Vuosikatsastus?
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Vuosikatsastus?
Tässä taannoin (su 24.10.2004) J-kylän Mk & ATV messuilla kysyin sekä Polariksen että Vehicles Importin esittelijöiltä rekisteröidyn mönkijän (lienee L7e nelipyörä legaleseksi) katsastuksista, ja molemmat kertoivat homman menevän samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittää, ja sen jälkeen värkin kunto on omistajan vastuulla.
Sitten viikolla surffailin ensin Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja sitten Finlexin (www.finlex.fi) sivuille, ja kummankin viesti oli yhtä karua:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua, vapaavuosi välissä, ja sitten vuosittain).
Eli ei tainnut olla esittelijöiden tiedot ajantasalla ?
Sitten viikolla surffailin ensin Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja sitten Finlexin (www.finlex.fi) sivuille, ja kummankin viesti oli yhtä karua:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua, vapaavuosi välissä, ja sitten vuosittain).
Eli ei tainnut olla esittelijöiden tiedot ajantasalla ?
- tkoivumaki
- 3WD
- Viestit: 76
- Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- tkoivumaki
- 3WD
- Viestit: 76
- Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
Ei kait siinä katsastuksessa katsota kuin että renkaissa on pintaa riittävästi, valot, vilkut ja jarrut toimii kuten pitää eikä mitään tolkuttomia nestevuotoja ole. Ei äkkiseltään tule muuta mieleen.
Mites muuten semmoinen seikka kuin rek. ote jossa näkyy vuosittainen katsastus
Meinaan vain sitä että mistäs sen virkavalta näkee onko katsastettu vai eikö jos ei ole rekisteriotetta mukana, ja vaaditaankos sitä mönkkärilta
Tuskimpa kaikkia tieliikennemönkkäreitä aletaan naputella tietoverkkoon ja eritellä mikä on katsastettu ja mikä ei.
Minen ainakaan ole kuullut että mönkkäreille olisi oma rekisteriote, saati että niitä olisi katsastettava vuosittain.
Tosin suomessa on suomalainen byrokratia jossa kaikki on mahdollista, jopa se että vesi virtaa ylämäkeen. Tämäkin on todistettu oikein tuomioistuimessa erään paikallisen "hemmon" toimesta.
Mites muuten semmoinen seikka kuin rek. ote jossa näkyy vuosittainen katsastus

Meinaan vain sitä että mistäs sen virkavalta näkee onko katsastettu vai eikö jos ei ole rekisteriotetta mukana, ja vaaditaankos sitä mönkkärilta

Minen ainakaan ole kuullut että mönkkäreille olisi oma rekisteriote, saati että niitä olisi katsastettava vuosittain.
Tosin suomessa on suomalainen byrokratia jossa kaikki on mahdollista, jopa se että vesi virtaa ylämäkeen. Tämäkin on todistettu oikein tuomioistuimessa erään paikallisen "hemmon" toimesta.
**Huru-ukko**
- tkoivumaki
- 3WD
- Viestit: 76
- Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
tkoivumaki kirjoitti:Siis muistaakseni tieliikennemönkkärillä ajettaessa on taskussa aina oltava rekisteriote. Ja kyllähän ne yhtä lailla löytyvät tietoverkosta kuin autotkin, kaikki on nykyään tietoverkossa.

Toisaalta, kun jälkeenpäin nyt ajattelee niin itsestäänselvyyshän se piti olla että rekisteröidyllä mönkkärillä on rekisteriote

Mites sitte on tuo katsastuksen laita, ei kait nyt sentään joka vuosi mönkkistä pidä inssille viedä leikiteltäväksi. Tuntuisi rahastuksen maulta tuommoinen.
**Huru-ukko**
-
- 2WD
- Viestit: 52
- Liittynyt: 25 Elo 2004 22:17
- Paikkakunta: Turku
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
No lakia nyt tuskin ehdittäisiin muuttamaan ennenkuin tänä vuonna ostettavat L7e-mönkkärit ehtii ensimmäiseen määräaikaiskatsastukseensa - on se yleensä sen verran hidasta
Onneksi määräaikaiskatsastuksista kuitenkin säädetään 'Valtioneuvoston asetuksessa', ja sitä ehditään muuttamaan, jos hyvää tahtoa löytyy.
Mitä järkevyyteen tulee, ainakin oma tulkintani muiden moottoriajoneuvojen katsastuksista (linja- ja kuorma-autot & co. kaikkein useimmin, h-auto vähän harvemmin - ainakin uutena, ja m-pyörä ja traktori ei lainkaan), on se, että kuski saa tappaa itsensä huonokuntoisella ajokilla, jos haluaa, mutta jos vaarassa on muitakin (matkustajia, muita liikenteessä olevia), yhteiskuntaakin alkaa kiinnostaa ajoneuvon kunto.
Tässä kuviossa L7e-mönkijä on kyllä enemmän 'kevyt, nopea traktori' tai 'leveä, hidas moottoripyörä', kuin 'hidas, yksi- tai (usein lähinnä teoriassa) kaksipaikkainen henkilöauto', eli määräaikaiskatsastus ei näytä niin kauhean tarpeelliselta.

Onneksi määräaikaiskatsastuksista kuitenkin säädetään 'Valtioneuvoston asetuksessa', ja sitä ehditään muuttamaan, jos hyvää tahtoa löytyy.
Mitä järkevyyteen tulee, ainakin oma tulkintani muiden moottoriajoneuvojen katsastuksista (linja- ja kuorma-autot & co. kaikkein useimmin, h-auto vähän harvemmin - ainakin uutena, ja m-pyörä ja traktori ei lainkaan), on se, että kuski saa tappaa itsensä huonokuntoisella ajokilla, jos haluaa, mutta jos vaarassa on muitakin (matkustajia, muita liikenteessä olevia), yhteiskuntaakin alkaa kiinnostaa ajoneuvon kunto.
Tässä kuviossa L7e-mönkijä on kyllä enemmän 'kevyt, nopea traktori' tai 'leveä, hidas moottoripyörä', kuin 'hidas, yksi- tai (usein lähinnä teoriassa) kaksipaikkainen henkilöauto', eli määräaikaiskatsastus ei näytä niin kauhean tarpeelliselta.
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
FAQ vastaus-kandidaatti:
L7e-liikennemönkijän määräaikaiskatsastukset
Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja Finlexin (www.finlex.fi) sivujen viesti on tämä:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua ensimmäisen kerran, sitten vapaavuosi välissä, ja sen jälkeen vuosittain).
Ja näin asia on, vaikka esim. J-kylän Mk & ATV messuilla (23.-24.10.2004) asiasta kuultujen parin maahantuojan edustajien mukaan homma olisi mennyt samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittäisi, ja sen jälkeen värkin kunto olisi omistajan vastuulla.
Seuraavan katsastuksen määräaika löytyy rekisteriotteesta, joka oltava mukana aina tieliikennemönkkärillä liikenteessä ajettaessa (niinkuin vastaava paperi on oltava liikenteessä mukana muillakin rekisteröidyillä ajoneuvoilla).
Ainakin jollain katsastuskonttorilla ei kuulemma oltu pidetty hommaa kovinkaan järkevänä, ja odotettu säännöksien lähivuosina muuttuvan (käyttäjä 'bombardier').
Tähän ei kuitenkaan kannattane luottaa, kun säädöksiä näytään pikemminkin hivuttavan siihen suuntaan, että mm. moottoripyörät tulisivat määräaikaiskatsastuksen piiriin.
L7e-mönkijän vaatimuksia (Finlex: Ajoneuvolaki, vars. 13. ja 25. pykälä), jotka mönkkärin on sitten katsastuksessa täytettävä:
Ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite, jnpp. (ks. 25 pykälä) tulee olla EU:n tieliikenne käyttöön hyväksymiä (tyypitettyjä) laitteita, moottoriteho saa olla korkeintaan 15 kW ja kuormittamaton massa 400 kg (tavarankuljetusajoneuvolla 550 kg).
L7e-liikennemönkijän määräaikaiskatsastukset
Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja Finlexin (www.finlex.fi) sivujen viesti on tämä:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua ensimmäisen kerran, sitten vapaavuosi välissä, ja sen jälkeen vuosittain).
Ja näin asia on, vaikka esim. J-kylän Mk & ATV messuilla (23.-24.10.2004) asiasta kuultujen parin maahantuojan edustajien mukaan homma olisi mennyt samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittäisi, ja sen jälkeen värkin kunto olisi omistajan vastuulla.
Seuraavan katsastuksen määräaika löytyy rekisteriotteesta, joka oltava mukana aina tieliikennemönkkärillä liikenteessä ajettaessa (niinkuin vastaava paperi on oltava liikenteessä mukana muillakin rekisteröidyillä ajoneuvoilla).
Ainakin jollain katsastuskonttorilla ei kuulemma oltu pidetty hommaa kovinkaan järkevänä, ja odotettu säännöksien lähivuosina muuttuvan (käyttäjä 'bombardier').
Tähän ei kuitenkaan kannattane luottaa, kun säädöksiä näytään pikemminkin hivuttavan siihen suuntaan, että mm. moottoripyörät tulisivat määräaikaiskatsastuksen piiriin.
L7e-mönkijän vaatimuksia (Finlex: Ajoneuvolaki, vars. 13. ja 25. pykälä), jotka mönkkärin on sitten katsastuksessa täytettävä:
Ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite, jnpp. (ks. 25 pykälä) tulee olla EU:n tieliikenne käyttöön hyväksymiä (tyypitettyjä) laitteita, moottoriteho saa olla korkeintaan 15 kW ja kuormittamaton massa 400 kg (tavarankuljetusajoneuvolla 550 kg).
-
- 2WD
- Viestit: 52
- Liittynyt: 25 Elo 2004 22:17
- Paikkakunta: Turku
Myyjien ja maahatuojien juttuihin ei kannata paljon uskoa, ne puhuvat mitä sylki suuhun tuo. On parempi itse ottaa asioista selvää, muuten saattaa tulla pettymyksiä. Myöskään kaikki vakuutusyhtiöt eivät tiedä mistä on kysymys, nimimerkillä kokomusta on. Kun eka vakuutusmaksulappu tuli oli bombardier laitettu moottoripyöräksi ja vakuutusmaksu sen mukainen. Sekaannukset johtuu siitä kun moottoripyörällä ja mönkkärillä on sama koodi (2).ARant kirjoitti:FAQ vastaus-kandidaatti:
...
Ja näin asia on, vaikka esim. J-kylän Mk & ATV messuilla (23.-24.10.2004) asiasta kuultujen parin maahantuojan edustajien mukaan homma olisi mennyt samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittäisi, ja sen jälkeen värkin kunto olisi omistajan vastuulla.
Seuraavan katsastuksen määräaika löytyy rekisteriotteesta, joka oltava mukana aina tieliikennemönkkärillä liikenteessä ajettaessa (niinkuin vastaava paperi on oltava liikenteessä mukana muillakin rekisteröidyillä ajoneuvoilla).
Tähän ei kuitenkaan kannattane luottaa, kun säädöksiä näytään pikemminkin hivuttavan siihen suuntaan, että mm. moottoripyörät tulisivat määräaikaiskatsastuksen piiriin.
L7e-mönkijän vaatimuksia (Finlex: Ajoneuvolaki, vars. 13. ja 25. pykälä), jotka mönkkärin on sitten katsastuksessa täytettävä:
Ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite, jnpp. (ks. 25 pykälä) tulee olla EU:n tieliikenne käyttöön hyväksymiä (tyypitettyjä) laitteita, moottoriteho saa olla korkeintaan 15 kW ja kuormittamaton massa 400 kg (tavarankuljetusajoneuvolla 550 kg).
Rekisteriotteesta ei löydy seuraavan katsastuksen määräaikaa, siinä lukee ainoastaan koska se on katsastettu.
Tuntuu hassulta mennä katsastuskonttorille ja maksaa siitä jotain 30eur???. Katsastus mies tarkistaa ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite. Ajonestolaite = kettinki, jossa on riippulukko

Tomppa