Huutaako vaihdelaatikko 4x4 mallissa?
Huutaako vaihdelaatikko 4x4 mallissa?
Nyt kysymyksessä "versiot" linkun laadusta.
Otsikossa olevaa kysymystä noudattaen, huutaako teidän linkun vaihdelaatikko?
1. ei huuda.
2. kyllä huutaa.
Vedättäessä ja moottorijarrutuksella vaihdelaatikon "huudon" pitäisi kuulua. Jos on väljyyttä.
Ote omasta viestistä maahantuojalle "Kiertäessä kardaaniakselia, öljykorkin reiästä näkee, kun etuperän ulostulo-hammasratas liikkuu akselilla. Liike on noin 4mm."
Omalle kohdalle sattui versio, joka talvella (pakkasista johtuen) oli hiljainen, mutta nyt ~+28`C lämmöissä osoitti oikeaa huuto konserttia.
Se on varmasti maahantuojalle ihan sama, jos linkun veto-osat ovat väljät. Tarkoitan takuuta, itsellä 1v.
Mutta entäs sitten, kun joku käyttäjä hoksaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä, kuinka monta vuotta moisten laitteitten pitäisi kestää käytössä.
Saattaa olla varaosat lujassa...
Otsikossa olevaa kysymystä noudattaen, huutaako teidän linkun vaihdelaatikko?
1. ei huuda.
2. kyllä huutaa.
Vedättäessä ja moottorijarrutuksella vaihdelaatikon "huudon" pitäisi kuulua. Jos on väljyyttä.
Ote omasta viestistä maahantuojalle "Kiertäessä kardaaniakselia, öljykorkin reiästä näkee, kun etuperän ulostulo-hammasratas liikkuu akselilla. Liike on noin 4mm."
Omalle kohdalle sattui versio, joka talvella (pakkasista johtuen) oli hiljainen, mutta nyt ~+28`C lämmöissä osoitti oikeaa huuto konserttia.
Se on varmasti maahantuojalle ihan sama, jos linkun veto-osat ovat väljät. Tarkoitan takuuta, itsellä 1v.
Mutta entäs sitten, kun joku käyttäjä hoksaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä, kuinka monta vuotta moisten laitteitten pitäisi kestää käytössä.
Saattaa olla varaosat lujassa...
Hyvin monesti mönkkärien voimansiirto huutaa silloin kun on neliveto päällä ja ajetaan tiellä. Lähes poikkeuksetta syynä on se että vaikka etu ja takarenkaat on merkintöjen perusteella saman kokoiset niin käytännössä näin ei välttämättä ole joko renkaan rakenteesta- tai rengaspaineista johtuen. Tämä pelkästään riittää siihen että laatikko ulvoo, sitten jos vielä hammaskulmat on vaihdeaskissa väärät niin soppa on selvä.
Huutaako voimansiirto nali vai takavedolla? Jos nelivedolla niin mittaa renkaiden halkaisija erot.
Huutaako voimansiirto nali vai takavedolla? Jos nelivedolla niin mittaa renkaiden halkaisija erot.
Kylätason mönkijäkuski
Tähän lisäkysymys:Koheltaja kirjoitti:Hyvin monesti mönkkärien voimansiirto huutaa silloin kun on neliveto päällä ja ajetaan tiellä. Lähes poikkeuksetta syynä on se että vaikka etu ja takarenkaat on merkintöjen perusteella saman kokoiset niin käytännössä näin ei välttämättä ole joko renkaan rakenteesta- tai rengaspaineista johtuen. Tämä pelkästään riittää siihen että laatikko ulvoo, sitten jos vielä hammaskulmat on vaihdeaskissa väärät niin soppa on selvä.
Huutaako voimansiirto nali vai takavedolla? Jos nelivedolla niin mittaa renkaiden halkaisija erot.
Jos kerta etu/takarenkaat eri kokoa käytänössä kuitenkin niin rasittaakko/kuluttaako nelivedolla ajaminen enemmän voimansiirtoa ?. Soralla ajettaessa tulee nelivedolla ajeltua koska tuo suuntavakautta lisää. Eli pitäisikö aina pysyä takavedolla jos tarvetta nelivetoon ei ole ?
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Oma vaatimaton mielipiteeni on että nelivetoa ei kannata käyttää ellei välttämättä tarvitse. Mitään suuria vaurioita siitä tuskin aiheutuu, mutta pitkällä tähtäimellä kestävyys voi olla parempi jos käyttää ainoastaan takavetoa.Venudi kirjoitti:Tähän lisäkysymys:Koheltaja kirjoitti:Hyvin monesti mönkkärien voimansiirto huutaa silloin kun on neliveto päällä ja ajetaan tiellä. Lähes poikkeuksetta syynä on se että vaikka etu ja takarenkaat on merkintöjen perusteella saman kokoiset niin käytännössä näin ei välttämättä ole joko renkaan rakenteesta- tai rengaspaineista johtuen. Tämä pelkästään riittää siihen että laatikko ulvoo, sitten jos vielä hammaskulmat on vaihdeaskissa väärät niin soppa on selvä.
Huutaako voimansiirto nali vai takavedolla? Jos nelivedolla niin mittaa renkaiden halkaisija erot.
Jos kerta etu/takarenkaat eri kokoa käytänössä kuitenkin niin rasittaakko/kuluttaako nelivedolla ajaminen enemmän voimansiirtoa ?. Soralla ajettaessa tulee nelivedolla ajeltua koska tuo suuntavakautta lisää. Eli pitäisikö aina pysyä takavedolla jos tarvetta nelivetoon ei ole ?
iippo jo kertoikin olennaisen. Suora vastaus kysymykseen, kyllä kuluttaa voimansiirtoa jo on renkaiden halkaisijassa on eroa etu(takarenkaiden kesken. Polaris taitaa olla älykkään nelivedon johdosta ainoa mönkijä joka sallii taakse halkaisijaltaan hiukan isommat renkaat ilman että nelivedon kanssa voimansiirto jäkittää vastaan.
Kylätason mönkijäkuski
Enpä ole vielä neliveto päällä kokeillut.
Itse käytän nelivetoa talvella lumitöissä ja muutenkin vain kun takavedolla ja lyhyellä vaihteella ei muuten pärjää.
Vaikkakin voimansiirto on kopioitu polaris magnum 330:sestä, jossa etuvetoa ei saa kytkettyä pois päältä.
Katsokaa vaikka linkun vaidelaatikon öljyntäyttöreiästä, minkä vahvuista ketju siellä on
Itse käytän nelivetoa talvella lumitöissä ja muutenkin vain kun takavedolla ja lyhyellä vaihteella ei muuten pärjää.
Vaikkakin voimansiirto on kopioitu polaris magnum 330:sestä, jossa etuvetoa ei saa kytkettyä pois päältä.
Katsokaa vaikka linkun vaidelaatikon öljyntäyttöreiästä, minkä vahvuista ketju siellä on

Oliko se 325 sitten tai joku, no polaris kummiski, jonka on linkku kopioinut.
Ei ainakaan ollut vaihdekepin alla 2/4 WD vipua.
Huutaa ne muutkin mallit:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... c&start=45
Elikkä yhteen vetona: laitekohtainen ominaisuus
Ei ainakaan ollut vaihdekepin alla 2/4 WD vipua.
Huutaa ne muutkin mallit:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... c&start=45
Elikkä yhteen vetona: laitekohtainen ominaisuus

Juu, ei siinä Magnumissa mitään vipuja olekkaan. Neliveto kytketään päälle pienestä napista joka on oiukean puoleisessa kahvassa eli samassa missä kaasu on. Linhai on kopioinut Magnumista aika paljon mutta kyllä se Linhain neliveto taitaa olla ihan oikeeta kiinalaista alkuperää niin suunnitelultaan kuin toteutukseltaan kaikessa hyvässä tai/ja pahassa
Mä olen monesti ihmetellyt sitä että kun Linhai on nähnyt paljon vaivaa kopioidessaan Magnumia niin miksi se kopiointi on osittain jäänyt puolitiehen esimerkiksi alustan osalta. Kokeilkaa vuoronperään Magnumia ja Linhaita niin ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ei sen puoleen, Linhai on kelpo mönkijä kunhan sitä hankittaessa ymmärretään se tosiasia että siihen ei ole Magnumista kopioitu kuin ulkonäkö ja runko.

Mä olen monesti ihmetellyt sitä että kun Linhai on nähnyt paljon vaivaa kopioidessaan Magnumia niin miksi se kopiointi on osittain jäänyt puolitiehen esimerkiksi alustan osalta. Kokeilkaa vuoronperään Magnumia ja Linhaita niin ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ei sen puoleen, Linhai on kelpo mönkijä kunhan sitä hankittaessa ymmärretään se tosiasia että siihen ei ole Magnumista kopioitu kuin ulkonäkö ja runko.
Kylätason mönkijäkuski
Menee kyllä oikeasti ohi tuon alkuperäisen kysymyksen, mutta:
Jotakin hyvää polariksen kopioimisesta löytyy:
* Työvälinerunko: polaris sportsman 700. CC kit number 15-3591.
* Etuvanteet samat kuin polariksessa.
*... ja linkku lajitoverit saavat antaa omat yh. sopivuudet, jos niitä on
Saman näköisiä osia on kyllä paljon, mutta onko kukaan kokeillut, ovatko ne yhteensopivia? Esim. istuin.
Olisiko uuden aiheen paikka: linkku ja polaris, vaihtokelpoiset osat?
Jotakin hyvää polariksen kopioimisesta löytyy:
* Työvälinerunko: polaris sportsman 700. CC kit number 15-3591.
* Etuvanteet samat kuin polariksessa.
*... ja linkku lajitoverit saavat antaa omat yh. sopivuudet, jos niitä on

Saman näköisiä osia on kyllä paljon, mutta onko kukaan kokeillut, ovatko ne yhteensopivia? Esim. istuin.
Olisiko uuden aiheen paikka: linkku ja polaris, vaihtokelpoiset osat?
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Olen kokeillu, ainakin istuimet menee ihan päikseen. En muista tuliko tuosta kokeilusta kuvaa seuraavaan lehteen, jossa vertailussa mukana linhai 300 ja magnum.meura kirjoitti:Menee kyllä oikeasti ohi tuon alkuperäisen kysymyksen, mutta:
Jotakin hyvää polariksen kopioimisesta löytyy:
* Työvälinerunko: polaris sportsman 700. CC kit number 15-3591.
* Etuvanteet samat kuin polariksessa.
*... ja linkku lajitoverit saavat antaa omat yh. sopivuudet, jos niitä on
Saman näköisiä osia on kyllä paljon, mutta onko kukaan kokeillut, ovatko ne yhteensopivia? Esim. istuin.
Olisiko uuden aiheen paikka: linkku ja polaris, vaihtokelpoiset osat?
Linhain ja Polariksen voimansiirrot poikkeavat toisistaan oikeastaan täysin, eli siinä kopiointia ei ole tehty.
300 linhain astinlaudat käyvät suoraan magnumiin. Pääsee pikkasen halvemmalla kun ostaa linhin astilaudat (40€/kpl)
Linhain penkki käy suoraan magnumiin mutta magnumin penkki ei taas käy linhaihin.
Katteista en tiedä kun ei viitsi alkaa vaihtelemaan niitä keskenään. Mutta näyttäisivät aika samanlaisilta.
On se helppo vertailla kyseisiä laitteita kun ovat tuolla tallissa nokat vastakkain
Linhain penkki käy suoraan magnumiin mutta magnumin penkki ei taas käy linhaihin.
Katteista en tiedä kun ei viitsi alkaa vaihtelemaan niitä keskenään. Mutta näyttäisivät aika samanlaisilta.
On se helppo vertailla kyseisiä laitteita kun ovat tuolla tallissa nokat vastakkain

Traktori..
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Kyllä se Magnuminki penkki meni siihen linhaihin, ei toisin ihan nätisti, mutta ku pikkasen käytti voimaa ja harkintaa niin johan passasRobbe- kirjoitti:300 linhain astinlaudat käyvät suoraan magnumiin. Pääsee pikkasen halvemmalla kun ostaa linhin astilaudat (40€/kpl)
Linhain penkki käy suoraan magnumiin mutta magnumin penkki ei taas käy linhaihin.
Katteista en tiedä kun ei viitsi alkaa vaihtelemaan niitä keskenään. Mutta näyttäisivät aika samanlaisilta.
On se helppo vertailla kyseisiä laitteita kun ovat tuolla tallissa nokat vastakkain
