hck kirjoitti:Hyvinkö porukoilla on nelisatkut pelittäny?? Huomen lähtee tilaus moisesta vekottimesta. Saas nähdä saako katua tätä
päätöstä?? Monia mönkijä malleja katellu ja lukenu vioista ym ja linkkuun päädyttiin isän kans, kun kimpas se ostetaan
kevyeen harrasteluun. Vieläkö porukoilla on kuinka paljon ongelmia ollu sen nelivedon kytkennän toimivuuden kans
Yllättävän hyvin tuo mun peli on ainakin toiminut. Tosin mittarissa vasta 1000km / 150h.
Toisilla on tökkinyt se nelivedon kytkentä oikein tosissaan ja jotkut ovat päässeet ilman ongelmia. Itsellä ei ole ollut ainakaan vielä ongelmia sen kanssa.
Ennen kuin menet edes lähelle metsää niin hommaa koko mittainen panssari siihen vehkeeseen. Se alkuperäinen on enemminkin näön vuoksi siellä!
Täysmittainen panssari auttaa myöskin lumessa möyrimisessä kun alkuperäinen perän "panssari" kauhoo lunta perän ympärille.(perän "panssari" on pari senttiä muuta pohjaa alempana.)
Ok.. Joo kuvia ja juttuja lukenu tost panssaroinnist, että pitää täs miettiä rupeanko itse sen tekemään vai ostanko muovisena ironin tekeleen valmiina sit?? Tost työkalurungost 400 ei ole pahemmin juttua silmiini eksyny, eli onko kukaan tehny sellast itse esim?? Vähän aikomuksena ollu itse tehdä ns koukkuun kiinnitettävä malli? Muutaman kuvan paris erimerkis siitä nähny ja ideana ainakin hyvä minun mielestäni, ettei tartteis aina repiä sitä runkoa pohjanalta pois, kun metsään lähtee ajeleen. Mönkijää edestä en ole päässy tarkemmin katsomaan vielä, että miten sen rungon sais nätisti mönkijän eteenkin kiinni sit ja sais nopeasti poijeskin?
Miten porukka asennellu vinssejä näihin irs nelisatkuihin?? EN tiedä enkö käsittäny jotain, mut jouduin nostaa sitä vinssin kiinnityslevyä noin 2 1/2cm et sain kidan kutakuinkin keskelle keulaa. Ilman nostoa olis ottanu siihen sivuputkeen kiinni ja vinssin kita jääny ihan toiseen reunaan.. Ne kiinan releviritykset johdotin vähän uudestaan, eli nyt siel on sulake välissä ja releboxi on työkalu kopassa penkin alla. Kaapeli liitännät on tehty suht vimpan päälle ja liitokset kutistesukal suojattu. Vinssille menevät virtapiuhat on suojaputken sisässä kokomatkal, eli ei hankaudu ihan heti poikki.
Miten porukka asennellu vinssejä näihin irs nelisatkuihin?? EN tiedä enkö käsittäny jotain, mut jouduin nostaa sitä vinssin kiinnityslevyä noin 2 1/2cm et sain kidan kutakuinkin keskelle keulaa. Ilman nostoa olis ottanu siihen sivuputkeen kiinni ja vinssin kita jääny ihan toiseen reunaan.. Ne kiinan releviritykset johdotin vähän uudestaan, eli nyt siel on sulake välissä ja releboxi on työkalu kopassa penkin alla. Kaapeli liitännät on tehty suht vimpan päälle ja liitokset kutistesukal suojattu. Vinssille menevät virtapiuhat on suojaputken sisässä kokomatkal, eli ei hankaudu ihan heti poikki.
Tuolla tämän topikin ensimmäisen sivun alalaidassa on kuva miten omaan peliin vinssin asensin. Vaikka se mun viesti tulikin "vähän" väärin ymmärretyksi.
Tosiaan näissä aluperin on vinssi jätetty todella alas ja eteen.
Joo niinpäs olikin, mut enpäs muistanu kattoa tota alkua. Meneekö noi kulmat ilman muutoksia toisinpäin, kun näytti vähän tos omas et saattaa ottaa muoveihin kiinni ja noist kuvist mitkä ekal sivul oli, ei oikein meinannu selkoa siit saada?
hck kirjoitti:Joo niinpäs olikin, mut enpäs muistanu kattoa tota alkua. Meneekö noi kulmat ilman muutoksia toisinpäin, kun näytti vähän tos omas et saattaa ottaa muoveihin kiinni ja noist kuvist mitkä ekal sivul oli, ei oikein meinannu selkoa siit saada?
Ei mene ne kulmat ilman muutoksia siihen putken yläpuolelle. Myös vinssin kiinnityslevyn joutuu tekemään reiät uudestaan.
Tunti suunnittelua ja vartti töitä...
Hyvin on täälläkin 400 IRS toiminut jo melkein puolisen vuotta. Ongelmat ovat rajoittuneet vaihteensiirtäjän takerteluun ja tyhjentyvään takarenkaaseen. Lumitöissä mainio kampe. Jaksaa työntää ja tulee pois ojasta. Pohjapanssarin tein pete...n ohjeilla (kiitos vielä kerran pete...) ja voin sanoa, että ilman hyviä tiloja ja kattavia työkaluja ei kannata ryhtyä. Mutta jos sellaiset löytyy (työkaluja: kunnollinen kuumailmapuhallin, linjarauta, pari puristinta, leveäleukapihdit ja kuviosaha tmv.) ja intoa tekemiseen, niin mikä estää. Jos omalle työlle ei laske hintaa, niin säästöä tulee 250 - 300 euroa ja saa vielä tukivarsisuojat kaupan päälle Jos panssaria päätät alkaa tekemään, niin suosittelen mönkijän pystyyn nostamista (eturenkaat taivasta kohti), jolloin sapluunan teko ja panssariaihion sovittaminen helpottuvat huomattavasti.
Vinssin asentelin siten, että käänsin kaarevan vinssin asennusraudan toisinpäin (kaarevuus syyläriin päin) ja nostin sen L-rautojen yläpinnan puolelle. Itse L-rautoja en kääntänyt (vielä). Jätin suosiosta kiinnitysraudan valmiiksi poratut reiät käyttämättä ja asensin vinssi parhaaksi katsomaani paikkaan. Näin sain vinssin hieman ylemmäksi ja taaemmaksi jolloin etuylitys pieneni jonkin verran.
Vetokoukkuun asennettavaa työkalurunkoa suunnittelin ensin itsekin, mutta sitten löysin edullisesti 152 cm leveän puskulevyn polariksen asennussarjalla, joten modasin sen linkkuun sopivaksi. Salesone:n vinkistä asensin kiinnitysraudan panssarin päälle, jolloin se on helposti poistettavissa jos meinaa oikeasti mennä maastoon kömpimään. Puskulevyyn asensin pylpyrän nosto-/laskunopeuden puolittamiseksi ja vaijerin säästämiseksi. Muita modauksia panssarin, vinssin ja puskulevyn lisäksi olen tehnyt seuraavat: Led työvalojen asennus 2 kpl eteen 1 kpl taakse, kahvanlämmittimien asennus, sähköjen releistys ja kaikkien liittimien kosteussuojaus, huohotinletkun avarrus ja lämpöeristys. Lisäksi asensin akulle Ctekin laturin pikaliittimen, jolloin linkku on helppo kytkeä yöksi lataukseen lumitöiden jälkeen.
Itse käänsin sen vinssin raudan kans sisäänpäin ja reijät porasin uudet, mutta se korkeus ei riittäny tosiaan jos kutakuinkin vinssin kidan keskelle keulaa halus. Jouduin siis muttereil väliaikaisesti nostamaan sen vinssin esennuslevyn korkeammalle ettei siihen putkeen ota kiinni. Porattava täs itekkin uudet reijät niihin L-rautoihin, että saa sen sopivalle korkeudelle ilman mutteri patentteja. Jonkunlainen lämmitin tohon on saatava, jos meinaa sen käyntiin näil -15 pakkasil muuten saa odottaa kevääseen . Akun laturin pikapistokkeen asensin eilen kans penkin alle siihen koloon mis se akun kiinnitysremmin toinen pääkin on näkösäl. Osan mönkijän pulteist kiristelty uudestaan, kun alko heliseen vähän jokapuolelt. Kaikki variaattori kopan pultit oli auki ja olis tippunu seuraaval ajolenkil varmasti.
Haluiaisko joku laittaa mulle kuvia ym, miten porukka tämän releistyksen tehny nelisatkuun, ettei se virtalukko kyrvähtäis?
jos sen itekkin tekis sit sen jälkeen, kun takuu umpeutunut? Sanokaapas mielipiteenne näkiskö tollasel mitään, jos innostus investoimaan ja laittas vähän lisä valoa keulaan.
Esim tollanen tai sit se tuplasti tehokkaampi. Ajatuksena ,että tekis kiinnitys telineen esim alumiini siihen mittariston taakse ja telineen kiinnitys vaikka sarven kiinnitys pulttien alle? Tämä ny olis yks mahollisuus monista.
Minä sain seuraavaa inffoa eli, kaikki tulis valmiiks rajoitettuna oli sit maasto tai tie malli. Jos haluaa kaikki tehot käyttöön vaihattaa putkiston ja suuttimet isompiin, tämän vastauksen sain tampereelt. Toi vaimennin ahistaa varmasti prkl ainakin kattiromujen takia.
Oon jostakin lukenut, että näissä olis tehoa 17 KW ja vääntöä 27 Nm sama onko tieliikenne- vai maastoliikenneversio kyseessä. Toki maakohtaisia eroja voi olla pakoputkistossa ja sitä kautta tehoissa, mutta nuo lukemat olen löytänyt.
viljam kirjoitti:Oon jostakin lukenut, että näissä olis tehoa 17 KW ja vääntöä 27 Nm sama onko tieliikenne- vai maastoliikenneversio kyseessä. Toki maakohtaisia eroja voi olla pakoputkistossa ja sitä kautta tehoissa, mutta nuo lukemat olen löytänyt.
Niinno, mulla lukee rekisteriotteessa 9,8kW, vaikka on X-Way, mutta sama tekniikkahan näissä. Lienee kuitenki rajotettu jonkun verran alkuperäsestä kilven takia. Lisätehon toivossa kannattaa kuulemma vaihtaa ensin se mehupilli pakoputkeen, ja sitte voi arpoa seoksia kohilleen, mutta lähinnä se pilli ois oleellinen. Pitäs joku kiva putki keksiä tohon, sellanen joka ei riko tärykalvoja.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
hck kirjoitti:Sanokaapas mielipiteenne näkiskö tollasel mitään, jos innostus investoimaan ja laittas vähän lisä valoa keulaan.
Esim tollanen tai sit se tuplasti tehokkaampi. Ajatuksena ,että tekis kiinnitys telineen esim alumiini siihen mittariston taakse ja telineen kiinnitys vaikka sarven kiinnitys pulttien alle? Tämä ny olis yks mahollisuus monista.
Luulen, että tuolla näkis paremmin kuin hyvin. Ohjaustankoon kiinnitettynä ja siten kääntyvänä vielä parempi. Mulla on tällanen budjettiratkaisu. Puuilosta. 3 x 15W LED työvaloja (hinta oli muistaakseni 25 euroa / kpl). Näilläkin näkee ihan kohtuu hyvin vaikka ei tehoja tuon enempää. Takavaloon otin herätteen peruutussummerilta, joten syttyy vain kun on pakki päällä: