Vuosikatsastus?

Useimmiten kysytyt kysymykset.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Vuosikatsastus?

Viesti Kirjoittaja ARant »

Tässä taannoin (su 24.10.2004) J-kylän Mk & ATV messuilla kysyin sekä Polariksen että Vehicles Importin esittelijöiltä rekisteröidyn mönkijän (lienee L7e nelipyörä legaleseksi) katsastuksista, ja molemmat kertoivat homman menevän samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittää, ja sen jälkeen värkin kunto on omistajan vastuulla.

Sitten viikolla surffailin ensin Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja sitten Finlexin (www.finlex.fi) sivuille, ja kummankin viesti oli yhtä karua:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua, vapaavuosi välissä, ja sitten vuosittain).

Eli ei tainnut olla esittelijöiden tiedot ajantasalla ?
Avatar
tkoivumaki
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkoivumaki »

Jaa, enpä kyllä itse tuota tiennyt, mutta hyvä tietää, pitänee tarkistaa hetimmiten asia.
Ana
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Syys 2004 19:35
Paikkakunta: Ylä-Savo Mönkijä:Polaris Sportsman 700efi -05

Viesti Kirjoittaja Ana »

:roll: Taitaa olla tämä mönkijä liikenteessä niin monimutkainen asia että jokaisella on omat tulkinnat lakipykälistä. :shock:
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 20:49

Viesti Kirjoittaja joroen »

Olis kiva olla katsomassa vaikka kärpäsenä katossa, kun entisen valtion katsastuskonttorin katsastaja katsastaa mönkijää.

Olisi ehkä hauskempaa kuin sirkuksessa! :P
Avatar
tkoivumaki
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkoivumaki »

Jep, voisi kyllä olla ihan hauskaa katottavaa. Olen minä kyllä yhden yksityisen katsastusaseman kaverin nähnyt mönkkäriä katsastavan, ja se sujui ihan mallikkaasti.
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja polarisman »

Ei kait siinä katsastuksessa katsota kuin että renkaissa on pintaa riittävästi, valot, vilkut ja jarrut toimii kuten pitää eikä mitään tolkuttomia nestevuotoja ole. Ei äkkiseltään tule muuta mieleen.

Mites muuten semmoinen seikka kuin rek. ote jossa näkyy vuosittainen katsastus :?:

Meinaan vain sitä että mistäs sen virkavalta näkee onko katsastettu vai eikö jos ei ole rekisteriotetta mukana, ja vaaditaankos sitä mönkkärilta :?: Tuskimpa kaikkia tieliikennemönkkäreitä aletaan naputella tietoverkkoon ja eritellä mikä on katsastettu ja mikä ei.

Minen ainakaan ole kuullut että mönkkäreille olisi oma rekisteriote, saati että niitä olisi katsastettava vuosittain.

Tosin suomessa on suomalainen byrokratia jossa kaikki on mahdollista, jopa se että vesi virtaa ylämäkeen. Tämäkin on todistettu oikein tuomioistuimessa erään paikallisen "hemmon" toimesta.
**Huru-ukko**
Avatar
tkoivumaki
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkoivumaki »

Siis muistaakseni tieliikennemönkkärillä ajettaessa on taskussa aina oltava rekisteriote. Ja kyllähän ne yhtä lailla löytyvät tietoverkosta kuin autotkin, kaikki on nykyään tietoverkossa.
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja polarisman »

tkoivumaki kirjoitti:Siis muistaakseni tieliikennemönkkärillä ajettaessa on taskussa aina oltava rekisteriote. Ja kyllähän ne yhtä lailla löytyvät tietoverkosta kuin autotkin, kaikki on nykyään tietoverkossa.
:shock: , no siinä se nähtiin maallisen tietämyksen taso, kiitos oikaisusta.

Toisaalta, kun jälkeenpäin nyt ajattelee niin itsestäänselvyyshän se piti olla että rekisteröidyllä mönkkärillä on rekisteriote :oops: .

Mites sitte on tuo katsastuksen laita, ei kait nyt sentään joka vuosi mönkkistä pidä inssille viedä leikiteltäväksi. Tuntuisi rahastuksen maulta tuommoinen.
**Huru-ukko**
Avatar
stinger
6WD
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Marras 2004 21:31
Paikkakunta: Polaris 750

Viesti Kirjoittaja stinger »

Ai näinkö? Eikös katsastus ole vakava asia?


Kuva
Kaizu
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Loka 2004 16:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Siis onko toi vuosikatsastus ihan aikuisten oikeasti olemassa tieliikenne mönkkäreille? Maksaako se saman kuin autollekin, ja entäs pakokaasut?
bombardier
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Elo 2004 22:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bombardier »

Kyllä lain mukaan ne täytyy katsastaa, eka 3v, vuosi väliin ja siten joka vuosi. Katsastuskonttorilla ne meinas että lakia ehditään muuttamaan vielä ennen kun ensimmäinenkään ehtii katsastukseen. Eivät pitänyt asiaa ihan järkevänä.
Tomppa
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

No lakia nyt tuskin ehdittäisiin muuttamaan ennenkuin tänä vuonna ostettavat L7e-mönkkärit ehtii ensimmäiseen määräaikaiskatsastukseensa - on se yleensä sen verran hidasta :wink:

Onneksi määräaikaiskatsastuksista kuitenkin säädetään 'Valtioneuvoston asetuksessa', ja sitä ehditään muuttamaan, jos hyvää tahtoa löytyy.

Mitä järkevyyteen tulee, ainakin oma tulkintani muiden moottoriajoneuvojen katsastuksista (linja- ja kuorma-autot & co. kaikkein useimmin, h-auto vähän harvemmin - ainakin uutena, ja m-pyörä ja traktori ei lainkaan), on se, että kuski saa tappaa itsensä huonokuntoisella ajokilla, jos haluaa, mutta jos vaarassa on muitakin (matkustajia, muita liikenteessä olevia), yhteiskuntaakin alkaa kiinnostaa ajoneuvon kunto.

Tässä kuviossa L7e-mönkijä on kyllä enemmän 'kevyt, nopea traktori' tai 'leveä, hidas moottoripyörä', kuin 'hidas, yksi- tai (usein lähinnä teoriassa) kaksipaikkainen henkilöauto', eli määräaikaiskatsastus ei näytä niin kauhean tarpeelliselta.
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Toisaalta kovasti suunnittelevat moottoripyörien katsastus pakkoa. Kaavailtuja vuosia alkamiselle on ollu jotain -06. Mutta sitähän on suunniteltu jo useita vuosia eikä ONNEKS oo vielä tullu.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

FAQ vastaus-kandidaatti:

L7e-liikennemönkijän määräaikaiskatsastukset

Ajoneuvohallintokeskuksen (www.ake.fi) ja Finlexin (www.finlex.fi) sivujen viesti on tämä:
"Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245" mukaan L6e ja L7e nelipyörää on määräaikaiskatsastettava yhtä ahkeraan kuin henkilöautoa (3 v kuluttua ensimmäisen kerran, sitten vapaavuosi välissä, ja sen jälkeen vuosittain).

Ja näin asia on, vaikka esim. J-kylän Mk & ATV messuilla (23.-24.10.2004) asiasta kuultujen parin maahantuojan edustajien mukaan homma olisi mennyt samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittäisi, ja sen jälkeen värkin kunto olisi omistajan vastuulla.

Seuraavan katsastuksen määräaika löytyy rekisteriotteesta, joka oltava mukana aina tieliikennemönkkärillä liikenteessä ajettaessa (niinkuin vastaava paperi on oltava liikenteessä mukana muillakin rekisteröidyillä ajoneuvoilla).

Ainakin jollain katsastuskonttorilla ei kuulemma oltu pidetty hommaa kovinkaan järkevänä, ja odotettu säännöksien lähivuosina muuttuvan (käyttäjä 'bombardier').

Tähän ei kuitenkaan kannattane luottaa, kun säädöksiä näytään pikemminkin hivuttavan siihen suuntaan, että mm. moottoripyörät tulisivat määräaikaiskatsastuksen piiriin.

L7e-mönkijän vaatimuksia (Finlex: Ajoneuvolaki, vars. 13. ja 25. pykälä), jotka mönkkärin on sitten katsastuksessa täytettävä:
Ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite, jnpp. (ks. 25 pykälä) tulee olla EU:n tieliikenne käyttöön hyväksymiä (tyypitettyjä) laitteita, moottoriteho saa olla korkeintaan 15 kW ja kuormittamaton massa 400 kg (tavarankuljetusajoneuvolla 550 kg).
bombardier
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Elo 2004 22:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bombardier »

ARant kirjoitti:FAQ vastaus-kandidaatti:

...
Ja näin asia on, vaikka esim. J-kylän Mk & ATV messuilla (23.-24.10.2004) asiasta kuultujen parin maahantuojan edustajien mukaan homma olisi mennyt samoin kuin moottoripyörällä, eli tyyppikatsastus riittäisi, ja sen jälkeen värkin kunto olisi omistajan vastuulla.

Seuraavan katsastuksen määräaika löytyy rekisteriotteesta, joka oltava mukana aina tieliikennemönkkärillä liikenteessä ajettaessa (niinkuin vastaava paperi on oltava liikenteessä mukana muillakin rekisteröidyillä ajoneuvoilla).

Tähän ei kuitenkaan kannattane luottaa, kun säädöksiä näytään pikemminkin hivuttavan siihen suuntaan, että mm. moottoripyörät tulisivat määräaikaiskatsastuksen piiriin.

L7e-mönkijän vaatimuksia (Finlex: Ajoneuvolaki, vars. 13. ja 25. pykälä), jotka mönkkärin on sitten katsastuksessa täytettävä:
Ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite, jnpp. (ks. 25 pykälä) tulee olla EU:n tieliikenne käyttöön hyväksymiä (tyypitettyjä) laitteita, moottoriteho saa olla korkeintaan 15 kW ja kuormittamaton massa 400 kg (tavarankuljetusajoneuvolla 550 kg).
Myyjien ja maahatuojien juttuihin ei kannata paljon uskoa, ne puhuvat mitä sylki suuhun tuo. On parempi itse ottaa asioista selvää, muuten saattaa tulla pettymyksiä. Myöskään kaikki vakuutusyhtiöt eivät tiedä mistä on kysymys, nimimerkillä kokomusta on. Kun eka vakuutusmaksulappu tuli oli bombardier laitettu moottoripyöräksi ja vakuutusmaksu sen mukainen. Sekaannukset johtuu siitä kun moottoripyörällä ja mönkkärillä on sama koodi (2).

Rekisteriotteesta ei löydy seuraavan katsastuksen määräaikaa, siinä lukee ainoastaan koska se on katsastettu.

Tuntuu hassulta mennä katsastuskonttorille ja maksaa siitä jotain 30eur???. Katsastus mies tarkistaa ajovalot, vilkut, jarrut, renkaat, seisontajarru, ajonestolaite. Ajonestolaite = kettinki, jossa on riippulukko :-) Ei tunnu järkevältä, ainakaan mun mielestäni.
Tomppa
Lukittu