040 ATV (NELIPYÖRÄINEN MOTOCROSS-PYÖRÄ)
* Kilpailussa noudatetaan yleisiä motocross-sääntöjä
* Kilpailuihin saa osallistua min 200 ja max 750 cm3 ATV:t
* ATV:ssä on oltava 4 pyörää
* ATV:n kuivan vähimmäispainon on oltava 110 kg
* ATV:ssä on oltava tappokatkaisija
* ATV:n suurin sallittu leveys on 1450 mm
* ATV:n ohjaustangon suurin sallittu leveys on 1000 mm
* ATV:ssä on oltava katteet, mutta lokasuojat ovat käyttövapaat
* ATV:n vähimmäismaavara on kuormattuna oltava > 50 mm
* ATV:n vanteiden pienin sallittu halkaisija on 8"
* ATV:ssä on oltava etupuskuri
* ATV:ssä on oltava ao. määrityksen täyttävät turvaraudat
* turvarautojen on sijoituttava etu- ja takapyörien väliin molemmin
puolin runkoa
* turvarautojen on oltava tukevasti kiinnitettynä runkoon
* turvarautojen on oltava jalkatappien alapuolella
* turvarautojen on ulotuttava takaosaltaan vähintään takapyörien
keskilinjalle asti (kts. piirros)
* turvaraudoissa on oltava ajajan painoa kestävät ja jalan läpäisemättömät
verkot
* ATV:ssä on titaanin käyttö sallittua pyörän kaikissa rakenteissa turvallisuussyistä
esim. taka-akseli, ohjausakseli, pyörien ripustukset yms., joiden
katkeaminen ajon aikana aiheuttaa välitöntä vaaraa.
JA SITTEN KUN NIITÄ ÄÄNIÄ MITATAAN NIIN KATSOKAA ETTÄ MITTAUS TEHDÄÄN SÄÄNTÖJEN MUKAAN OIKEIN!!!!!!!
016.3 MELUTASON MITTAAMINEN
Kilpamoottoripyörien / -kelkkojen melunmittaus suoritetaan, jotta urheilusäännöstön
kohdan 16.3.5 mukainen meluraja ei ylittyisi. Mikäli tästä luvusta ei löydy ohjetta tai
sääntöä, sovelletaan kyseisen lajin FIM:n sääntöä. Kansallisen kipailun
lisämääräyksissä voidaan poiketa näistä säännöistä tiukempaan suuntaan.
Kilpailukohtaisesti melunmittauksesta säädetään lisämääräyksessä.
016.3.1 Mittausmenettely
Mikrofoni on sijoitettava 50 cm:n etäisyydelle 45 –asteen kulmassa
äänenvaimentimen ulostuloaukosta ensisijaisesti vaakatasoon, kuitenkin
vähintään 20 cm maanpinnasta.
Moottorikelkoille 100 cm:n etäisyydelle 90-asteen kulmassa.
Melunmittauksen aikana voidaan käyttää vähintään 30 cm: mittaista
jatkojohtoa tulpanjohdossa. Sen toisessa päässä on tulpan kytkentähattua
vastaava liitin ja toisessa päässä vastukseton tulpanhattu. Tämä siksi, että
tulpanjohdosta kierrosluvun mittaavan laitteen käyttö olisi helppoa. Mikäli
96
ajokin sytytysjärjestelmän tekniset ratkaisut estävät edellä mainitun
menettelyn, on kierrosluku mitattava muilla tavoin, esimerkiksi värähtelyyn
perustuvalla mekaanisella laitteella.
Jollei moottoripyörässä tai –kelkassa ole vapaavaihdetta, se on sijoitettava
telineelle siten, että pyörä pääsee vapaasti pyörimään. Moottorikelkka on
sijoitettava metrin korkeudella maasta sijaitsevalle tasolle, voimansiirto telalle
on poistettava käytöstä. Kuomujenon oltava paikoillaan.
Melunmittauksen aikana ajaja voi istua moottoripyörän tai –kelkan päällä
normaalissa ajoasennossa. Mittaajan ja ajajan lisäksi tapahtuman
välittömässä läheisyydessä ei saa sijaita muita henkilöitä.
Mittauksessa ajaja nostaa tasaisesti kierroksia kunnes ajokille määrätty
kierrosluku saavutetaan. Sillä hetkellä mittarin lukema kirjataan.
Mittaus suoritetaan jokaisesta äänenvaimentimen ulostuloaukosta.
Mittauspaikalla taustamelu 5 metrin säteellä ei saa ylittää 80 dB/A.
Mittauspaikan ympäristössä 10 metrin säteellä ei saa sijaita kiinteitä esteitä.016.3.2 Vaimentimen merkintä
Äänenvaimentimet merkitään mittauksen jälkeen eikä niitä kilpailun aikana saa vaihtaa muuta kuin saman kilpailun katsastuksessa mitattuun ja merkittyyn varavaimentimeen.
016.3.3 Moottorin käyntinopeus mittauksessa
Mittaushetken kierrosluku määräytyy ajokin moottorin iskunpituuden
perusteella kun sääntönä mäntänopeuksille ”C” on:
- Motocross moottoripyörät 13 m/s –mäntänopeus
- Road Racing 4-tahtiset moottoripyörät 11 m/s –mäntänopeus
- Road Racing 2-tahtiset moottoripyörät 13 m/s –mäntänopeus
- Ratalajien moottoripyörät 15 m/s –mäntänopeus
- Enduro moottoripyörät 11 m/s –mäntänopeus
- Moottorikelkat 13 m/s –mäntänopeus
Kierrosnopeuden laskentakaava: N = C x 30.000/s, missä ”S” on iskunpituus millimetreinä.
Melunmittauksen helpottamiseksi voidaan soveltaa seuraavaa taulukkoa
moottorien kierrosluvuille eräissä lajeissa:
Motocross, jäärata:
Alle 85 cc 8 000 rpm
85 – 125 cc 7 000 rpm
126 – 250 cc 5 000 rpm
251 – 500 cc 4 500 rpm
Yli 500 cc 4 000 rpm
Road Racing 4-tahtiset:
1 sylint. 2 sylint. 3 sylint. 4 sylint.
600 cc 5 000 rpm 5 500 rpm 6 500 rpm 7 000 rpm
750 cc 5 000 rpm 5 500 rpm 6 000 rpm 7 000 rpm
Yli 750 cc 4 500 rpm 5 000 rpm 5 000 rpm 5 500 rpm
97
Road Racing 2-tahtiset:
1 sylint. 2 sylint. 3 sylint. 4 sylint.
125 cc 7 000 rpm
250 cc 7 000 rpm
500 cc 5 500 rpm 6 500 rpm 7 000 rpm
98
Trial moottoripyörien melunmittaus suoritetaan aina 5 000 rpm –
kierrosnopeudella.
Moottorikelkkojen melunmittaus voidaan suorittaa 5 000 rpm –
kierrosnopeudella.
Road Racing Minimotossa melunmittaus suoritetaan 8 000 rpm –
kierrosnopeudella.
016.3.4 Mittauksen uusinta
Moottoripyörä / -kelkka voidaan tuoda uudestaan mittaukseen, mikäli melu ylittää sallitun rajan.
016.3.5 Melurajat
Motocross, Jäärata, Supermoto 98 dB/A
Road Racing, 2-tahtiset 113 dB/A
Road Racing, 4-tahtiset 130 dB/A
Road Racing, Superbike, Supersport 102 dB/A
Road Racing, sivuvaunut 105 dB/A
Road Racing, minimot 90 dB/A
Ratalajit 98 dB/A
Trial, Enduro 94 dB/A
Moottorikelkat 104 dB/A
Road Racing, Classic ei melurajaa Motocross Classic ei melurajaa
Drag Racing, MK-Drag Race ei melurajaa
016.3.6 Mittauslaite
Hyväksytty mittalaite: Standardin IEC 651 –mukainen, tyyppi 1 tai tyyppi 2.
Mittalaitteen mukana olevaa kalibrointilaitetta on käytettävä mittausta ennen
ja ajoittain mittausten välillä.
Mittalaite on aina asetettava ”Slow” tai ”Slow Response” –tilaan.
Mittauksessa on käytettävä ”A” –painotettua asteikkoa.
016.3.7 Lämpötilan ja kosteuden vaikutus
Koska ilman lämpötilalla on vaikutus melunmittauksen tulokseen, sovelletaan
seuraavaa:
Kun lämpötila on alle 10 °C, sallitaan + 1 dB/A, kun lämpötila on alle ±0 °C,
sallitaan + 2 dB/A.
Mittausta ei pidä suorittaa sateella tai erityisen kosteissa olosuhteissa.
Kilpailun aikana huomattavan meluisiksi havaitut moottoripyörät / -kelkat
voidaan erikseen mitata mikäli olosuhteet sallivat.
016.3.8 Melunmittaus kilpailun aikana ja päättyessä
Kilpailussa missä vaaditaan jälkitarkastut ennen tulosten julistamista kilpailun
johtaja määrää yhdessä katsastuspäällikön kanssa vähintään kolme
moottori-pyörää / -kelkkaa myös melunmittaukseen. Tällöin melurajalle
sallitaan:
+ 3 dB/A Road Racing moottoripyörät
+ 1 dB/A Ratalajien moottoripyörät ja moottorikelkat.
Lajeissa, missä melunmittausta suoritetaan kilpailun aikana ei ylitystä sallita.
016.3.9 Ohjeita vastuutoimitsijoille
Melunmittauksesta vastaavan toimihenkillön on saavuttava ajoissa ennen
katsastusta kilpailupaikalle ja yhdessä kilpailunjohtajan ja teknisten
99
toimihenkilöiden kanssa sovittava sopiva menettely melunmittaukselle ja
tarkistettava mittauspaikan kelvollisuus.
Ennen mittausta vastuuhenkilö voi verrata mittarin toimintaa paikalla olevien
FIM:n lisenssin omaavien teamien tai henkilöiden paikalle tuomiin mittareihin,
jotta yksimielisyys mittauksen laadusta saavutetaan.
016.3.10 Lisäohjeita ja sääntöjä melunmittaukseen
Melumittarin mukana olevaa kalibrointilaitetta on käytettävä ennen mittausten
aloittamista ja ajoittain mittausten aikana, erityisesti kun ilmenee rajatapaus.
Mittauksen aikana ajokit on sijoitettava tuulen suuntaan siten, että ilmavirtaus
suuntautuu mikrofonista poispäin.
Mittauslukema pyöristetään aina alaspäin, esim. 100.9 dB/A = 100 dB/A.
Mittauslukemista vähennetään aina:
Tyyppi 1 mittari; -1 dB/A
Tyyppi 2 mittari; -2 dB/A