Sivu 1/3
Linhai-mieheksi ja mönkijäharrastajaksi?
Lähetetty: 23 Tammi 2007 13:37
Kirjoittaja Lahtinen
Linhai-mieheksi ja mönkijäharrastajaksi?
Mielenkiintoinen palsta täällä ja lueskelinkin sitä uutena tulokkaana läpi ja monta kiinnostavaa topikkia löytyi ja erittäin hyvää informaatiota monelta asiantuntijalta. Varmasti monta aihealuetta on vielä lukematta ja siinämielessä osa kysymyksistäni tuntuu vakikäyttäjistä varmaan itsestään selviltä tai turhilta, mutta noissa tapauksissa toivoisin jonkinnäköistä osviittaa vanhaan topikkiin, jos sellainen jo löytyy.
Perehdyimme alustavasti mönkijähommiin jo muutama vuosi sitten kolleegan kanssa. Tuolloin markkinoilla oli tieliikennekäyttöön lähinnä takavetoista kaksipuolikasta. Kova polte oli päästä jonkinlaiseen ”mopoajat takaisin-tilaan” ja päädyimme mönkijän sijaan ostamaan moottoripyörät.
Olen tuossa sivusilmällä seurannut kuitenkin mönkijärintamaakin ja pistänyt merkille, että markkinoille on tullut ainakin Linhailta ”kohtuuhintainen” katukäyttöön tarkoitettu nelivetoinenkin malli. Nelivetoisuus kiinnostaa siinä mielessä, että tuollaiselle laitteelle saattaisi olla mukamas jotain hyötykäyttöäkin

.
Tässä nyt kun asiaa pohdiskelen, niin osa tulevista kysymyksistäni ja oletuksistani on varmaan enemmän yleisiä ja osa Linhai-liitännäisiä. Ajattelin kuitenkin nämä laittaa tämän otsakkeen alle.
Pari kysymystä olisi heti ensialkuun:
Onko Linhain lisäksi jotain samassa hintaluokassa olevaa nelivetoista rekisteröitävää mallia, johon kannattaisi myös perehtyä vai onko Linhain jonkinlainen ”kinukkien ykkönen” tässä kategoriassa? Näkyi joku muukin samaa asian pohtivan, ja nimim. J.O.B. antoikin hyvää palautetta, tuo CFmoto oli ainakin itselleni täysin outo merkki. Onko noissa ”luotettavuusmielessä” jotain eroa, jos ajatellaan useamman vuoden käyttöä? Tätä ei varmaan lonkalta pysty sanomaan ilman laajempia ja pidempiä käyttökokemuksia, mutta onko esimerkiksi nimim. J.O.B:illa näppituntumaa tai arviota asiasta Linhain ja CFmoton välillä?
Mönkijällä ajosta ei ole itselläni minkäänlaista kokemusta. Lempäälässä näytti kuitenkin olevan jonkinlainen ”mönkijäpuisto”, jossa laitteita myös vuokrataan. Osaako joku sanoa, saako tunnin-kahden vuokra-aikana minkäänmoista kuvaa, mistä ”mönkijöimisessä” on kyse vai tapahtuneeko bensaa liekkeihin efekti, jonka jälkeen oma mönkijä on pakko saada…
Lähetetty: 23 Tammi 2007 16:31
Kirjoittaja P3t3
Kyllä ainakin oman kokemuksen perusteella voin sanoa että kun käyt kerran kokeilemassa niin koukkuun jäät,se aiheutta kyllä semmosen addiktion että siitä ei irti pääse purkalla eikä kyllä millään muullakaan.Ja nälkä vaan kasvaa syödessä

Lähetetty: 23 Tammi 2007 16:39
Kirjoittaja Lahtinen
Mielenkiintoista informaatiota tosiaan, kun ehdin lisää lueskella. Kävin läpi näitä Linhai-keskusteluja ja seuraavanlaisia hommia jäi mieleen.
Ennen käyttöönottoa:
- Ruuvit kiristettävä
- Klemmarit vaihdettava
- Moottoriöljy vaihdettava
- perä ja etuperäöljy vaihdettava
- Vaihteistoöljy vaihdettava?
- Jäähdytysneste vaihdettava
Tyyppivikoja:
- Sähköliittimet huonot
- Virtalukko pettää jossain vaiheessa --> Kone pimeäksi sähköjen puolesta
- Sähköongelmia ylipäätään, mittaristo sekoilee jne.
- Huohotinputki jäätyy --> Paineet nousee ja stefa/tiiviste pettää ja öljyt ulos
- Renkaiden haritus väärä
- Pyöränlaakerit väärässä kireydessä?
- Pakoputken resonointi/hajoaminen
- Startti naksuu, eikä starttaa
- Variaattoripesässä ”mönjää”
- Suojakumit ikääntyy erittäin nopeasti ja hajoavat
- Ruostumisongelmia?
- Runko jotain ”räkärautaa”, korjaus ei onnistu hitsaamalla.
- Kierteet menee tai käytetyt pultit kannaltaan pyöreiksi?
- Ensimmäisessä öljynvaihdossa metallia tulee ulos koneesta ravakasti öljyjen mukana.
Voi olla että osa jäi mieleen muista yhteyksistä, mutta aika lailla kaikenmoista löytyi… Toisaalta, se on jo melkoinen etu jos hommat on tiedossa jo ostohetkellä, niin hommaan osaa varautua tai ehkä jopa fiksata ja ennaltaehkäistä, jos ylipäätään ostopäätöksen tekee. Lista ei varmaan ole täydellinen, mutta moisia ”kiinanfiitsereitä” löytyi tämän palstan nopealla selailulla.
Ilmeisesti samat ongelmat periytyvät myös tuohon 300 4x4 malliin ja juhlavuosimalliin, mitä täällä on julkituotu, vai onko maahantuojat/valmistaja tehnyt jotain fiksejä noille listojen alueille? Ilmeisesti ainakin öljyt ”pitäisi” olla myyjän toimesta vaihdettu.
Lähetetty: 23 Tammi 2007 16:59
Kirjoittaja Tomppo
Täysin samat asiat tuli mun listalle mitä täytyy linkulle tehdä. Puhuit tuolla ekassa viestissä tosta Lempäälän liikkeestä. Itsekin katselin Trapperia ensimmäisenä mutta sitä ei saa tieliikennekäyttöön varmaankaan kuin takavetoisena? (näin ainakin Trailparkin myymä tieliikennemalli nettimotossa) Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Hinta on kyllä edullinen mutta jotenkin ei ainakaan näytä yhtä hienolta ja viimeistellyltä kuin esim. Linhai ja CFMOTO, jos vertaa näihin myöskin halvemman luokan mönkijöihin. Täytyisi tietenkin olla ajokokomusta kyseisistä vekottimista ennen kuin osaa sanoa mikä niissä on hyvää ja mikä ei

Lähetetty: 23 Tammi 2007 17:16
Kirjoittaja Lahtinen
Lempäälän liike tuli mieleen lähinnä silläsilmällä, etten ole mönkijää ajanut, kelkkaa ja moottoripyörää jonkin verran (molemmat on jo).
Lempäälän "puisto" tarjoaa mielestäni mönkijää vuokralle hintaan 30e tunti, joten ainakin itselleni potentiaalinen vaihtoehto ottaa hommaan tuntumaa ja kavereiden kanssa jo alustavasti sovittiinkin, että mennään kokeilemaan, kunhan kelit kääntyy keväälle.
Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:04
Kirjoittaja waari
pakko kommentoida pikkasen noita epäkohtakohtia

öljyt ja syyläri neste: tulisi olla vaihdettu luovutushetkellä myyjän /maahantuojan toimesta. (ite oon käyttänyt yleensä mobilin tuotteita sekä koneeseen että vaihteistoon/periin)
huohottimen jäätyminen: on ohjeistettu luovutushuoltopapereissa huohottimen avartamisesta. hyvillä öljyillä ja avartamisella on riittävä vaikutus ei tarvetta eristämiselle
pakoputki ja variaattoriheikkoudet on helposti päivitettävissä wileycon putkella ja virivarisarjalla. on huomattava vaikutus ja pääsee monesta harmista. toki aina takuusen korjataan jos jotain tulee.
kaikki noi haritus, laakerien kireys ja muut "ongelmat" on vain esimerkkejä mielestäni huonosta kasauksesta. linkun saa läjään alta parin tunnin mut ite oon käyttäny aikaa reilusti yli kolmekin tuntia ihan vaan tarkastaakseni momentteja ja muita. tää menee vähä myyntipuheeks ,anteeks siitä jos jotain haittaa ni voin poistaa koko tekstin tai joku mode voi sen tehä.
Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:22
Kirjoittaja Lahtinen
Jos nimim. Waari ymmärsin oikein, nuo mönkijät tulee siis ”osina” ja maahantuoja tai jälleenmyyjä kasaa ne ja suorittaa mahdolliset pohjolan olojen fixit?
Tästä aasinsillalla seuraavaan itseäni askarruttavaan aiheeseen:
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, näissä Linhaissa on ollut aika paljon ”takuuasioita” monella käyttäjällä ja myyntiliikkeen kanssa asiakassuhde on jatkunut kaupanteon jälkeenkin…
Ilmeisesti näissä on aika lailla korreloinut se, että mistä kone on ostettu ja miten takuuasioiden kanssa on hommat menneet.
Itselleni lähin liike taitaa olla tuo Motorpower siinä Tampereen kupeessa olevassa harrastemoottorikompleksissa. Mitä tätä foorumia selailin, niin ilmeisesti harrastajilla on ollut pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia ko. liikkeestä?
Onko jollakulla Linhaita viimeaikoina hankkineella kokemusta, onko nuo ”luovutushuollon” fiksit olleet kunnossa ym. liikkeestä ostetuissa mönkijöissä (öljyt yms.)?
Mitä muuten tarkoittaa takuun kohdalla 6+6 kk?
Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:26
Kirjoittaja J.O.B
No johan oli kerätty kaikki mahdollinen
Nämä jutut jotka ovat kerätty täältä foorumilta vanhoista viesteistä eivät ehkä ole ajankohtaisia enää tänäpäivänä.
Maahantuojat eivät olleet ihan ajan tasalla alkuun näistä ja niihin on tullut lukuisia parannuksia ja kuten Waari totesi niin monista noista asioista on jo päästy kokonaan eroon.
Palautetta on annettu ja sitä on vaihtelevasti kuultu mutta hyvä niinkin.
Ainakin MotoMoton kohdalla on minuakin kuunneltu erittäin hyvin ja palautetta annettu tehtaalle.
Joskus on tullut tunne että mä taidankin olla näitten "testikuski" ja mikäs siinä jos siitä jotain saiskin muuta ku rupiapersiiseen

Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:27
Kirjoittaja waari
ei ne nyt ihan palasina oo mut jotain kasattavaa ja lähinnä tarkastettavaa/pieniä muutoksia(öljyt/nesteet/huohotin.....)
ja saa sanoo ihan waariks ei se oo pelkkä nimimerkki

vaikka ikää ny niin paljoo oo

Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:32
Kirjoittaja Logibear
En voi kuin yhtyä J.O.Bin ja Waarin kommentteihin. Parilla safarilla olen käynyt ja toistaiseksi uskallus ja ajotaidot on loppuneet ennemmin kuin laitteen ominaisuudet. Oikeastaan pahimmin tasoitusta isommille laitteille antaa perän maavarassa. Yleensä jää kiinni mahan tai perämurikan kohdalta muiden mennessä heittämällä. Tätäkin saa kyllä korjattua muista poikkeavilla ajolinjoilla. Lisäksi minun mielestäni Linkulla on paljon kivempi ajella metsässä kuin tiellä. Tehot, huippunopeus ja ajo-ominaisuudet riittää vain pikkuteille.
Seuraavan laitteen hankinta toki jo siintää mielessä eli jos vähän käytetty jotakuta kiinnostaa niin laita YV:tä, lisää myyntipuhetta

Re: Linhai-mieheksi ja mönkijäharrastajaksi?
Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:48
Kirjoittaja J.O.B
Lahtinen kirjoitti:
Onko Linhain lisäksi jotain samassa hintaluokassa olevaa nelivetoista rekisteröitävää mallia, johon kannattaisi myös perehtyä vai onko Linhain jonkinlainen ”kinukkien ykkönen” tässä kategoriassa? Näkyi joku muukin samaa asian pohtivan…
Kyllähän niitä varmaan on kuten TGP mutta nelarina sekin maksaa kilvissä melkein 9000e.
Kyllä Linhaissa on hintalaatu suhde erittäin kohdallaan ja kyllä, minusta linkku on tuossa 300cc luokassa hyvä laite.
Lahtinen kirjoitti:
tuo CFmoto oli ainakin itselleni täysin outo merkki. Onko noissa ”luotettavuusmielessä” jotain eroa, jos ajatellaan useamman vuoden käyttöä? Tätä ei varmaan lonkalta pysty sanomaan ilman laajempia ja pidempiä käyttökokemuksia, mutta onko esimerkiksi nimim. J.O.B:illa näppituntumaa tai arviota asiasta Linhain ja CFmoton välillä?…
On tosi että vielä en uskalla kommentoida CF.n laadusta koska se on uusi merkki ja toistaiseksi käyttäjiä vähän, mutta näppituntumalta sanoisin että teknisesti saattaa MotoMoto olla kestävämpi mutta Linkkukaan ei ole missään suhteessa huono.
CF on kaikessa suhteessa "järeämmin" tehty vehje kuin linkku ja kuten tuolla toisessa topicissa jo mainitsinkin niitä ei voi vaan verrata keskenään.
Ne ovat täysin erilaisia ja eri käyttöön suunniteltuja vehkeitä.
Suosittelen lukemaan CF osiota palstalta niin siellä on ominaisuuksista enemmän.
Lahtinen kirjoitti:
saako tunnin-kahden vuokra-aikana minkäänmoista kuvaa, mistä ”mönkijöimisessä” on kyse vai tapahtuneeko bensaa liekkeihin efekti, jonka jälkeen oma mönkijä on pakko saada…
No kyllä se vähän niin on että bensaa liekkeihin eikä niitä useimmiten kusemalla enää sammuteta
Olen näissä topiceissa toistanut tätä samaa asiaa kuin rikkinäinen vinyylilevy.
Jos ostat kiinalaisen mönkimen niin siihen täytyy asennoitua tietyllä huumorilla.
Mitä tulee Linkkuun tai CF.ään niin kummastakaan ei ole mulla pahaa sanottavaa, kumpikaan ei ole toiminut kun kello mutta mitään vakavampaa ei ole koskaan ollu ja kone on saatu nopeasti kuntoon. Kyllä noissa tuntuu niitä sähkövikoja olevan vähän kaikissa vehkeissä.
"idiootti varmaa ei vaan ole keksitty"
Lähetetty: 23 Tammi 2007 18:50
Kirjoittaja TLi
Hyvä lista on kasattu huihain epäkohdista. Tallissa seisova kampe on käyttäytynyt vajaan vuoden ja vain 1200 km:n ajan melko lailla hyvin. Ainoa sähkövika on se että jarrupolkimessa ei katkaisija toimi, ei siis starttaa kuin etujarru pohjassa eikä taida jarruvalokaan toimia. Tuota pitäisi katsoa jossain välissä, varmaan joku johto irronnut viimeisissä hakkuaukea rypemisissä. Variaattori tai kytkin pitää ajoittain kiinni ottaessaan "kitinää" ja alkaa välillä melko helposti luistamaan. Kaiken kaikkiaan olen ollut hyvinkin tyytyväinen laitteeseen, ostaessa luulin että takuuhuollossa pitäisi käydä useinkin. Mitään noita ennen käyttöönottoa listatuista toimenpiteistä en siis ole tehnyt vaan kone on maahantuojan kasauksen jäljiltä.
OT: Mitähän maksaa vilkku taakse ja onko kauppiailla yleensä hyllyssä, tämäkin on mennyt rikki tosin vika ei ole koneen vaan kuskin
Re: Linhai-mieheksi ja mönkijäharrastajaksi?
Lähetetty: 23 Tammi 2007 19:10
Kirjoittaja vaughan
Lahtinen kirjoitti:Plaa,plaa,plaa,plaa,plaa,plaa,plaa..... .....Osaako joku sanoa, saako tunnin-kahden vuokra-aikana minkäänmoista kuvaa, mistä ”mönkijöimisessä” on kyse vai tapahtuneeko bensaa liekkeihin efekti, jonka jälkeen oma mönkijä on pakko saada…
Takuuvarmasti bensaa liekkeihin jos kiinnostus nyt jo tuota tasoa.Ilman pienintäkään epäilystä.
Kokemuksen erittäin syvällä rintaäänellä.
Lähetetty: 23 Tammi 2007 20:51
Kirjoittaja Kenus
Lahtinen kirjoitti:
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, näissä Linhaissa on ollut aika paljon ”takuuasioita” monella käyttäjällä ja myyntiliikkeen kanssa asiakassuhde on jatkunut kaupanteon jälkeenkin…
Ilmeisesti näissä on aika lailla korreloinut se, että mistä kone on ostettu ja miten takuuasioiden kanssa on hommat menneet.
Onko jollakulla Linhaita viimeaikoina hankkineella kokemusta, onko nuo ”luovutushuollon” fiksit olleet kunnossa ym. liikkeestä ostetuissa mönkijöissä (öljyt yms.)?
Mitä muuten tarkoittaa takuun kohdalla 6+6 kk?
Itsekin pohdin noita"laatuasioita"melko tarkasti ennen kuin löin rahat tiskiin,olihan kuitenkin silloin kyse"kuuden tonnin lelusta"vaikka olihan noita paljon kalliimpiakin jo ennestään piha täys.Omani ostin Laitratechiltä,koska tiesin että siellä on ainakin toimiva huolto(lähes 24h)Omaani ei ole tarvinnut muuta kun viedä huoltoon(nyt 2800km, mittarissa)ja siellä on tehty kaikki tarvittava,ja vähän enemmänkin
Ja olen ainakin omasta mielestäni"käskenyt"vehjettä aikalailla.
Joten jos hinta laatusuhteelta haluat oikeasti hyvän pelin, niin uskallan lämpimästi suositella Linhaita,voit tulla vaikka kokeilemaan

Linhai-mieheksi ja mönkijäharrastajaksi?
Lähetetty: 24 Tammi 2007 08:01
Kirjoittaja Nicca