa startatessa? Eihän venttiilit jumi - auki/kiinni? Varmista vielä se öljyn määrä!

Savuttaako käynnistyessään paljon?

Tuon Dick&StrapOnin käynnistyminen oli pitkään vaikeaa. Savutti ja startti pyöri vaivalloisesti. Ja muutamaan kertaan laski bensat kampikammioonkin. Jossain vaiheessa neulaventtiilin vuoto sitten pahensti tilanteen niin, ettei startti jaksanut enää pyörittää kun sylinteri oli täynnä bensaa muutaman päivän seisonnan jälkeen. Neulan ja kohon toiminta oli kuitenkin normaalia, eikä sitä huomannut muusta kuin että muutaman päivän seisonta tankki täydehkönä tuotti ongelmia.
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Bensat tulee tulpanreiästä. Kun on käyntiin lähtenyt niin ei ole savuttanut kuin kerran kesällä kun vastaava käynnistymättömyys oli, mustaa savua tuli reilunpuoleisesti. Tällöin oli sahattu käyntiin tovi ennen uuden tulpan vaihtamista.

https://youtu.be/1byNvNeRZHE

Tuossa videossa näkyy alussa samanlainen jumiutuminen, en tosin ole pitänyt starttia päälle kovin pitkään että lähtisikö se lopulta pyörittämään kuten videossa
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

siffonen kirjoitti:Bensat tulee tulpanreiästä. Kun on käyntiin lähtenyt niin ei ole savuttanut kuin kerran kesällä kun vastaava käynnistymättömyys oli, mustaa savua tuli reilunpuoleisesti. Tällöin oli sahattu käyntiin tovi ennen uuden tulpan vaihtamista.
Kuulostaa ihan samalta kuin tuo puutarhatraktorini. Neulaventtiilin vaste oli syöpynyt (ei sitä kyllä silmin erottanut). Ja märkä tulppahan ei sitten sytytä, menee vaan pilalle.

Ja miehän käytän venäjän bensaa kaikissa härveleissä nykyää. Ei syövy kumit. :wink:
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Venäjän bensaa tuossakin on, ei tee suomi-bensoilla mitään nykysin.
Täytyy tuo tulppa kokeilla ja vilkaista öljyt. Jos ei herää niin täytyy tuo kaasari tarkistaa uudestaan.
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

Ei hyödyttänyt tulpan vaihto. Tulvimista ei aluksi huomannut muusta kuin siitä savutuksesta. Lähti nätisti käyntiin samana päivänä ekan startin jälkeen ilman savutusta, mutta parin päivän seisonnan jälkeen savutti taas, kunnes sitten neulaventtiilin vuoto paheni niin, että sylinterissä oli niin paljon bensaa, että kasteli starttiyrityksissä tulpan. Kuivauksen jälkeen starttasi aina nätisti. Pikkuhiljaa vika paheni niin pahaksi, että startti ei jaksanut enää pyörittää. Välillä bensaa meni kampikammioon saakka - riippui vähän asennosta mihin vehjes jäi seisomaan.

Neulaventtiilissä ja sen messinki-istukassa ei silminnähden ollut mitään vikaa. Tilasin huoltosarjan tuohon kaasariin jenkeistä. Epäilisin samaa oireitten perusteella kyllä tuossakin
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tässä on ollut tuo jumiutuminen sellainen että on saattanut toimia moitteetta kuukaudenkin kunnes on päättänyt jumahtaa. Pieni avitus niin on taas lähtenyt käyntiin ilman savuttamista. Nytkin saa startata akun loppum ilman jumiutumista, tulppa vaan kastuu, vaikka seisoo yön yli bensahana auki. Jumiutuminen on ihan tuurista kiinni, saattaa pyörittää hyvin kunnes seuraavalla yrityksellä heti perään jumahtaa
TimoV71
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TimoV71 »

siffonen kirjoitti:Tässä on ollut tuo jumiutuminen sellainen että on saattanut toimia moitteetta kuukaudenkin kunnes on päättänyt jumahtaa. Pieni avitus niin on taas lähtenyt käyntiin ilman savuttamista. Nytkin saa startata akun loppum ilman jumiutumista, tulppa vaan kastuu, vaikka seisoo yön yli bensahana auki. Jumiutuminen on ihan tuurista kiinni, saattaa pyörittää hyvin kunnes seuraavalla yrityksellä heti perään jumahtaa
Edelleen - kuulostaa tutulta. :)
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Linhain Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Täytyy vielä lisätä kesän tutkimisista, kun kone oli jumissa niin vilkasin sylinteriin kameralla ja ei näkynyt minkään sortin nestettä.
Vastaa Viestiin