linhai 520 efi

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Ok, pitääpä ottaa vakaaja pois omastakin kulkineesta viimeistään kevään tullen, jos suuntavakaus ei kovin paljoa kärsi.

Hyvä tietää myös tuo laatikon ketjun purkautumistaipumus. Pitäisköhän lyödä varuilta paremmat öljyt laatikkoon jo nyt...
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Niinhän joku ohjeistuskirja kait sanoo, että n. 3 tuhannen km välein (oletettavasti tieajossa?? ) olisi hyvä tarkistaa ketjun kunto, samalla vaivalla sen sitte myös vaihtaa jos kerta laatikon käsille ottaa ja aukaisee !! sevverta paljo on purkamista kun sen sieltä irrottelee.
Kannattaa ehdottomasti panostaa öljyihin , ei oo kovinkaan kallista , varsinkaan kun tilavuudet ei ihme isot ole, perissä desien luokkaa eikä laatikkoon/koneeseenkaan ämpäritolkulla kerralla mene!!

Tuossa ketjussa , minkä sinne nyt laitoin, oli silmämääräisestikin jämerämmät rullat, joten hätäsesti vois luulla että kestää mun käytössä metsäajoa yli puoltoistatuhatta km :badgrin:
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Juu, tuskin se ketju niin paljoa kustantaa, etteikö sitä samalla vaivalla vaihtaisi, kun laatikon joutuu joka tapauksessa päästelemään toimenpidettä varten.

Edit: Katselin korjaamokäsikirjaa ja tuo ketjun vaihtohan edellyttää koko vaihteiston purkamista atomeiksi - todellakin vaihtoon, kerta laatikko on palasina pöydällä.

Taidanpa joka tapauksessa lyödä mobilin vaihteistoölpät sisään heti ensihuollon jälkeen. Tällä hetkellä ajoa kertynyt vasta reilut 7 tuntia, joten vielä toinen mokoma pitäisi ajella. Takuunalaisia juttuja on kertynyt seuraavasti:
- takakardaanin suojakumi rikki
- virtapistoke ruostunut
- vasen eturengas vuotaa
- nopeusmittari oikuttelee

Eilen virittelin kaksi stigaa letkaan mönkijän perään ja vedin lapsia perässä jäällä. Hyvät kyydit saivat! :P
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Tänään,kun oli töissä hivenen rauhallisempaa, ehdin vähän perehtyä siihen nopeusmittarin anturiin, tai siis siihen vastakappaleeseen mikä on kardaaniakselilla, oli sitte kiinanpoijjaat hätäpäissään laittaneet tehtaalla,( liekö tehty maanantaiaamuna??) ne magneetit miten sattuu, kaksi oli oikeinpäin, toiset kaks sitte tasapainon vuoksi vääripäin :badgrin: =D> lisäksi tässä "vanhanmallisessa" se vastakappale sileällä akselilla,( uudemmissa jo booriakselilla ) yhdellä lukitusruuvilla kiinni === > ehkä hivenenen epäkesko! Taidan kokeilla kasata sen tiviimmäksi?, esim jostai spaypullosta leikkaan pienen siivun ohutta peltiä sinne tilkkeeksi?? Saattaa olla että mittariheittely näillä toimenpiteillä vois ehkä helpottaa, sen näkee sitten??

[-X [-X Jaska!!! Minkäslaisen ajokortin tollanen kahden stigan yhdistelmä vaatii?? :biggrin: ov varmaa tavan hankala peruutettava?
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Puolet magneeteista väärin päin ja koko hoito kiinni epäkeskosti? Huoh. Minkähänlainen anturihärdelli tuossa meikäläisen laitteessa mahtaa olla... Eipä vissiin linkun tehtaalla laadunvalvontaan jakseta panostaa.

Juu, Stiga-yhdistelmä ei liene ihan tieliikennekelpoinen kokonaisuus, mutta ihan hitaalla puolella mentiin ja varmasti turvallisemmin kuin monessa mäessä. :D Peruuttaa en kokeillut, kun ei tuo köydellä työntäminen vielä oikein luonnistu... ehkä jos tarpeeksi harjoittelis. 8)
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Eipä tuo niin kovin vakavaa kumminkaan ole, jos se"mittarivirhekin" tuolla magneettien käännöllä korjaantuu??? Sitä "epäkeskeisyyttäkään" ei oo kun jtn millipari, ettei välttämättä vaikuta mitenkään, mutta ajattelin kokeilla!! Onhan sitä sattunut isompiakin mokia jo suunnittelupöydällä, kuten kanami,susuki,pelarus,honta,jamaha ja mitäniitänytoikein on :mrgreen:
EIKÄ SITTE MITÄÄN PALKOKASVEJA SUODATTIMEEN, KERA MULTAPAAKKUJEN :D :biggrin:
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Tänään hieman askartelin tallissa... vedin peristä ja vaihteistosta pidemmät huohotusletkut ohjaustankoon. Eipä ainakaan vaihteistoöljyistä tule maitopirtelöä, jos sattuu vähän syvempi oja kohdalle.

Vaihdoin myös öljyt vaihteistoon ja takaperään. Etuperän osalta tuli pieni aikalisä, ja nyt tekisikin mieleni kysyä, että ovatko muut 520/550/600 omistajat vielä vaihtaneet etuperän öljyjä? Tuliko vastaan mitään yllättävää?

Arvauksia saa myös heittää, että mistä kiikastaa. :shock: :P Laitan kuvien kanssa selitystä vähän myöhemmin, jahka saan aikaiseksi purettua ja ladattua kuvat. :)
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

JaskaH kirjoitti:.......pidemmät huohotusletkut ohjaustankoon......


.....vielä vaihtaneet etuperän öljyjä? Tuliko vastaan mitään yllättävää?.......


Arvauksia saa myös heittää, että mistä kiikastaa. :shock:

Toi letkujen pidennys oli ihan viksu veto, säästää öljynvaihtoja pidemmällä janalla.


Ite olen vaihdellut etuperän öljyt n. 7-10 kertaa, käytännössä lähes joka kisan jälkeen ja takaperäänkin useamman kerran.
En ole kyllä huomannut mitn erikoista etuperässä!! Mitä sä sieltä löysit?? vai onko kuori halki/lohjennut??
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

kartsa70 kirjoitti:Ite olen vaihdellut etuperän öljyt n. 7-10 kertaa, käytännössä lähes joka kisan jälkeen ja takaperäänkin useamman kerran.
En ole kyllä huomannut mitn erikoista etuperässä!! Mitä sä sieltä löysit?? vai onko kuori halki/lohjennut??
Ei onneksi ollut halki eikä sisälläkään mitään erikoista (pl. oliiviöljyn oloiset tehdasöljyt), mutta tyhjennysroppu mokoma ei mahdu ulos! :lol:

Kuva

Eipähän tuo paljosta ole kiinni, kun roppu on 20 mm pitkä, mutta ei mahtunut, vaikka tuon tiivisteen naputteli irti perän kopasta. Melkeinpä tuo irrotuttaa koko perän, jotta tuon saa pois, ja sitten pitänee vähän lyhentää roppua.
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Ainiin, tuo juttu!! Mä kans lyhensin pultin heti ekalla vaihdolla. Ei tarvitse kokonaan irrottaa etuperää, vähän pultteja löysälle niin liikahtaa sen parikolmilliä minkä vaatii että originaali pultti mahtuu ulos ja eiku n. 5 mm lyhyempi tilalle :biggrin:
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

kartsa70 kirjoitti:Ainiin, tuo juttu!! Mä kans lyhensin pultin heti ekalla vaihdolla. Ei tarvitse kokonaan irrottaa etuperää, vähän pultteja löysälle niin liikahtaa sen parikolmilliä minkä vaatii että originaali pultti mahtuu ulos ja eiku n. 5 mm lyhyempi tilalle :biggrin:
Tuttu juttu siis muillekin omistajille. :lol: Liekö sama etuperä käytössä monessa mallissa, ja nuo ladotaan vain runkoon kiinni valmiiksi täytettynä... Tämän rungon kanssa on sitten laskelmat vedetty vähän turhan tiukoille.

Eipä siinä - hyvä tietää, että perä liikkuu tarpeeksi kannattimissaan eikä tartte käyvä enempi äheltämään. Pitääpä käydä vaihtamassa ölpät.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

No niin, tänään sain aikaiseksi löysennellä etuperän kiinnikkeet. Lyhensin pultin 15-milliseksi ja vaihdoin uudet öljyt sisälle. Nelivetokin kytkeytyy paljon halukkaammin.
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

JaskaH kirjoitti:
... Tämän rungon kanssa on sitten laskelmat vedetty vähän turhan tiukoille.

Eipä siellä rungon välissä liikoja tilaa ole vaikka pultti onkin lyhennetty, melkein tarvii olla gynekologin kädet että mahtuu, eipä sillä,varmasti joka mönkijämiehessä sen verran gynekologin vikaa on että ainakin voi vilkaista!! :biggrin:
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

:biggrin:

Nyt alkais pikku hiljaa olla hommat kuosissaan. Tänään kävin noutamassa ajorampit ja hinausliinan, ja viime viikolla postiin tuli puunsuojaliina ja taittopylpyrä. Nyt ei puutu kuin kevät. =D>
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Laitetaanpas päivitystä...

Mittariin kertynyt 12 h ja Linkku toiminut oikein nätisti. Huomasin, että laitteesta löytyy myös tankolukko ohjausputken alemman kannattimen päältä. Tokkopa tuo varkauksia estää, mutta eipä laitetta ainakaan suoriltaan saa työnnettyä kärryyn/pakuun.

Käytön myötä huomannut, että nelivedon kytkin on liian tyrkyllä. Aika monta kertaa jo tullut vahingossa nappastua nelikko pois päältä. Ei tartte kuin vähän hanskalla sipaista. Saisi olla jammutyyppinen tuo nelikkokatkaisin. Myös pakkirajoitin toimii typerästi: se sammuttaa moottorin tykkänään, jos kuormitus nousee liian suureksi. Pitää varmaan ohittaa koko rajoitin.

Pakkipiipparikin on alkanut ärsyttää. Onkohan sille oma summeri? Joutaisi melkein nyppäistä irti.

Valo- ja tavarapidikkeitä olen miettinyt myös. Sovelsin pyörän juomapullokiinnikkeestä telineen lapiolle/tuurnalle, ja vaikuttaisi ensimmäisten kokeilujen perusteella toimivalta.

Eilen tuli tarvetta myös vinssille ja puunsuojaliinalle, kun onnistuin upottamaan kömpijän hankeen. Helposti vinssillä irtosi. Kömpijä on toiminut hienosti puunotossakin: meillä klapikatos on vähän syrjässä, ja tavallisesti klapikärry pitää vetää sinne maastoautolla näin talvisaikaan, mutta hienostihan tuo linkku sen sinne veti, vaikka lunta oli reippaanlaisesti. Eikä mitään ongelmia vetää täytettyä kärriä pois.
Vastaa Viestiin