Sale ja Linkku 400

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sale ja Linkku 400

Viesti Kirjoittaja salesone »

Alotetaampa tänne topiksi jossa voidaan puida tuota nykyistä ajopeliä ja sen toimivuutta.

Kyseessähän on Linhai muddy -08, eli uusi vekotin. Pari viikkoa nyt ajeltu ja n. 550km tullu matkaa kelattua.

Ajoa on tullut pääosin tiellä, tosin maastossakin on muutamaan otteeseen jo käyty mutta siellähän noita kilometrejä ei mahdottomasti kartu.

Ominaisuuksiahan linkussa on jos minkälaista, hyviä, huonoja ja lisäksi käsittämättömiä kuten kiinalaisessa kuuluukin. Ehkä ominaisin on tuo vaihteiston ujellus, lodju kykenee päästämään tieajossa jos jonkinlaista vinkaisua ja vikinää.
Yksi kummajainen on äärimmäisen herkästi käryävä varin remmi, onko remmi niin huonolaatuinen vai onko "voiman"siirtolinja jotenkin outo kun tuntuu että hihnan saa luistamaan jo varsin heppoisissa tilanteissa.

Tämän illan kömminnässä tuli todettua yksi asia josta muistan jonkun joskus väitelleen jossakin topiksissa, eli varin kopan vedenpitävyydestä ja remmin pidosta vedessä. Kahlattiin parin kaverin kans tommosta leveetä ojaa pitkin ja jossain välissä vesi nousi aavistuksen verran yli astinlautojen, mitä tekee linhai?
Halvaantuu täysin, ei elettäkään että remmi edes yrittäisi pitää. Liejuinen ojanpohja alla ja voitte kuvitella miten sitkas kömpijä on vinssata ylös pelkän vinssin avulla liejuisesta ojasta.

Apu oli onneks yhtä lähellä kun lähin ceffi, kaveri kiersi linhain rinkiin ojanpohjalla ja nöyryytys oli käsin kosketeltavissa. Ceffi oli välillä melkein takaritsiä myöten vedessä mutta ei ongelmia kulussa. No vekotin saatiin nousemaan hieman matalampaan veteen ja remmin pito palasi kyllä varsin nopeasti, varikoppa päästää näköjään veden ulos yhtä nopeesti ku sisäänkin joten kuivatteluun ei tärväytynyt aikaa.

Kotimatkalla sitten huomasin pikitiellä ihme vian jota ensin luulin luistavaksi remmiksi, huippunopeudesta katosi noin 10km, kone kiersi täydet mutta vari ei ilmeisesti nyt kytkeydy ihan suurimmalle välitykselle. Hihnasta tai sen luistosta vaiva ei johdu, likkeellelähdössä on normaali "terävyys" (ehkä väärä sana linkun kohalla) ja vari pelaa muuten ok mutta huippuja vaan ei ota.
Pitää käyttää koko laitos auki ja tutkia mitä se on syönyt.

Semmosta näin alkuun. Kaikesta huolimatta suht tyytyväinen oon kuitenkin ollut laitteeseen ja sen toimintaan, onhan kysymyksessä kuitenkin se laadukkaampi kiinalainen :supz: :wink:
Viimeksi muokannut salesone, 22 Helmi 2010 10:03. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Sellanen juttu vaan, että ei siellä varissa se hihna käryä, kun on koko ajan piukalla... Sen käryämisen hoitaa keskipakokytkin, ja usko pois, kyllä siitäkin saa mojovat käryt ilmoille... 8) Eilenkin kaverin kanssa oltiin suolla ja piti sitten vetästä kaveri irti liejusta, ja kun ei ollut mitään mistä saisi oman kiikottimen kiinni, piti pakilla yrittää repiä... -> arvata saa, mitä sitten tapahtui!!!

Mulla on vähän sama ilmiö ton huippunopeuden kanssa... Eli kunnon mutarymyämisen jälkeen ei kulje kuin hyvä jos 60km/h kaasu pohjassa...
Avatar
JuppeH
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 20 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: Kalapudas

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

jep. Kytkin on kärtsännyt aika reippaasti pariin otteeseen :D
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

On tossa hieman "lelussa" kytkimessä sentään muutama hyvä juttu. Se o n halpa, helppo vaihtaa ja myös tuo kytkinsavujen helppo ennakoitavuus, kun on hieman ajokokemusta laitteella. Itse en ainakaan viitsi haistella ja keräillä sulanutta kytkintä varikopasta, joten lopetan runnomisen sekuntia ennen savuja ja vedän vinssillä.

Tuon (Matakon) tarvikehihnankin olen kyllä saanut pari kertaa sutaisemaan (näillä 26" swamp liteillä) pienellä puolella, kun johonkin mutalilluun ajaa vauhdilla - mutta ei kai sitä sauhuamaan mitenkään kuitenkaan saa? Alkuperäinen remmi ei 26" Kenda BC -kumeilla tuota koskaan tehnyt, joten olisiko tuossa se 5-kertainen remmin hinta sitten laadullisena erona.
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Ahha, hyvä tietää että kytkin on se heikoin lenkki tossa. Nämä luistotilanteet tulee tosiaan sillon ku ollaan jo tukevasti jumissa ja yritetään paikallaan ollessa saaha vekotin jompaan kumpaan suuntaan liikkumaan.

Kannattaapi tosiaan ottaa suosiolla vinssillä jos matkanteko pysähtyy johonki mutalammikkoon, nyhjääminen edestakaisin kun ei saa aikaan kun komean käryn.

Variaattori aukastu ja putsattu, huippunopeus jää tosiaan vajaaksi syystä että etuvariaattori on saven täyttämä ja rullat ei pääse liikkumaan ku puolet siitä mitä pitäs. Pari kuvaaki on mutta ne on kaverin kännykässä, laitetaan tähän kuhan saapi ne sieltä.

Rasvaa on kiinalaisten jäliltä runsaasti, miten ootte toimineet sen kanssa?
Ite putsailin mutaisen mössön kokonaan pois ja taian laittaa nippuun ilman vaseliinia..
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Varirullarasvoista on yhtä monta tarinaa kuin on miestäkin...ei tuu varmaan viissaammaksi vaikka lukisi kaikki siitä kirjoitetut viestit. :?

Itse laitoin hieman kulumisen ja kilinän pelossa - enkä ole vielä katunut.
(rullilla takana nyt jotain 6000km/2v./paljon tunteja)
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Onkos kaikilla kytkimen luistattajilla kevyemmät rullat varissa? Itse huomasin Comanchen kanssa sellaisen ominaisuuden että ennen ainoa tilanne pienellä puolella jossa sai hihnan luistamaan oli että vetää tosi jyrkkään ylämäkeen tai mutavelliin vauhdilla. Aluksi menee hyvin mutta sitten alkaa hetken päästä luistaa. Paikaltaan härveliä irti ravistellessa ei luistanut sitten millään muu kuin renkaat.

Nyt on varissa kevyemmät rullat ja Matakon tarvikehihna ja ei voi kaveria kiskoa rapakosta pakilla ilman että joku (kytkin?) luistaa. Ennen löi kivasti tyhjää neljällä pyörällä...
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Palataampas aiheeseen eli itse asiaan, viikonloppu kului tuolla Oulun pohjospuolella kolutessa ja kilometrejä napsahti linkun mittariin 585 yksikköä.

Liikkeellä oltiin viiden kömpijän voimin, 2xlinhai muddy -08, 2xCFmoto -08 ja 1xderbi dxr -06 eli kiinalaisedustus oli vahva.

Nyt joku siellä takarivissä jo jupisee mielessään että tuommosesta reissusta ei seuraa kun roppakaupalla ongelmia, joku tulee takuulla peräkärrykyydillä kotiin.

Ei siinä, niin vois käyä jos ei osaa ajatella kuten kiinalaisella ajaminen vaatii eli työkaluja yms. kannattaa ainakin perusarsenaali ottaa mukaan.

Vikakohteista sen verran että CFmotojen luistavan varin remmin lisäksi allekirjottaneen linkusta pimeni (yllätysyllätys) nelivedon kytkentämoottori eli neliveto (lue:kolmiveto) kytkettiin siis manuaalisesti irrottamalla moottori ja siirtämällä käsin hantaaki nelivetoasentoon.
Ei ihan käyttäjäystävällisin vaihtoehto mutta onneksi mukana ollut valtuutettu linhaiasentaja :wink: kaivoi pohjattomasta takaloosteristaan tarvittavat työkalut ja näin nelivedon kytkentä hoitui kätevästi tupakoidessa. Työkalujahan tarvitaan tosiaan niinkin paljon että kahdeksan millin hylsy tai piippuavain.

Tulomatkalla toinen linkku hyytyi ykskaks tienvarteen, virrat katosi kerralla. Vika paikantui lopulta virtalukolta irronneeseen johtoon, kiinalainen kylmäjuotos oli antautunut Suomen viileässä kesässä aiheuttaen sen että linhain ennestään hengetön lataus oli tyystin hyytynyt.
Kun piuha oli irronnut niin linkku kulki niin kauan kunnes akku oli tyhjä. Apuun otettiin mittariston kupeessa oleva työvalon kytkin ja johdotus ja näin saatiin vekotin taas lataamaan.
Lopuksi allekirjoittaneen varta vasten ostamat apukaapelit (kiinassa valmistetut)laukusta ja linkku tulille, koko korjaus kesti tupakointeineen noin puoli tuntia.

Muutama seikka tuli pantua merkille omasta kulkineesta:
-Orkkisrenkaat kuluvat äärettömän nopeasti
-nelivedon kytkentämoottori on ehdottomasti suojattava saumoistaan esim. silikoonilla jos ei halua sitä takuuseen olla joka upotuksen jälkeen tilaamassa.
-Varatankilla pääsi tasasta tieajoa noin 8km joten on tosiaankin vain "varatankki"

Näin meillä, alla ei tarvitse olla cän ämi voidakseen heittää pitempääkin reissua, mutta kyllä se ehdottomasti on suositeltavaa jos ei ole valmis erilaisiin pikkuremontteihin tien päällä.!:lol:

Semmosta täällä, tuolla muutama kuvakin. http://kuvablogi.com/blog/17454/

Ps. ne linkun liejuisen varin kuvat on vieläkin saamatta, lisään ne eka viestiin kuhan saan ne.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Lisätty blogiin runsaasti kuvia, myös kuvat variaattorin sisuksista ojakylvyn jälkeen. Varsin kesyn näkönen tilanne oli missä sonta kertyi..

1270km mittarissa.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

En kyllä oikeen allekirjoita tuota variaattorin helppoa käryämistä. Pakilla olen sen saanut käryään kun perässä on kärry missä on aika reippaasti painoa. Nopealla alueella onnistuin todella jyrkkään mäkeen sitä käräytteleen. Mutta hitaalla alueella en ole tuossa touhussa onnistunut. Ei ole kärynnyt vaikka perässä olisi kärry reilulla painolla. Eikä se edes kärynnyt kun ryin Suzuki SJ-410 metsässä perässä. Suurin ongelma on aina ollut pito. Alkaa renkaat kaivamaan.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Pahimmin ongelmia aiheuttaa suolla eteneminen, määrätyissä olosuhteissa ainoa mahdollisuus on varovainen "nitkuttelu" pahojen paikkojen yli ja tämmösessä tilanteessa variaattori kyllä osotti heikkoutensa.
Toinen varille hankala tilanne on suht jyrkkä rinne jossa on pitävä alusta, tämmöseen rinteeseen vauhdilla ajettaessa homma onnistuu ensin hyvin mutta kun vauhti hyytyy tarpeeksi alas niin kuuluu jo tutuksi käynyt ulvaisu ja on pakko himmata kaasu jos ei halua polttaa kytkintä tyystin. Seurauksena on persmäen lasku. Tämä ilmenee nimenomaan nelivedolla ja pienellä puolella ajettaessa.

Vaihdelaatikon kyljestä down-tekstillä varustettu anturi halkesi pinnastaan ja tihkuu nyt öljyä läpi, takuuanomus jalalla siitä. Muuten ei isompia murheita.

Mittarissa 1550km
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Ei ole vielä tullut linkkua upotettua suohon.. En oikeen miellä sitä suohirviöksi :D Eikä ole mitään todella jyrkkää mäkeä tullut sillä ajeltua. Melko kevyttä maastoajoa ollut. Pitää kattoo kun pääsee ensimmäiselle kunnon safarille sen kanssa. Nyt kun on vielä pohjapanssarikin tehty niin uskaltaa ajella.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

mikäs salesonen linkussa on vikana jos pienellä puolella hyytyy,voima hukassa?
mulla nyt vaan takatuuppari mutta ympäri se menee jos vaan pitoo piisaa. :lol: .
Ja tarkotan nyt tosiaan vaan tohon rinteeseen ajoon,kai ne suossa puutuu kaikki :wink: .
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Komppaan Pietua... Kyllähän linkku auttamattomasti hyytyy mäkiin ajettaessa, muttei mulle koskaan niin jyrkkää
mäkeä ole vastaan tullut etteikö jaksaisi ylös asti mennä ilman kytkimen luistatusta...
Joko mäki on sellainen, että linkku kiipeää huipulle vain pienin hyytymisen merkein tai sitten se on niin jyrkkä että löytää itsensä selältään mättäästä linkun alta...
Vai oiskohan sulla salesone menny isopuoli ja pikkupuoli sekaisin ajon aiheuttaman nautinnollisen tunnetilan takia..? :lol:
salesone
6WD
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Touko 2008 00:34
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Teillä ei taia nuo rinteien jyrkkyyet olla sitte tarpeeksi haasteellisia.. :wink:

Ongelma on tosiaan vaan sillon kun pitoa riittää, esim. pehmeään hiekkarinteeseen ajettaessa ongelmaa ei ole koska pito todellakin loppuu ensin renkaista.

Suo-olosuhteissa ongelma tulee erilailla ilmi, suolla edetessähän edes raaka voima ei aina auta, kun vauhti loppuu niin sutiminen on tosiasia. Näissä tilanteissa jos hermo pitää eikä yritä raivon vallassa kaivaa kaikkea turvetta taivaalle niin on jopa mahdollisuus päästä ns. hiipimällä vielä liikkeelle pahastakin paikasta.

Näissä varovaisissa liikkeellelähdöissä jossa rengasta ei saa päästää sutimaan tulee sitten vaikeuksia kytkimen kanssa. Itse koitin helpottaa linkun urakkaa vielä hyppäämällä kyydistä pois ja näinollen saada vekottimen keveämmäksi. Auttaa ihmeesti etenemisessä, sitten vain kun laite on liikkeellä niin kyytiin ja taas mennään, tosin vaikeissa olosuhteissa eteneminen voi pysähtyä jo parin metrin jälkeen jonka jälkeen pitää toistaa edellämainittu episodi

Liikkeellelähössä kun joutui muutamia kertoja nytkyttämään laitetta kaasulla jotta sai sen nousemaan kaivamistaan montuista niin seurauksena oli voimakasta radion tuoksua ja erään ceffikuskin armotonta kuittailua.:evil:

Täytyy myöntää että rengaskoko vaikuttaa myös tuohon suoetenemiseen melko lailla, kaverilla on ceffissä erittäin isokokoiset 26" kumit ja vaikka ceffi painaa saman verran kun linja-auto niin pinnalla pysyminen oli paljon varmempaa kun linkulla. Oma lukunsa oli sitten 420 honda 26" kumeilla, menoa oli lysti seurata kun voimaa riitti ja kevyt laite pysyi pinnalla pahoissakin paikoissa. (paitsi mutaojassa kuten kuvablogista voi todeta):wink:

Tämmöstä tänään, jatketaampas taas kun on jotain uutta.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
Vastaa Viestiin