Perävaunuista

Useimmiten kysytyt kysymykset.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Perävaunuista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tästä on ollut nyt kädenvääntöä todella.

Tilanne on selvinnut AKE:n vastaavan tarkastajan Tuomas Peltokankaan toimesta. Mitat ja valaisulaitteiden määritykset löytyvät oheisesta linkistä, jotka siis moneen kertaan täällä jo määritelty ja havaiittu selkeiksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/h ... submit=Hae

Mutta muutama fakta selvennykseksi mitä saa vetää ja mitä ei:

Käsitteitä
-> Kytkentämassa= perävaunun omamassa + hyötykuorma
-> Kokonaismassa = rekisteriotteessa mainittu kokonaismassa, jossa siis omamassa + maksimi hyötykuorma

1. L-luokan ajoneuvon peräkärryä ei tarvitse rekisteröidä. Valaisulaitteet pitää olla asetuksen mukaan kunnossa.

2. Perävaunun kokonaismassalla ei ole merkitystä. Tämän kumoaa kytkentämassa, joka on määräävä ajoneuvoa koskien.

3. Esimerkki

Mönkijän oma massa on 300 kg joten asetus sallii puolet ajoneuvon omasta massasta kytkentämassaksi eli 150 kg. Perävaunun kytkentämassa on: 100 kg omamassa+50 kg hyötykuorma = 150 kg kytkentämassa

Mönkijän Kokonaismassa on 300 kg(omapaino+kantavuus), mutta valmistaja rajaa kytkentämassan 90 kg:n Tällöin voi vetää esim 50 kg omamassaista perävaunua jossa 40 kg hyötykuorma

Perävaunu voi olla myös ns O1-luokan perävaunu eli ns. kevytvaunu joka voi olla rekisterissä ja jonka omamassa+hyötykuorma ei siis ylitä ilmoitettua maksimi kytkentämassaa. Perävaunun rekisteriotteeseen merkittyä kokonaismassaa ei tarvitse noudattaa.

Sitten muutama sana perävaunuista auton perässä.

Samat säännöt toimii kytkentämassa suhteen myös autoissa.

Esimerkki:

Auton maksimi kytkentämassa on 1000 kg. Jarrullisen perävaunun tai ns. venetrailerin kokonaismassa on 1290 kg. Perävaunun omamassa on 300 kg, joten hyötykuormaa saa olla 700 kg.

Ajokortissa tulee taasen olla Kokonaismassoja edellyttävä kirjainyhdistelmä.

Tästä oli iso artikkeli viimeisessä kipparilehdessä, jossa tämä oli juurtajaksaen selvitelty.

Myöskin käsitys, että ns.Venetrailerilla ei saisi kuljettaa kappaletavaraa on väärä. Mikäli kappaletavara saadaan riittävällä luotettavuudella kiinnitettyä ttraileriin, saa sillä kuljettaa vaikka mönkijää.

Tässä kohtaa Poliisin tulee saattaa epäilyksen alainen yhdistelmä joko omalle punnituslaitteelle tai käyttää julkista palvelua.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress