Linkun sähköt hyötykäyttöön-projekti ja muutakin
Linkun sähköt hyötykäyttöön-projekti ja muutakin
Monet kerrat täällä voorumilla on todettu linkun laturin surkeus. Onkos kukaan löytänyt /asentanut oikeasti vaihtoehtoa lataustehon parannukseen? Uutta laturia juhlavuoden mallista tai muusta laitteesta? Jännitteensäätimen vaihdosta? Jne poppakonstia. Olis nääs kiva saada iltojen pimetessä oikeasti valoa tuohon vehkeeseen, ja ties vaikka perävaunullekkin valot. Ja vinssiähän käytetään. Ensiavuksi ajattelin vaihtaa noin originaalit takavalot ja vilkut ledeihin sekä laittaa oikean akun sinne. Ja tietysti releistää nuo nykyiset ajovalot. Ja koska kyse on tieliikennepelistä nii pitäähän valoissa olla se maaginen E kirjainkin.
Viimeksi muokannut Darth, 25 Elo 2007 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Olen viettänyt monet unettomat yöt saman ongelman kanssa. Itse päädyin sellaiseen tulokseen, että hankinta listalle menee uusi parempi akku, jonkinlainen työvalo H3 polttimolla, jälkiasennus Xenon sarja H3:lle, joista toinen sarja myyntiin, kun en kerta tarvii enempää... Ja lamppu kiinnitetään stongaan.. Hintaa lampulle kertyy n. 120€. On se aika kallis, mutta mietitäänpä jos ostaisi kaikki uudet valot, niiden sovitus, laturi, jännitteensäätimet, niin kyllä niilläkin hintaa tulee...
Tolla Xenon-lampulla kyllä pärjää valon puolesta, niin ainakin olen ymmärtänyt, en ole vielä ehtinyt toteuttamaan tätä suunnitelmaa.. Ja virrankulutuskaan ei olisi kuin vain 3,5 ampeeria eli 35 wattia, kun ei tarvii sitten pitää linkun omia valoja päällä... Että kyllä vakio latausteholla pärjää noilla kulutuksilla, eikä sitä kokoajan tarvii olla vinssaamassakaan... ja eikös tuolla joku kerran mittaillut latausvirtoja eri virrankulutuksilla ja kierroksilla, tästä lataustehoksi saatiin 9 ampeeria eli n. 100 wattia..
Kun tässä nyt joskus hankin sen jälkiasennus Xenon-sarjan, niin toinen jää ylimääräiseksi ja olis sitten sellanen myynnissä yhteen lamppuun...
Että miten on, pistänkö heti itselleni tilaukseen..? 
Tolla Xenon-lampulla kyllä pärjää valon puolesta, niin ainakin olen ymmärtänyt, en ole vielä ehtinyt toteuttamaan tätä suunnitelmaa.. Ja virrankulutuskaan ei olisi kuin vain 3,5 ampeeria eli 35 wattia, kun ei tarvii sitten pitää linkun omia valoja päällä... Että kyllä vakio latausteholla pärjää noilla kulutuksilla, eikä sitä kokoajan tarvii olla vinssaamassakaan... ja eikös tuolla joku kerran mittaillut latausvirtoja eri virrankulutuksilla ja kierroksilla, tästä lataustehoksi saatiin 9 ampeeria eli n. 100 wattia..
Kun tässä nyt joskus hankin sen jälkiasennus Xenon-sarjan, niin toinen jää ylimääräiseksi ja olis sitten sellanen myynnissä yhteen lamppuun...


Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
100 wattia lienee lähellä totuutta. Laturi on aika pienen kokoinen, mutta täytyy ottaa tarkempia mittoja ja kattella kuvastoista, josko löytyis modattavissa olevaa vaihtoehtoa. Olishan se mukavaa lyödä keulille vaikka jotkut isot boschin lisävalot, alkais metikkö valaistumaan...ja tietenkin stereot ja subbari takalootaan...ja joku puimurin akku. Tosin saattais mennä kaikki tehot koneesta pelkästään laturin pyörittämiseen. Toisaalta voishan sitä pultata aggregaatin tarakalle. Sais näppärästi pari kilowattia sähköä. 

Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ei oikein vielä riitä millään LED-valonlähteellä varustettu valaisin peittoamaan kaasupurkausperiaalleella toimivaa valaisinta. Toki Lupine:n 15 Wattinen on mukava ja tehokas kypärävalo ja kun painoakin on vain 60 grammaa, niin erinomainen valaisin, mutta hintaa moiselle keksinölle on kertynyt 690€, joten toistaiseksi oma tuotantoni tulee olemaan HID-porttimoilla varustettu. Niitähän löytyy, myös 10 ja 16 wattisina, jolloin polttimo, heijastin ja ballasti sopii samaan n. 50 mm putkeen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosa: eli oliskos mahdollista rakentaa joku E hyväksytty valo uusiksi, eli korvata joku kälynen H3 polttimo tuolla HID:llä? Sehän olis ikäänkuin tieliikenteeseen sopiva
Paljonkos hintaa kertyy moisille? Tuo taitais olla helpoin tapa säästää watteja ja samalla saada lisää valoa.
Muoks.
No niin, haku-toimintoa käytettyäni, onnistuuhan noilla. Ekana vaan pitää laittaa johdotukset ja releet kuntoon ja tietysti uus akku.

Paljonkos hintaa kertyy moisille? Tuo taitais olla helpoin tapa säästää watteja ja samalla saada lisää valoa.
Muoks.
No niin, haku-toimintoa käytettyäni, onnistuuhan noilla. Ekana vaan pitää laittaa johdotukset ja releet kuntoon ja tietysti uus akku.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
E-hyväksytyn ajovalaisimen rakentaminen mönkijään on hieman kinkkistä, sillä näitä HID-hyväksyttyjä umpioita on erittäin rajoitetusti saatavilla ja ne joita on, maksavat vähän liikaa. Hellalta löytyy Dual-HID polttimolla varustettu linssityyppinen valaisin, jonka katuhinta jää jonnekin 800€ paikkeille, mutta niitä toki tarvitaan vain yksi ja sen valoteho on eri planeetalta kuin pääsääntöisesti kaikkien originaalien saunalyhtyjen teho. Ainoan poikkeuksen tehoon tekee TGB ja Can-Am Renegade, jossa valaisimien tehot tuntuvat olevan kohdillaan, mutta ei toki HID:n veroiset.
Teen hieman taas tutkimusta, mistä voisi E-tavaraa saada sattuvasti, mutta toistaiseksi se on ollut kiven alla.
Palataan kanaville, ktllä aina jotain keksitään, että saadaan mönkijöihin kunnon valot.
Teen hieman taas tutkimusta, mistä voisi E-tavaraa saada sattuvasti, mutta toistaiseksi se on ollut kiven alla.
Palataan kanaville, ktllä aina jotain keksitään, että saadaan mönkijöihin kunnon valot.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Nyt sai hyvät naurutDarth kirjoitti:100 wattia lienee lähellä totuutta. Laturi on aika pienen kokoinen, mutta täytyy ottaa tarkempia mittoja ja kattella kuvastoista, josko löytyis modattavissa olevaa vaihtoehtoa. Olishan se mukavaa lyödä keulille vaikka jotkut isot boschin lisävalot, alkais metikkö valaistumaan...ja tietenkin stereot ja subbari takalootaan...ja joku puimurin akku. Tosin saattais mennä kaikki tehot koneesta pelkästään laturin pyörittämiseen. Toisaalta voishan sitä pultata aggregaatin tarakalle. Sais näppärästi pari kilowattia sähköä.

Linkun sähköt hyötykäyttöön-projekti ja muutakin
no nii...valot releistetty ja piuhoja vaihdettu paksummiksi. Lisäsin myös parit maadotusjohdot. Ja kas ihan kuin olis vaihtanut parkit valoiksi.
Uudet leditakavalot, vilkut ja parkit on tulossa, joten sähköä alkaa kohta riittää parille sunsboyllekkin
Huomasin samalla kenties uuden ongelman kun avasin varikotelon...siellä oli...no katsokaa itse: Kytkin puoli ja Variaattoripuoli No vähän tummahkoja kuvia tuli kännyllä.
Elikäs ihankuin olis uudenvuodentinat roiskittu koteloon. Heti tulee mieleen, että olenko saanut omalla ajollani tuon aikaiseksi vai olisko edellisen omistajan tekosia. Kuitenkin masiinaan tehtiin 1000 km huoltokin liikkeessä, ja ei huoltosetä ainakaan maininnut mitään. Eli lieneekö variaattorin vaihto edessä? Vai mikäs tuollaisen aiheuttaa? Ilmankos tuoksahtelee ja ei kulje 70 km/h kovempaa...edes alamäessä:oops:
Virivarista on täällä monesti ollu puhetta, ja mitä olen jutuista ymmärtänyt, kannattaa juuri sellainen laittaa tilalle. Pitänee laittaa sellainen tilaukseen.

Uudet leditakavalot, vilkut ja parkit on tulossa, joten sähköä alkaa kohta riittää parille sunsboyllekkin

Huomasin samalla kenties uuden ongelman kun avasin varikotelon...siellä oli...no katsokaa itse: Kytkin puoli ja Variaattoripuoli No vähän tummahkoja kuvia tuli kännyllä.
Elikäs ihankuin olis uudenvuodentinat roiskittu koteloon. Heti tulee mieleen, että olenko saanut omalla ajollani tuon aikaiseksi vai olisko edellisen omistajan tekosia. Kuitenkin masiinaan tehtiin 1000 km huoltokin liikkeessä, ja ei huoltosetä ainakaan maininnut mitään. Eli lieneekö variaattorin vaihto edessä? Vai mikäs tuollaisen aiheuttaa? Ilmankos tuoksahtelee ja ei kulje 70 km/h kovempaa...edes alamäessä:oops:
Virivarista on täällä monesti ollu puhetta, ja mitä olen jutuista ymmärtänyt, kannattaa juuri sellainen laittaa tilalle. Pitänee laittaa sellainen tilaukseen.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Villi veikkaus vaa...
Ne sulat pisarat saattais olla peräisin lämmenneestä ja näin sulanneesta kytkimestä, elikkä alumiinipisaroita. Enpä nyt oikein keksi mistä muusta mahtais tollasia tulla varista, et kyl mä sitä kytkintä veikkaisin...
Sanoiko entinen omistaja oliko vaihtanut kytkimen, siinä syy jos oli...
Kun kytkin sulaa niin että alkaa pisaroita ilmentymään, on kytkin entinen, näin oon antanut itteni ymmärtää...
Ne sulat pisarat saattais olla peräisin lämmenneestä ja näin sulanneesta kytkimestä, elikkä alumiinipisaroita. Enpä nyt oikein keksi mistä muusta mahtais tollasia tulla varista, et kyl mä sitä kytkintä veikkaisin...
Sanoiko entinen omistaja oliko vaihtanut kytkimen, siinä syy jos oli...
Kun kytkin sulaa niin että alkaa pisaroita ilmentymään, on kytkin entinen, näin oon antanut itteni ymmärtää...
Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
No niin minäkin veikkasin, mut varipäässä oli huomattavasti enemmän roisketta. Edellistä omistajaa en tiedä ku ostin tuon VI:stä. Oli tullu just vaihdossa uuteen juhlavuoden malliin. Tod.näk varmaankin tuhosin sen kun vetelin sorakuormia tai kun lanasin hiekkatietä, olisin kyllä luullut sen kestävän enemmänkin... 

Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Nyt on Suomenniemi tutkittu ja yhtäkään virivaria ei ole kaupan...ja mikä pahinta, maahantuojat eivät osaa sanoa, koska niitä tulis edes lisää.
Tilasin uuden kytkimen Motopowerista. Juhlamallin linkussa on motopowerin mukaan isompikehänen kytkin. Tilasin sen. Katotaan sopiiko se.
Akkukin oli hakusessa, mutta huomasin että nykyistä akkua vaivasi 'akuutti' nestehukka, joten lisäsin nestettä ja kas tuntui akku piristyvän huomattavasti. Starttaakin niin iloisesti. Nyt odotellaan, että osat tulee. Onneksi osat oli hyllytavaraa nii ei tarvii koko talvea odotella.

Tilasin uuden kytkimen Motopowerista. Juhlamallin linkussa on motopowerin mukaan isompikehänen kytkin. Tilasin sen. Katotaan sopiiko se.
Akkukin oli hakusessa, mutta huomasin että nykyistä akkua vaivasi 'akuutti' nestehukka, joten lisäsin nestettä ja kas tuntui akku piristyvän huomattavasti. Starttaakin niin iloisesti. Nyt odotellaan, että osat tulee. Onneksi osat oli hyllytavaraa nii ei tarvii koko talvea odotella.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 16 Heinä 2006 21:55
- Mönkijä:: kingQuad 700
- Paikkakunta: peräseinäjoki
- Viesti: