Polaris Sportsman 400 takavetarin suojakumin vaihto!

Useimmiten kysytyt kysymykset.
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Polaris Sportsman 400 takavetarin suojakumin vaihto!

Viesti Kirjoittaja sammy »

Kehvelin kehveli sentää, nyt on vasemman puolen vetonivelen suojakumi jo hajalla! :evil: On se niin mutkalla siitä kohtaa että en kyllä ihmettele jos noita joutuu vaihtaa usein! Se on ihan vaan sieltä rypyn pohjalta revenny ja oikeelta puolelta on menos samasta kohtaa! Onko muilla paljon kokemuksia näistä kumeista, pakkohan noi nyt on vaihtaa, pistän molemmat saman tien uusiks.



Mitähän mahtaa maksaa pollen omat kumit, eli nää on siis perästä lähtevän pään nivelen suojakumit mitä täs jankkaan Sportsman 400:en? Onko kukaan löytäny mitään muuta vaihtoehtoo, esim. sopisko jonkun auton vetonivelen kumi? Pelkään et orkkis kumit maksaa mollukoita! :shock:



Sammy
Viimeksi muokannut sammy, 04 Tammi 2005 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 08 Kesä 2004 23:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

tänään tuli just vaihdettua jammuun taka kartaanin suojakumi makso 18 erkkiä :shock: oli meinaan pirun halpa,piti sit samalla tilata eteen kierros vetatin kumeja kans niin ne makso 54 erkkiä kpl :evil: jäi viel sit ostamatta kun on vielä ehjät noi vanhat kumit :?
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 16:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

En tiedä onko mitään apua, mutta olen suihkuttanut noin kerran kuukaudessa silikoonia suojakumeihin. Ainakin ne pysyy sillon noitkeina, eikä kovetu ja liukkaina hankauksille.
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Hmm

Viesti Kirjoittaja sammy »

Silikoni vois olla hyvä idea! Pitää kokeilla uusille kumeille. Nyt vaan ne kumit jostai... Taidan käydä taas varaosaliikees mittojen kans, noi voi olla kyllä semmoset kumit että ei välttämättä o :?



Sammy
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 22:11
Paikkakunta: Äänekoski

vetarien suojakumit

Viesti Kirjoittaja polarisman »

sammy kirjoitti:Silikoni vois olla hyvä idea! Pitää kokeilla uusille kumeille. Nyt vaan ne kumit jostai... Taidan käydä taas varaosaliikees mittojen kans, noi voi olla kyllä semmoset kumit että ei välttämättä o :?

Sammy


Kiljuppas joutessas tännekkin palstale kun saat kumit kuntoon että millaiset laitoit, siis jos ei oleet alkuperäiset, niin tietää sitten varautua. Kiitos :)
**Huru-ukko**
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 19:49

Kumit

Viesti Kirjoittaja joroen »

Sammy!



Ota kumi irti ja mene sen kanssa varaosakauppaan!



Ystävällisesti myyjän kanssa mittaatte sen ja etsitte hyllystä!



Catin takakumiksi käy fordin oliko se fiastan kumi ja eteen joku pikku fiiun!
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Telakalla!

Viesti Kirjoittaja sammy »

Joo, tuossa eilen revin vetoakselit auki, ensimmäisen kanssa meni tovi, mutta toinen aukes vähän alle 10min! Vaihdan molemmat kumit kun tuntoo olevan tuotoinenkin menossa paskaks. Meen huomenna sinne varaosakauppaan ton kumin kans, samalla lailla tein suzukin kans. Perjantaina kyselin paikallisesta polle liikkeestä kumin hintaa, orkkis kumi+rasva+pannat 33€ :!: :shock: Sanoin sille sällille notte EI PRKL VOI OLLA :!: :!: :!: ja että jätetään väliin, kyllä mä siihen kumin jostain löydän! Toi on ihan hullua rahastusta....



Pistän kokemuksia sitten tänne jos ja kun löydän sopivan kumin! Ja kaikki muutkin joilla on vastaavia kokemuksia niin laittakaa ihmeessä tänne foorumiin asiaan kuuluvaan paikkaan, 33€ on kova raha tommosesta kumin kappaleesta :!: :idea: :evil:



Sammy
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Vetoakselin purku kuvia

Viesti Kirjoittaja sammy »

Tässä muutama kuva mun purkutyömaastani:

Kuva

Irrotin koko takapyörän navan vetoakseleineen tukivarsista, ylätukivarsi on kiinni läpi pultilla ja mutterilla, mutta alatukivarsi on kahdella pultilla ja sen jälkeen vielä holkit pidättelevät tukivartta navassa. Molempia holkkeja pitää vetää ulospäin että napa vetoakselineen irtoaa alatukivarresta.

Kuva

Suojakumin pannat auki, kumi syrjään ja sormet rasvaan! Vetoakseli on vielä perässä kiinni pidätinrenkaalla, se lähtee irti talttapää meisselillä nostamalla, kunhan löytää sen rasvan seassta. Tämän jälkeen akseli lähtee kouraan, mutta laita jokin tyhjä astia alle kun vedät akselin pois, nivelen kuulat ovat irtonaista mallia ja heti lattialla kun akselin pää tulee ulos kolostaan! Akselin päässä oleva metallimöykky?"holkki" on kiinni vähän erikoisemmalla pidätinrenkaalla, "holkin" toisessa reunassa on lovi jossa pitäisi sojottaa pidätinrenkaan päät, nämä päät tulisi levittää niin auki kun lovi antaa myöten ja samalla naputtaa hellästi vasaralla "holkkia" akselilta pois. Kun holkki on irti saadaan kaikki kamat pois akselilta ja kumin vaihto voi alkaa!

Kuva

Vetoakselin pää purettu ja rikkinäinen kumi poistettu.

Kuva

Rikkinäinen suojakumi, kuva olis voinu olla parempikin!

Semmosta. Toi oli mun eka kerta kun purin pollen vetarin, pari uutta juttua opin taas... :lol: :shock: :idea: Nyt teillä ei mene kun 10min kun irrotatte pollen vetarin, kun tiedätte miten se aukee. :wink: :roll: Se on tietty et tosta mun selostuksesta ottaa jotain selvää! :lol:

Toivottavasti on jollekkin apua joskus...

Sammy

PS. Toivottavasti löytyy sopiva kumi varaosaliikkeestä :oops:
Viimeksi muokannut sammy, 21 Maalis 2006 12:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 22:11
Paikkakunta: Äänekoski

kuvan vetarista

Viesti Kirjoittaja polarisman »

Dääm, aika heppoisen näköiset poorit on vetarin päässä, nuo kun pääsee korkkaamaan niin se siitä sitten :( . Ihan sillä vain että noiden hampaiden varassa on akselille ja akselilta välittyvät voimat.

Mitähän materiaalia tuo vetoakselin vastakappale on, näytti alumiinille ainakin värin perusteella vai valehteliko kuvan värisävy? :shock: .

Ei äkkiseltään tulisi mieleen että se kuitenkaan on sitä, koska laakerit ja muut ovat kovempaa materiaalia ja söisivät tuon poorin vastakappaleen pilalle.



Pikku vinkki ennen kasausta. Tarkista laakeripesät ennen kasausta kulumien johdosta, ja niin hullulle kuin se nyt kuulostaa niin noita laakereita ei saisi sekoitella :? , eli se kuula siihen koloon mistä se pois on otettu :wink: . Ainakin nyt näyttää sille että taitaa paikat olla sekaisin kuin haminen kaupunki :D , harmi homma :? .

Tämä merkkaus sen vuoksi että laakerin ja laakeripesän kuluminen muuttuu rasituksessa jos kuulia vaihdellaan. Muista rasvata akseli ja laakerit kunnon rasvalla ennen takaisinlaittoa



Ennekuin laitat vetarin takaisin kasaan paikoillen niin putsaa kunnolla paikat koneestasi, näytti olevan ajon jäljiltä. Hiekkaa väärässä paikassa ja kohta saadaan lukea miten laakerit vaihdetaan, ja sammy meitä ei kiinnosta lukea miten sun pollesta vaihdetaan taka-akselin laakerit :wink: .



Joka tapauksessa, kiitos rojektikuvista, niistä on joskus tulevaisuudessa ehken hyötyäkin. Toivottavasti saat menopelisi pian ajokuntoon :)
**Huru-ukko**
Sportsman 500
6WD
Viestit: 351
Liittynyt: 02 Kesä 2004 08:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Sportsman 500 »

Hyvä Sammy että kerkesit vaihtaa ne suojakumit jo, koska huomasin tänään ajelulta tullessani että meidänkin polariksesta on revennyt sama suojakumi, todennäköisesti se meni rikki risukossa ajellessa joten pitää tästä ruveta kans vaihtopuuhiin. Pitää varmaan kun ehtii hakea vähän muovia ja taitella siitä takaripustuksien alle suojamuovit.
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

No joo!

Viesti Kirjoittaja sammy »

Kumit on vaihdettu, meni sitten kuulat minne hyvään ja jos vaihdan joskus laakeria niin, hypätkää sitte yli se aihe! :lol: Ei se alumiinia ole se poorin vastakappale, ihan tuntu järeeltä raudalta, en ihmetelly sitä sen kummemmin. Putsailin kyllä paikat hyvin ja kaikki osat mitä käsittelin, rasvaa tuli laitettua se mitä tuli kumien mukana! No, anyway Ford Fiesta 1.3:n kumit vissiin noi mitä otin, pitää tarkentaa asiaa vielä kun kerkiän. Näytti sopivan ihan hyvin ja tuntui notkeammalta kumilta alkuperäisiin verrattuna. Saas nähä kauan kestää...



Mustakun tuntuu että toi alkuperänenkin kumi on niin pirun mutkalla tossa vehkeessä, että se repee siitä ihan keskenään ajan myötä! En tiedä sitte, mut sellasta murtuman alkua oli jo tos toisessakin kumissa, eikä ole risukkoja sun muuta koluttu vähään aikaan. Tarkastelkaa vaan niitä aina sillon tällön, se menee sitte äkkiä rikki jos on edes vähän alkua. 21€ makso 2 kumia+rasvat+kiristyspannat... Öö, 33€ kipale "Rure Polaris"???!!! Ei ikinä, kun muitakin vaihtoehtoja on ja ajaa varmaan saman asian!!!



Taas on polle iskussa, ostin uuden akunkin samalla reissulla...



Sammy
Härkä
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Syys 2004 14:43

Viesti Kirjoittaja Härkä »

Moi Sammy, luin tuon kumivaihtojuttusi ja lopuksi kerroit myös ostaneesi uuden akun. Kuten otsikossa "Polllen uusi akku" (?) on ollut puolestani puhetta akun säälittävyydestä; onko tietoa saisiko Pollleen mahtumaan isompaa akkua ja jos niin mistä sellaisen (koon) löytäisi? Nyk on 12 AH mutta voisin kuvitella (jos sopii?), että esim 24 AH olisi mahdollinen?
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 14:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Pystyykö mitenkään kytkemään kahta pikkuakkua peräkkäin? Ainakin niin saisit sen 24Ah, laitat vain toisen akun vaikkapa tavaratiaan tai johonkin muualle.
sammy
Kunniajäsen!!!
Viestit: 415
Liittynyt: 28 Touko 2004 16:22
Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

14Ah

Viesti Kirjoittaja sammy »

Etin kans sopivaa isompaa akkua, mutta ei oikeen löytyny, Pollen SP400:sessa on 14Ah:n akku vaikiona ja sellaisen tarvikeakun ostin siihen nyt uudeksi! Maksoi 30€ hapotettuna ja tuntuis ainakin vielä siltä että sähköt on riittäny. En kylläkään ole nyt ehtinyt/päässyt pahemmin ajamaan pitempää lenkkiä tai tehnyt mitään muutakaan pitempään, että olis nähny loppuuko virta metikössä. Pikku pyörityksessä akku on nyt riittänyt ihan hyvin. Tietysti jos löydät akkukoteloon sopivan iso amppeerisen akun niin voihan senkin sinne asentaa, tuskin sitä mikään estää tekemästä. Pienellä modifioinnilla olis munkin polleen saanu isomman, mutta en jaxanu ruveta moukaroimaa :!: :lol: :shock: :idea:

Sammy
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 13:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

biltemasta saa moottoripyörien akkuja merkiltään yuasa 12v7ah-->28ah,eikö ne aika kooltaan samankokoisia ovat? www.biltema.fi
Lukittu