Neuvoja pohjapanssarin tekoon

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Neuvoja pohjapanssarin tekoon

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Nyt on tallissa metri kertaa kaks, 6mm polyeteenilevy josta pitäis tulla Linkkuun pohjapanssari :shock:

Mites olette muotin tehneet? Saiskohan läpinäkyvästä muovista tussilla piirtämällä kätevimmin?

Miten muotoiltu levy on paras kiinnittää runkoon? Ja mistä kohti?

Onko ollut ylikuumentumisongelmaa jos panssari on viety ylös asti keulassa?

Laittakaa vinkkejä ja linkkejä omista Linkku-panssareistanne!
Avatar
Reima
6WD
Viestit: 647
Liittynyt: 26 Elo 2005 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Mä tein mallin pahvista ja senkin vain toiselle puolelle (siis pituussuuntaan). Sitten piirsin mallin mukaan muoviin ja pahvi ympäri. Sahaukset ja taittelut silmämääräisesti, muovi paikoilleen. Siinä se :wink: .

Viimeistelyjä varten piti kyllä vielä irroittaa, kaikki taivutukset ei osunut ihan millilleen. Kiinnitin panssarin edestä puskuriin, canassa syyläri sen verran ylhäällä ettei vaikuttane ilman saantiin. Toinen kiinnityspiste astinlautojen tukirautoihin eturenkaiden taakse, kolmas jalkatappien kohdalle, neljäs kulmaraudalle rungon yli koneen takaa ja perästä vielä kulmaraudan pätkillä runkoon. Hyvin on vielä pysynyt matkassa :wink: .
M.E
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Marras 2006 15:52
Paikkakunta: itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja M.E »

Tein ensin pahvista, mittaa, leikkaa, teippaa, mittaa, leikkaa, teippaa menetelmällä sapluunan.
Sapluunan mukaan piirsin levylle ja sahasin pistosahalla.
Esitaivutin askellautojen kohdat ja kiinnitin panssarin liinoilla kömpijän alle.
Sitten kiinnityskohtien arpominen ja tarkemmat taivutukset.
Edessä vedin ylös vinssiin asti ja porasin 10mm reikiä syylarin kohdalle.
Ainakaan tiellä en ole huomannut lämmöissä mitään muutosta, metsässä lähtee flekti ehkä vähän herkemmin päälle.
Ai tosta vai...

Linhai 300 4x4
Avatar
inkkari
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 14 Tammi 2007 11:10
Paikkakunta: oulu Mönkijä: Linhai 50cc

Viesti Kirjoittaja inkkari »

Eikös Linkussa ole jo muovinen pohjapanssari niin siitähän saa jotenkin jo
mallia uudelle pohjapanssarille tai sittehän voi tehdä läpinäkyvästä
muovista muottia piirtämällä. :?:
M.E
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Marras 2006 15:52
Paikkakunta: itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja M.E »

Alkuperäinen pohjapanssari on avuttoman pieni eikä suojaa astinlautoja.
Linkku ei ole symmetrinen kun katsoo altapäin. Oman sapluunan tein kahdessa osassa ja teippasin yhteen.
Ai tosta vai...

Linhai 300 4x4
Avatar
inkkari
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 14 Tammi 2007 11:10
Paikkakunta: oulu Mönkijä: Linhai 50cc

Viesti Kirjoittaja inkkari »

Ei muuta kun otat takavilkut irti ja laitat pensahanan kiinni ja pyyät
jonkun kaveriksi nostamaan värkin pystyyn ja alat suunnittelemaan uutta
pohjapanssaria. :D
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

inkkari kirjoitti:Ei muuta kun otat takavilkut irti ja laitat pensahanan kiinni ja pyyät
jonkun kaveriksi nostamaan värkin pystyyn ja alat suunnittelemaan uutta
pohjapanssaria. :D
Joo, noin ajattelin tehdä paitsi että vilkut on modattu metsäasentoon eli ei tarvitse irrottaa ja vinssillä nostan pystyyn :lol:

Kiitos vinkeistä ja lisää vaan tulemaan, kerätään tähän ketjuun kaikki mahdollinen Linkun panssareista.

Laitan omasta tekeleestä kuvia jonnekin sitten kun homma etenee.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

No nyt on panssari pientä viimeistelyä vaille valmis ja kiinni koneessa.

Tuolla on tarinaa ja muutama kuva:

http://logibear.galleria.fi/kuvat/Linkku/Pohjapanssari/

Harmi ettei jäykkäperäisessä voi panssaria viedä perälle asti mutta sen voi tehdä vielä fiksummin kuin minä tein. Peräosasta kannattaa leikata U:n muotoinen mukaillen peräosan muotoja jolloin U:n sakarat voi taivuttaa ylös runkoputkia suojaamaan. Peruuttaessakaan ei tökkäisi nurkkiin niin pahasti. Täytyy vielä katsoa ajan myötä tarvitseeko kiinnitystä pohjasta, nyt on kiinni vain etupuskurista ja lokasuojista/astinlaudoista.

Minkä paksuisesta tavarasta muuten muut olette tehneet. Mietin että meneeköhän tuosta 6 millisestä terävä kivi läpi?
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Voi viedä perälle asti. Tekee 2 osaisen ja työntää perä-osan, etu-osan päälle muutaman sentin verran ja levittää takana renkaisiin asti. Näin kantaa hyvin konetta pehmeissä paikoissa :wink:
Avatar
Oops
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 14 Huhti 2006 00:27
Paikkakunta: Porvoo CF500+YG700
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oops »

Logibear kirjoitti:No nyt on panssari pientä viimeistelyä vaille valmis ja kiinni koneessa.

Tuolla on tarinaa ja muutama kuva:

http://logibear.galleria.fi/kuvat/Linkku/Pohjapanssari/

Harmi ettei jäykkäperäisessä voi panssaria viedä perälle asti mutta sen voi tehdä vielä fiksummin kuin minä tein. Peräosasta kannattaa leikata U:n muotoinen mukaillen peräosan muotoja jolloin U:n sakarat voi taivuttaa ylös runkoputkia suojaamaan. Peruuttaessakaan ei tökkäisi nurkkiin niin pahasti. Täytyy vielä katsoa ajan myötä tarvitseeko kiinnitystä pohjasta, nyt on kiinni vain etupuskurista ja lokasuojista/astinlaudoista.

Minkä paksuisesta tavarasta muuten muut olette tehneet. Mietin että meneeköhän tuosta 6 millisestä terävä kivi läpi?
muistaakseni joku oli laittanu jäykkäperäiseen täyspitkän yhtenäisen pohjapanssarin niin että takapään kiinnitys oli pikkusen "löysällä" jolloin se myötäilee takapään liikkeitä...

jäähdyttäjän kohdilta toi muovi kannattanee reijittää niin ei pääse lämmöt nousemaan liiaksi
On se semmosta...
http://kuvablogi.com/blog/4603/ päivitetty 24.5.08
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Oops kirjoitti:
Logibear kirjoitti:No nyt on panssari pientä viimeistelyä vaille valmis ja kiinni koneessa.

Tuolla on tarinaa ja muutama kuva:

http://logibear.galleria.fi/kuvat/Linkku/Pohjapanssari/

Harmi ettei jäykkäperäisessä voi panssaria viedä perälle asti mutta sen voi tehdä vielä fiksummin kuin minä tein. Peräosasta kannattaa leikata U:n muotoinen mukaillen peräosan muotoja jolloin U:n sakarat voi taivuttaa ylös runkoputkia suojaamaan. Peruuttaessakaan ei tökkäisi nurkkiin niin pahasti. Täytyy vielä katsoa ajan myötä tarvitseeko kiinnitystä pohjasta, nyt on kiinni vain etupuskurista ja lokasuojista/astinlaudoista.

Minkä paksuisesta tavarasta muuten muut olette tehneet. Mietin että meneeköhän tuosta 6 millisestä terävä kivi läpi?
muistaakseni joku oli laittanu jäykkäperäiseen täyspitkän yhtenäisen pohjapanssarin niin että takapään kiinnitys oli pikkusen "löysällä" jolloin se myötäilee takapään liikkeitä...

jäähdyttäjän kohdilta toi muovi kannattanee reijittää niin ei pääse lämmöt nousemaan liiaksi
Ennen reijitystä kannattaa tutkia kuinka flekti saa ilmaa sivuilta, reijistä menee vauhdilla sukellettaessa vaan kura sisään ja syyläri tukkoon.
Kenus
4WD
Viestit: 215
Liittynyt: 31 Maalis 2006 09:04
Paikkakunta: Espoo Klingklong(Kiina)300 4x4

Viesti Kirjoittaja Kenus »

Oops kirjoitti:
Logibear kirjoitti: Minkä paksuisesta tavarasta muuten muut olette tehneet. Mietin että meneeköhän tuosta 6 millisestä terävä kivi läpi?
jäähdyttäjän kohdilta toi muovi kannattanee reijittää niin ei pääse lämmöt nousemaan liiaksi
Itse tein pohjapanssarin 10mm polyeteenistä, joka oli ehkä vähän hätävarjelun liioittelua, ei kai siitä mitään haittaakaan ole niin paksuna(tais jollain olla jopa 12mm:stä) oli vaan kova homma taivuttaa levyä halutusti kuumailmapuhaltimella.

On kyllä uskomaton ero miten Linkku etenee maastossa varsinkin kivien yli, nykyään kun panssari toimii ikään kuin suksena. Itse en tehnyt panssaria originaalia leveämmäksi, kun siinä Etolassa josta levyn ostin, ei ollut tarpeeksi leveätä levyä, katsotaan miten tilanne kehittyy?

Tohon eteen sun on kyllä tehtävä ilmanottoreikiä, ainakin omani kävi maantiellä ajaessa liian kuumana.Logibear muistanee kun viilentelin konetta Hanskalla?
Kling Klong Kiinalainen 300 4x4

Sipoo sipoolaisille ja Intia intiaaneille
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Kenus kirjoitti:On kyllä uskomaton ero miten Linkku etenee maastossa varsinkin kivien yli, nykyään kun panssari toimii ikään kuin suksena. Itse en tehnyt panssaria originaalia leveämmäksi, kun siinä Etolassa josta levyn ostin, ei ollut tarpeeksi leveätä levyä, katsotaan miten tilanne kehittyy?

Tohon eteen sun on kyllä tehtävä ilmanottoreikiä, ainakin omani kävi maantiellä ajaessa liian kuumana.Logibear muistanee kun viilentelin konetta Hanskalla?
Joo, kyllä muistan ja siksi vähän sitä kyselinkin. Täytyy seurata tilannetta :?

Ihanteellinen levyn leveys olisi muuten 1,1m jolloin astinlautojen reunat voisi nostaa reilusti ylös. Metrisellä jää vähän naftiksi.
Janne 450R kirjoitti:Voi viedä perälle asti. Tekee 2 osaisen ja työntää perä-osan, etu-osan päälle muutaman sentin verran ja levittää takana renkaisiin asti. Näin kantaa hyvin konetta pehmeissä paikoissa
No joo, vähän hätäinen lausunto multa etteikö pystyisi :lol: Täytyy harkita jatkoprojektina perän suojaamista. Perämurikka on vähän ongelmallinen?
Avatar
inkkari
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 14 Tammi 2007 11:10
Paikkakunta: oulu Mönkijä: Linhai 50cc

Viesti Kirjoittaja inkkari »

Tulipa muuten hemmetin hyvän näköinen pohjapanssari. suojaa juuri oikeita paikkoja. :wink:
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Käyttökokemuksia:
  • - Nostaa lämpöjä peukalo suorana ajettaessa -> porasin 12mm reikiä syylärin kohdalle mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.
    - paransi myös maantieominaisuuksia, ilmeisesti jäykistää koko lotkotinta sen verran että muuttuu jämäkämmäksi.
    - jäällä kun oli sohjoa ja vettä niin kertyy enemmän rakenteisiin kuin ennen
    - maastossa liukuu paremmin kivien ja kantojen yli, tosin täytyy katsoa ettei tappikanto osu juuri keskiosan ja astinlaudan leikkaukseen jolloin tökkää
Vastaa Viestiin