Gooni kokemuksia

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Gooni kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Aattelin tännekin kirjoittaa jos joku muu pähkäilee tuollaisen goonin ostoa. Itselläni oli toinen vaihto-ehto Odesin 400cc 4x4 peli, mutta siitä nyt ei paljon kokemuksia täällä näyttänyt olevan ja moni tuntui Linhaita kehuvan, eli Goonin ostin.

Mukana tuli tuo auravarustelu ja ketjut. On kyllä perin pätevä laitos tuohon aurailu hommiin. Tuollainen 20cm lumi lähtee niin ilosesti pihasta. Oletin ettei tuollaisella pikkukoneella huimia lumimääriä pusketa, mutta kyllä tuo tuntuu aika hyvin sitä siirtävän :D Vielä kun tuolla mahtuu pienempiin paikkoihin kuin traktorilla niin ei tarvi paljon lumikolalla putsailla enää. Erittäin positiivinen kokemus. Takavedollakin hieman testailin puskea lunta, mutta eipä siitä mitään tule. Yllättävän paljon neliveto vaikuttaa. Tiedä sitten paljon tuossa hommassa vaikuttaa suurempi tehomäärä.. Olisi ihan mielenkiintoista testaa jollain vähän tehokkaammalla pelillä aurailla. Tosin voi olla että sitten haluaa sellaisen isomman peli..

Tuli sillä myös pieni metsäreissu heitettyä ja hyvin se sielläkin etenee. Kääntyy ainakin paremmin kuin cf moto, jonka perässä tuli metsässä ajeltua. cf on kyllä perin onneton kääntymään. Ainakaan tuolla reissulla en huomannut että pakittamisen kanssa olisi samoja ongelmia kuin cf:llä, jolla rajoitin iski päälle koko ajan. Sillä oli tuskaa ajella metsässä. Vielä kun sen vaihteisto on perin onneton esitys. Ei meinaa saada vaihteita kunnolla päälle.

Peruutusvalon puute hieman haittasi, mutta virittelin taakse pari valoa. Toinen ottaa virran siitä pakkivalon summerilaitoksesta ja toinen on kytkimellä. Vinssiä tuossa ei tullut mukana, mutta tallissa oli ennestään joku hitech kiinan mönkijävinssi. Pitäisi se vaan pulttaa keulille kiinni.

Mutta erittäin positiivinen kokemus tuollainen kiinan härpäke. Polttoainettakaan se ei näytä paljon syövän. Sen verran tullut ajeltua sillä että ensimmäiseen huoltoon se pitäisi viedä. 3pv tullut omistettua tuo laitos :D
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Avatar
petej
6WD
Viestit: 256
Liittynyt: 24 Heinä 2004 12:10

Re: Gooni kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petej »

Nerd-O kirjoitti: Takavedollakin hieman testailin puskea lunta, mutta eipä siitä mitään tule. Yllättävän paljon neliveto vaikuttaa. Tiedä sitten paljon tuossa hommassa vaikuttaa suurempi tehomäärä.. Olisi ihan mielenkiintoista testaa jollain vähän tehokkaammalla pelillä aurailla. Tosin voi olla että sitten haluaa sellaisen isomman peli..
Laitappa huviksesi takatarakalle 40kg hiekkasäkki tms. ja ketjut takarenkaisiin (jos et ole viel asentanut) ja kokeile sit aurata pelkällä takavedolla. Lumi siirtyy ihan samalla tavalla. Ainoa missä takapotku on surkea auraushommissa on ylämäkeen peruutus. Nimimerkki 3 talvea aurasin takavedol nyt eikatalvi 4x4:sella menossa.

Suurempi tehomäärä ei auratessa auta yhtään mitään. Pito loppuu silläkin ennenku teho ihan samoin ku pienemmälläkin. Toki jos auraksi 152cm leveä heittävämalli ja lähdetään kilometritolkulla mökkitietä auraamaan niin isolla saa pidettyä vauhtia paremmin päällä ja jaksaa mennä vaik hiekkasäkit lisäpainoina. Muuten jos haluu et vauhtia on enemmän 27" mutarenkaat jne. niin sit isompi pääsee oikeuksiinsa.
JJA-75
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 02 Loka 2007 09:32
Mönkijä:: Linhai
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JJA-75 »

Mulla on n. 1400km ajettu Gooni ja tyytyväinen olen ollut. Tosin ekat viiskyt kilsaa ja meni öljyt ja vedet sekasin, vesipumppu oli maanantai kappale. Laittovat Vehicles Importissa nopiasti kuntoon, ja taas mentiin. Eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia.
Hyvin tuo maastossakin möyrii. Mukana tullut Broncon vinssi aika ..ska. Uusi on harkinnassa...
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Re: Gooni kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

petej kirjoitti:Laitappa huviksesi takatarakalle 40kg hiekkasäkki tms. ja ketjut takarenkaisiin (jos et ole viel asentanut) ja kokeile sit aurata pelkällä takavedolla.
Ketjut kuului kauppaan. Oikealta puolelta tosin irtosi ketjut metsäpätkällä. Onneksi ei tarvi mitään lisäpainoja kun voi ajella nelivedolla :wink: Tuskin ne lisäpainot tuossa nelivedolla mitään vaikuttaa.

Valot on kyllä perin onneton esitys. Vertailin tuossa cf:ään niin siinä lyhyet näyttää pidemmälle kuin linhain pitkät. cf:ssä on aika hemmetin hyvät valot vakiona. Siinä ne sen hyvät ominaisuudet onkin cf:ssä.. Vaihteisto aivan hanurista ja se ei käänny yhtään mihinkään.

Huomenna pitäs virittää vinssi keulaan. Tuohon vakiona tulevaan vinssilavettiin pitää porailla vähän lisää reikiä. Ei oikeen reijät täsmännyt.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Avatar
petej
6WD
Viestit: 256
Liittynyt: 24 Heinä 2004 12:10

testimielessä

Viesti Kirjoittaja petej »

Tottakait sä normaalilumet pukaat tuol Goonilla mennen tullen ja palatessa ilman mitään viritelmiä. Testimielessä voit kokeilla hiekkasäkillä et liikkuu se lumi takavedolakin ja vaikuttaa muuten 4-vedollakin tod. paljon kun mennään ääripidolle. esim. ranganajossa. No linkku tai goon on niin pikkuvehje ettei sitä kannata lisäpainoilla ruveta kiusaamaan nousee pian katku kytkimestä. Mut isommilla vehkeillä lisäpainot antaa luonnollisesti lisää vetopitoa ja kun koneessa on potkua niin lisäpitoakin voidaan hyödyntää.
Avatar
usa
6WD
Viestit: 470
Liittynyt: 20 Helmi 2007 11:13
Mönkijä:: ac 650 v2
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja usa »

taitaa siinä motossa olla muutakin hyvää ku valot verrattuna linkkuun...
etulukko, isompi kone ja semmone variaattori joka ei vedä vettä heti sisään vaikka vähä joutuu upottamaan jorpakkoon :wink:
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Avatar
JuppeH
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 20 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: Kalapudas

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

mun gooni kokemuksia löytää goonin etuperä räjähti linkistä! Näinkin voi käydä ajossa kun tulee kytkentävika.
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

usa kirjoitti:taitaa siinä motossa olla muutakin hyvää ku valot verrattuna linkkuun...
etulukko, isompi kone ja semmone variaattori joka ei vedä vettä heti sisään vaikka vähä joutuu upottamaan jorpakkoon :wink:
Etulukko ei kyllä vaikuta minun käytössä pätkääkään. Mitä sillä metsässä tuli moton perässä ajeltua niin samoista paikoista mentiin. Mitään über upotetaan pelit kahvoja myöten suohon toimintaa ei tullut harrastettua. Saa ne kovat jätkät edelleen tehdä sitä :wink: Varmaan kunnon offailussa siitä on hyötyä. Eikä tuota isompaa konetta viikonloppuna oikeen päässyt hyödyntään. Samanlailla tuntuivat kumpikin lähtevän. Huippua moto kerää varmaan enemmän, mut mökillä oli vähän nihkee kokeilla huippuja. Jäälle kun ei uskaltanut mennä.

On muuten mielenkiintoisia mielikuvia porukalla mönkijöistä. Tuossa kävin vähän tankkaileen goonia niin johan siinä tuli joku kyseleen että kuinka menee metsässä jne. Vaikka keulilla oli tuo auravarustelu kiinni. Ihmetteli vaan että niillä voi ilmeisesti auraakin :D Muutoinkin tuntuu olevan vähän omituista jos hankkii mönkkärin oikeesti hyötykäyttöön, eikä räppäilypeliksi. Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka moni noita oikeesti käyttää johonkin työhommaan ja kuinka moni niillä raiskaa luontoa, kuten nämä viherpiipertäjät sanoo.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Avatar
usa
6WD
Viestit: 470
Liittynyt: 20 Helmi 2007 11:13
Mönkijä:: ac 650 v2
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja usa »

Juu tuota se on hyvä kun tietää missä haluaa ajella ja mihin käyttöön tulee mönkijä :D ja kelpo pelihän se linhai on :wink:
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
linkku 4x4
3WD
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Tammi 2008 15:45
Mönkijä:: Can am outlander

Viesti Kirjoittaja linkku 4x4 »

ihan hyvin 260 neliveto vettää hyvin puukuorman mettästä paitsi et hidaskin puoli on liian nopia kulkemaan luistaa kytkin kuorman kans suht helposti mut kaikin puolin hyvä peli
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Nyt linhai on huollettu ensimmäistä kertaa. Tuli 10 tuntia täyteen. Ei ollut mikään valtuutettu huolto, mutta ovat noita mönkijöitä huollellut ennenkin. Löytyi sellainen ominaisuus että kun ohjauksen kääntää tappii niin meinaa vetarin suojakumi irrota. Se oli irti silloin kun vein sen huoltoon ja olivat siellä kiristelleet niitä kiinni, mutta joka kerta meinaa irrota kun kääntää tappiin :( Onkohan tuo nyt ominaisuus vai vika? Tuossa pihalla vääntelin ohjausta tappiin kummallekin puolelle kun tuli puita roudailtua. Pitää huomenna valoisaan aikaan vähän tutkia irtosiko suojakumi.

Unohdin myös tuon hienon merkittömän kiinan vinssin. En tie mikä siinä mätti, mutta samantien kipinöi kun akusta syötti virtaa vaikka mitkään muut johdot ei ollut kiinni missään. Investoin tuollaiseen TML 2500 extreme vinssiin. Tuli oikeen 2v takuu mukaan. Se pitäs huomenna virittää kiinni. Ei tuolla pimeessä sitä jaksanut katsella.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Mitä mehän ajettiin ihan vaan se sununtai ajelioiden reitti ja kierrettiin kaikki vähänkin pahempi sivusta. Tosin eihän sulla siel ollu sitä panssarikaan niin eihän sitä uskaltanut viedä kunnon maastoonkaan. :wink:

Ootas vaan kun ois ollu suitsa mukan niin olisit näny mistä pääsee ja mistä ei nelivedolla ja kolmivedolla. :roll: :)
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Heze.R kirjoitti:Mitä mehän ajettiin ihan vaan se sununtai ajelioiden reitti ja kierrettiin kaikki vähänkin pahempi sivusta. Tosin eihän sulla siel ollu sitä panssarikaan niin eihän sitä uskaltanut viedä kunnon maastoonkaan. :wink:

Ootas vaan kun ois ollu suitsa mukan niin olisit näny mistä pääsee ja mistä ei nelivedolla ja kolmivedolla. :roll: :)
Pöhpöh. Sun suitsas on niin sonta että etuperäkin hajoaa kesken ajon. Se siitä japanilaisesta laadusta. Enkä edelleenkään ole upottamassa sitä mihinkään suohon kahvojaan myöten. Saat ihan keskenäs upottaa suikkaas sinne ja ihmetellä kun ei se kestä. Niin ja olihan siinä motossa lukko etuperässä? Piti tosin silläkin sitten ajella niin että muovit hajoaa :oops:
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Nerd-O kirjoitti:
Heze.R kirjoitti:Mitä mehän ajettiin ihan vaan se sununtai ajelioiden reitti ja kierrettiin kaikki vähänkin pahempi sivusta. Tosin eihän sulla siel ollu sitä panssarikaan niin eihän sitä uskaltanut viedä kunnon maastoonkaan. :wink:

Ootas vaan kun ois ollu suitsa mukan niin olisit näny mistä pääsee ja mistä ei nelivedolla ja kolmivedolla. :roll: :)
Pöhpöh. Sun suitsas on niin sonta että etuperäkin hajoaa kesken ajon. Se siitä japanilaisesta laadusta. Enkä edelleenkään ole upottamassa sitä mihinkään suohon kahvojaan myöten. Saat ihan keskenäs upottaa suikkaas sinne ja ihmetellä kun ei se kestä. Niin ja olihan siinä motossa lukko etuperässä? Piti tosin silläkin sitten ajella niin että muovit hajoaa :oops:
No himskutarallaa tottakai pitää kokeilla mistä pääse ja mistä ei. Eihän siinä muuten mitään hauskaa oo. Mitä ihmettä mä teen nelikko kömpijällä jos mä en sillä maastossa aja?? Jos ois pelkkää tieä niin kyl mä hommaisin jonkun katu crossarin. Se on yllättävän kivaa kun voi siellä kurassa olla kahvaamyöten ja silti todeta et ei juman keka täähän etenee.

Serifissä ei sitä paitti ollu yhessäkään kohtaa sitä lukkoo kun ei se ois kääntyny yhtään mihinkään sen kans. Ilman lukkookin oli jo suorastaan teknistä maastoo sille. Pakko myöntää että niis maastoi mis me ajettiin niin se sun goonis meni paljon sulavammin.

Mut ei se mitään nyt kun on suikkakin jo saatu huolosta niin pääsee taas ajeleen. nyt on sitä valotehookin kun sain vihdosta viimein asenneltuu ne xenonit mitkä on ollu himas jo kohta 3 viikkoo.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Tuli tänään kokeiltua puiden roudaamista metsästä Goonilla. Mökille hankittiin tukkikärry mönkkäriin. Oli se kyllä perin onnetonta menoa jo pelkällä tyhjällä kärryllä. Se tukkikärry painaa niin perkeleesti. Ehkä se on alunperin suunniteltu vähän isommille peleille? Siihen päälle kun laittoi 6kpl tukkeja, pituus joku vajaa 2m eikä olleet kovin paksuja niin ei meinannut metsästä päästä pois :oops: Kovaa suditusta vaan koko ajan. Loppupeleissä piti vinssin voimalla liikkua eteenpäin ja sekin tyssäsi siihen että tuo Goonin orkkis akku on niin hanurista kuin olla vaan voi. Ei kertakaikkiaan riitä voima siinä akussa ja Goonissa ei taas laturissa riitä potku lataa sitä. Piti lopulta ottaa cf moto ja sen vinssillä rykästä gooni tielle.

Muutoinkin tuo akku on onneton esitys. Aurailin mökille jäälle hienon radan ja käytin vinssiä sen auran nostoon. Ei se montaa nostoa kestänyt kun akusta loppui virta ja Gooni jymähti jäälle :( Enpä tiennyt että vinssin käytöllä voi akku mennä niin tyhjäksi että menopeli sammuu. Lisävirralla peli käyntiin ja joka kerta kun vinssiä käytti niin kierroksia vaan reilusti. Pitää virittää akulta kaapelit johonkin hyvään paikkaan että lisävirran anto/saanti olisi vähän helpompaa.

Pitää varmaan käydä tuo orkkis akku viskaamassa lepikkoon ja ostamassa joku vähän parempi akku tilalle. Pitäs katsoo jos sinne saisi samalla vähän tehokkaampaa akkua tai sitten virittää tupla akut. Onko kellään tiedossa voiko alkuperäistä laturia jotenkin tuunaa tehokkaammaksi? Eikä muuten neliveto sammu ainakaan tuossa pelissä vaikka virran vähyyden vuoksi mittaristoon syttyykin 2wd merkkivalo.

Ja oli muuten hienoa räpätä jäällä menemään :D Motolla testailin pari kierrosta ajella rataa, mut se on niin hemmetin kiikkerä peli verrattuna Gooniin, ettei sillä uskaltanut yhtä lujaa mutkiin vedellä. Kaatuu koko laitos pian ja broidihan sen moton lopulta kippasi lumipenkkaan. Goonissa on ilmeisesti rata alusta alunperin kun on niin jäykkä. Tosin itse pidän kyllä enemmän goonin jäykästä alustasta kuin cf moton vaappuvasta alustasta. En ihan heti millään motolla ajelis maantiellä 80 vauhtia. Oli se niin kiikkerä peli. Goonilla vois jopa ajaa sitä vauhtia kun se ei vaapu koko aikaa. Enkä kyllä heti huomannut että metsässä tuosta vaappuvasta alustasta ois ollut huomattavaa etua, mut ehkä nuo kokeneemmat kaverit on erimieltä.. Jarrut muuten tuppas katoamaan kun päivän crossaili jäällä meneen. Oliko sitten lunta niin paljon alusta täynnä vai mikä mahtoi sen aiheuttaa. Välillä ei nimittäin jarruja ollut ollenkaan vaikka kuinka painoi jarrua. Onneksi jäällä tuo ei niin haitannut kun tilaa riittää.

Eikä Gooni paljoa tunnu imevän. Koko viikonloppu sillä räpättiin menemään aamusta iltaan ja puolet tankista jäljellä :D Varasin mukaan vielä jerry kannun bensaa, mut eipä ollut tarvetta.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Vastaa Viestiin