400 IRS-11

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja salesone »

viljam kirjoitti:Viikonloppu meni pohjapanssaria askarrellessa autotallin puolella. Petelle suuret kiitokset neuvoista ja kuvista! Vältyin varmasti monelta murheelta hyvien ohjeiden ansiosta. Eli panssari ja tukivarsisuojat ovat nyt muodossaan ja paikoillaan. Kiinnittäminen jäi vielä kesken, mutta siitä selviää yhden arki-illan pähkäilyllä ja ahertamisella.

Eniten ihmetystä aiheuttaa keskikiinnitteisen puskulevyn asennuslevyn kiinnittäminen. Kannattaisko laittaa päälle vai alle? Asennuslevyn kiinnitys on toteutettu U-pulteilla neljästä eri kohdasta. Jos jätän alle, kahdeksalle pultinpäälle ja mutterille pitää tehdä aukot ja tietenkin kiinnityskorville myös. Lisäksi mietityttää ahdistaako panssari puskulevyn ylös-alas liikettä. Jos laitan päälle, niin pultinkannat ja mutterit jäävät jarruiksi panssarin pintaan ja pohjapanssarin irrotus pesua ja huoltoja varten hankaloituu. Kumpaa asennustapaa suosittelette? Kummassa haitat ovat mielestänne pienemmät?
Siihen panssarin päälle se as. levy, ehdottomasti. Jos kotipihalla vähän hangessa haluaa suditella ni se levy voi sillon olla siellä pohjassa paikallaan, mutta jos oikeasti talvella lähtee maastoon ajelee ni ehottomasti vek se kokonaan. Itse otan kiinnityslevyn aina veks jos vähänkää isommin meen jonneki ajelee, se tarttuu joka kantoon ja kiveen kiinni ja korvakkeet vääntyy tosi helposti.

Ja pete...

Tuo systeemi on laitteessa päästöjen takia, käytännössä tuota kautta menee pakoputkeen puhdasta ilmaa joka sekoittuu pakokaasuun ja näinollen päästöt on tarpeeksi salonkikelposet jotta täyttää saastemääräykset. Totta se kai tehostaa katin toimintaa tjsp.

Kaikkine rojuineen roskalaatikkoon joutava systeemi, tulppaat sieltä pakoaukon päästä vaikka sokeella laipalla sen lähön ja muut romppeethan lähtee muutaman ruuvin irrotuksella. Loppuu se ajoittainen putkessa paukutteluki ku tuon heittää mäkeen.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

salesone kirjoitti:Siihen panssarin päälle se as. levy, ehdottomasti. Jos kotipihalla vähän hangessa haluaa suditella ni se levy voi sillon olla siellä pohjassa paikallaan, mutta jos oikeasti talvella lähtee maastoon ajelee ni ehottomasti vek se kokonaan. Itse otan kiinnityslevyn aina veks jos vähänkää isommin meen jonneki ajelee, se tarttuu joka kantoon ja kiveen kiinni ja korvakkeet vääntyy tosi helposti.
Panssari ja tukivarsisuojat on nyt kiinnitetty. Rei'ityksiä en vielä tehnyt. Katotaan mihin kuraa alkaa kertymään ja tehdään reiät sitten. Puskulevyn asennuslevyn laitoin salesone:n ohjeen mukaan panssarin päälle. Onpahan sitten helposti poistettavissa, jos tuolla oikein maastoon innostuu lähtemään.

Linkku oli reilut kolme vuorokautta etutassut kohti taivasta ja vastan tänään oli vähän valuttanut jäähdytysnestettä lattialle. Ei toki mitään suurta määrää - ehkä puolen kämmenen kokoinen läntti. Eli huoletta voi nostaa pystyyn ja mitään ei tarvitse tulpata. Bensahanan vain laitoin kiinni ennen nostoa ja varmistin että tankin korkki on kunnolla kireällä.
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
pete...
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Kesä 2010 14:55
Mönkijä:: Linhai IRS 400 -11 TL
Paikkakunta: Simo

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja pete... »

salesone kirjoitti:
Ja pete...

Tuo systeemi on laitteessa päästöjen takia, käytännössä tuota kautta menee pakoputkeen puhdasta ilmaa joka sekoittuu pakokaasuun ja näinollen päästöt on tarpeeksi salonkikelposet jotta täyttää saastemääräykset. Totta se kai tehostaa katin toimintaa tjsp.

Kaikkine rojuineen roskalaatikkoon joutava systeemi, tulppaat sieltä pakoaukon päästä vaikka sokeella laipalla sen lähön ja muut romppeethan lähtee muutaman ruuvin irrotuksella. Loppuu se ajoittainen putkessa paukutteluki ku tuon heittää mäkeen.
Niin mäkin lopulta päättelin että jotenkin se tuon katin toimintaan vaikuttaa kun letkun päästä kerta imee lisää ilmaa pakopuolelle.
Omasta katillinen vaimennin on jo aikaisemmin "hävinnyt" oikean jalan lämpöongelmien takia.
Ja nyt ajettelin sitten poistaa tuon lisähappi järjestelmän.
Täytyy varmaan laittaa kaikki romut talteen jos tuo vehje tulee joskus vaikka katsastettua...
onks pakko jos ei taho??
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

Huomasin tuossa kun vaihdoin eturenkaat puolelta toiselle, että tässä IRS:ssä on vanteiden offsetit aika maltilliset. Edessä ET 38 ja takana ET 40. Toki takana leveämpi vanne, joten levitystä on enemmän. Olen miettinyt toisen rengas/vanne setin hankkimista ja mielessä kävi auton vanteet ja jotkin karkeakuvioiset auton renkaat. Nuo vois maantieajossa olla paremmat ajettavat. Ja näyttäisi IRS:ään menevän ilman spacereitä. Mitä mieltä olette tällaisista seteistä? Auton renkaiden korkeus ei vaan taida 12" - 14" kokoluokassa riittää? 4x110 jaolla olevia vanteita löytyy vanhemmista Fordeista, Mazdoista ja Toyotista. Toki Offroadtarvikkeelta saa 4x110 peltivannetta 5+2:na 38 euroa/kpl.
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
Avatar
Bisse
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 29 Huhti 2010 19:50
Mönkijä:: Linhai 400 X-Way
Paikkakunta: Espoo

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja Bisse »

viljam kirjoitti:Huomasin tuossa kun vaihdoin eturenkaat puolelta toiselle, että tässä IRS:ssä on vanteiden offsetit aika maltilliset. Edessä ET 38 ja takana ET 40. Toki takana leveämpi vanne, joten levitystä on enemmän. Olen miettinyt toisen rengas/vanne setin hankkimista ja mielessä kävi auton vanteet ja jotkin karkeakuvioiset auton renkaat. Nuo vois maantieajossa olla paremmat ajettavat. Ja näyttäisi IRS:ään menevän ilman spacereitä. Mitä mieltä olette tällaisista seteistä? Auton renkaiden korkeus ei vaan taida 12" - 14" kokoluokassa riittää? 4x110 jaolla olevia vanteita löytyy vanhemmista Fordeista, Mazdoista ja Toyotista. Toki Offroadtarvikkeelta saa 4x110 peltivannetta 5+2:na 38 euroa/kpl.
Noi Fordin yms. vanteet on 4x108 jaolla, eli melkeen samat. Ne kait menee suoraan tai vähän viilaamalla, eihän ne reiät oo kun millin pielessä. Mä kävin viime vuonna hakeen ITP:n aluvanteet (14"x7") ja Hankookin kitkat (205/70R14), eikä kaduta yhtään, on sen verran hyvät ajaa, vaikka maksoki jokusen lantin. Tuli vaan tehtyä se virhe että otin samalla ET:llä eteen ja taakse, ni etupyörät on paljo leveemmällä. Sitä en tiiä vaikuttaako se mitenkään, kun on vaan niin tosi hyvät. Toi 205/70R14 on about yhtä korkee kun 25". Tietty ITP:llä ainaki on myös 15" vanteita, ja sillon valikoima kasvaa runsaasti. Ja noilla kitkoilla tosiaan pärjää ihan loistavasti talvellaki pelkällä takavedolla.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

Bisse kirjoitti: Pitäs ottaa valokuvat siitä mun about 7kk käytössä olleesta lukosta, jos se vaan jostain muuttokuorman perukoilta löytyy. Se näytti siis tosiaan ihan vaan normaalilta piirilevyltä johon oli kontaktipinnat syövytetty siihen 35um kuparipintaan: tosi kestävä mekaanisesti ja korroosiota vastaan. Not.

Ei tosiaan oo kiva jos akulle menee tolkuton määrä piuhoja, mutta sillehän voi jotain. Jostain jos löytyy vaikka 16mm2 kaapelia, ni sitä voi vetää akulta vaikka vinssin releelle, siitä starttireleelle, ja mun mielestä vaikka sitte vinssin tai starttireleen sisäänmenosta vetää valo- ja virtareleille syötöt, ja voipi turvallisuuden ja oman mielenrauhan säilymisen takia laittaa vielä sulakkeen noihin ohuisiin kaapeleihin (Esim. 30A niinku alkuperänen taitaa olla). Virtareleeltä suoraan sitte sulakerasialle syöttö, valoreleeltä siihen piuhaan joka virtalukolta lähtee valoille, ja vaikka käyttää sitä alkuperästä syöttöä virtalukolle ja sen lähdöistä releille ohjaukset. Valojen ja päävirran releiden ison virran kulkureitille sitte 2,5mm2 kaapeli, tai päävirralle jopa 4mm2, ja ohjauksilla nyt ei niin väliä, kuhan on vedenkestävää. Tulikohan nyt riittävän selvästi.
Sain sähkörempan eilen valmiiksi. Kiitos paljon yksityiskohtaisista ohjeista Bisselle! Niiden avulla homma luonnistui varsin mallikkaasti. Toki muutama tunti siinä vierähti. Laitoin sulkevan kaksoisreleen valoille (vaihtavaa ei ollut lähimarketissa). Ohjauksen otin valokatkaisijalta lähtevistä piuhoista ja virran vedin vinssin releeltä. Lähdöt kytkin samaan liittimeen, joissa katkaisijan johdot olivat. Maan otin puolan kiinnitysruuvin alta. Releen sijoitin "konepellin" alle ohjauspylvään vasemmalle puolelle. Käyttövirran releen (normaali sulkeva) sijoitin vasemman sivupaneelin alle ylempään runkoputkeen peruutusnopeusrajoittimen viereen. Ohjauksen vedin virtalukolta sulakerasialle tulevalta käyttösähkön piuhalta (10A sulakkeen alta) ja lähdön kytkin tämän piuhan paikalle sulakerasiaan. Tähänkin virta vinssin releeltä ja maa startin kiinnitysruuvin alta.

Tämä oli tällainen ennaltaehkäisevä sähköremppa. Toivottavasti virtalukon elinikä moninkertaistuu. Linkussani alkaa noita virrankuluttajia jo olla: Vinssi, 15W LED peruutusvalo, 2 X 15W LED työvalo ja kahvan lämmittimet 40W. Lisäksi tuohon tupakansytytinliittäntään voi nyt huoletta kytkeä laitteita. Sulake poksahtaa ennen kuin käry nousee :wink: . Seuraavaksi asentelen varmaan C-tekin älylaturin kiinteän latauspiuhan akulle ja pikaliittimen sijoitan jonnekin satulan alle kätevään paikkaan. Mönkkäri on sitten helppo kytkeä talvisaikaan yöksi latautumaan. Lisäksi aion suojata kaikki tekemäni liitännät kosteudelta sähkövaseliinilla.
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

Nyt kun sähköjä on hieman paranneltu, voisin seuraavaksi miettiä variaattorinkopan tiivistämistä. Muutama kaveri tällä foorumilla on ilmeisesti jo tiivistämisen tehnyt. Heräsi seuraavanlaisia kysymyksiä:

1. Onko "ei tiivis" varikoppa harkittu juttu valmistajalta?
2. Mitkä ovat potentiaaliset vuotokohdat?
3. Millä olette tiivistämisen suorittaneen (käykö joku perus moottorintiivisteliima /-silikoni)?

Tässä kuva 400:sen varikopasta. Tuo "tarkistusluukku" (osa 18) ainakin vuotaa, koska valo loistaa kirkkaasti raoista 8) . Lisäksi tuossa etu- ja takavarin välissä kopan yläreunassa, joka vastaa moottorin kylkeen, on pieni hahlo, josta myös näkee varikopan sisälle.

Kuva
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

Avasin variaattorin ja tutkin tarkemmin tiivistämisasiaa :shock: . Tiivistämiseen tarvitaan jo aika iso inspiraatio, että viittii ryhtyä alkamaan. Vaihteiston ja takavarin välissä olevan taustamuovin ja moottorinkopan liitosta tuskin saa kovin tiiviiksi ja sama koskee vaihteistosta tulevan akselin läpivientiä. Avasin kuitenkin etuvarin ja putsasin rullat vaseliinista. Lisäksi hioin keskipakokytkimen kengät mattapintaisiksi. Tein lisäksi pienen testin variaattorin toiminnasta eri kierrosnopeuksilla. Noin 2300 kierroksen paikkeilla keskipakokytkin nappaa kiinni ja variaattorin lautaset alkavat liikkua. Noin. 4000 kierroksen kohdalla variaattorilautasten liike lakkaa ja maksimivälitykset on saavutettu. Hihnan yläpinta jää pari milliä etuvarin lautasten sisään. Etuvarin holkkia tuskin kannattaa lyhentää, sillä linkku ei muutenkaan jaksa isolla vaihteella kiertää rajoittimelle, vaan kierrokset jäävät n. 6800 rpm ja nopeus jonnekin 75 -78 km/h. Rajoitin tulee vastaan 7500 kierroksen kohdalla.

Mitä mieltä olette variaattorin toiminnasta suhteessa kierrosnopeuteen? Eikö varin pitäisi saavuttaa maksimivälitykset vasta vähän myöhemmin, jolloin linkkukin jaksaisi vähän paremmin kiihtyä 60 km/h:n jälkeen? Mitä tuolle olis tehtävissä vai kannattaako kulkupuolta ensin muuten parantaa ja miettiä vasta sitten variaattorin modausta - jos on enää tarpeen?
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
pete...
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Kesä 2010 14:55
Mönkijä:: Linhai IRS 400 -11 TL
Paikkakunta: Simo

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja pete... »

viljam kirjoitti:Avasin variaattorin ja tutkin tarkemmin tiivistämisasiaa :shock: . Tiivistämiseen tarvitaan jo aika iso inspiraatio, että viittii ryhtyä alkamaan. Vaihteiston ja takavarin välissä olevan taustamuovin ja moottorinkopan liitosta tuskin saa kovin tiiviiksi ja sama koskee vaihteistosta tulevan akselin läpivientiä. Avasin kuitenkin etuvarin ja putsasin rullat vaseliinista. Lisäksi hioin keskipakokytkimen kengät mattapintaisiksi. Tein lisäksi pienen testin variaattorin toiminnasta eri kierrosnopeuksilla. Noin 2300 kierroksen paikkeilla keskipakokytkin nappaa kiinni ja variaattorin lautaset alkavat liikkua. Noin. 4000 kierroksen kohdalla variaattorilautasten liike lakkaa ja maksimivälitykset on saavutettu. Hihnan yläpinta jää pari milliä etuvarin lautasten sisään. Etuvarin holkkia tuskin kannattaa lyhentää, sillä linkku ei muutenkaan jaksa isolla vaihteella kiertää rajoittimelle, vaan kierrokset jäävät n. 6800 rpm ja nopeus jonnekin 75 -78 km/h. Rajoitin tulee vastaan 7500 kierroksen kohdalla.

Mitä mieltä olette variaattorin toiminnasta suhteessa kierrosnopeuteen? Eikö varin pitäisi saavuttaa maksimivälitykset vasta vähän myöhemmin, jolloin linkkukin jaksaisi vähän paremmin kiihtyä 60 km/h:n jälkeen? Mitä tuolle olis tehtävissä vai kannattaako kulkupuolta ensin muuten parantaa ja miettiä vasta sitten variaattorin modausta - jos on enää tarpeen?
Etu varin rullista painoa pois niin alkaa vasta suuremmilla kierroksilla liikkumaan. Parantaa maasto-ominaisuuksia aika paljon paremmaksi.
Kulkupuolta on tuossa hankala parantaa niin ettei maasto-ominaisuudet kärsisi.
Ja tietty aina se että mitä on järkevää alkaa tekemään. Saahan tuohon rahalla tehtyä mitä vaan...
27" renkailla ja laatikon välittämisellähän tuon saa varmasti 100 kulkemaan mutta ei taida olla asiaa metsään sen jälkeen.
Näissä topikeissa lisää aiheesta.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 32&t=23385
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ilit=salen
onks pakko jos ei taho??
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

pete... kirjoitti: Etu varin rullista painoa pois niin alkaa vasta suuremmilla kierroksilla liikkumaan. Parantaa maasto-ominaisuuksia aika paljon paremmaksi.
Kulkupuolta on tuossa hankala parantaa niin ettei maasto-ominaisuudet kärsisi.
Ja tietty aina se että mitä on järkevää alkaa tekemään. Saahan tuohon rahalla tehtyä mitä vaan...
27" renkailla ja laatikon välittämisellähän tuon saa varmasti 100 kulkemaan mutta ei taida olla asiaa metsään sen jälkeen.
Näissä topikeissa lisää aiheesta.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 32&t=23385
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ilit=salen
Kiitos linkeistä. Olenkin noita topikkeja lueskellut aiemmin. Pitää ostaa keveämmä rullat jossain vaiheessa. Aivan heti en viitsi variaattoria uudelleen purkaa. Paljonko muuten nuo orggis rullat painaa ja mikä vois olla rullien optimipaino, jos halutaan, että maksimivälitykset saavutetaan vasta lähellä vääntöhuippua (n. 5500 rpm)?

Vähensin polttoaineensyötön ja hengityksen rajoituksia vaihtamalla alkuperäisen 138 suuttimen 155:ksi ja avartamalla alkuperäistä takapönttöä. Mielestäni kierrosherkkyys ja alavääntö paranivat hieman. Nyt kiihtyminen 60 km/h > 70 km/h (mittarinopeudet) parani perstuntumalla mitattuna ja 70 km/h voi jo jotenkuten pitää matkavauhtina. Ennen linkku hyytyi tästä vauhdista jo pieneenkin ylämäkeen tai vastatuuleen. Tuo "pakoilmanraikastin" pitää vielä jossain vaiheessa poistaa tai poistaa käytöstä.

Linkkua ei ole tarkoitus alkaa virittämällä virittämään maksimihuippunopeuden saavuttamiseksi. Tavoitteena olisi, ettei maantiesiirtymillä ole koko ajan tien tukkona ja silloin kun tekee mieli käydä vähän kauempana, pystyisi pitämään kohtuullista matkavauhtia. Välitykset haluaisin pitää ennallaan tai jopa hieman lyhentää, että linkusta olisi lyhyellä puolella myös lumitöihin ja maastomöngintään. Nykyisellään pakki on liian pitkä ja maastossa peruutettaessa kytkin luistaa lähes poikkeuksetta.
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
pete...
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Kesä 2010 14:55
Mönkijä:: Linhai IRS 400 -11 TL
Paikkakunta: Simo

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja pete... »

Enpä minä ainakaan osaa sanoa optimipainoa noille rullille. Jostain topikista luin että ovat sorvaamalla ottaneet painoa pois rullista.
Motorpowerilta ilmoittelivat tälläisiä välitysvaihtoehtoja vaihteistoon kun niitä loppukesästä kyselin.
Hintaa oli n.130€/rataspari.
-cuv linhai välitys--------------------7400 kierrosta-----nopeus 59 km/h
-linhai 300/400-----------------------7400 kierrosta-----nopeus 74 km/h
-linhai 520-----------------------------7400 kierrosta-----nopeus 119 km/h
Nopeudet ilmeisesti laskettu vakiorengastuksella.
Itselle on ajatuksena sovittaa 27" renkaat ja sitten vaihtaa nuo cuv:n välitykset.
Sais sitä kaivattua maavaraa lisää ja todellinen nopeus saattaisi pysyä suunnilleen samoissa kuin nyt.
onks pakko jos ei taho??
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

pete... kirjoitti:Enpä minä ainakaan osaa sanoa optimipainoa noille rullille. Jostain topikista luin että ovat sorvaamalla ottaneet painoa pois rullista.
Motorpowerilta ilmoittelivat tälläisiä välitysvaihtoehtoja vaihteistoon kun niitä loppukesästä kyselin.
Hintaa oli n.130€/rataspari.
-cuv linhai välitys--------------------7400 kierrosta-----nopeus 59 km/h
-linhai 300/400-----------------------7400 kierrosta-----nopeus 74 km/h
-linhai 520-----------------------------7400 kierrosta-----nopeus 119 km/h
Nopeudet ilmeisesti laskettu vakiorengastuksella.
Itselle on ajatuksena sovittaa 27" renkaat ja sitten vaihtaa nuo cuv:n välitykset.
Sais sitä kaivattua maavaraa lisää ja todellinen nopeus saattaisi pysyä suunnilleen samoissa kuin nyt.
Kiitos taulukosta. Motorpower myy ainakin 300:een 14g rullia alkuperäisosana - oliskohan saman painoiset?! Rullien keventäminen voisi olla seuraava askel. Noita CUV välityksiä voisi ajatella ja samalla isompaa rengasta alle. ehkä juuri 27" kuten sullakin suunnitelmissa. 27" vs 24" välitykset kasvavat 1.125, joten huiput tuolla yhdistelmällä menisi suurinpiirtein CUV:n ja 300/400 puoleenväliin. Toki omissa mittauksissani olen huomannut, että omassa 400 IRS:n välitykset ovat pidemmät kuin ko. taulukossa. GPS:llä mitattuna 6900 rpm kohdalla nopeus on 74 km/h (mittarinopeus 78 km/h). Johtuisko isommista ensiasennusrenkaista vai mistä verrattuna 300:een. Todelliset huiput, jos jaksaisi kiertää rajoittimelle asti, olisi siis jossain 81 km/h:n kieppeillä (mittarinopeus n. 85 km/h). Tämä täsmäisi myös spekseihin, jossa huippunopeudeksi ilmoitetaan 85 km/h.

Toinen vaihtoehto olisi jättää nykyiset vaihteistovälitykset ennalleen ja kärsiä pitkästä pakista ja ostaisi ns. "katurenkaat" vanteineen toiseksi setiksi. Kattelis kumit. joissa vierintäkehä olisi jonkin verran pienempi, jolloin välitykset lyhenisi ja kulkupuoli ehkä paranisi. Myös vierinvastus pienenisi sileämmän kuvion myötä ja edesauttaisi parempaan matkanopeuteen. Jotkin auton kitkakumit -5% vierintäkehällä voisi olla sopivat testattavaksi. Toki mittarivirhe kasvaisi samassa suhteessa, mutta todellinen nopeus ehkä paranisi. 14" auton peltivanteet löytyisi jo tallista. Tuollanen autonrengassetti vaan painaa tuplasti verrattuna mönkkärin renkaisiin, joten jousittamaton massa, joka on aina pahasta, kasvaisi melkoisesti. Lisäksi raskaamman kiekon vauhtiin saaminen kestää kauemmin (massan hitaus).
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
Avatar
viljam
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
Mönkijä:: Polaris Ace
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja viljam »

Sain sopivasti tuollaiset 175/80-14 Hakkapeliitta 2 nastarenkaat, joten laitoin ne kokeeksi vanteille ja alle. 2,5 barin paineilla melko hyvä ajettava. Ei nuljua vaikka kumi on kapea. Ohjaus vähän haukkailee, mutta johtunee aurauksen säädöistä, jotka ovat reippaasti harituksella. Pitää säätää suurinpiirtein nollille kunhan kerkiää. Mittarin mukaan menee nyt 82 km/h 7300 rpm, mutta yllätykseksi gps nopeus olikin 81 km/h. Eli välitykset kasvoivat jonkin verran vaikka tuolla rengaskoolla pitäisi olla suurinpiirtein samat. Tai sitten Innovan Gear Lite ei olekaan 25" koossa 25 tuumanen vaan pienempi. Huippunopeus olisi voinut olla enemmänkin, mutta meno muuttui jostain syystä nykiväksi tuossa vauhdissa.

Eli vaikka välitykset kasvoivat, linkku jaksaa kulkea paremmin johtuen sileämmästä kuviosta ja sitä kautta pienemmästä vierinvastuksesta. Nyt ollaan jo todella lähellä kierrostenrajoittimen peliin puuttumista ja tämä riittää tässä vaiheessa. Nyt rullaa maantiellä kevyemmin ja pitää vauhdin helpommin. Katsotaan nyt kuinka linkku selvitytyy talven lumitöistä (tähän asti mennyt hienosti :wink: ), mietitään sitten tarviiko vaihteiston välityksiä muuttaa lyhyemmiksi. Eniten huolestuttaa penkasta tai ojasta pois peruuttaminen. Eteenpäin menossa ei luulisi olevan ongelmia...
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
pete...
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 06 Kesä 2010 14:55
Mönkijä:: Linhai IRS 400 -11 TL
Paikkakunta: Simo

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja pete... »

viljam kirjoitti:Eniten huolestuttaa penkasta tai ojasta pois peruuttaminen. Eteenpäin menossa ei luulisi olevan ongelmia...
Eipä siihen pelkän pakin pienentämiseen taida oikotietä olla. Vaihteiston akselit rattaineen mukaan ja koneistamoa kohti... ihanan kallista...
Täytyy vaan koittaa sopeutua elämään tuon ison pakin kanssa.
Itelle laitoin vinssin taaksekkin niin ei välttämättä tarvitse joka kerta kokeilla remmin kestävyyttä jumiin jäädessä.
Siis jos muuta suuntaa ei ole kuin taaksepäin.
onks pakko jos ei taho??
hck
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 11 Elo 2010 19:41
Mönkijä:: Linhai 400-IRS

Re: 400 IRS-11

Viesti Kirjoittaja hck »

Hyvinkö porukoilla on nelisatkut pelittäny?? Huomen lähtee tilaus moisesta vekottimesta. Saas nähdä saako katua tätä
päätöstä?? :roll: Monia mönkijä malleja katellu ja lukenu vioista ym ja linkkuun päädyttiin isän kans, kun kimpas se ostetaan
kevyeen harrasteluun. Vieläkö porukoilla on kuinka paljon ongelmia ollu sen nelivedon kytkennän toimivuuden kans :?:
Vastaa Viestiin